1. Borderlands 3 preview – Een eigenwijze lootshooter

Borderlands 3 preview – Een eigenwijze lootshooter

Biedt vooral een verfijning op het tweede deel

Ik speelde zelden een game zo vaak en lang voor release als Borderlands 3. Wellicht komt dat de uiteindelijke ervaring niet ten goede omdat je al een hoop ziet, maar het is in ieder geval een uitstekende manier om in te schatten hoe een game in elkaar steekt. Na nog eens vijf uur met de game te hebben gespendeerd, kan ik in ieder geval concluderen dat Borderlands 3 een onwijs eigenwijze lootshooter is en aanvoelt als een warm bad.

Deze vertrouwdheid heeft twee kanten. Enerzijds wijkt de game in de basis eigenlijk amper af van het tweede deel. Borderlands 2 (en dus ook dit nieuwe deel) is een knotsgekke game, waarin je wapen na wapen verslijt, kontgrappen doorstaat en samen met vrienden op avontuur gaat. Anderzijds breidt Borderlands 3 na veel eerdere hints eindelijk het universum uit, speelt het écht als een shooter en is de game op meerdere manieren ontzettend verfijnd. Het is allemaal meer, groter en beter, maar vergeleken met hedendaagse lootshooters ook erg traditioneel.

Borderlands 3

Geen Destiny

Het is maar goed ook dat Borderlands 3, Destiny en The Division niet achterna is gegaan. Beide games hadden en slechte start en bieden lang niet zo’n kwalitatief hoogstaand verhalende ervaring als Borderlands. Anthem deed een poging verhaal en gameplay te splitsen, maar faalde juist vanwege deze tweedeling grandioos. Borderlands 3 is gericht op solo- en co-op-spelers, waarbij Claptraps ongemakkelijke handdrukken, introducties van dinosauriërs met lasers en Tannis die uit het lijk van een monster kruipt stukken beter overkomen dan in een gedeelde open wereld met vier hysterische spelers.

Een nadeel van deze traditionelere aanpak is dat de wereld nog steeds is opgedeeld in verschillende regio’s, die zo nu en dan moeten inladen. Het is begrijpelijk dat Gearbox op deze wijze spelers bij elkaar probeert te houden, maar zeker in combinatie met de sporadische lege vlaktes van de game oogt het ontwerp zo nu en dan wat ouderwets. Als ik dan ook één kritiekpunt op de game heb, is het dat je, ondanks een beter gevulde wereld met elementen zoals Crew-missies, soms nog steeds het gevoel hebt slechts van A naar B te rijden. We zijn inmiddels gewend dat gamewerelden ‘leven’, maar dat gaat niet altijd op voor de spelwereld van Borderlands 3. Gelukkig zijn er wel meer fast travel-punten beschikbaar en is er een soort mist die je aanspoort om de driedimensionale map volledig te verkennen.

Pandora is nu eenmaal een grote, grauwe zandbak, dus ik was stiekem erg blij dat we de planeet na een uur of drie na aanvang van de demo (en game) al verlaten en aan boord van Sanctuary 3 klimmen. Na de zoveelste flater van ‘generaal’ Claptrap hangt het ruimteschip stil in de ruimte en fungeert het als een hub om andere planeten te bezoeken. Aan boord kun je gokken bij Moxxi’s ‘Lootboxer’, wapens testen en inventarisuitbreidingen kopen bij Marcus en nog veel meer. Er hangt een leuke Normandy-achtige sfeer op het ruimteschip en het is een stuk functioneler dan de thuisbasis uit vorige delen. Ik ben gevoelig voor dit soort compacte huiselijke omgevingen, dus een vliegende nederzetting met al m’n Borderlands-vrienden zie ik wel zitten.

Borderlands 3
Borderlands 3

Poepen zonder drukken

Pandora hebben we nu wel gezien, dus het is een verademing om na zeven jaar wachten het universum van de serie verkennen. De planeet die m’n fantastische co-op-partner en ik ontdekken is Eden-6, een tropische planeet met gigantische bomen, vijandige dieren en andere mooie flora en fauna. Eden-6 is een heerlijk kleurrijke tegenpool van Pandora en lijkt qua lay-out iets meer met verticaliteit te spelen door spelers af en toe rond te laten springen in een boom met een gigantische hoeveelheid takken. Een boom waarin apen ons overigens bestoken met brandende tonnen en hamers. Met de hoeveelheid schadecijfers en effecten van sommige vijanden en eindbazen loopt co-op zoals vanouds uit op een prettige chaos.

De meest baanbrekende toevoeging aan co-op in Borderlands 3 - en eigenlijk aan coöperatieve gameplay in het algemeen - is world scaling: loot en vijanden die naar ieders level schalen. Zo heb je geen gezeur meer dat de ene speler verder is dan de ander omdat hij of zij langer heeft gespeeld en kun je te allen tijde met elkaar spelen. Ook ontvangen spelers dezelfde loot, kunnen ze geweren naar elkaar mailen en tijdens een speelsessie met elkaar ruilen. Kortom: samen knallen in Borderlands 3 is als poepen zonder te hoeven drukken, en elke co-op-game mag hier wat mij betreft een voorbeeld aan nemen. Cross-play zou het compleet maken. Regisseur Paul Sage heeft mij persoonlijk verteld dat hij het héél graag wil en dat Gearbox het momenteel onderzoekt. Je kunt het, Paul!

Borderlands 3

Oneindig klooien

Of je nou samen of alleen speelt; de geweren in Borderlands 3 zijn de reden dat ik waarschijnlijk nog vele uren na het verhaal in de game blijf hangen. Dit is een aspect waarmee de ontwikkelaar geen loopje heeft genomen, maar een sprint om één miljard verschillende wapens te ontwikkelen. Hoewel je na een paar uur spelen wel doorhebt wat voor variaties er zijn, voelen ze vrij uniek aan dankzij allerlei verschillende onderdelen en bonussen van wapenfabrikanten. Jabobs-wapens kaatsen kogels naar een andere vijand bij een critical hit, Atlas-wapens missen nooit hun doel, Children of the Vault-wapens hoeven niet te herladen en Tediore-wapens hebben pootjes die vijanden achterna rennen.

Spelen met wapens is heerlijk dankzij al deze verschillende eigenschappen en bovendien blijft het een genot om te ontdekken welke hilarische easter eggs ze bevatten. Zo hadden we een ijsgeweer dat bibbert van de kou, een wapen dat wordt afgekoeld met frisdrank en hebben we ons laten vertellen dat sommige raketwerpers cheeseburgers afvuren.

Je hoeft sowieso bijna niets in Borderlands 3 serieus te nemen. Claptrap is nog steeds een aandoenlijke nietsnut, onze Vault Hunter FL4K blijft iedereen eraan herinneren dat hij een robot is en onderweg ontmoeten we een aantal personages die duidelijk op hun hoofd zijn gevallen. Hieronder valt de Calypso-tweeling, livestreamers die de sekte Children of the Vault leiden. Ik ben er nog niet over uit of ze irritant of grappig zijn – tijdens de demonstratie ging het alle kanten op – maar na een aangrijpende confrontatie blijkt in ieder geval dat ze een intrigerend achtergrondverhaal hebben en als opvolgers van Handsome Jack wellicht zo slecht nog niet zijn.

Verder keren veel oude personages terug, waaronder veel speelbare Vault Hunters uit vorige delen. Het zou zonde zijn om te verklappen wie we tot nu toe tegen het lijf zijn gelopen, maar als de game de lijn van de demo doorzet wordt het verhaal van Borderlands 3 een soort Greatest Hits van de serie. Komen we er dan eindelijk achter of Claptrap tóch al die tijd in het complot zat?

Borderlands 3

Voet bij stuk

Al met al is het dus goed nieuws dat Borderlands niet de kant van Destiny op is gegaan. Een verhaal beleven in de tijd van games als een service is zeldzaam, zeker voor een titel die als mmo op papier het genre zou kunnen domineren. Dat betekent wel dat de wereld qua ontwerp soms wat ouderwets aanvoelt, al hebben we lang niet alles gezien wat de verschillende planeten van de game te bieden hebben. Ik ben in ieder geval van plan om urenlang te klooien met geweren in deze heerlijk maffe lootschooter.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.