1. Battlefield 5 review – Terug naar vervlogen tijden

Battlefield 5 review – Terug naar vervlogen tijden

Grootste vernieuwingen moeten echter nog komen

Met Battlefield 5 keert de serie terug naar zijn oorsprong. Niet alleen door terug te vallen op de Tweede Wereldoorlog als thema, maar ook door de afwezigheid van seizoenspassen, premium lidmaatschappen en meer van dat soort ongein. Battlefield 5 draait waar het om móet draaien: grootse gevechten.

Toch is Battlefield 5 geen simpele herhaling van zetten. Waar rechtstreekse concurrent Call of Duty vorig jaar juist koos voor de bekende Tweede Wereldoorlog-taferelen (Omaha Beach, de Ardennen, verwoeste Duitse steden) weet Dice met Battlefield 5 nog onontgonnen gebied te vinden binnen het platgewalste thema van de Tweede Wereldoorlog.

Battlefield 5

War Stories

Vooral in de War Stories, Battlefields singleplayermodus, wijkt de ontwikkelaar behoorlijk af van de gebaande paden. Als verzetsstrijdster in Noorwegen saboteren we bijvoorbeeld het Duitse nucleaire programma en als Senegalese soldaat in het Frans Koloniale Leger bevrijden we Zuid-Frankrijk. In december verschijnt zelfs nog een extra War Story met een Duitse tankcommandant in de hoofdrol, al helemaal een unicum.

Het zijn daadwerkelijk niet eerder vertelde oorlogsverhalen, geplaatst in historisch perspectief en daardoor oneindig veel interessanter dan voor de zoveelste keer in Normandië of de kapotgeschoten straten van Berlijn te vechten.

Ook niet onbelangrijk: de War Stories spelen lekker weg. Met Battlefield 1 stapte Dice al af van de gescripte missiestructuur, met meer open omgevingen. Die lijn zet de Zweedse ontwikkelaar door met Battlefield 5. Je bepaalt regelmatig zelf in welke volgorde je doelstellingen voltooit, kunt sluipen en alarmen saboteren en meestal slingert er nog ergens een Kübelwagen rond om grotere afstanden mee af te leggen. In de Noorse missie kun je zelfs skiën. Alleen de AI laat soms wat steekjes vallen. Ze laten zich bijvoorbeeld gemakkelijk flankeren en werken niet samen, waardoor je ze eenvoudig een voor een uitschakelt.

Battlefield 5

De singleplayer sluit daardoor veel beter aan bij de multiplayer. Je bent je veel meer bewust van je omgeving, bedenkt mogelijke aanvalsroutes of scout een plekje vanwaar je de vijand het beste onder vuur kunt nemen. Strak geënsceneerde, lineaire missies zien we haast niet meer. Écht van je stoel blazen de War Stories je daardoor niet – we rennen niet meer door een instortend flatgebouw terwijl we bestookt worden door helikopters – maar wanneer de strijd goed losbarst blijft dat een spektakel.

Grand Operations

Dat kan ook over de multiplayer worden gezegd, met als belangrijk verschil dat daar de strijd voortdurend losbarst. Vooral in Conquest en Grand Operations, de twee hoofdgerechten van de multiplayer, gaat het er hard aan toe. Vliegtuigen zoeven over en crashen met veel geweld, parachutisten komen uit de lucht vallen en hele gebouwen worden aan gort geschoten; dit is totale oorlog.

Battlefield 5

Waar Conquest na zestien jaar Battlefield geen introductie meer nodig heeft, is Grand Operations een nieuwe kijk op verder vertrouwde multiplayermodi. Verschillende potjes met verschillende gamemodi worden aan elkaar gelinkt als een soort minicampagne. Vooral Raid of Rotterdam spreekt voor ons Nederlanders natuurlijk tot de verbeelding. In het begin van die campagne landen de Duisters als parachutisten, om vervolgens met de geallieerden te strijden om controlepunten. Voordat de derde fase aanvangt, wordt de binnenstad van Rotterdam platgebombardeerd. Vervolgens strijden beide partijen rondom de ruïnes van de Laurenskerk en station Blaak om de overwinning. De winnende partij in een ronde mag in de volgende fase rekenen op bijvoorbeeld extra versterkingen, wat de teamspirit nog net wat meer aanwakkert dan in losse potjes.

Teamwork

Sowieso heeft DICE er alles aan gedaan om spelers meer en meer samen te laten werken – en met succes. Je kreeg altijd al allerlei bonuspunten als je samenwerkt met je squad (beide teams zijn opgedeeld in vierkoppige squads), door bijvoorbeeld op elkaar te spawnen of elkaar ammo te geven. Nu kun je ook nog eens iedereen binnen jouw squad oplappen, ook als je geen medic bent. Medics kunnen wel nog andere teamgenoten van buiten je squad overeind helpen.

Als squad kun je ook zogenoemde Squad Reinforcements vrijspelen. Dat kan bijvoorbeeld een tank zijn, maar ook een krachtige V1-raket die, mits goed geplaatst, serieus een strijd kan kantelen. Het loont dus echt om bij elkaar te blijven, en spelers hebben dat door.

Battlefield 5
Battlefield 5
Battlefield 5

Natuurlijk heb je altijd nog heel veel spelers die overal lak aan hebben en helemaal hun eigen weg gaan, maar we zijn óók vaak getuige geweest van momenten waarop wel degelijk intensief werd samengewerkt. Zeker als dan ook nog verschillende klassen elkaar complementeren, is Battlefield 5 een waar feestje. Als een Recon de vijand spot, een Support vervolgens met zijn zware machinegeweer druk zet of zelfs de beschutting aan flarden schiet en een Medic ervoor zorgt dat iedereen op de been blijft, komt alles van Battlefield samen. De dynamiek van het speelveld, de verwoestbare omgevingen, het steen-papier-schaarmechanisme waardoor voor ieder probleem een oplossing is, het oorverdovende geluid; alles.

Geen kermis

Echt nieuw is het alleen niet. De manier waarop het spektakel wordt gepresenteerd is met Grand Operations weliswaar anders, maar verder voelt Battlefield 5 erg bekend aan. Nieuw is dat je niet alleen je uitrusting, maar ook het uiterlijk van je soldaten kan aanpassen. Dat is niet zo’n extravagante kermis geworden als de eerste trailer deed vermoeden, maar als donkere vrouw meestrijden aan de zijde van de geallieerden, of in officiersuniform aan Duitse zijde vechten, kan gewoon.

Microtransacties in Battlefield 5

Microtransacties heeft Battlefield 5 bij de lancering niet, die worden later toegevoegd. Weliswaar alleen om cosmetische items (zoals helmen en jasjes) mee te ontgrendelen, maar juist die items vrijspelen voelt nu een beetje aan als grinden. Betere wapens en upgrades zullen niet te koop zijn via microtransacties.

Het vrijspelen van die items kan echter een tijdrovend klusje worden, omdat dat allemaal direct of indirect via extra uitdagingen gaat waar je bijvoorbeeld een paar honderd Company Coins voor krijgt, terwijl de bedragen om iets vrij te spelen in de duizendtallen gaan.

Battlefield 5

Items waar je daadwerkelijk in-game voordeel van hebt, zoals betere wapens en upgrades voor je wapens, zijn alléén te verdienen door te levelen. De balans bij het vrijspelen van nieuwe wapens is daardoor in onze ervaring stabieler. Het voelt veel meer als een (logische) beloning dat je een nieuw wapen vrijspeelt voor een klasse waar je veel mee speelt, dan dat je geforceerd met een andere klasse speelt om een uitdaging te voltooien voor wat puntjes om daar een of andere nieuwe maar even grijze broek mee aan te schaffen.

Het systeem om cosmetische items mee vrij te spelen rammelt dus een beetje, maar Dice heeft in ieder geval geleerd van Star Wars: Battlefront 2 als het gaat om nieuwe wapens en items: die verdien je gewoon weer door echt te spelen en je te specialiseren.

Firestorm

Grotere vernieuwingen moeten nog komen. Firestorm, Battlefield 5’s Battle Royale-modus, komt bijvoorbeeld pas in maart 2019. Een coöperatieve modus verschijnt ook ergens in het begin van komend jaar. Dat maakt het een beetje lastig om Battlefield 5 volledig op waarde te schatten. Battlefield 5 is door het schrappen van premium lidmaatschappen en betaalde uitbreidingen veranderd in een game as a service, waarbij uitgerekend de meest veelbelovende vernieuwingen nog even op zich laten wachten.

Battlefield 5

Het heeft er daardoor ook een beetje de schijn van dat Battlefield 5 niet helemaal af is op dit moment. Vooral op singleplayergebied. De slechts drie War Stories zijn in minder dan vijf uur uit te spelen, wat korter is dan de zes War Stories uit Battlefield 1. In december wordt daar zoals gezegd nog kosteloos een vierde War Story aan toegevoegd, maar het komt toch een beetje over alsof DICE content aan het uitsmeren is, in plaats van dat de game actief ondersteund wordt. Aan de andere kant: Battlefield 5 hééft tenminste nog een singleplayer.

Het goede nieuws is dan ook dat de content díe we nu bij launch krijgen, wel degelijk van hoog niveau is. Vooral online zijn de gevechten intens. Ingenieus ontworpen maps, goed op elkaar afgestemde klassen en bonussen voor samenspel zorgen ervoor dat er voor ieder probleem wel een oplossing is. Tel daarbij op dat de game er geweldig uitziet, of je nu in de sneeuw of in het zand speelt, en oorverdovend klinkt. Inslaande salvo’s of overvliegende Stuka’s gaan door merg en been, terwijl de prachtige soundtrack van Johan Söderqvist sfeerbepalend is, vooral in de War Stories. Qua content mag het zeker nog wel een onsje meer, maar Battlefield 5 bij launch is op zijn minst een héél goed begin te noemen.

Battlefield 5 is vanaf 20 november verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. De Deluxe Edition is al sinds 15 november speelbaar. Voor deze review is de game gespeeld op een Xbox One.

Battlefield 5

Battlefield 5 is zeker niet de meest uitgebreide game en het is jammer dat uitgerekend de meest spraakmakende vernieuwingen nog even op zich laten wachten, maar zelfs los daarvan is Battlefield 5 het beste deel in de serie. Teamspel wordt nog meer bevorderd én is nog doorslaggevender, vooral in Grand Operations. Battlefield 5 is daardoor juist niet een game die je ‘eventjes’ speelt om een potje hard te knallen, maar eentje die je aanzet om gerust een hele avond je te laten overdonderen door de grootse gevechten en het zinderende geluid.
8
80
  • Geluid gaat door merg en been
  • Grand Operations geven meer zin aan potjes
  • Teamspel wordt nog meer bevorderd
  • Originele omgevingen, missies en War Stories
  • Geen Premium/Season-poespas
  • Wat weinig content
  • Cosmetische items vrijspelen is nog wat ongebalanceerd

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.