1. Bizarre details uit de Cyberpunk 2077-gameplaydemo

Bizarre details uit de Cyberpunk 2077-gameplaydemo

Opvallende elementen, klein en groot

Inmiddels moge het duidelijk zijn dat we uitkijken naar Cyberpunk 2077. Tot nu toe hebben we twee gameplaydemonstraties gehad, waarvan we de luxe hadden om de meest recente nogmaals te bekijken op Gamescom. Dat biedt de mogelijkheid om alles nog eens goed te analyseren en te letten op de meest bijzondere details, inclusief een aantal nieuwe aspecten ten opzichte van de E3-demonstratie. Daarom lees je hieronder een aantal opvallende details die we tegenkwamen in de gameplaydemo van Cyberpunk 2077.

Character Creator

Je begint de game met het ontwerpen van je personage. Denk aan verschillende kapsels en haarkleuren, een aantal opties om het gezicht samen te stellen en verschillende lichaamstypes. De character creator is ten opzichte van de E3-demo nog niet veel veranderd .

Pacifica is een zooitje

Pacifica is een van de districten van Night City. De regio was ooit een tropisch paradijs, maar het grote, verlichte uithangbord in het midden van Pacifica staat in schril contrast met de huidige staat ervan. Door economische onzekerheid trokken veel sponsoren hun geld terug, waarna het eigenlijk een plek is geworden die inwoners van de stad liever vermijden. Er zijn dan ook verschillende daklozenkampen te spotten en de straat ligt bezaaid met afval.

Night City bevat geen laadtijden

Een saillant detail is dat spelers zich binnen de stad kunnen verplaatsen zonder een laadscherm te treffen. Ook gebouwen, waarvan je er veel bezoekt in de game, betreden spelers zonder vertraging. Batty’s Hotel, waar protagonist V gangster Placide ontmoet voor een missie, kent zelfs grote ramen waardoor je de kustzijde van Pacifica kunt zien. In de verte verplaatst het verkeer zich en ook is de door Santa Monica geïnspireerde pier te zien. Er is overigens ook een dag- en nachtcyclus geïmplementeerd in de game.

Iedereen doet z’n eigen ding

Veel bijzondere details in Cyberpunk 2077 komen via de npc’s, die de wereld levendig laten aanvoelen door eigen gedragspatronen te volgen. Onderweg naar een kerk passeert V een gitaar spelende man op een bankje, spelende kinderen, en in een mensenmassa doen veel npc’s hun eigen ding. Iemand masseert z’n nek en weer een ander maakt een praatje.

Vertaalimplantaat

Bij zogenaamde ‘ripper docs’ kun je implantaten installeren die V verbeteren, zoals het oog uit de E3 2018-demo. Dit keer maken we kennis met een vertaalimplantaat, dat allerlei verschillende talen rechtstreeks vertaalt tijdens dialogen en wanneer je rondloopt in de wereld. De vertaling verschijnt als blauwe tekst boven de eigenlijke dialogen, in dit geval Haïtiaans. Het voordeel van zo’n apparaatje is dat je in één klap met veel meer personages kunt converseren en wellicht zelfs belangrijke info opvangt wanneer ze een onderonsje hebben. Vermoedelijk is het implantaat wel verboden tijdens taaltoetsen op middelbare scholen, mochten die überhaupt nog bestaan in 2077.

Kleren maken de man

Over shoppen gesproken: er zijn tal van winkels die allerlei soorten kledingstukken verkopen. Spelers kunnen schoenen, broeken, shirts, jassen en hoofddeksels kopen met statistische eigenschappen en bonussen. Een fijne mechaniek is dat je eerst alles in je winkelmandje stopt en daarna afrekent, zodat je niet per ongeluk 3000 eurodollar uitgeeft aan een lelijke jas.

Street Cred

Sommige kleren geven je extra Street Cred, een vorm van XP die spelers moet motiveren om zijmissies te voltooien. Elke zijmissie bouwt V’s reputatie als premiejager op, wat allerlei nieuwe missies voor bepaalde facties en bonussen kan opleveren. CD Projekt Red hint er zelfs naar dat je op deze manier een aantal van de beste wapens en kleding van de game verdient.

Inhaakpolitie

Het dialoogsysteem in Cyberpunk is dynamisch. Zo gaf CD Projekt als voorbeeld dat je op ieder moment je wapen kunt trekken tijdens een gesprek, uiteraard met alle gevolgen van dien. Tijdens de Gamescom-demo viel ons op dat npc’s gesprekken kunnen onderbreken en je daar vervolgens op kunt inhaken. V krijgt bijvoorbeeld kort de tijd om aan de persoon die Placide iets mededeelt te vragen waar het over gaat of een andere opmerking te maken. Natuurlijk gaat het je niets aan, dus hopelijk is er geen inhaakpolitie in Night City.

Inpluggen

Uit het gesprek met de Voodoo Boys-leider blijkt ook dat inpluggen in iemands personal link behoorlijk taboe is. Een personal link is een kabel die uit iemands pols verschijnt en rechtstreeks in verbinding staat met de hersenen. Iemand toegang geven tot je personal link is gevaarlijk, want met de juiste software kunnen ze je hacken en complete controle over je krijgen.

Geen cyberpizza met ananas

Eenmaal een beter oog geïnstalleerd, kunnen spelers npc’s scannen om te lezen tot welke gang ze behoren, wat hun statistieken zijn en zelfs wat hun favoriete eten is. Uit een gesprek tussen twee Animals-leden vangen we bijvoorbeeld op dat ‘cyberpizza met ananas’ definitief verboden is in de toekomst. Ook is echt vlees een luxeproduct en eten de meeste mensen vleesvervangers. De toekomst is duister voor barbecueliefhebbers.

Leven en laten leven

Tijdens Gamescom bevestigde de ontwikkelaar nogmaals dat je Cyberpunk 2077 vrijwel helemaal kunt uitspelen zonder iemand te vermoorden. Je krijgt bijvoorbeeld de keuze om vijanden in een klem te nemen om ze bewusteloos te maken. Ook de Animals-gangleider die we treffen kun je geheel ontwijken.

Hacken

De demo gaf ons voor het eerst een blik op de hack-minigame, die je te zien krijgt als je je personal link inplugt in een terminal. Eerlijk gezegd ging CD Projekt zo snel door de minigame heen, dat we niet helemaal doorhadden wat de bedoeling is, maar het oogt in ieder geval als een futuristische Sudoku-puzzel waarbij de nummers onderaan overeen moeten komen met die erboven. Hacken geeft je allerlei vette mogelijkheden, zoals camera’s uitzetten, een boksrobot op maximaal vermogen zetten zodat het zijn tegenstander knock-out slaat en vijanden afleiden door een frisdrankautomaat op hol te laten slaan. Niemand slaat een gratis cybercola af.

Pure kracht

Niet iedereen is in staat om geavanceerde apparaten te hacken. Dat hangt namelijk af van de perks waar spelers punten in steken. In een andere build liet CD Projekt zien hoe spelers die meer body perks hebben, deuren kunnen opentrekken en een turret van z’n standaard kunnen rukken.

Nanowire

Andere handige wapens zijn nanowires, in feite hele hete kabels waarmee je ledematen van vijanden afhakt als een mes dat door boter snijdt. V kan er ook toegang mee krijgen tot het lokale netwerk door in te pluggen bij een vijand, zodat je vijanden bijvoorbeeld zelfmoord kunt laten plegen.

Eindbazen

Er zitten verschillende eindbazen in Cyberpunk 2077, die allemaal een zwakke plek hebben. In het geval van Sasquatch, de leider van de Animals-bende, moet V eerst haar Juice-bron kapotschieten alvorens de kogels écht effectief zijn.

Geen shooter

Wat ons hierbij opviel is dat de game duidelijk geen shooter is. Schieten komt – in ieder geval tijdens het bekijken van de demo - lang niet zo overtuigend over als de beste fps-games van nu en de terugslag lijkt minimaal. Verwacht dus niet al te veel realisme op dit gebied.

Deepnet

Tot slot kwamen we iets meer te weten over het deepnet, een mysterieuze virtuele omgeving. Hier begeeft V zich naar de ‘brug’, waarvan nooit iemand is teruggekeerd. We vermoeden dat het deep net je toegang geeft tot een soort onderwereld of dat het in verbinding staat met alle netwerken van de stad, maar dat blijft onduidelijk. Ongetwijfeld speelt het een grote rol het verhaal van de game.

Dit zijn een aantal opvallende details die we uit de Gamescom-demo van Cyberpunk 2077 hebben gehaald. Zeer binnenkort kun je de demo zelf aanschouwen, want op 30 augustus streamt CD Projekt Red de gameplaybeelden live, waarna ze op YouTube te zien zijn. Ondertussen kun je de uitgebreide E3-preview en alle info op een rij lezen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Halte 2 van de Hypetrain!
  • @AWESOMEDUDE3

    LOL yup… Weet niet wat ik er van vind.
  • Lijkt mij gaaf
  • Heel veel zin in!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren