1. Assassin’s Creed Odyssey preview – Grieks theater

Assassin’s Creed Odyssey preview – Grieks theater

Assassin’s Creed Origins was een ontzettend puike game. Het jaar pauze had de serie duidelijk goed gedaan, die weer fris, origineel en boven alles leuk was. Men schrok dan ook wel even toen Ubisoft bekendmaakte tóch weer een jaar later te komen met een nieuwe Assassin’s Creed: Odyssey. Het zal toch niet he….

Op Gamescom krijgen we de mogelijkheid om Assassin’s Creed Odyssey nader te inspecteren. Ubisoft heeft ter demonstratie een stuk uit de endgame gepakt. De verre endgame volgens de ontwikkelaar, wat we wel geloven getuige de level 50-vijanden. Als de progressie van Origins enige maatstaf is, betekent dat dat je het hoofdverhaal van Odyssey al lang en breed uit moet hebben wil je dit stuk van de game ooit tegenkomen.

Assassin's Creed Odyssey

Medusa

Toch hopen we dat veel gamers dit spelen, want intrigerend is het zeker. We bevinden ons op een van de meest oostelijk gelegen eilandjes in de Egeïsche zee, waar een vrouw ons om hulp vraagt. Haar vriendin is vermist en voor het laatst gezien op een plek waar niemand eigenlijk durft te komen. Als we op onderzoek uitgaan, snappen we wel waarom. Er heerst dood in dat gebied. De bomen, de planten… ‘Zelfs de lucht is dood,’ merkt onze Kassandra op, gekleed in een van de bruutste armors van het spel inclusief indrukwekkende hoplietenhelm. Ondertussen leren we iets meer over de situatie. De persoon die we zoeken is verdwenen in een gebied dat bekendstaat om zijn slangen. Dieper in het bos treffen we vreemde bouwsels aan, ongetwijfeld restanten van Those Who Came Before. En beelden van steen. Of… zijn het wel beelden?

Ons hart voor de Griekse mythologie begint harder te kloppen: Medusa! Net als in Curse of the Pharaohs grijpt Assassin’s Creed Odyssey de invloeden van Those Who Came Before aan om mythologie te verklaren. Gewaagd, aangezien de serie juist bekendstaat en geliefd is vanwege het geschiedkundige karakter – aangevuld met dat gedoe over tempeliers en sluipmoordenaars en het einde der tijden. Aangezien wij Curse of the Pharaohs erg kunnen waarderen, worden wij enthousiast van deze keuze. Het geeft Ubisoft meer creatieve vrijheid en de gelegenheid om fascinerende mythologie in het spel te integreren.

Assassin's Creed Odyssey Medusa

Bovendien keren Those Who Came Before op die manier wat nadrukkelijker terug. Niet alleen leuk voor de fans van die verhaallijn in de originele trilogie, maar misschien is dit ook wel dé link tussen Oddysey en de rest van de serie. De Orde van de Assassins wordt immers pas een paar honderd jaar later in Origins opgericht. Bovendien lijkt het hier inderdaad echt om optionele endgame content te gaan, en laten we eerlijk zijn, Medusa verslaan is toch veel vetter dan een stel oorlogsolifanten?

Bekende kost

Wat verder erg opvalt is hoe prachtig Griekenland is nagemaakt. We zien slechts een fractie van de gigantische wereld van Odyssey, maar alleen dit eiland al barst van de details en de sfeer. Na Origins mag dat echter nauwelijks een verrassing zijn. Want hoe enthousiast we ook worden van Medusa, Odyssey voelt héél erg vertrouwd.

Assassin's Creed Odyssey

De animaties, menu’s, hud-elementen op het scherm en zelfs het kleurgebruik ogen angstwekkend bekend, alsof we hier toch te maken hebben met een uitbereiding in klassieke zin en niet zozeer een echt ‘nieuw’ deel. Nu Ubisoft gestopt is met numerieke delen is die verdeling bij Assassin’s Creed niet meer zo expliciet, maar duidelijk is dat Odyssey zich tot Origins verhoudt zoals Syndicate tot Unity, of Brotherhood en Revelations tot II. Met speels gemak rennen we dan ook door de straten van Griekenland en bevaren we de zee. Zelfs de medewerker van Ubisoft moet in alle eerlijkheid toegeven: als je Origins hebt gespeeld, heb je hier geen begeleiding nodig. De hoge levels van de vijanden ten spijt.

Manke kikker

Toch zijn er een paar dingetjes anders. Om te beginnen krijg je nu dialoogopties in gesprekken. We hebben echter geen moment het idee dat die gesprekopties er echt toe doen. We kunnen doorvragen over de mythe rondom Medusa, wat interessant is als je er zelf simpelweg meer over wilt weten, maar het heeft geen invloed op de game. Zelfs als we op een gegeven moment kunnen kiezen tussen agressief of empathisch reageren, krijgen we niet het idee dat het echt ergens invloed op heeft. Ter verdediging van Assassin’s Creed Odyssey: we speelden een stuk optionele eindgame, dus laten we niet té voorbarig zijn.

Assassins Creed Odyssey

Daarentegen is het vechtsysteem daadwerkelijk anders. Hoewel dat in grote lijnen weliswaar hetzelfde is gebleven, met een lichte en zware aanval onder de beide rechter schouderknoppen en speciale aanvallen als je adrenalinebalkje is volgelopen, ontbreekt er een belangrijk element: je hebt geen schild. Dat betekent dat je je niet meer kunt verschuilen en dus agressiever te werk moet gaan. Ontwijken is nog mogelijk en zelfs pareren lukt, maar timing is hier belangrijker. Persoonlijk was ik al nooit zo’n held in vechten in Assassin’s Creed Origins (dat ligt meer aan mij), maar in Odyssey had ik het al helemaal zwaar. Het is te hopen dat je met wat meer oefening vloeiend kan pareren, want nu kruipen we de hele tijd als een soort manke kikker weg, wachtend op een opening om toe te slaan. Vervolgens iemand met de iconische This is Sparta-trap van een klif aftrappen – zo perfect uitgevoerd dat zelfs de medewerker van Ubisoft even opveert – maakt dan overigens alles weer even goed.

Griekse tragedie

Na de game flink aan de tand gevoeld te hebben op Gamescom, weten we eigenlijk nog steeds niet helemaal wat we er nou van moeten vinden. Griekenland als decor lijkt een schot in de roos. Esthetisch lenen de grote tempels en pittoreske eilandjes zich perfect voor prachtige uitzichten en de manier waarop Ubisoft Griekse mythologie in het spel opneemt intrigeert ons ten zeerste. Een blik op de kaart bevestigt trouwens dat Griekenland gigantisch is en dat het hele land, van Macedonië tot Kreta, te verkennen is. Dat is normaal het moment dat we dan eindigen met een cliché als dat die wereld lonkt en bla bla, maar als het spel zó vertrouwd aanvoelt, hoe realistisch is het dan dat we ieder hoekje en steegje willen verkennen? Odyssey’s grootste concurrent lijkt zijn eigen voorganger. Aan Ubisoft de uitdaging om hier geen Griekse tragedie, maar een blijspel van te maken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • "ASSASSIN’S CREED ORIGINS HANDSON PREVIEW – GRIEKS THEATER" –> Odyssey zul je bedoelen. Maar ik snap de verwarring, aangezien het hetzelfde spel is met een nieuw likje verf.
  • "Toch zijn er een paar dingetjes anders. Om te beginnen krijg je nu dialoogopties in gesprekken. We hebben echter geen moment het idee dat die gesprekopties er echt toe doen."

    Dit had ik wel verwacht. Dialoogopties hebben ze er gewoon ingedaan zodat ze toch kunnen zeggen dat de game anders is dan Origins.
  • @Cypher

    Wat blue_blade_3 al wel eens heeft aangekaart is dat de hele essentie van AC haaks staat op die optionele dialoog keuze. Wanneer je via de DNA van voor-vaderen/zussen etc je als character bevind dan kun je daar niet vanaf wijken, dit krijg je overigens ook te zien wanneer je besluit een paar vriendelijk npc's aan je speer te rijgen.
  • @AWESOMEDUDE3

    Het ligt er aan welke animus er word gebruikt met de nieuwe animus die Layla gebruikt kan je dus wel andere dingen doen in het verleden . Lore wise is het in ieder geval allemaal te verklaren en te rechtvaardigen.
  • @Meta_coola
    Hoe werkt dat dan meta? Want je speelt dan toch geen herinneringen meer? Of "hack" je dan een herrinnering, en zo ja, wat is daar dan het nut van? Of kan je ineens het verleden aanpassen? Ik snap het niet in ieder geval.
  • @blue_blade_3
    Ik snap het ook niet helemaal. Ligt dus aan de animus wat waarschijnlijk 1 of andere vogelsoort is.
  • @blue_blade_3

    Ik weet ook nog niet helemaal hoe het werkt daar moet ik volgende de maand eerst odyssey voor spelen. Maar de verschillende de animus werken anders. Zo kan je met de eerste 2 animus enkel de herinneringen van je eigen voor ouders herbeleven. Met de komst van de animus uit black flag maakt het niet uit of dat je je een nakomeling bent je kan van iedereen de herinneringen herbeleven.

    Volgens mij heeft het boek van Herodotus dat layla Hassan vind ook te maken met het verloop van het verhaal. Het kan zijn dat dat boek ook een Isu artefact is en het boek nog niet helemaal leesbaar is tot dat jij via de animus de keuzes heb gemaakt. Op het moment is het vooral speculeren. Maar misschien is niet elk deel zo geweldig en misschien is Ubisoft iets te snel met de jaarlijkse releases maar tot opheden heeft Ubisoft één ding niet gedaan en dat is de lore breken en retconnen.
  • @Meta_coola
    Dus je zegt dat het allemaal te verklaren en rechtvaardigen is maar je weet zelf ook nog niet precies hoe het zit? Juist.

    Ik blijf erbij dat het nergens op slaat (ongeacht het apparaat). Het hele idee van de game is dat je herinneringen speelt. Als je die zelf kan wijzigen houdt dat alleen maar in dat herinneringen synchroniseren nutteloos is, want waarom niet een eerdere herinnering dan aanpassen?
  • @Meta_coola
    Niet breken met de lore? Dit is juist wat Ubisoft doet met dit deel. Om een simpel voorbeeld te noemen: in Origins wordt heel mooi verteld waar de Leap of Faith vandaan komt. Bayek leert dit zijn zoon. Maar kennelijk deed men deze leap in Oddysee ook al te pas en onpas. Hoe verklaren ze dit? Hetzelfde geldt overigens voor het gebruik van Senu (daaruit voortvloeiende: Eagle vision), in Origins uitgelegd, maar ook toegepast in Oddyssee… vreemd, want deze game speelt zich veel eerder af.

    Ik heb tot nu toe alle delen van AC gepreordered en met veel plezier gespeeld. Elk deel was voor mij een toevoeging op het voorgaande deel. Maar als oprechte en kritische fan kan ik deze uitbreiding niet rechtvaardigen. Ubisoft leek met Origins zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden (wat nodig was), maar vervalt met Oddysee in oud gedrag. Als fan van het eerste moment kan ik dit alleen maar jammer vinden.
  • @Gewoonfox

    Voor dat Bayek de leap of faith deed, de hidden dagger en de eagle sense gebruikte deed Darius dat al toen hij in 465 BCE Xerses vermoorde. Voor dat Bayek bestond waren er al mensen met een hoge concentratie Isu dna waardoor ze onder andere eagle sense konden gebruiken. De strijd tussen orde en chaos is al sinds chain en abel aan de gang lang voor dat de templars en Assassins bestonden. Nee voorals nog blijven ze netjes tussen de lijnen van de lore in kleuren.
  • @AWESOMEDUDE3
    Daar had ik nog niet eens aan gedacht maar je hebt inderdaad gelijk. Die optionele dialoogkeuze slaat dus helemaal nergens op.
    Maar ach wat maakt het uit…….deze game interesseert me verder eigenlijk geen ene reet. Ubisoft denkt er allemaal zo makkelijk over. Origins heeft goed verkocht en nu gaan ze waarschijnlijk die game weer een paar keer uitbrengen maar dan met een andere setting, net zoals deze. Laten ze eens een paar jaar de tijd nemen om er een keer echt iets nieuws/speciaals van te maken. Maar dat zal toch wel niet gebeuren. De laatste E3 van Ubisoft was ook bedroevend, geen 1 game die me aansprak.
  • Wat verder erg opvalt is hoe prachtig Griekenland is nagemaakt. We zien slechts een fractie van de gigantische wereld van Odyssey, maar alleen dit eiland al barst van de details en de sfeer

    Daarentegen is het vechtsysteem daadwerkelijk anders

    Kijk dit zijn voor mij persoonlijk de dingen die op dit moment nodig zijn oog voor detail , sfeer en kleine subtiele tweaks.

    En dat het vertrouwd aanvoelt vind ik persoonlijk helemaal niet erg en (zoals een andere previewer op andere site al zei) met Origins hebben ze een solide basis neer gezet, en daar nu op verder borduren vind ik een slim idee want nu hebben ze meer aandacht kunnen geven aan het verhaal, de missies, de sfeer en setting. En als ik eerlijk mag zijn mag het deel na Odyssey ook nog wel een keer de basis van Origins gebruiken.
  • @Meta_coola als het aan jouw ligt, hebben we iedere maand een nieuwe AC met een kleine verbetering en zou je het allemaal kopen en toejuichen.

    Ik wilde dit als een grap neerzetten, maar volgens mij zou je het nog echt doen ook.:p
  • @mightybundy

    Nee dat zou ik niet toe juichen want dat zou betekenen dat ik m'n jaarlijkse replay van totale franchise (exclusief de DS games) niet meer kan doen.
  • @Meta_coola
    Als dat je grootste probleem is met maandelijkse releases dan weten we denk ik al genoeg.
  • @Meta_coola
    Die reden is wel een grapje toch? Je hebt toch niet daadwerkelijk alle AC games al jarenlang elk kaar opnieuw gespeeld?
  • @xevulutionx

    Jawel sinds deel 2 speel ik elk deel jaarlijks opnieuw en meestal achter elkaar behalve als er andere grote releases zoals bijvoorbeeld God of War of horizon zero dawn zijn dan speel ik die games tussendoor. En de voornaamste reden waarom ik alle delen elk jaar opnieuw speel is omdat ik het oprecht goede games vind (dit is ook de reden waarom ik elke december final fantasy viii speel)

    Maar nee das niet het enige probleem met jaarlijkse releases kan je nog kwaliteit leveren (brotherhood, Revelations, Black Flag en Syndicate zijn daar imho het bewijs voor) en een nieuwe ervaring geven. Met maandelijke releases gaat dat allemaal verloren.
  • @Meta_coola jij bent me er eentje, zeg.
  • @Meta_coola
    Ok ik vroeg t me gewoon af. Ik heb me overigens met eerdere delen ook uitstekend vermaakt hoor en deel 2 staat in mijn alltime top 10/15 maar die zie ik mezelf hooguit nog 1x herspelen. Brotherhood wellicht ook maar de rest niet. De verveling zou voor mij gigantisch toeslaan omdat ik automatisch erg veel andere games zou moeten missen.
  • @xevulutionx

    Ik ben tegenwoordig heel erg selectief als het aankomt op games (games waarbij m'n twijfel groot is koop ik gewoon weg niet) en naast elk jaar alle AC delen en final Fantasy VIII uitspelen heb ik ook nog genoeg tijd voor bijvoorbeeld God of War en Binnkort ook RDR 2.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren