1. Battlefield V: fun over authentic

Battlefield V: fun over authentic

Net zoals velen van jullie heb ik vol spanning gekeken naar de onthulling van Battlefield V. Vooraf hoopte ik op een game over de Vietnamoorlog, want de combinatie van Battlefield en een puike rocksoundtrack zie ik wel zitten. Maar het wordt de Tweede Wereldoorlog. Terug naar de roots. We mogen dit keer zelfs knokken in Nederland, in Rotterdam. Maar velen werden niet heel enthousiast na de trailer en de screenshots en ik begrijp waarom. Niemand kan eromheen. Ik bedoel natuurlijk die bommenwerper: de Bristol Blenheim Mark I. Iedereen weet toch dat de RAF, de Britse luchtmacht, de Mark I al rond 1939 grotendeels had ingeruild voor de Bristol Blenheim Mark IV? Wat is dit voor gekkigheid?

Het toestel was door de bewapening niet heel erg wendbaar, het was in feite een voor de oorlog aangepast passagiersvliegtuig, en bleek daardoor gemakkelijk neer te schieten. Vandaar dat de RAF dit type verving voor de nieuwere versie, de Mark IV, en die vervolgens ombouwde tot zware gevechtsvliegtuigen.

Wat de Bristol Blenheim Mark I desondanks zo interessant maakt voor een game als Battlefield is dat het toestel aan beide kanten van de oorlog werd ingezet. Het toestel werd namelijk ook geproduceerd in Finland. Dit land vocht, vanwege de strijd met de Sovjets in de Winteroorlog, ook even aan de kant van Duitsland. Dat je dus één map hebt waarin zowel aan de kant van de Allies als de Axis hetzelfde toestel staat is natuurlijk handig: dat scheelt weer wat ontwikkeltijd. Of misschien is het omdat de Mark I leuker is om mee te spelen gezien de boordkanonnen op andere plekken zitten dan bij de Mark IV.

Battlefield V

Artistieke vrijheid

Is het een probleem dat DICE kiest voor de Mark I in plaats van de Mark IV? Nee, niet echt. Het is namelijk niet zo dat Groot-Brittannië alle Mark I-vliegtuigen liet vervangen. Ze zijn tijdens de hele oorlog voor verschillende rollen ingezet, variërend van lichte bommenwerper tot nachtjager. Dus het zou best kunnen, met wat fantasie. Het is alleen zo dat wanneer je, vanuit historisch oogpunt, een keuze moet maken tussen de Mark I en de Mark IV, je waarschijnlijk voor de latere zou gaan omdat deze een veel grotere rol speelde in de oorlog.

Dat is een stukje artistieke vrijheid dat DICE daar neemt. En dat kan prima. Want zoals Aleksander Grøndal, Executive Producer van de Battlefield serie, zegt op Twitter: "We will always put fun over authentic.".

Persoonlijk word ik daar heel blij van, want plezier is toch een van de belangrijkste redenen om een Battlefield-game te spelen. Dat het spel niet helemaal historisch correct is, maakt mij weinig uit en doet in deze mate niks af aan de gameplay en sfeer. Battlefield is nooit een serie geweest die volledig historisch correct wil zijn. Ik houd van Battlefield als een serie waarin je als voetsoldaat een vliegtuig kunt instappen, opstijgt, je schietstoel gebruikt, je bazooka uit je broekzak pakt om een helikoper kapot te knallen om vervolgens met je parachute weer te landen in je vliegtuig.

Bloody hell!

Je snapt net zo goed als ik dat deze tekst natuurlijk niet gaat over de Britol Blenheim Mark I, maar over de Britse dame in legeruniform met dat stukje tuingereedschap aan haar bovenarm. Maar verschilt haar aanwezigheid heel erg van mijn voorbeeld met het vliegtuig? Ik denk het niet. Het toevoegen van vrouwen in de game is iets wat de game simpelweg leuker en diverser maakt. Veel gamers zullen het tof vinden om als vrouwelijke soldaat te kunnen spelen. Is het historisch correct? Nee.

Vrouwen hebben een immens belangrijke rol gehad in de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen in de vele fabrieken die wapentuig produceerden maar ook in de (veld)hospitalen en als bemanning van zoeklichten en luchtverdedigingsgeschut. In de door Duitsland bezette landen op het Europese vaste land waren vrouwen wel degelijk te vinden in direct gevechtsposities, zoals in het verzet. En hoewel het Britse leger ten tijde van de oorlog geen vrouwen in dienst had die zich in de frontlinie bevonden, was dat in het oosten anders. Zo bevatte het leger van de Sovjet-Unie veel vrouwen in gevechtsposities. Zij hadden diverse rollen zoals sluipschutter, tankbemanning of piloot. Op het geheel van het immense Sovjetleger is het procentueel gezien niet de grootste groep, maar dat doet niks af aan de rol die zij (vaak vrijwillig) vervulden.

Battlefield V

Relevante vragen?

Is het feit dat vrouwen zo'n belangrijke rol hebben gespeeld in de oorlog dan voldoende reden om nu een stoere dame op het hoesje van de komende Battlefield te zetten? Moet DICE die keuze verantwoorden? Of zou het gewoon een leuke game willen maken waarbij je, net als bij de vliegtuigen, soms wat artistieke vrijheid toe moet passen om het net wat leuker te maken? Of zou het zijn omdat DICE nu meegaat met de trend om alle verdenkingen van racisme of seksisme preventief van zich af te willen schudden?

Is het antwoord op een van die vragen echt relevant? Wanneer die game uitkomt gaan we de game spelen of wegleggen op basis van hoe tof-ie is geworden. Op basis van hoe lekker je kunt knallen in zo’n dikke Sherman-tank met teddybeertjes aan de zijkant. Of hoe soepel die soldaten (of het nu mannen of vrouwen zijn) zich bewegen tussen de ontplofte gebouwen van Rotterdam. Dan maken we ons druk over hoe snel of langzaam de matchmaking werkt en of de servers bij lancering nog werken.

Battlefield V

Al die verbeteringen!

Wees eerlijk: ga jij op de bank zitten en Battlefield 4 of 1 spelen omdat je jezelf even onder wilt dompelen in de uiterst realistische weergave van hedendaagse oorlogvoering, of wil je gewoon even lekker knallen, eventueel met wat vrienden? Als het dat laatste is, waar maken we ons dan druk om? Zoals het er nu naar uitziet, heeft DICE behoorlijk wat geleerd van Battlefield I en Battlefront II.

In de game zijn geen lootboxes te vinden en is er geen mogelijkheid tot het kopen van een voordeel. Daarentegen is alle los aan te schaffen dlc puur cosmetisch. Dat is leuk voor de mensen, waaronder ikzelf, die helemaal losgaan op het naar smaak aanpassen van de avatar. Daarnaast bevat Battlefield V verschillende co-op missies die je samen met drie medegamers kunt spelen.

Waar ik ook blij van word: de game gaat veel meer voordeel bieden aan squads die goed samenwerken, wat de game hopelijk wat strategischer maakt. En wat te denken van de Grand Operations? Een modus die nog verder gaat dan de al grote Operations-modus van Battlefield 1, waarin spelers in steeds verschillende (secties van) maps overkoepelende doelen proberen te halen. In Battlefield V wordt dit verder uitgebreid, wat moet resulteren in lange, epische knokpartijen.

Maar het hoogtepunt van de aankondiging vind ik Tides of War, dat de traditionele season pass moet vervangen. In plaats van meteen een smak geld te moeten betalen voordat je weet of de content goed is, betaal je nu per chapter. Het is vergelijkbaar met hoe de seizoenen van Fortnite werken: je schaft een chapter aan en kunt dan verschillende beloningen verdienen door goed te spelen en bepaalde doelen te halen. Je hoeft dus niet langer nieuwe maps aan te schaffen, zodat iedereen dezelfde ervaring kan hebben met de game. Zo worden spelers beloond voor vette speelsessies, in plaats van vette portemonnees.

Battlefield V

Focus!

Samenvattend: we krijgen een nieuwe Battlefield, waarvan we weten dat het niet de meest realistische game wil zijn, met een goed betaalmodel en interessante nieuwe mogelijkheden. Ja, er zitten vrouwen in. Het is jammer dat er dan weer zo wordt ingezoomd op de vrouwen, terwijl we eigenlijk nog niks weten over de personages in de trailer en op de screens. Misschien was het wel een naar Frankrijk geëmigreerde Britse die daar in het verzet zit. Weet jij veel, het zou zomaar kunnen. Als die officier met een katana op z’n rug in de trailer acceptabel is, of dat ‘verkeerde’ type vliegtuig, dan moet die redenering voor de soldate ook opgaan. De trailer zit vol met maffe dingetjes die niet kunnen of niet helemaal historisch accuraat zijn. Maar dat is Battlefield nooit geweest.

Overigens ben ik ook niet helemaal enthousiast over de trailer. Het is mij wat te overdreven allemaal – met als dieptepunt die jeep die op een soort ‘komische’ wijze op die soldaat valt. Maar ondanks alles voel ik ‘m wel weer, die hype voor een nieuwe Battlefield. Met name wanneer dat iconische stukje soundtrack te horen is. Ik heb er zin in! Dus richt je niet op onnodige dingen zoals die dame en haar prothese. Focus op de fun van die game, op hoe zeer je jezelf er mee kunt vermaken. Want is dat niet het allerbelangrijkste?

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • "Wees eerlijk: ga jij op de bank zitten en Battlefield 4 of 1 spelen omdat je jezelf even onder wilt dompelen in de uiterst realistische weergave van hedendaagse oorlogvoering, of wil je gewoon even lekker knallen, eventueel met wat vrienden?"

    Ehm… beide? Helaas kom ik steeds bedrogen uit
  • het is gewoon gedaan om een breder publiek aan te spreken. Grotere doelgroep is meer geld, die paar gasten die op fora lopen te mauwen over authenticiteit interesseert EA/Dice geen ene hol, want dat is nog geen 1% van de totale doelgroep.

    Zo nu kan de discussie stoppen.
  • @Bert de Vries

    Mooi geschreven stuk. Ben het helemaal met je eens.
  • @Bert de Vries
    Waarom heb je geen nieuws geplaats over de alpha. Ik heb al afgelope weekend 1
    15 uur gespeeld en ik moet zeggen dat het een behoorlijke vooruitgang is.
    Geen nadespam meer
    Spot system is veranderd, beter dan in bf1 want je was daar een makkelijk doelwit voor vliegtuigen.
    Squads beter en spelers moeten meer samenwerken willen ze winnen.
    Wat nog meer…. verder is de game graphics B-A-U-tiful.
    Ook de wapens zijn AWESOME

    Ik kijk hier erg naar uit.
  • @CloneTrooper nou… De tekst is al wat ouder ;) we hadden op IG zo veel E3 content dat 'ie iets later is gepost dan gepland.
  • "Vrouwen hebben een immens belangrijke rol gehad in de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen in de vele fabrieken die wapentuig produceerden maar ook in de (veld)hospitalen en als bemanning van zoeklichten en luchtverdedigingsgeschut. In de door Duitsland bezette landen op het Europese vaste land waren vrouwen wel degelijk te vinden in direct gevechtspoties, zoals in het verzet."

    In dit stukje tekst heb je al een honderd keer beter geitenpaadje verzonnen om vrouwen in de serie te introduceren dan dat DICE nu heeft gedaan. Er waren destijds zat vrouwen met een belangrijke rol, daar hoef je geen fictieve actieheldin met een prothetische arm voor te verzinnen. Je zou het bijna beledigend naar de heldinnen van toen kunnen noemen.

    In de andere comments is al uitgelegd dat de game altijd 'onrealistisch' zal zijn omdat het nou eenmaal een game is met de bijkomende limitaties en gameplay. De ontwikkelaar maakt de sandbox zo realistisch mogelijk, maar spelers kunnen het gekste gedrag vertonen.

    Het punt van jeeps met C4, piloten met bazooka's e.d. zie ik ook voorbij komen dus even daarop ingaand.
    - Laat ik als Battlefield speler gezegd hebben dat genoeg mensen een hekel hebben aan die C4 jeeps en dat er servers zijn waar dat gedrag je een ban oplevert.
    - Als het aan mij lag waren er classes zoals in (de oude) Star Wars Battlefront II waarbij je alleen als pilot class met bijbehorende gear op een vliegveld in een vliegtuig kan stappen.
    - Het is niet zo dat alles wat voorheen in Battlefield zat blind geaccepteerd en aanbeden werd. Er waren altijd al punten van kritiek en zaken die desnoods door custom servers/mods opgelost werden.

    Nu is daar de geforceerde introductie van vrouwen, en de ogenschijnlijke over de top customization bijgekomen. Er zijn honderden games waar vrouwen met open armen ontvangen worden, maar de manier waarop DICE het in een WWII game probeert te rommelen klopt gewoon niet.

    Offtopic: Als de reactie notificaties werken zie ik het wel, maar anders reageer ik waarschijnlijk niet omdat ik nog maar incidenteel op IG kijk en dit artikel in het oog sprong door het bovengemiddeld aantal reacties.
  • @Bloempjes ik denk ook dat Dice er goed aan had gedaan om nadere uitleg te geven. Omdat dit onderwerp bijzonder polariserend werkt.

    Waar het mij vooral om ging is dat die trailer bijna volledig over the top is, in bijna alles. En dat dan die vrouw er uit wordt gepikt. En dat ik dan denk: "ok, maar wordt die game ook leuk?" En dat lijkt een beetje naar de achtergrond te zijn verdwenen.
  • @Bert de Vries

    Neem The Last of Us II als voorbeeld. De opbouw daarvan was geniaal. Als DICE zoiets had gedaan en een écht bestaande heldin van WWII als boegbeeld had genomen om de vrouwen te introduceren dan was het heel anders ontvangen. Zelf vond ik de tweede trailer al veel netter en geloofwaardiger.

    Ja, die trailer was ook enorm over de top. Een deel van de kritiek was ook dat het een slap aftreksel leek van een Marvel film. Het customizen, de facepaint, kleding e.d. waren een ander punt van kritiek. Het laatste punt van kritiek was de vrouw, maar het is lastig om dat er niet uit te pikken als de trailer daar zo'n nadruk op legt en ze als bonus ook nog een prothese als arm heeft wat we naar mijn weten tot dusver nog nooit in een WWII game gezien hadden. The perfect storm als het ware.

    Pas later moesten we via 'gelekte' gameplay leren dat er ook zaken zoals fortifications, dodge rolls en AA guns aanhaken op tanks is bijgekomen. Je kan inderdaad wel stellen dat 'of de gameplay wel leuk is' niet de voornaamste vraag was na het zien van deze trailer.
  • Blijkbaar zijn er reacties foetsie. Gone. En dat is niet mijn call geweest (dus bij dezen een mea culpa over iets waarvan ik niet weet wat er gebeurd is). Zelfs die van Bert zélf zijn weg. Het kán zijn (in principe) dat er één reactie is verwijderd waardoor een hele ketting volledig verdwijnt (en dat sucks en is niet handig, dus leg ik dat ook even neer bij de interwebsmensen hier).

    Desalniettemin wil ik wél even kwijt dat we in no way een soort van absurde censuur willen hanteren op IG. Zolang het beschaafd en netjes blijft, moet je kunnen zeggen wat je denkt. En ja, we hebben inderdaad wél een beschaafd en netjes beleid, en néé, die halen we niet door een zeitgeist/policor-filter.

    Don't be a dick. En we zijn er.

    Ik ga het reactiesmysterie uitpluizen. Niet cool.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren