1. Anthem hands-on – Een goed begin is het halve werk

Anthem hands-on – Een goed begin is het halve werk

We hebben alles onder controle

Anthem betekent voor BioWare een nieuw hoofdstuk. Na het geplaagde Mass Effect: Andromeda wil (of moet?) de studio met Anthem weer laten zien waar hij goed in is: geweldige rpg’s maken die zich afspelen in een wereld die verwondert. Tijdens een speelsessie met Anthem maakt de game in ieder geval een goede eerste indruk.

Nieuw voor BioWare is de multiplayercomponent in Anthem. Mass Effect 3 en Andromeda hebben weliswaar een multiplayermodus, maar in Anthem zijn singleplayer en multiplayer volledig met elkaar verweven. Fort Tarsis doet dienst als hubwereld en vertelt jouw verhaal. Hier praat je met de andere personages, zie je terug welke invloed keuzes van jou hebben gehad en neem je nieuwe missies aan. Zodra je buiten de grote muren van deze veilige haven stapt, start het multiplayergedeelte van Anthem, waar je samen met andere Freelancers missies uitvoert. Fort Tarsis zien we overigens niet met eigen ogen, want ons avontuur begint buiten de stadsmuren. Hoe Anthem als rpg speelt, blijft ons dus nog even onbekend.

Anthem

Iron Man

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Anthem niet volledig gericht is op multiplayer zoals games als Destiny. In een tussenfilmpje van behoorlijke kwaliteit zien we onze eigen crew, die je tussen de missies door steeds beter leert kennen. Van het verhaal snappen we tijdens de speelsessie nog niet veel, daarvoor hebben we nu nog te weinig context. Tijdens het spelen doet dat er gelukkig ook even weinig toe. We hebben een vijand en die moet aan stukjes worden geschoten; precies onze specialiteit.

Buiten Fort Tarsis speel je in een Javelin, een soort Iron Man-pak. Net als Tony Stark kun je met deze pakken vliegen, zweven en zonder moeite onder water gaan. Met één druk op de knop wissel je tussen vliegen en zweven, voor als je vijanden stationair wilt beschieten. Dat geeft een heerlijk en ongekend gevoel van vrijheid. Alles wat je bedenkt, is mogelijk. Wil je de vijand verrassen door ineens verticaal op te doemen boven een klif? Kan gewoon. Laat je liever als een menselijke straaljager van bovenaf metaal op je vijanden regenen? Ja hoor, ook prima. Doorslaggevend voor het heerlijke gevoel dat Anthem geeft, is dat de besturing zo strak is dat het geen moment aanvoelt als een belemmering.

Anthem

Een klein dingetje om daarbij rekening mee te houden is dat je pak oververhit kan raken. Pak je echter in je vlucht een waterval mee, dan koelt je pak ook weer af. Na een tijdje met dit systeem geëxperimenteerd te hebben, vliegen we als volleerd superheld door het luchtruim van de spelwereld en wisselen we met speels gemak tussen rennen, vliegen en zwemmen (of is het varen?). Af en toe spinnen we even om onze eigen as, altijd een goede truc. Het blijft bewonderenswaardig hoe soepel het allemaal gaat. Toch is dat maar goed ook.

Chaos

De spelwereld is namelijk onherbergzaam en vol niveauverschillen, met als gevolg dat vijanden van alle kanten kunnen aanvallen. Anthem vervalt desondanks niet in pure chaos, wederom dankzij de besturing. Iedereen weet precies wat hij of zij doet, valt gericht aan en met zijn vieren schakelen we doelgericht kluitjes vijanden uit om ons doel te bereiken. Alleen bij de eindbaas, een gigantische spin, wordt het moeilijk om overzicht te bewaren. Terwijl ook nog allemaal kleine monsters ons het leven zuur proberen te maken, vuurt iedereen maar lukraak zoveel mogelijk kogels en raketten af om de grote spin schade toe te brengen. De chaos is ongetwijfeld een resultaat van deze gelegenheidsalliantie, want we zien hoe met iets meer samenwerking een tof gevecht had kunnen ontstaan.

Anthem

Wat gameplay betreft zit Anthem dus wel snor. Of, om nog wat specifieker te zijn, wat besturing betreft. Die is ontzettend soepel en zorgt ervoor dat we onze ideeën perfect naar het scherm kunnen vertalen. We zijn daarom heel benieuwd hoe Anthem verder als game is, hoe Fort Tarsis en de rest van de wereld zijn, waarom we vechten, en hoe het is om te spelen in je eentje (want ook dat moet mogelijk zijn). Dat is allemaal nog even in nevelen gehuld. Voor nu maakt de game thans een sterke eerste indruk en dat is alvast het halve werk, maar daar moet het niet net als bij Andromeda op blijven steken.

Anthem verschijnt 22 februari 2019 op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Nou als die eruit ziet als de E3 Demo wordt dit een grote flop. Maar aangezien de modale games door de gaming pers in zijn algemeenheid worden bestempelt als regelrechte pareltjes kan deze game nog goed scoren ook
  • @kaassoufleeisback
    Heb je 't artikel überhaupt gelezen, of kwam je alleen even ranten?
  • @Gaaiz

    Heb het artikel gelezen. Maar als ik reviews van bepaalde games lees is de pers en niet alleen IG geneigd om modale games nog wel eens te hoog te beoordelen. En of de game moet 100 reuze stappen gemaakt hebben sinds E3 om terecht hoog te scoren binnenkort.
  • @kaassoufleeisback och heden, gaan we weer
  • @MythicZ

    Nee hoor maar ik heb sinds de E3 niet zo hoge pet van Anthem op en het verbaasd mij dat Lars er enthousiast over is. Maar wat ik zeg de game kan reuze stappen gemaakt hebben sinds de E3 demo. Sommige games zijn bij begin hyped kijk Mafia 3 en zijn wan producten. En sommige games beginnen mweh en worden uit eindelijk toppers. En misschien is Anthem wel een voorbeeld daarvan.
  • @kaassoufleeisback

    Beste Kaas de dag dat Meta een AC-game van kritiek voorziet breekt denk ik nog eerder aan dan wanneer jij eens iets positiefs post hier. Natuurlijk mag je negatief zijn, en ook ik heb mijn bedenkingen bij deze game. Maar je zuurpruimt nogal veel en vaak. Zelfs bij franchises die je wel leuk vindt. Lach en wees toch eens blij en vrolijk bij je hobby man

    De sp-ervaring ben ik wat bang voor en MP boeit mij niet zo. Het concept vind ik wel erg tof, ik twijfel nog over deze titel.
  • @benjaminben

    Ik ben niet altijd negatief haha ook vaak positief over games.
  • @kaassoufleeisback

    Er bestaat ook zoiets als verschillende opinie en smaak…….
    En dat deze game goed zal spelen zagen we gewoon al jaren terug op de E3, we weten alleen de inhoud van de game nog niet. Maar als je zoveel nadruk wilt leggen op de inhoud, lees dan beter een boek.
  • Dit klinkt eigenlijk precies zoals ik me inbeeldde dat het zou voelen, dus dat is positief :p aan de feel van de game gaat het niet liggen dus, zo te horen. Het is even afwachten op de andere dingen die de game maken of breken: hoe ze omgaan met loot, de endgame content (met name de raids), en of de wereld en het verhaal interessant genoeg blijven tijdens het spelen.
  • Ik hoop dat de verhaal lijn en gameplay net zo goed als de Mass Effect reek 1 t.m 3.
  • Wat ik me afvraag is of je andere spelers ziet in de HUB

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren