1. Borderlands 3 preview – Zoveel meer, zoveel fijner

Borderlands 3 preview – Zoveel meer, zoveel fijner

‘Gestoorder, fijner en uitgebreider dan ooit’

Borderlands wordt gezien als de eerste ‘loot shooter’, maar sinds de release van Gearbox’ eerste melige shooter-rpg is de betekenis van deze term drastisch veranderd. Destiny, The Division en Anthem profiteerden van de voordelen van het genre ‘games als een service’, maar stapten ieder in eigen valkuilen die bij dat type game komen kijken. Borderlands 3 blijft echter zeer dichtbij de kern van de serie en is gestoorder, leuker en uitgebreider dan ooit.

Onze presentatie in Los Angeles begint met de aankomst van een nieuwe Vault Hunter, in dit geval de Siren Amara of de Operative Zane, op Pandora. Het is even slikken, want hoewel Pandora er een stuk levendiger uitziet dan we ons herinneren, lijkt het erop dat we de planeet voor de zoveelste keer gaan verkennen. Deze introductie blijkt een misleiding, want de planeet en de meelijwekkende ontvangst van ‘Generaal Claptrap’ zijn een opstapje voor een verhaal dat meerdere nieuwe planeten en locaties beslaat. De schaal van Borderlands 3 is zeer ambitieus en onderstaande gameplaytrailer is zowel opwindend als intimiderend.

Borderlands in 2019

Overweldigend

Livestreamen is een prominent thema in Borderlands 3 en omdat alle verschillende skills en wapens nogal overweldigend kunnen overkomen voor kijkers, voegt Gearbox een bijzondere Twitch-extensie aan de game toe. Met Echocast kunnen kijkers live de inventory en skills van de speler zien en uitvinden wat ze doen. Ook kunnen kijkers bij speciale kisten loot winnen en via een SHiFT-code zeldzame spullen uit de desbetreffende kist winnen. Echocast is op deze manier een behoorlijk vindingrijke Twitch-extensie die we graag in meer games zouden zien.

Het grootste compliment dat we Borderlands 3 kunnen geven (na een speelsessie van anderhalf uur) is dat de game eindelijk aanvoelt als een shooter. Een shooter die zich dankzij de soepele besturing, uitgebreide bewegingsvrijheid en verticaler leveldesign zelfs een beetje doet denken aan titels als Doom en het aankomende Rage 2. Richten voelt heerlijk responsief, je Vault Hunter kan duidelijk sneller klimmen en sprinten en de optie om daaropvolgend te glijden is geniaal. O, en alle soorten loot pak je nu éindelijk automatisch op, waardoor je minder lang bezig bent met graven in kisten en direct verder kan met de actie.

Een andere belangrijke aanpassing aan het knallen zijn de handige perks die de iconische wapenfabrikanten hebben ingebouwd. Hilarisch en zeer veelzijdig zijn de wegwerpwapens van Tediore, die je in meerdere delen kunt gooien als granaten als het magazijn leeg is. Borderlands 3 doet hier een schepje bovenop en geeft wapens pootjes om ze rennend en gillend Psycho’s aan gort te laten schieten, ‘au’ roepend te laten stuiteren en exploderen, of zich te splitsen in drie geleide rakketten. Andere retehandige voordelen zijn sniperkogels die van vijand naar vijand kaatsen, schilden die de flanken van shotguns beschermen en een target dart waarmee de eerstvolgende kogels het doelwit volgen.

Spelen met de wapens in Borderlands 3 is geniaal. Daarnaast bieden ze veel meer ruimte voor diepgang dan voorheen dankzij, in de meeste gevallen, een tweede vuuroptie. Hiermee combineer je bijvoorbeeld belangrijke elementaire kogels, zoals het nieuwe Nuclear-type, of fungeert je geweer ook als verwoestende granaatwerper. Onze Britse eenmans-armada Zane beschikt daarnaast net als Amara en de overige twee Vault Hunters over drie Action Skills, maar kan er bij uitzondering twee instellen. Iedere Action Skill heeft een bijpassende skill tree en zelfs nog een augment, waardoor Zane’s Sentinel-drone opeens rakketten afvuurt en op cruciale momenten van plaats wisselt met zijn Digi Clone. 

Borderlands

Koffie

Co-op

Helaas konden de we game alleen solo spelen, maar desondanks vertelde Gearbox ons het een en ander over nieuwe co-op-features. Zo hoef je niet meer te vechten om loot en, veel belangrijker nog, schalen loot en vijanden mee naar ieders individuele level. Zo hoef je nooit meer te wachten op teamgenoten die een sociaal leven hebben.

Een veelgehoord kritiekpunt op de voorgaande Borderlands-delen is de grote afstand die je tussen missies moet afleggen. Vooralsnog lijkt hier weinig aan veranderd te zijn, hoewel je te voet sneller grote afstanden aflegt en er meer opties zijn om oude en nieuwe voertuigen als de leipe Cyclone en hovercrafts samen te stellen. Ook qua missiestructuur word je nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd, maar vaak om zo’n flauwe reden – in dit geval stalen we een energiekern om het Atlas-leger te voorzien van koffie – dat je eigenlijk niet boos om kunt worden.

