1. 'Bethesda speelt grote rol in verkoop Nintendo Switch'

'Bethesda speelt grote rol in verkoop Nintendo Switch'

Grote bethesda-titels als Skyrim en Doom trekken klanten

Bethesda Softworks is ervan overtuigd dat ze een prominente rol hebben gespeeld in de verkoop van de Nintendo Switch in de laatste jaren.

Bethesda stelt dat het uitbrengen van hun titels voor de Nintendo Switch een beslissende factor is voor het aanschaffen van de console. Voordat Bethesda de Switch steunde was er al een redelijk omvangrijke steun van derde partijen voor de console. Deze steun bestond voornamelijk uit oudere spellen die worden geport naar de Nintendo Switch. Het omzetten van nieuwere spellen gebeurt ook, het probleem hiermee was echter dat de spellen aangepast moesten worden tot de technische limieten van de Nintendo Switch.

Pete Hines, de vicevoorzitter van marketing bij Bethesda, beweert in een gesprek met GamesIndustry.biz dat veel Switch-gebruikers werden getrokken door grote Bethesda-titels als The Elder Scrolls 5: Skyrim en Doom. Met aankomende titels als Doom Eternal en Wolfenstein: Younblood blijft Bethesda deze aankoopprikkel leveren.

Skyrim

De samenwerking tussen Bethesda en Panic Button is wellicht even belangrijk geweest. Panic Button is heel belangrijk geweest in het omzetten van reeds uitgebrachte spellen naar de Nintendo Switch. Zo hebben zij er immers voor gezorgd dat Skyrim vlekkeloos loopt op de Switch. Het doel van Bethesda om hun titels uit te brengen voor elk platform, wordt nog moeilijker met het oog op de volgende generatie consoles. Deze consoles worden namelijk nog krachtiger dan de huidige generatie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Cody van den Bogert Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Enorme Zelda-fanaat en Mr. Fifa. Kan het niet laten om games op het moeilijkste niveau te spelen. Wacht nog steeds op Skate 4...

Reacties

  • Misschien voor een kleine groep kopers. Maar niet zon groot als Bethesda wil laten doen geloven.
  • Ach. Als je dat zelf vindt, dan mag dat gerust. Ik denk dat het apparaat zelf ervoor zorgt dat ontwikkelaars er voor gaan ontwikkelen, er meer spellen uitkomen en daardoor meer gebruikers komen.
  • Sukkels. Hun spellekes kosten nog altijd stukken van mensen op de Switch.

    Ook tijdens de Steam sales blijven hun games t.o.v. (Rise of the) Tomb Raider, Bioshock, Sleeping Dogs, The Witcher 2 - 3 en Mad Max te duur voor wat het is.

    Overroepen E3 show onwaardig uitgevertje.
  • @Don Carpaccio

    Iets met vraag en aanbod……
    En effe hè, op de Switch is bijna ieder spel duur. BOTW kost na ruim 2 jaar ook nog 60 à 70 euro. Super Mario Odyssey kost ook ruim €50. Beide games verkochten meer dan 10 miljoen exemplaren.
    En het is overigens niet eens waar wat je zegt, Prey kost bijvoorbeeld nu €15. Evil Within 2 onder de 20. En die kwamen zelfs later uit dan BOTW.

    Als mensen Skyrim nog steeds voor dat geld(atm €20) willen hebben, halen ze het ook.
    Als ik iets neem als Stardew Valley, kost ook nog boven de tien euro…verkocht 3.5 miljoen kopieën…gemaakt door één persoon. Die dude kan het nu gewoon voor €5 verkopen, en nog steeds in het geld zwemmen.
  • @Ardyn

    Nintendo exclusives zijn altijd duur. Met dank aan… Nintendo.

    Op de Switch zijn veel remasters te duur vergeleken met de PlayStation en Xbox, maar ze kosten vaak maar de helft van wat Bethesda durft te vragen voor DOOM, Skyrim en Wolfenstein II.

    LA Noire , Rayman Legends D.E. en zelfs Mario + Rabbids Kingdom Battle kosten nu rond de 20 euro.

    Darksiders en Saints Row The Third kosten rond de 35 euro.

    Ik kan mij hier een artikel herinneren waarin stond dat het hun plan was om de Switch versies "permanent" duur te houden. Als third party uitgever kan dat tellen!
  • @Don Carpaccio Het zijn wel die prijzen waardoor mijn Switch een beetje stof hapt. Ik besteed liever geld aan drie spellen die in totaliteit €50 kosten dan één die in mijns inziens al lang en breed goedkoper had moeten zijn, dan heb ik het dus over Nintendo’s exclusives. Al heb ik laatst wel eindelijk Mario Kart gekocht.
  • @Rutgie

    Als je Nintendo exclusives nou direct koopt bij release, dan voelt het misschien een beetje anders.
  • @Piet S. Dat klinkt dwingend? Ik ben het niet eens met het verdienmodel en beslis natuurlijk zelf of ik een spel koop of niet, en wanneer ik dat doe. Ik laat op deze manier merken - want wat kan ik anders - dat ik dit niet accepteer.
  • @Rutgie

    O nee, zo bedoel ik het natuurlijk helemaal niet, hahah.

    Ik bedoel meer dat als je een game voor €60,- op release dag koopt, dat het dan niet aanvoelt alsof je een oud product voor te veel geld koopt. Als een game na 3 jaar (of langer) nog steeds €60,- is en 'm dan koopt, dan zou je dat gevoel wel kunnen hebben/krijgen.
  • @Piet S. Ja, op die fiets. Daar heb je wel een punt natuurlijk.
  • Ik ben grote fan van Skyrim op de Switch omdat het er grafisch gewoon bagger uitziet op andere platformen, los van de PC versie gerekend (met mods). Het kleine scherm van de Nintendo Switch is perfect om dit te verbloemen.

    Maar…

    Bethesda is een slappe studio geworden die halfbakken producten verkoopt aan een volledige prijs. Ze weten dat de mod community de andere helft van het werk oplost, dus ze kunnen lui zijn. Dat ze nu zo'n statement de wereld in lanceren is schaamteloos en Bethesda bloost er zelfs niet van. Ik wacht al jaren op een nieuwe Elder Scrolls en het enige wat ze maken zijn ondermaatse afkooksels van een vergane glorie. Ze mogen ook wel eens een nieuwe engine gebruiken, de huidige dateert al van anno 1895.

    Ook leven ze van het succes van Bethesda Softworks, de makers van fantastische games zoals Doom, Wolfenstein en Dishonored, waardoor ze nog meer in mijn achting dalen.

    Bethesda mag gerust wat meer bescheiden worden. De laatste jaren brengen ze alleen maar stront uit, en de Switch is een veel beter staaltje van vak expertise dat ze nooit zullen bereiken op deze manier.

    Ze kunnen nog altijd volgend jaar hun publiek een tweede keer omkopen.
  • @Mister Frowdo

    Je snapt dat deze statement niet van Bethesda Game Studios komt…toch?
    Maar juist van Bethesda Softworks die met games als Doom, Wolfenstein en Skyrim toch wel meer support biedt aan de Switch dan iedere andere uitgever vanuit de Verenigde Staten. Ene eventueel ook het gehele Westelijke halfrond, aangezien Ubisoft niet de grote nieuwe releases naar de Switch brengt. Maar wel al jaren een sterke band met Nintendo heeft.
    Bethesda is vriendjes met Microsoft, dus vind ik dit eigenlijk een aparte comment.

    "ik wacht al jaren op een nieuwe Elder Scrolls"…Fallout 4 is de enige en laatste game waar het team aan heeft gewerkt, ze werken al jarenlang(~sinds 2013) aan Starfield en nu ook in de pre-productie van TES6.
    Fallout 76? Is gemaakt en wordt ondersteunt door een compleet andere studio locatie. Austin.
    Mobiele games? Zelfde verhaal. Montréal.
    Moeilijk hè, luisteren naar wat zij zeggen.
  • @Ardyn

    1. Wel, er staat nergens in het artikel dat het over Bethesta Softworks gaat. Er staat letterlijk dat het over Bethesda gaat in het algemeen, of het artikel mist een aantal belangrijke details, wat dus niet mijn fout is. Ik ga heus niet het hele internet afsnollen. Ik verwacht dat de artikelinhoud correct is.

    2. Je link met Microsoft snap ik niet, geen idee wat het nut is om dat er bij te brengen aangezien we het over de ports hebben van Nintendo en niet over de vriendschappelijke economische relaties van Bethesda zelf.

    3. Ik ben heus niet de enige die wacht op een nieuwe Elder Scrolls. Alleen jammer dat ze ons hoop doen geven met in 2018 een teaser te geven terwijl de game nog lang niet klaar is. Todd Howard vindt het belangrijker om op dit moment half afgewerkte producten af te leveren en om mee te gaan met de mainstream Fortnite battle royale fans, aldus Fallout 76.

    4. Je zegt dat niet alle games van dezelfde studio zijn. Klopt helemaal! Daar had ik het ook niet over, ik had het puur over Bethesda in het algemeen. Aan het einde van de dag worden deze producten gelanceerd onder één en dezelfde naam, andere studio of niet. Bedrijven krijgen een slechte naam door dit soort praktijken. Snelle winst en lage kwaliteit als gevolg. Dat is mijn punt. Een groot aantal andere studio's doen dit ook, waaronder de door jou vernoemde studio, Ubisoft.

    Ik hoor nog prima, dankjewel. Lezen kan ik ook, want er staat bv. nergens in dat het specifiek over Bethesda Softworks gaat, maar over Bethesda (algemeen). Weeral dus, niet mijn fout.
  • @Mister Frowdo In het gesprek met GamesIndustry.biz gaat het inderdaad veelal over Bethesda Softworks. Dit was niet uit mijn andere bronnen te concluderen. Ik zal het voor duidelijk extra vermelden in het atrikel.
  • Apart dat ze dit zeggen?
    Ze zijn namelijk vrij open over het feit dat zijn partners zijn met Microsoft.
    Hines heeft wel een punt trouwens, maar de grootste factoren van het succes van de Switch zijn toch vooral de mobiliteit en het samenbrengen van de studio's van Nintendo om te werken voor maar één platform.
    Maar ik kan snappen dat fans van Doom, Wolfenstein en TES wel graag die spellen on the go spelen. En dat kon niet op de Wii U, sterker nog, die spellen kwamen daar niet eens op uit.
  • Voor mij in ieder geval niet. Als ik al meer dan Fallout en Elder Scrolls speel van Bethesda, dan speel ik die veelal op de PC. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een Switch koopt om een oud spel als Skyrim te kunnen spelen of een shooter als Doom, die erg anders is dan het andere aanbod op de Switch. Maar ja, ‘Wij van WC Eend’ kan misschien nog steeds werken voor aandeelhouders en investeerders?
  • Skyrim is baas, maar wat overschatten ze zichzelf hiermee zeg.
    Vooral na het Fallout76 debacle, kunnen ze zichzelf misschien beter even koest houden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren