1. Call of Duty Modern Warfare preview – Grauw, realistisch en keihard

Call of Duty Modern Warfare preview – Grauw, realistisch en keihard

Een aantal uren met de multiplayermodus

Ooit veranderde Infinity Ward het shooterlandschap met Call of Duty 4: Modern Warfare. De game was z’n tijd ver vooruit en combineerde rauwe, moderne oorlogsvoering met een revolutionair multiplayersysteem. De laatste titels van de studio zijn echter verre van legendarisch en worden door een vocaal deel van de community zelfs bestempeld als dieptepunten. We zagen de terugkeer naar Modern Warfare daarom al van verre aankomen, al is het toch een verrassing dat de game de franchise op meerdere manieren vooruithelpt

Althans, dat is de conclusie na een aantal uren in de multiplayermodus te hebben gestoken. Een van de redenen hiervoor is de mate van tactiek, realisme en bijkomende spanning van de game. Potjes op ‘tactical maps’, waarbij spelers in teams van zes spelen, vergen alertheid en strategie, maar bevatten het ouderwetse spektakel. Elk schot dat je lost, elke rake kogel en elke explosie in Modern Warfare geeft een kick.

Call of Duty Modern Warfare

Nieuwe engine maakt verschil

De engine-upgrade heeft z’n vruchten afgeworpen. Modern Warfare oogt wellicht niet veel scherper of kleurrijker dan Black Ops 4, maar zet belangrijke stappen op het gebied van animaties en audio. Armen en hoofden bewegen nu los van wapens voor een realistisch effect, deels lege magazijnen worden opgeborgen om kogels te besparen en de terugslag van wapens voelt ontzettend krachtig. Gelukkig zijn ze tegelijkertijd ook iets eenvoudiger te controleren door een nieuw terugslagcompensatiesysteem , wat een uniek gevoel geeft. Ook voelt het neerschieten van tegenstanders behoorlijk rap, volgens multiplayer-regisseur Joe Cecot zelfs vergelijkbaar met Modern Warfare 2.

En zo zijn er nog meer factoren die - soms onbewust - bijdragen aan het gevoel van realisme. Subtiele rookpluimen komen bijvoorbeeld tevoorschijn uit de loop van het geweer en kogels zijn net zoals het vorige deel vliegende objecten. Ditmaal is er zelfs rekening gehouden met verschillende kalibers. Een 9mm-kaliber kogel van een pistool vliegt minder ver dan die van een machinegeweer en penetreert geen objecten. Dikkere kogels vliegen echter door containers en muren heen alsof ze van papier zijn gemaakt, een heerlijk gevoel als je zo iemand weet neer te schieten.

Het kaliber van kogels is overigens ook van invloed op het geluid dat ze maken. Verschillen zijn duidelijk hoorbaar, kogels galmen door in de verte en de game maakt gebruik van een zeer indrukwekkend geluidssysteem dat objecten in de omgeving scant. Zo klinkt vlak naast een muur je AK-47 leegschieten subtiel anders dan in een open omgeving en weerkaatst het geluid alle kanten op in een huis of een grot. Het geluiddesign van Modern Warfare is werkelijk fenomenaal en in combinatie met de verbeterde animaties voelt het daadwerkelijk alsof je een zwaar schietijzer draagt.

Modern Warfare

Nieuwe mate van tactiek

Bovenstaande technische vernieuwingen zijn bepalend voor het gevoel van de gameplay, maar Infinity Ward heeft ook een aantal nieuwe features toegevoegd die daadwerkelijk wat toevoegen aan de dynamiek van de multiplayer. De belangrijkste is mounting, de optie om door de rechterstick in te drukken je wapen op een object of tegen een muur te plaatsen. Het klinkt wellicht als een leuk verzonnen gimmick, maar in de praktijk betekent het een totaal andere manier van voortbewegen over de map. Mounten vermindert terugslag namelijk significant en maakt het mogelijk om subtiel om de hoek te kijken en te schieten.

Tijdens de vele potjes die we speelden merkten we met name bij modi met een doel dat het loont om van dekking naar dekking te bewegen en een tactische positie te zoeken. Behoedzaam een huis verkennen is een fluitje van een cent en het geeft een kick wanneer je meerdere tegenstanders in een kamer neerschiet door om een hoekje te gluren. Daarbij is herladen terwijl je door het vizier kijkt nu ook mogelijk, onwijs handig wanneer je je omgeving scherp in de gaten wilt houden. Mounten werkt overigens niet altijd even goed; soms draait je personage zich naar de verkeerde kant van een muur, het is niet altijd duidelijk waar je exact kunt mounten en in sommige gevallen belemmert een object ongewenst je zicht. Mounting voelt soms wat ruw aan, maar in de meeste situaties is het een fantastische toevoeging.

Een andere toffe toevoeging zijn donkere versies van maps, waarop spelers knokken met nachtkijkers en infraroodlasers als richthulpmiddel. Omdat deze lasers je positie verraden wanneer je richt, word je feitelijk gedwongen hier over na te denken. Het resultaat is dat spelers geruisloos in het donker sluipen, op zoek naar schokkerig bewegende laserlampjes, zoals in de grotten van Azhir Cave. Donkere maps voeren de spanning flink op en bieden allerlei tactische opties, zoals tegenstanders afleiden of juist aanwijzen met je laser. Hiermee komt Modern Warfare dichterbij die iconische stealth-missies dan ooit.

Call of Duty Modern Warfare
call of Duty modern warfare
call of Duty modern warfare

Tactical maps en Gunfight

We hebben overigens een aantal verschillende categorieën maps mogen aanschouwen. Ten eerste zijn er de eerdergenoemde tactical maps, standaardomgevingen die we gewend zijn van multiplayermodi in Call of Duty. We speelden onder andere Domination op Gunrunner, een spoorweg die dwars door een Oost-Europees industrieterrein loopt en veel meer doorgangen en omwegen kent dan de meeste recente maps. Volgens Joe Cecot is de plaatsing van gebouwen bepalend geworden voor de lay-out van maps, in plaats van het inmiddels vrij standaard drielanenprincipe. Gebouwen veroveren en je positie behouden is belangrijker geworden en wie de map goed kent heeft hier een voordeel.

Net zoals veel recente Call of Duty-games heeft Modern Warfare verschillende submodi, waaronder de recent onthulde Gunfight-modus. In zeer korte potjes nemen spelers het in teams van twee het tegen elkaar op met willekeurige uitrustingen. De ene keer is het een shotgun met een snipervizier, de andere keer gedempte pistolen met machinegeweren. Om een lang verhaal kort te maken: Gunfight is pure fun. Potjes duren vaak niet veel langer van een minuut vanwege het feit dat health niet herstelt en de speciale categorie maps zijn compact genoeg om in de eerste twee seconden iemand aan de overkant neer te snipen. Wedstrijden gaan soms alle kanten op en we hebben al een aantal prachtige comebacks mogen aanschouwen. Gunfight gaat prachtige beelden opleveren.

Modern Warfare

Battlefield

Tot onze verrassing zijn bovenstaande map-categorieën niet de enige. Er worden namelijk ook zeer grote battle maps toegevoegd aan de game die niet zouden misstaan in een Battlefield-game. We speelden tien-tegen-tien en twintig-tegen-twintig op Grazna Raid, een map die door het grote reuzenrad goede herinneringen aan de missie One Shot, One Kill oproept. Op papier loopt dit uit tot een verschrikkelijke chaos, maar grootschalige oorlog past goed bij de gameplay van Modern Warfare.

Confrontaties van een afstand voelen door de flinke terugslag van wapens en fluitende kogels als een waar gevecht en zolang er een doelstelling is, kunnen teams prima samen opereren. Waar dit ophoudt is nog maar de vraag, zeker gezien de game geen onderlinge squads ondersteunt en Infinity Ward speelt met de gedachte om maar liefst honderd spelers op grotere maps dan deze los te laten. De eerste indruk is echter goed, dus hebben we hopelijk een nieuwe manier om Call of Duty te spelen.

Modern Warfare

Meer customization dan ooit

Tot slot spendeerden we een hoop tijd met de Gunsmith-optie, in feite de tegenhanger van Treyarchs Pick 10-systeem. Spelers kunnen negen onderdelen van hun wapen samenstellen (muzzle, barrel, underbarrel, magazine, optic, stock, rear grip, lasers en een perk) en mogen vijf opzetstukken kiezen. De ontwikkelaar is behoorlijk losgegaan met allerlei verschillende onderdelen, waardoor er per geweer dertig tot zestig verschillende opties zijn. Zo kun je een AK-47, MP5 of M4A1 – veel klassieke wapens keren terug – samenstellen, waarbij plus- en minpunten het effect samenvatten. Elk onderdeel maakt een aanzienlijk verschil en bovendien verandert het uiterlijk van een wapen drastisch. Een submachinegeweer ombouwen tot een langeafstandsgeweer is bijvoorbeeld geen probleem en een zwaarder kaliber kogels brengt verschrikkelijk veel schade aan.

Met meer customization-opties dan ooit is het prettig om te weten dat progressie in ieder geval tussen de multiplayermodus en Spec Ops-modus gedeeld wordt (de campagne helaas niet). Spelers die dus wapens en opzetstukken vrijspelen tijdens Spec Ops-missies – Infinity Ward maakt later meer bekend over deze coöperatieve modus – kunnen deze gelijk gebruiken in de multiplayermodus. In lijn met deze ‘verenigde ervaring’ ondersteunt de game ook cross-play tussen consoles en pc en krijgen spelers alle maps en content gratis na lancering. Wat dit gaat betekenen voor het verdienmodel van de game is nog onduidelijk, evenals de hoeveelheid maps op lancering. We houden ons hart vast.

Modern Warfare
Modern Warfare

Infinity Ward in topvorm

Call of Duty: Modern Warfare maakt indruk. De keiharde, grauwe en realistische insteek van de campagne vertaalt zich uitstekend naar de multiplayermodus van de game. Knallen voelt zwaar en realistisch en nieuwe gameplay-elementen maken de game tactisch en boeiend. De gewaagde toevoeging van zowel extreem kleine als grote maps lijkt ook nog eens goed uit de verf te komen, waardoor we niet anders kunnen zeggen dat Infinity Ward in topvorm is.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.