1. E3 PREVIEW Battlefield v - Wek me weer even tot leven

E3 PREVIEW Battlefield v - Wek me weer even tot leven

Kan iemand me misschien weer tot leven wekken?

Een aantal weken geleden maakte de Zweedse ontwikkelaar al behoorlijk wat details openbaar over Battlefield V en dankzij de EA Play-presentatie weten we inmiddels ook dat de WO2-shooter een battle royale-modus gaat krijgen. InsideGamer deed de helm op, poetste de laarzen en ging alvast hands-on om te ontdekken hoe deel V iets nieuws bijdraagt aan de Battlefield-formule.

Hoewel we graag de Dice-versie van battle royale wilden testen, houdt de maker de lippen nog stijf op elkaar over deze modus. Wel mochten we in onze sessie kennis maken met Grand Operations, het grote broertje van Operations uit Battlfield 1. Mocht je het gemist hebben: Grand Operations biedt een strijd verdeeld over vier dagen. Elke dag kan je zien als een losse fase die ieder zijn eigen regels heeft.

Battlefield V

De gekozen locatie voor onze demo was een met sneeuw gevulde haven in Noorwegen. Gelijk wordt duidelijk dat Dice echt het uiterste uit de Frostbite-engine weet te persen. Het Scandinavische landschap met imponerende bergtoppen, gezellige huisjes en glinsterende golven in het water, is zeker verbluffend mooi te noemen. Jammer is wel dat we niet de Nederlandse straten van Rotterdam konden bezoeken, want sinds de aankondiging van deze locatie staan we vooral te springen om hier heldendaden te verrichten.

Help!

Tijdens het spelen in de winterse setting wordt duidelijk het gebruik van squads het levensbloed van Battlefield V is. Op allerlei mogelijke manieren worden spelers aangemoedigd om strategisch samen te spelen. Een voordeel van deze vernieuwing is bijvoorbeeld dat je direct kan spawnen in de buurt van je squadmaten of dat zij je weer tot leven kunnen wekken wanneer je down bent (in tegenstelling tot alleen medics). In theorie betekent dit laatste dat het gevoel van samenhorigheid bevordert onder je soldatenmaten, maar de praktijk pakte voor ons helaas ietsjes anders uit.

Battlefield V

Tijdens de fases waren we geregeld down (om goed te testen, oké?) en vroegen we constant om hulp zodat we verder konden knallen. We horen onze vrouwelijke soldaat op ijzingwekkende en pijnlijke wijze “hilf mir!” schreeuwen naar sqaudgenoten die echt wel dichtbij genoeg staan om even een handje te helpen. In plaats hiervan doen onze Nazi-vrienden, die overigens door mensen en niet door de CPU worden bestuurd, net of ze blind zijn en laten ze ons doodbloeden. Nu is een E3-demo geen perfecte indicatie voor hoe spelers in de uiteindelijke game met elkaar omgaan, maar het feit dat zo’n belangrijke pijler buiten je controle ligt kan een pijnpuntje zijn voor gamers zonder vaste multiplayermaten. Vooral omdat je als squad unieke beloningen vrijspeelt.

Intacte Chaos

Gelukkig hoef je niet te twijfelen aan de heerlijke hectiek die de scenario's van Battlefield ons altijd biedt. Vliegtuigen exploderen nog steeds op de meest onverwachte locaties en soldatenlichamen vliegen nog steeds hoog de lucht in. Voor Battlefield 1-fans gaat Battlefield V geen verrassingen qua gameplay bieden. Het schieten voelt nagenoeg identiek aan zijn voorganger, wat overigens geen nadeel is.

De Grand Operations zorgen misschien niet voor de ultieme vernieuwing die Battlefield-fans verwacht hadden. Wel wordt herkenbare gameplay op een frisse manier aan elkaar geweven om spelers de consequenties van veldslagen in de Tweede Wereldoorlog intenser te laten ervaren. Grote verrassingen komen veteranen vooralsnog niet tegen, maar wellicht weet de Dice-variant van de Chicken Dinner meer innovativiteit te introduceren om ook nieuwe spelers naar binnen te trekken.

EA Acces-leden kunnen vanaf 11 oktober aan de slag met de shooter. Op 16 oktober verschijnt de Deluxe Edition en op 19 oktober wordt de standaardversie van Battlefield V beschikbaar gesteld.

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze maffe industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.