Opvallend is dat we het grootste gedeelte van de singleplayer-demo samen speelden met een npc, iets dat volgens Gearbox vaker voorkomt omdat ze je nu ook tot leven kunnen wekken. Samen met een zeker personage uit Borderlands 2 verkennen we de door neon verlichte futuristische stad Meridian op Promethea, een van de uiteenlopende planeten uit de game. Het samenspel geeft verhaaltechnisch een iets interessantere dynamiek aan de missies en het is altijd fijn om wat hulp te hebben tijdens de grotere hoeveelheid knettergekke eindbazen.

Borderlands

Bijeenkomst van bekende gezichten

Er is überhaupt geen gebrek aan bekende metgezellen, zo blijkt uit de rondleiding op het ruimteschip Sanctuary 3. Behalve dat je hiermee van planeet naar planeet reist, er essentiële faciliteiten als upgradeverkopers te vinden zijn en dat je wapens kan uitproberen op Marcus’ schietbaan, is het ook een verzamelplek van oude bekenden. Zo heeft Moxxi er een bar geopend (en kun je opgeblazen worden door een gokautomaat als je verliest), bemant Tannis de ziekenboeg, pronkt Maya met haar lange blauwe haar en besteedt Claptrap eindelijk wat tijd aan zijn vriendin. Die laatste lijkt meer dood dan levend, maar goed, we wisten al dat er een schroefje loszit bij de robot.

Over het overkoepelende verhaal komen we in de speelsessie niet meer te weten dan wat CEO Randy Pitchford en regisseur Paul Sage op het podium vertelden: Lilith traint nieuwe Vault Hunters om de Children of the Vault-sekte tegen te houden, die onder leiding van de kwaadaardige livestreamers (‘like and obey!’) Troy en Tyreene Calypso verschillende Vaults in het universum willen beheersen. Met Handsome Jack heeft Gearbox de lat qua antagonisten bijzonder hoog gelegd, maar wie weet maakt de Calypso-tweeling net zo’n diepe indruk als Jack in Borderlands 2.

Borderlands

Meer alles

Tot slot zou je kunnen stellen dat Borderlands 3 enkel groter, gekker en meer Borderlands is, en in essentie is dat ook zo. In de praktijk is dat echter verre van een probleem, want de game speelt zoveel fijner, biedt veel meer speelruimte en diepgang en lijkt de de broodnodige variatie in omgevingen te bieden. Het lijkt een ode aan de serie te worden, die zich niks aantrekt van de huidige staat van ‘loot shooters’.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Geen grote verrassingen gezien en gelezen, maar geheel overtuigd dat ik Borderlands 3 ga halen!
    Halverwege de stream gestopt met kijken, om verder geen spoilers te hebben bij release. Nu nog wachten…
  • Gameplay leek wel tof. Niks bijzonders, maar wel tof. Zal wel weer heel vermakelijk worden met wat vrienden.

    Glijden geniaal noemen in 2019 is wel heel overdreven.
  • Inderdaad niet wereldschokkend allemaal, maar wel blij dat ze lijken te doen waar de fans om vragen. Lekker niet laten beïnvloeden door wat andere games doen en trouw blijven aan de franchise.

    De quality of life improvements lijken wel stuk voor stuk erg handig. Ook wel onder de indruk hoe alles (levels, vijanden, loot) geschaald worden bij coöp. Ik kan in ieder geval niet wachten om weer in die wereld te duiken.
  • BL3 is inderdaad niet wereld schokkend maar dat hoeft ook niet voor mij.
    ze moeten gewoon borderlands borderlands houden dat het gewoon lekker vertrouwd speelt.

    en de allerei nieuwe aanpassingen die we voorbij zagen is voor mij genoeg om weer heerlijk van dit nieuwe deel te gaan genieten.
  • Geweldige graphics, geweldige gameplay en een geweldige sfeer. Deze ga ik zeker halen :)
  • Hey Jacco, mooie review! Ik zal kijken of ik ook een preview kan schrijven voor IG. De game is echt next level Borderlands, het bied wat je verwacht van zo'n game uit de franchise. De developers zijn lekker los gegaan op de key features van de serie. De wapens zijn over de top en er lijkt geen eind aan het arsenaal te komen. De speelbare vault hunters hebben meer opties dan ooit te voren.

    Wat mij juist opviel na de main story die ze ons lieten spelen is dat we daarna nog vrij waren om te ondekken en lekker side missions konden doen. Hier liep de begeleidende NPC niet steeds met je mee. Tijdens de koffiekop missie vond ik wel dat de opdrachten dicht bij elkaar zaten. Ik pakte steeds mijn voertuig om door de stad heen te racen om er vervolgens achter te komen dat ik bij het cafe aan de overkant moest wezen. Ik kwam meer Catch-a-Ride stations tegen dan in een BL2 bijvoorbeeld. Daar kon je ze voornamelijk vinden op de start locaties van een missie, nu kwam ik er onderweg meerdere tegen. Doordat je fast travel nu ook op je persoonlijke echodevice zit kan je op elk moment naar je voertuig of een dichtbijzijne spawnpoint toe teleporteren. Kleine quality of life improvements maar wel lekker. Sorry ik sla weer door, word al weer een aardige lap tekst.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren