1. Assassin's Creed Odyssey hands-on

Assassin's Creed Odyssey hands-on

Kiezen of delen

Krap een jaar na Assassin’s Creed Origins staat de lancering van Assassin’s Creed Odyssey alweer voor de deur. Dat de game als een totale verrassing komt moge inmiddels duidelijk zijn. Aangezien de ontwikkeling van Odyssey min of meer parallel liep aan die van Origins is het geen verrassing dat beide titels heel wat technische overeenkomsten vertonen.

In onze Gamescom-preview zijn die gelijkenissen uitgebreid behandeld. Toch is het niet een en al bekende kost. De transitie van actie-avonturenspel naar rpg alleen al brengt een aantal noemenswaardige verschillen met zich mee. Aan de hand van een uitgebreide speelsessie en een gesprek met senior producer bij Ubisoft Quebec, Marc-Alexis Côte, hebben we nu een veel duidelijker beeld gekregen van een aantal spelelementen waarmee Odyssey zich moet onderscheiden van zijn voorganger.

De vernieuwde Animus

Een van deze elementen is het verhaal. In het heden kruipen we wederom in de huid van Layla Hassan, die ditmaal op zoek is naar de speer van Leonidas. Aan de hand van een aantal gewiekste aanpassingen aan de Animus is Layla nu in staat om herinneringen van verschillende personages opnieuw te beleven. In dit geval hebben we de keuze om de herinneringen van Alexios of Kassandra van begin tot eind te beleven. Dat is niet de enige aanpassing die de vernieuwde Animus met zich meebrengt. Layla kan nu zelfs meer invloed uitoefenen op het verloop van deze herinneringen, wat de toevoeging van meerdere eindes en de dialoogopties verklaart.

In onze vorige preview spraken we nog voorzichtig onze twijfels uit over de impact die gemaakte keuzes hebben. Na het spelen van de eerste twee hoofdstukken van het verhaal merken we dat de gemaakte keuzes wel degelijk invloed hebben op het verhaal. Bijvoorbeeld aan het begin van de herinneringen van Kassandra krijgen we het aan de stok met twee handlangers van een zogeheten Cyclops. Na deze twee schurken verslagen te hebben besluiten we barmhartig op te treden en hun levens te sparen. Onze weldaad blijkt echter Cyclops’ trawanten juist aan te moedigen, wanneer we even later worden lastiggevallen door meer van diens handlangers die Kassandra een kopje kleiner wilde maken.

Bepaal je speelstijl

Hoewel in dit geval de impact van een keuze direct merkbaar is geldt dat niet voor veel andere beslissingen die we maken in het spel. We komen bijvoorbeeld een gezin op het spoor dat geïnfecteerd is met een bepaalde ziekte die grote gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid op het eiland Kefalonia. Echter besluiten we om het gezin in alle rust verder te laten leven. Welke gevolgen dat heeft komt waarschijnlijk pas veel later in het verhaal aan het licht.

Keuzes maken bepalen niet alleen het verloop van het verhaal, maar ook met wat voor speelstijl we de game doorlopen. Voor het eerst in de serie kunnen we onze vaardigheden uitbreiden door middel van een skill tree. Deze skill tree is verdeeld in drie spelersprofielen: hunter, warrior en assassin. Om een goed beeld te krijgen van wat ons te wachten staat op vijf oktober ontgrendelen we binnen alle drie de profielen een aantal vaardigheden.

Zo spelen we de hunter-vaardigheid Spread Shot vrij. Met deze vaardigheid zijn we in staat om gelijktijdig maar liefst drie pijlen af te vuren, wat vooral handig is wanneer grote groepen vijanden zich in de omgeving bevinden. Mochten we onverhoopt gespot worden terwijl we een vijandelijke basis infiltreren, dan komt de vaardigheid Sixth Sense goed van pas. Zodra we worden gezien hebben we slechts vijf seconden de tijd om een vijand uit te schakelen voordat deze alarm slaat. Wel zo handig als we ongezien onze weg willen vervolgen.

Voor wat heftigere gevechten biedt de warrior-spelersprofiel een prima uitweg. Niet alleen vanwege de welbekende Spartan Kick, maar ook de mogelijkheid om 25 procent van onze levensbalk direct aan te vullen, wat ons op het nippertje wist te redden van de ondergang. Daarnaast richten we met de vaardigheid Bull Rush meteen veel schade aan en zijn onze tegenstander eventjes verdooft, wat ons kort de tijd geeft om nieuwe gevechtstactieken te bedenken.

Spelers die verlangen naar een klassieke Assassin’s Creed-ervaring kunnen echter prima uit de voeten met de assassin-spelersprofiel. Zo ontgrendelen we de vaardigheid om binnen een straal van vijftien meter alle verborgenheden in de omgeving in kaart te brengen, maar ook alle vijanden te taggen. Een uiterst handige vaardigheid wanneer we het oog van Cyclops terug moeten vinden. Minstens zo praktisch is de vaardigheid om een sluipmoord uit te voeren en automatisch loot op te pikken. Omgebrachte mercenaries zijn vaak uitgerust met betere loot dan normale vijanden en dat zouden we natuurlijk voor geen goud willen missen.

Jouw odyssee

Uiteraard is het mogelijk om je in Assassin’s Creed Odyssey volledig op een van deze spelersprofielen te richten en deze verder uit te bouwen. Op basis van onze ervaringen met het spel is het aan te raden om een dynamische skill set op te bouwen. Dat levert immers gevarieerde gevechten op en zorgt er ook voor dat de kleinste details in gevechten, alsook de setting niet onopgemerkt blijven. Toegegeven, ook tijdens deze speelsessie hebben we nog wat moeite met het vechtsysteem, maar de mogelijkheid om onze eigen draai hieraan te geven doet ons deugd.

Een ander noemenswaardig verschil met zijn voorganger, dat tot dusver minder goed uit de verf komt, is het stemacteerwerk. Laten we vooropstellen dat Engels met een Grieks accent ons vrij onbekend in de oren klinkt, maar bij de meeste personages waarmee we gesprekken voeren komt het toch ietwat geforceerd over. Wellicht is dat een kwestie van wennen en valt het naarmate het verhaal zich vordert niet eens meer op.

Al met al wil Ubisoft Quebec spelers klaarblijkelijk de vrijheid geven om hun eigen avontuur te maken. Dat moet worden gerealiseerd met doordachte designkeuzes op het gebied van gameplay en verhaal. In grote lijnen hebben we echter nog steeds te maken met een Assassin’s Creed-titel in hart en nieren, wat voor veel fans een ware opluchting is, maar voor sommigen eventueel een afknapper. De setting en gameplay weten vooralsnog te imponeren, maar de vele overeenkomsten met zijn voorganger spelen de game wellicht parten. Over iets minder dan een maand weten we of Assassin’s Creed Odyssey zijn grootste concurrent (Assassin’s Creed Origins) kan overtreffen.

Assassin’s Creed Odyssey verschijnt 5 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Brian Artiles Govita Hardcore Bioshock-fan en vindt de Xbox 360 de beste console ooit.

Reacties

  • Aan de hand van een aantal gewiekste aanpasngen aan de Animus is Layla nu in staat om herinneringen van verschillende personages opnieuw te beleven. In dit geval hebben we de keuze om de herinneringen van Alexios of Kassandra van begin tot eind te beleven. Dat is niet de enige aanpasng die de vernieuwde Animus met zich meebrengt. Layla kan nu zelfs meer invloed uitoefenen op het verloop van deze herinneringen, wat de toevoeging van meerdere eindes en de dialoogopties verklaart.

    Bam een andere versie van de Animus waarmee je meer vrijheid hebt dan bij de vorige versies. Logische verklaring die perfect in de lore van Assassin's Creed past.

    In grote lijnen hebben we echter nog steeds te maken met een Assasn’s Creed-titel in hart en nieren, wat voor veel fans een ware opluchting Is


    Dat is het zeker.
  • Hoe dat met die Animus zit moeten ze mij nog maar eens uitleggen. Dit wordt de eerste AC die ik niet direct aanschaf, ben ik bang. Eerst even de reviews afwachten.
  • @Gewoonfox Dat over de Animus wordt als het goed is verder uitgelegd in een boek dat rond de lancering van de game verschijnt.
  • @Brian Artiles Govita

    Aan één kant is het een nadeel dat Assassin's Creed tegenwoordig zoveel meer dan alleen de games is maar aan de andere kant juist door dat Assassin's Creed ook comics en boeken heeft waardoor het verhaal nog beter uitgediept kan worden.


    Hoe jij het trouwens beschrijft in de preview is trouwens al overtuigend genoeg dat keuze vrijheid en de animus perfect werken.

    De animus is en blijft een machine en functies en features van een machine kunnen gewoon weg aangepast worden. Lore wise klopt het gewoonweg heel erg goed.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren