1. BioWare: 'praat niet met de pers over ontwikkeling Anthem'

BioWare: 'praat niet met de pers over ontwikkeling Anthem'

Rapportage Kotaku maakt veel los

Volgens Kotaku heeft ontwikkelaar BioWare werknemers verboden te praten met de pers over Anthem. De mededeling kwam naar aanleiding van een uitgebreid artikel over de moeizame ontwikkeling van de game.

Op Twitter zegt Kotaku-journalist Jason Schreier: "Vandaag werd me verteld door een aantal BioWare-medewerkers dat het management nog niet heeft gesproken met het team over het artikel. In plaats daarvan heeft het bedrijf gisteren e-mails verstuurd met een boodschap: praat niet met de pers."

Hoewel er volgens Schreier inhoudelijk nog niet is gesproken met de werknemers, heeft BioWare een publiek statement uitgebracht waarin het zich distantieert van het artikel over Anthem. "We hebben gekozen geen commentaar te leveren op het verhaal, omdat we vinden dat er een oneerlijke focus is op specifieke teamleden en leiders, die hun absolute best hebben gedaan om dit totaal nieuwe idee naar fans te brengen. We willen geen onderdeel zijn van iets dat ze probeert neer te halen als een individu."

Met de uitspraak doelt BioWare specifieke personen die worden aangehaald in het stuk, zoals ex-CEO van EA Patrick Söderlund en verschillende schrijvers en regisseurs. Hierop zegt Kotaku: 'Hoewel ons artikel een aantal mensen bij BioWare noemt, en hoewel we hebben gevraagd naar de rol van verschillende leiders bij BioWare, kunnen lezers zelf oordelen of BioWare's aannames over het artikel correct zijn. Wij denken van niet."

Anthem

gebrek aan leiderschap en visie

In februari dit jaar lanceerde Anthem werd slecht tot matig ontvangen. Ook onze Bert haalde aan dat er potentie is, maar dat de game inhoudelijk en technisch veel te leren heeft. Volgens het artikel van Kotaku, dat 19 BioWare-werknemers aan het woord laat, was er een gebrek aan leiderschap en visie, waardoor werknemers zelfs ten tijde van de eerste E3-demo nog geen idee hadden van wat de game exact ging worden.

Daarnaast biedt EA's Frostbite Engine nog steeds een grote uitdaging voor games die niet tot het first-person shooter-genre behoren. Verschillende medewerkers vertellen hoe lastig en tijdrovend het was om kleine bugs op te lossen en hoe EA's hulplijnen voornamelijk bezet waren voor de jaarlijkse Fifa-games.

Lees hier het volledige rapport.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Een heel erg lang en gedetailleerd rapport, maar wel heel leuk om te lezen. Geeft een goed inzicht in game-ontwikkeling.

    Daarnaast is Jason Schreier volgens mij de journalist met de beste bronnen, hij zit sltijd dicht bij het vuur.
  • Wat ik met name heel interessant vond, is dat het mijn beeld min of meer op z'n kop zette: je denkt al snel dat een EA de boel in de war schopt, maar dat is dus (waarschijnlijk) niet het geval geweest.

    Het is BioWare zelf die er zo'n troep van heeft gemaakt intern dat Anthem zo'n middelmatig product is geworden.

    Sterker nog: de enige twee echt toffe elementen (de gunplay en het vliegen) hebben we juist te danken aan de CEO van EA!
  • @Bert de Vries

    En toch blijft EA voor mij de boeman (in het algemeen) als Dragon age 4 een gedrocht word en mijn gut feeling (die mij nog steeds niet op het verkeerde spoor heeft gezet) wordt dat het ook, dan gaat EA bioware zeer waarschijnlijk opdoeken. Nee EA blijft voomij de boeman
  • @Meta_coola Geloof me ik ben ook geen fan van EA (snif, C&C;, snif) maar wat Bert al zegt, in het artikel lijkt vooral Bioware fouten te maken. Als Dragon Age 4 dan ook nog flopt, vind ik het niet eens heel onredelijk van EA om de stekker uit Bioware te trekken, hoe zonde ook.
  • Het heetste game nieuws lees je hier bij ons InsideGamer, 24 uur later.

    Voelt soms als t afvoer putje van t hele Reshift gebeuren. Moet je na gaan wat voor game journalistiek je kunt bedrijven als je één grote redactie wordt. In plaats van half copy paste werk van elkaar en andere sites. Gif beker leeg.

    Wat n geweldig artikel. Die arme devs! En dat klote management. Vijf jaar lopen kutten zonder visie, anderhalf jaar beuken om maar iets in de schappen te krijgen. Je harde werkers de vernieling in helpen en dat allemaal onder de noemer van "BioWare magic". En dat staat los van de leugens naar de consument.

    Hoe schrijnend is het wel niet dat de reveal tijdens E3 2017, ook voor de meeste lui bij BioWare de reveal was.

    EA valt zowaar niet eens zo heel veel kwalijk te nemen.

    Ga t lezen.
  • @JaJa_jr Jason Schreier tweette het nieuws dat in de kop staat 13 uur geleden. Dat kun je echter niet brengen zonder context en inhoud te geven aan het nieuws. Vandaar dat ik gelijk het hele verhaal heb meegenomen, inclusief citaten en links naar reacties.
  • @Jack O

    Ik kan je aanpak begrijpen. Mijn gifbeker is ook niet persoonlijk bedoeld. Ik kijk er alleen soms af en toe gek van op en dit is een goed voorbeeld hiervan.

    NBA ster X moedigt je aan in Rage 2, Rage 2 voorlopig niet naar de switch. Elke poep en scheet nu van Borderlands 3, wat ik kan begrijpen, heel veel mensen kijken daar reikhalzend naar uit heb ik het idee. Allemaal kleine meldingen over games op dezelfde dag, elk hun eigen artikel waard.

    Maar nieuws dat de hele game industrie beslaat, wacht je op wat meer context en tweets? Het artikel ansich (11000 + woorden) geeft toch al aardig wat om over te schrijven, ipv de context waarom volk van BioWare niet met de pers mag praten.

    Wat daar gebeurt is lijkt verschrikkelijk en qua werkdruk is t niet de eerste keer dat we zoiets lezen/horen. The Witcher 3, RDR 2 en The Last Of Us om maar wat grote namen te noemen, waar devs in productie ook naar schijnt te maken hadden met n belachelijke werkdruk. BioWare hield ff t bier vast en liet zien hoe t nog slechter kan.
  • @JaJa_jr Ik begrijp dat je vind dat we er iets mee hadden moeten doen toen het artikel verscheen en daar ben ik het mee eens. Ik ben helaas maar een paar dagen werkzaam op de redactie, dus geen idee waar het mis is gegaan. Daarom heb ik nu ik de kans had toch zoveel mogelijk meegenomen, zodat het in ieder geval gebracht is.

    En het is inderdaad belachelijk dat mensen in kamers duiken om te huilen of van de dokter moeten stoppen met werken door een gebrek aan visie en gebrekkige tools. Daarom hoop ik dat steeds meer partijen zich hard zullen maken voor een oplossing, zoals sommigen beloven.
  • @Jack O

    Vandaar het gevoel van afvoerputje. Maar top dat je er alsnog wat meegedaan hebt. Mist er daar ook wat management dat niemand ook maar iets over dat artikel heeft geschreven gister? Sorry dat is flauw.

    Veel succes binnen en buiten de site!
  • @JaJa_jr haha, thanks!
  • Na 2 slechte releases van Bioware in 2 jaar tijd heb je eigenlijk dit rapport niet echt nodig om te weten dat het slecht gaat binnen Bioware. Ik vind het alleen jammer aan het Kotaku het zo weet op te blazen voor de clicks.

    Maar je ziet het bij veel games de laatste jaren dat er een soort laksheid bij uitgevers/ontwikkelaars zit. Merk je echt goed aan veel games :)
  • @ShadowhunterrX

    Denk dat hun kwaliteit van hun games meer te wijten is dat ze bij EA zitten. Dat is nou niet bepaald de beste uitgever om als ontwikkelaar je games te droppen. Zal het beter vinden als ze daar weg gaan. En de tijd krijgen om iets moois te creëren en af te maken. Ik zou ze graag terug bij XBOX zien.
  • @ShadowhunterrX

    Voor de clicks? Op te blazen? Heb je het wel gelezen? Dit is niet niks. Een artikel van meer dan 11000 woorden voor de clicks. Mag de beste man ook wat verdienen, want zo vaak lees je niet zulk soort artikelen over de misstanden in de game industrie.

    Hey kijk is wat iemand op Reddit aan de kaak stelt.
    Snel maak een YouTube video van net iets meer dan 10 minuten en blaas dat vol met irrelevante bagger totdat je de laatste 2 minuten de zooi opblaast en alles en iedereen in een negatief daglicht zet, voordat al die andere influencers hetzelfde doen.

    Als dit allemaal opgeblazen voor de clicks was geweest, dan was dit artikel in vijven oid gedeeld. Meer dan genoeg info om een week lang elke dag BioWare, EA en Anthem door t slijk te halen. Dit is in mijn ogen een goed stuk game journalistiek die wat aan de kaak stelt. Heel veel lui hadden een vermoeden dat er iets goed mis was tijdens de ontwikkeling van Anthem. Nu weten wij wat en het is niet niks.

    Dat het slecht gaat met BioWare is een understatement als je zo leest wat werknemers hebben moeten doorstaan.
  • :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren