1. Bethesda spant rechtzaak aan vanwege Westworld-game van Warner Bros.

Bethesda spant rechtzaak aan vanwege Westworld-game van Warner Bros.

Code uit Fallout Shelter zou gebruikt worden

Bethesda klaagt Warner Bros. aan. Laatstgenoemde bracht afgelopen week namelijk een Westworld-game uit die code uit Fallout Shelter zou bevatten.

De Westworld-game die vorige week voor iOS en Android uitkwam is gebaseerd op de populaire HBO-serie. Spelers bezoeker als Delos-werknemer een virtuele trainingsruimte gebaseerd op het park uit de reeks.

De game is ontwikkeld door Behaviour Interactive en wordt uitgegeven door Warner Bros. Behaviour werkte eerder echter aan een mobiele game van Bethesda, Fallout Shelter.

Bethesda claimt nu dat de ontwikkelaar bepaalde codes uit Shelter heeft gebruikt voor de Westworld-game. Als bewijs claimt Bethesda dat diverse bugs die in eerste instantie in Fallout Shelter zaten, nu ook in Westworld zitten.

Bethesda wil dat de game niet meer verkocht wordt en dat alle tot nu toe opgeleverde winst gedeeltelijk naar het bedrijf gaat.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Normaal gezien heeft Bethesda niet veel te zeggen over de code en mag het gewoon hergebruikt worden. Ze moeten expliciet in het contract laten opnemen dat de gemaakte code van hen is, maar dit zal dan wel gebeurd zijn.
  • Ik ben benieuwd hoeveel de code overeenkomt met elkaar.
    Zelf ben ik ook software engineer en ik weet zeker dat mijn code bij verschillende klanten heel erg op elkaar lijkt. Lijkt me ook logisch, bepaalde constructies werken nu eenmaal goed en dan ga je voor hetzelfde natuurlijk niet helemaal wat anders schrijven.

    Als deze game gewoon een 1 op 1 kopie is waar een ander grafisch schilletje omheen is gepakt dan is het natuurlijk een ander verhaal.
  • @HanTheMan Sterker nog; de code is eigendom van het bedrijf waar jij werkt. Het auteursrecht ligt bij de ontwikkelde partij, niet bij de klant. Wil de klant wel eigendom zijn van de code, dan moet dit eigendom expliciet in het contract zijn opgenomen en dan kost het meestal voor de klant aanzienlijk meer dan normaal.

    Zelfs een andere schilletje zou gewoon mogen, je moet je alleen afvragen of dat handig is voor je relatie met je klant.

    Ik denk dat Bethesda dit wel in een contract heeft laten vastleggen.
  • Oude Nieuwes

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren