1. Blackout preview – Volwaardige battle royale-modus

Blackout preview – Volwaardige battle royale-modus

Het battle royale-virus breidt zich langzaamaan uit naar de grote jongens en afgelopen week vond de bèta van Treyarchs Blackout-modus voor Black Ops 4 plaats. Het is een gekke ervaring om Call of Duty op zo’n grote schaal te ervaren, maar vooralsnog werkt het als een trein. Blackout is ondanks optimalisatieproblemen een volwaardige battle royale-modus.

Voor battle royale-kenners is het inmiddels gesneden koek. In Blackout wingsuit je uit een reeks helikopters naar je plaats van bestemming op de voor Call of Duty-begrippen gigantische map. Daarbeneden verzamel je klassieke Black Ops-wapens, pantsers, medicijnen en andere uitrusting om als laatste van 87 anderen over te blijven. De formule werkt ook in Call of Duty uitstekend, met een aantal aspecten dat de game helpt te onderscheiden van de rest.

Een gevulde rugzak

Deze differentiërende mechanieken zijn overigens uiterst subtiel, want Treyarch vindt nergens écht het battle royale-wiel opnieuw uit. De verschillen zijn met name te vinden in de manier waarop perks worden ingezet. Spelers kunnen namelijk spullen oppakken om tijdelijke voordelen te krijgen, zoals minder aangebrachte schade buiten de cirkel, hardere omgevingsgeluiden en sneller kunnen helen. Perks brengen op deze manier een extra stukje strategie in het spel dat je niet vindt in vergelijkbare titels. Dead Silence zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ongehoord loopt en, eenmaal ingezet in de slotfase, misschien een overwinning in de wacht sleept.

Spullen oppakken en uitzoeken is essentieel om te kunnen overleven, maar in Blackout ook rete gevaarlijk. Verschillende soorten kogels en medicijnen verzamelen gaat momenteel net iets te traag, waardoor het soms zelfs verstandiger is om loot van een gedode vijand te laten liggen. Wat ontbreekt is eigenlijk een knop om alle spullen in een keer op te pakken. Daarbij is je rugzak ordenen net als in PUBG lang niet zo efficiënt als we hadden gehoopt. Je wil op cruciale momenten niet lopen klooien, maar zo nu en dan gebeurt dat wel. Daarbij moeten we toegeven dat het gebrek aan toetsenbord en muis een beperkende factor is en dat enkele sneltoetsen de pijn verzachten.

Spanningsboog

Over het algemeen kent Blackout een minder steile spanningsboog dan bijvoorbeeld Fortnite. Na een soms intense opening waarbij het erom draait wie als eerste een wapen bemachtigt, kan een potje wat inkakken. De momenten dat je alleen of met maten huisjes doorzoekt, en feitelijk wacht totdat de cirkel verkleint, zijn niet de boeiendste momenten van de game. Toch blijft er een mate van spanning die battle royale waarborgt, want achter elke struik kan een vijand schuilen. Keer op keer maak je de keuze om een gevecht aan te gaan, of toch een betere positie in te nemen.

Moet je eenmaal verplaatsen, dan beleef je typische battle royale-momenten die je in geen ander genre vindt. Raketwerpers in een truck laden en samen mensen opblazen, de positie van vijanden verraden met een radiografisch wagentje of iemand met een grijphaak uit de lucht schieten, zijn enkele mooie eerste avonturen. Potjes duren iets langer dan je wellicht gewend bent, maar Blackout beloont je geduld.

Schieten voelt overigens net zo fijn als altijd, ondanks dat de framerate niet altijd de kenmerkende 60fps behaalt. Net als in de multiplayer-modus van Black Ops 4 zijn kogels geanimeerde objecten, waardoor aspecten als bullet drop aanwezig zijn en geweren bombastisch aanvoelen. Er is een verscheidenheid aan wapens te vinden uit Black Ops 4 en andere delen, waaronder zelfs Tweede Wereldoorlog-wapens en een laserpistool. Als Call of Duty-veteraan kun je vrijwel direct uit de voeten, en dat is uiterst prettig als je in oktober je tijd wil verdelen tussen de multiplayer- en de Blackout-modus.

Terug in de tijd

Die verzameling van nieuw en oud geldt ook voor de map, want die is opgebouwd uit kleine verschillende maps uit de Black Ops-serie. Prijzenswaardig is de manier waarop Treyarch de levels heeft aangepast om natuurlijk in de omgeving te laten passen, zonder de kern ervan aan te tasten. Zo ligt het door windmolens omgeven Turbine in de woestijn en is Nuketown een eiland waar de bom duidelijk schade heeft aangericht. Dat soort dingen zijn een feest van herkenning en geven je het gevoel delen van de map al een beetje te kennen. Op bepaalde plekken verschijnen zelfs zombies die zeldzame loot achterlaten, waardoor je opeens extra vijanden hebt om rekening mee te houden.

Hoe nostalgisch de mix van oude en nieuwe omgevingen ook is, de map van Blackout is duidelijk een grafische downgrade ten opzichte van de kleinschalige multiplayer-modus van Black Ops 4. Er hangt hier en daar wat mist in de verte, gras lijkt uit het jaar 2007 te komen en zo nu en dan kruip je door een rots. Vanaf middellange afstand kan natuur nog best aantrekkelijk ogen, maar van dichtbij valt het toch tegen. Met name het gat tussen de door ons geteste PlayStation 4- en PlayStation 4 Pro-versie moet worden gedicht. De Pro-versie is namelijk vanwege een stabielere framerate en een hogere (dynamische) resolutie stukken speelbaarder dan die voor de basisconsole. Je spot vijanden net iets sneller en gevechten verlopen soepeler, en dat zien we uiteraard graag anders bij de uiteindelijke versie.

Fortnite-concurrent

Grafische beperkingen en optimalisaties daargelaten is Blackout een solide battle royale-modus. Het is een genot om met die heerlijke Call of Duty-gameplay door bekende omgevingen te lopen en met zweethanden gebouwen te doorzoeken. Perks brengen nét wat meer strategie in het spel en zombies bieden een leuke variatie op de soms roekeloze tegenstanders. Al met al wordt Black Ops 4 dankzij Blackout vermoedelijk een waardige Fortnite- en PUBG-concurrent.

Call of Duty: Black Ops 4 verschijnt op 13 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.