1. Behaviour Entertainment elimineert crunch

Behaviour Entertainment elimineert crunch

Heeft ruim tien jaar gekost

Volgens CEO en uitvoerend producent van Behaviour Entertainment, Rémi Racine, is crunch niets meer dan een vage herinnering.

In een blog over crunch legt Racine uit dat hij op een dag het kantoor binnen liep en besefte dat er iets moest veranderen. “Bijna twintig jaar geleden kwam ik het kantoor binnen en zag ik pas echt hoe moe mijn werknemers erbij zaten van weer een nacht door te hebben gehaald. Ik besloot op dat moment dat overwerkte werknemers die hun gezondheid en persoonlijke levens op het spel zetten, niet de fundatie moet zijn waarop het succes van Behaviour gebouwd is”, zegt Racine in zijn blog.

Het aanpakken van crunch tijd is niet makkelijk en is volgens Racine niet binnen een dag gebeurd. De instelling moest veranderen. Werknemers moesten acht uur per dag volledig productief zijn, zodat ze daarna naar huis konden. Racine is begonnen met het verbieden van slapen op het werk. Overwerken mag, maar het wordt niet verwacht. Hij wilde dus geen zombie-achtige gezichten meer tegenkomen in de ochtend. Daarnaast is Racine gestopt met het aanmoedigen van werken in de weekenden, zodat deadlines gehaald werden. Opnieuw, mogen werknemers hiervoor kiezen, maar het wordt niet meer van ze verwacht.

Dead by Daylight

Racine heeft zich vervolgens omringd met managers die dezelfde visie deelden. “Een grote organisatorische verandering moet op alle levels doorgevoerd worden”, aldus Racine.

Intensief werken betekent volgens Racine dat elke minuut moet tellen. “Het zal je verbazen hoeveel uren er voorbij gaan, zonder dat er iets gedaan wordt. Bij Behaviour werken we nu met een intense focus acht uur lang. De beloning? Dat werknemers met hun familie kunnen dineren en tijd met hun familie kunnen doorbrengen”, zegt Racine.

In 2018 was 0,25 procent van de uren overgewerkt. In datzelfde jaar heeft Behaviour 100 updates uitgebracht, meegeholpen aan vijftien nieuwe games en is het bedrijf er 20.763.454 spelers op vooruit gegaan. “Sinds ik het geen-crunch-beleid heb ingevoerd zijn we geen cliënten verloren, hebben we nooit een deadline gemist, zijn we nooit over een budget gegaan en bovenal zijn we blijven groeien”, sluit Racine zijn blog af.

Crunch bij andere bedrijven

Crunch speelt de laatste tijd een vrij prominente rol bij meerdere gamebedrijven. Zo heeft Respawn Entertainment ervoor gekozen om geen wekelijkse content aan Apex Legends toe te voegen. Dit puur om het team te besparen. “We moeten ook kijken naar de levenskwaliteit van het team. We willen het team niet overwerken en daarmee kwalitatief slechte content naar buiten brengen”, zei Vince Zampella, CEO van Respawn Entertainment, in een interview met Gamasutra.

Ook bij Rockstar heerste een sfeer die crunchen mogelijk maakte. Oud werknemers van Angel Studios, dat overgenomen werd door Rockstar, hadden het gevoel dat ze zich moesten bewijzen tegenover de rest van Rockstar. Ze kregen een game genaamd Agent en moesten met de ontwikkeling van die game bewijzen dat ze het geld dat aan Angel Studios was uitgegeven waard waren.

Ook BioWare heeft genoeg met crunch te maken gehad. Los van alle problemen waar de studio met Anthem tegenaan is gelopen, bijvoorbeeld de verandering van naam één week voor E3 2018, heeft ook deze studio keer op keer over moeten werken. Hier was het zelfs zo heftig dat werknemers met depressie te maken kregen.

Overuren draaien binnen de gamewereld is en blijft een ingewikkeld onderwerp. Sommigen vinden dat het erbij hoort, anderen vinden het niet kunnen. Laat ons in de reacties weten hoe jij erover denkt!

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Toen ik in de detachering (ICT) zat werkte ik gemiddeld 9 uur per dag bij de klant. Daarnaast vond mijn werkgever (dus niet de klant waar je werkt) dat je 1 a 2 maal per week de avond op kantoor moest doorbreng om in projectgroepjes deel te nemen of andere activiteiten. Daar bovenop moet je nog studeren (ik was al snel 4 uur per week kwijt) en reistijden van 2 a 6 uur per dag (of hotel). Dan nog 1 a 2 keer per week lesgeven a 3 uur per avond excl. voorbereiding. Toch kreeg ik niet meer dan 40 uur betaald terwijl ik eerder aan 65 uur zat, dat was de standaard. Op de reistijden na vond ik het niet eens vervelend maar het is uiteindelijk de rede geweest om uit de detachering te stappen want een goede balans is belangrijk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren