1. Battlefield 5: Firestorm (hands-on preview)

Battlefield 5: Firestorm (hands-on preview)

De vlammenzee vaagt concurrentie niet weg maar biedt genoeg om zijn mannetje te kunnen staan

Laten we meteen met de deur in huis vallen en vaststellen dat Firestorm je de concurrentie niet laat vergeten. De battle royale-markt is de afgelopen maanden uitstekend aangedikt, ook wat betreft first person-shooters, en Firestorm weet niet genoeg te doen om games als Fortnite en met name Apex Legends van de troon te stoten. Maar dat wil niet zeggen dat hij het spelen niet waard is.

Omdat grote concurrent Call of Duty eerder ook al een battle royale-modus kreeg, rijst de vraag of Battlefield 5 niet te laat met zijn eigen versie komt. Na een uitgebreide speelsessie in de squadmodus van Firestorm en een kortere sessie in de solomodus, kunnen we echter vaststellen dat de game zijn eigen ding probeert te doen in een tijd waarin steeds meer mensen battle royale-moe worden.

Battlfield 5: Firestorm

Fikkie stoken in prachtig gebied

Firestorm heeft allerlei ingrediënten die we kennen uit soortgelijke games. Van het looten van wapens, bepantsering, ammunitie en allerlei gadgets, tot de steeds kleiner wordende map; je hebt geen uitgebreide introductie nodig om direct in Firestorm te kunnen duiken als je bekend bent met de battle royale-formule. Spelers droppen zoals wel vaker in dit genre uit een helikopter en kiezen zelf waar ze heen parachuteren. De eerste keer vallen direct twee dingen op. Ten eerste is de map gigantisch, prachtig en gevarieerd. Met bijvoorbeeld een vuurtoren aan de kust, enkele pittoreske huisjes in een meer, grote boerderijen en een sneeuwgebied die je in een skiresort doen wanen, zit de map bomvol interessante locaties die erom schreeuwen ontdekt te worden.

Het tweede dat opvalt is de gigantische vuurzee waar Firestorm zijn naam aan te danken heeft. Dit functioneert als de cirkel die we kennen uit andere battle royale-games. Hij wordt steeds kleiner en mondt elk potje ergens anders in uit, en laat daarbij niets in zijn weg heel. Gebouwen, voertuigen en andere constructies verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra de vuurstorm ze aanraakt, maar hetzelfde geldt niet voor spelers. Wie de vlammen namelijk trotseert kan ten koste van wat health een tijdje overleven en zo een tactisch voordeel verkrijgen. Vanuit de vlammen opduiken en een squad van achteren neerschieten levert toch een lekker gevoel op.

Daar komt bij dat een allesvernietigende vlammenzee net even wat meer spanning opwekt dan bijvoorbeeld een steeds groter wordende blauwe muur (zoals in Fortnite). De vuurzee komt het best tot zijn recht wanneer een potje bijna is afgelopen en een handjevol spelers op een paar vierkante meter het met elkaar uitvecht. De hitte spat van het beeld af, alles vervormt en de schade die hij aanricht aan spelers is op dat moment ook op zijn grootst. Dit garandeert een intensief einde aan elke potje Firestorm.

Battlfield 5: Firestorm

Uitnodigende speelwereld

Halvøy, zoals de map heet, is gigantisch. Hij is tienmaal groter dan de grootste map uit Battlefield 5 en met slechts 64 spelers erop zou je misschien denken dat dit té groot is. Het tegendeel is waar, want met behulp van enkele optionele objectives lokt de game leuke en spontane confrontaties uit. Ontwikkelaar Criterion Games spreekt van ‘high risk, high reward’-gameplay, en dat zie je terug in allerlei bunkers, loodsen, kluizen en supply drop-punten. Het overnemen van zo’n loods kan bijvoorbeeld een sterk voertuig opleveren, maar daar staat tegenover dat zodra hij open is een luchtalarm afgaat. Iedereen in de omgeving weet wat er gebeurt en kan er naar toe rennen om te proberen er zelf met de buit vandoor te gaan.

Veel van de voertuigen leveren een enorm voordeel op, mits ze goed worden toegepast. Om ze rijdende te houden is namelijk brandstof nodig en dat lijkt nogal schaars, wat voor een goede balans zorgt. Daarbij kunnen spelers overal op de map antitankwapens en soortgelijk geschut vinden om de voertuigen mee op te blazen, dus zelfs als je geen bunker weet te veroveren ben je niet compleet kansloos. De nadruk op voertuig-gameplay en de balans tussen dat enerzijds en het schieten te voet anderzijds, is wat Firestorm uniek maakt in de zee aan battle royale-games.

Battlfield 5: Firestorm

Voorkeur voor squads

Het grootste gedeelte van onze hands-on-sessie draaide om de squadmodus, maar er zit ook een solomodus in Firestorm. Wanneer de game straks een tijdje uit is en blijkt hoe spelers hierin te werk gaan, kunnen we hier pas goed onderbouwde uitspraken over doen, want vooralsnog lijkt Firestorm het meest geschikt voor vriendengroepen en squads. Solo lijken mensen sneller geneigd op een plek te blijven hangen en te wachten tot de rest van de spelers elkaar heeft afgemaakt en hier en daar iemand met een sniper te belagen. Dit gaat ten koste van de tactische zetten die je met squads beter kunt maken in dit gigantische Halvøy. Het valt nog te bezien hoe de spelers (en mogelijk de ontwikkelaar) daar op reageren.

Firestorm staat echter wel als een huis. De prachtige Battlefield 5-graphics en sterke schietmechanieken komen goed tot hun recht in deze grote spelwereld. De gameplay is iets langzamer dan bijvoorbeeld bij Apex Legends of Blackout, maar daar staat een scala aan tactische mogelijkheden en leuke optionele objectives tegenover. Voor Battlefield 5 is Firestorm in ieder geval een enorme toevoeging, eentje die de release in november erg goed zou hebben gedaan. Vier maanden later is het echter niet te laat voor Firestorm om een duit in het battle royale-zakje te doen, want er zijn genoeg dingen om te ervaren die je in soortgelijke games nooit zou meemaken.

Battlefield 5: Firestorm komt op 25 maart uit voor Battlefield 5 op pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze hands-on preview is gebaseerd op de pc-versie.