1. Battletoads hands-on – Zaterdagmorgencartoon in gamevorm

Battletoads hands-on – Zaterdagmorgencartoon in gamevorm

We hebben er maar zo’n 25 jaar op moeten wachten: de comeback van de klassieke beat ‘em up-reeks Battletoads. De speelbare demo op Gamescom wisselt tussen humoristisch, geestdodend en heerlijk uitdagend. Er is dus nog werk aan de winkel om de game op een consistent hoog niveau te krijgen.

Battletoads was een van de eerste echte hits van het Britse Rare. De studio is inmiddels al geruime tijd onderdeel van Microsoft en na Perfect Dark en Killer Instinct is Battletoads de volgende klassieke Rare-IP die naar de moderne tijd wordt gehaald. Opvallend genoeg werd het moderne Killer Instinct niet door Rare zelf ontwikkeld. Ook Battletoads is van een andere ontwikkelaar, in dit geval van het nog vrijwel onbekende Dlala.

Teenage Mutant Ninja Battletoads

Net als in de oude games spelen ook hier de uit de kluiten gewassen schildpadden Rash, Pimple en Zitz de hoofdrol. De Battletoads waren Rare’s antwoord op de populaire Teenage Mutant Ninja Turtles en daar zijn deze drie helden dan ook mee vergelijkbaar, al heeft elk lid van deze groep een duidelijk eigen uiterlijk.

Wat als eerste opvalt, zijn de kleurrijke, gestileerde graphics. Het pixelige uiterlijk van de oude games wordt in het nieuwe deel vervangen door beelden die nagenoeg perfect de sfeer van moderne zaterdagmorgencartoons nabootsen. Het is een stijl die niet bij iedereen in de smaak valt, maar het valt niet te ontkennen dat het perfect bij het luchtige concept van de game past. Daarbij barsten de sidescrolling levels van de geinige details die het geheel tot leven laten komen. Ook de dialogen, die via tekstballonnetjes worden weergegeven, zijn heerlijk simpel en tegelijk gortdroog.

Inkakken is bijpakken

Battletoads is een co-op beat ‘em up, vergelijkbaar met games als Castle Crashers en Double Dragon. Met z’n drieën loop je van links naar rechts over het scherm en kom je om de zoveel tijd een groep vijanden tegen die een pak rammel verdienen. Met de actieknoppen op de controller ram je erop los en voer je diverse combo’s uit. Je kunt aanvallen van de vijand ontwijken en met je tong jezelf naar de vijand toetrekken. Tot slot kan elke Battletoad ‘morphen’, waardoor je Battletoad kortstondig in bijvoorbeeld een baviaan of een drilboor verandert.

Natuurlijk wordt een demo op Gamescom vrij simpel gehouden – het moet immers een korte, eerste indruk van een spel geven en daarnaast niet al te uitdagend zijn zodat heel de demo uitgespeeld kan worden. Toch kakte de speelsessie al na een paar minuten knokken in. De gevechten hadden ondanks bovengenoemde mogelijkheden gewoonweg niet veel om het lijf en liepen uit op maar wat op knoppen rammen. Er worden wel punten aan spelers uitgedeeld voor hoe stijlvol je als groep vecht, maar echt tot leven komt het geheel niet. Het helpt ook niet dat de variatie in vijanden – en de manier waarop je ze aanvalt – ver te zoeken is.

Vliegensvlugge race

Pas toen het tweede gedeelte van de demo begon – een futuristisch racelevel – kwam de bank met journalisten tot leven. In dit level bekijk je de actie van achteren en racen de drie Battletoads dus van het scherm vandaan. Het level voert de moeilijkheidsgraad erg snel op door allerlei obstakels en afgronden op de racebaan te plaatsen. Je moet dan ook vliegensvlugge reflexen hebben om dit te overleven.

Word je tijdens het racelevel geraakt of val je de afgrond in, dan verdwijn je een seconde of zes van het scherm tot je weer teruggeplaatst wordt. Als alle drie de spelers tegelijk doodgaan en er dus geen speler meer aan het racen is, word je als groep teruggezet bij het laatste checkpoint. Het bleek een behoorlijke uitdaging voor ons en de andere spelers, en er werd een hoop gelachen en getierd. Dit mondde al snel uit in een situatie waarin de groep onbekenden elkaar aanmoedigden om het einde van het level te bereiken, een leuk bij-effect van de game.

Qua uitdaging en kwaliteit kwam dit racelevel een stuk dichter in de buurt van de klassieke Battletoads. Dit is precies wat we zoeken in de franchise en het zorgde er voor dat we de speelsessie toch gematigd positief afsloten. We hopen dan ook vooral dat het eerste gedeelte van de demo, met de klassieke beat ‘em up-gameplay, niet tekenend is voor de rest van de game en de uitdaging en dat variatie snel opgevoerd wordt. Het spel moet ergens later dit jaar op Xbox One en pc verschijnen, dus hopelijk krijgt Dlala het voor elkaar om ons te verrassen met een eindproduct dat Rare trots zou maken.

Battletoads verschijnt dit jaar voor Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Het zijn padden zonder schild, geen schildpadden
  • Deze game blijft overkomen als een slappe game om alleen te profiteren van nostalgie. Het ziet er saai en generiek uit.
  • Bij de aankondiging was ik ietwat hyped, maar het eindproduct lijkt een teleurstelling te worden.
  • Ik vind het er erg tof uitzien en deze game komt dan ook 100% zeker in huis!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren