1. Call of Duty: WW2 in 2018

Call of Duty: WW2 in 2018

AAN DE WINNENDE HAND?

Bij de eerste gelekte afbeelding van Call of Duty: WW2 slaakte vele gamers een zucht van verlichting. De game zou breken met de futuristische setting en gameplay van de afgelopen jaren, en de openheid van Sledgehammer Games schepte vertrouwen onder gamers. Bij lancering werd de shooter overwegend positief ontvangen en sindsdien domineert-ie wereldwijd de verkooplijsten. Nu oprichters Micheal Condrey en Glen Schofield de studio verlaten en WW2 in de tussentijd flink is geüpdatet, is het tijd om te kijken hoe het ervoor staat met de game.
Call of Duty WW2

De consensus omtrent Call of Duty: WW2 was destijds dat de singleplayer een wat veilige weg bewandelt, de Zombies-modus lekker afschrikwekkend is en dat de multiplayer ondanks een tekort aan maps ontzettend fijn speelt. Veel van de lof en kritiek geldt vandaag de dag nog steeds, maar op een aantal belangrijke vlakken is de game ook in goede zin veranderd.

Work in progress

Neem nou de serverproblemen bij lancering. Met name Xbox One-spelers kampten met slechte verbindingen vanwege een ongelijke verdeling van dedicated servers over de platformen. Na een paar weken sleutelen, waarin deze stabielere verbindingen werden ingeschakeld op beide consoles en pc, kwam hier verbetering in. Nu kun je dan ook vrijwel probleemloos in een potje springen, al komt dat ook doordat de spelerspiek inmiddels in het verleden ligt. Een ander, eigenlijk onacceptabel, pijnpunt betrof Headquarters. Zeker drie weken lang werkte deze langverwachte sociale ruimte niet, waardoor de hub behoorlijk in het water viel. Gelukkig is Sledgehammer Games sinds de lancering van de game zeer actief en voegt elke patch wat waardevols toe.

Naast de servers ging de studio de mist in met zijn communicatie richting de community. De dialoog aangaan met spelers was voor lancering juist een van Sledgehammers prijzenswaardige eigenschappen, maar tot aan de feestdagen lieten studiohoofden Condrey en Schofield weinig van zich horen. Spelers wilden sneller kunnen richten, langer kunnen sprinten en minder effectieve granaten, maar bij iedere patch was het een raadsel of hier gehoor aan werd gegeven. Vanaf begin vorige maand heeft de ontwikkelaar echter de draad weer opgepakt en wordt de community wekelijks geïnformeerd via het Sledgehammer-blog. Zo weten we eindelijk dat Domination XL er bijna aankomt, een derde lading nieuwe wapens onderweg is en dat de Paint Job nog even op zich laat wachten.

Beloftes

Uiteindelijk moeten we Sledgehammer nageven dat het zich aan zijn meeste beloftes heeft gehouden. De laatste update voert bijvoorbeeld de spelsnelheid eindelijk wat op en frequente updates zorgen ervoor dat de wapenbalans uitstekend blijft. Spelers worden met een submachine gun minder hard gestraft als ze sprinten en plots moeten schieten, en LMG’s zijn nu aantrekkelijker om te gebruiken. Ook het terugschroeven van voetstapgeluiden, rappere gezondheidsaanvulling en het verwijderen van shellshock door vriendschappelijke granaten maken de game drastisch anders, en wat ons betreft aangenamer om te spelen.

Het loot box-systeem van WW2, waar veel spelers huiverig voor waren, doet dan weer minder voor het speelplezier. De kisten zouden ‘bij lancering enkel cosmetische spullen’ bevatten, maar Black Ops 3-spelers weten wel hoe dit kan aflopen. En inderdaad, het eerste winterevenement voegde al nieuwe wapens toe, maar Call of Duty: WW2 pakt het slimmer aan dan voorgaande delen. Geweren kunnen worden verkregen met COD Points, via supply drops, maar ook door simpelweg een order aan te nemen die vijftig potjes spelen vereist. Zeker als spelers de socialmediakanalen van Sledgehammer volgen, dan zijn ze op de hoogte van wanneer zo’n aantrekkelijk aanbod beschikbaar komt. Het is wel spijtig dat deze aanbiedingen enkel gelden tijdens een evenement, waarna ze enkel nog beschikbaar zijn via supply drops. We zien graag dat hier verandering in komt, want met name de nieuwe Volkssturmgewehr is meer dan de moeite waard.

Het afgelopen Resistance-evenement voegde overigens meer toe dan enkel schietijzers, namelijk een gelijknamige nieuwe divisie. Tot op zekere hoogte vult de Resistance-divisie het gat op van een rasechte stealth-klasse dankzij een handvol nieuwe vaardigheden. Spelers krijgen bijvoorbeeld een indicatie van nabije vijanden op hun minimap (vergelijkbaar met Sixth Sense uit Black Ops 3) en verstoren de radar van anderen als ze in de buurt komen. Het razendsnelle tactische mes in combinatie met het nieuwe SAP-pistool vormt daarnaast een gemeen wapen voor op extreem korte afstanden, waardoor de Restance-divisies voor bepaalde typen spelers zeer lucratief is.

Nieuwe maps

Een ander kritiekpunt op Call of Duty: WW2 is het tekort aan maps. De basisgame bevat een karige tien reguliere maps en drie maps voor de nieuwe War-modus. Het is daarom fijn dat het aanbod wordt uitgebreid met het eerste dlc-pakket, al wijkt Resistance niet ver af van wat we gewend zijn van Call of Duty. Het in Praag gelegen Anthropoid speelt zich af rondom een kasteel en is hier en daar wat ruimer opgezet, terwijl het sfeervolle Valkyrie juist een van de kleinere maps van de game betreft. Dan is er nog Occupation in Parijs, dat net als het origineel een stuk chaotischer is opgezet, maar fijne Modern Warfare 3-herinneringen oproept. Al met al zijn de drie multiplayer maps een welkome aanvulling.

Helaas geldt dit niet voor de War-map Operation Intercept, die hetzelfde trucje van de overige maps herhaalt. De missie bevat het bevrijden van burgers, het vernietigen van apparatuur en het escorteren van een tank door het treinstation. Het zijn allemaal toepassingen die we al eerder zagen, maar dan in een nieuwe omgeving.

De nieuwe Darkest Shore Zombies-map maakt deze flater weer enigszins goed. De uitbreiding hervat het verhaal waar The Final Reich eindigt en brengt de vier helden naar een eiland waar het krioelt van de zombies. Met name het horrorelement van Sledgehammers versie van de modus komt goed naar voren in deze uitbreiding, omdat de mist op het eiland het zicht drastisch beperkt. Het voordeel hiervan is dat zombies je pas vanaf dichtbij spotten, maar een groot nadeel is dat spelers binnen de kortste keren worden gescheiden van hun team. Verder zitten de tunnels van het level vol met de gebruikelijke puzzels en easter eggs, en een nieuw wapen dat met de juiste upgrades cirkelzagen afvuurt. Het is een uiterst spannende map, waar liefhebbers weer van zullen genieten.

Voorwaarts

Al met al is de Resistance-dlc een prima uitbreiding, maar het ook een teken dat Call of Duty: WW2 nog niet in zijn beste vorm is. Qua multiplayer-maps ligt de game nog steeds achter op zijn voorgangers en de inwisselbare nieuwe War-map maakt de volop gepromote nieuwe modus niet interessanter. Zoals gezegd is het ook kwalijk dat nieuwe wapens slechts tijdelijk beschikbaar worden via COD Points of Orders, en daarna alsnog enkel in willekeurige lootboxen terechtkomen. Op deze vlakken valt nog een hoop te halen, dus het blijft interessant om te zien hoe de levenscyclus van de game zich verder ontwikkelt.

Aan de andere kant heeft Sledgehammer Games het spel op een hoop fronten verbeterd en de game lijkt geen stap terug meer te zetten. De servers draaien goed, dankzij frequente evenementen is er altijd wat nieuws te beleven en de Resistance-divisie is een toffe toevoeging. Ook pakt de ontwikkelaar de draad qua communicatie over patches weer op, ironisch genoeg sinds het vertrek van Condrey en Schofield. Wat het nieuwe studiohoofd, Aaron Halon, in z’n schild voert is nog een raadsel, maar hopelijk is het genoeg om dit najaar terug te kijken op een geslaagde terugkeer naar de Tweede Wereldoorlog in Call of Duty: WW2.

En nog even wat fijne kills om van te genieten op de zondag.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Voor mij persoonlijk is dit een van de minste cod. Heb veel spijt van mijn aankoop, en al helemaal van de season pass.
  • @twoakrm De season pass koop ik zelf ook nooit bij lancering. Je weet gewoon niet hoe lang je blijft hangen in de game.
  • @twoakrm de singleplayer was wel leuk. Verder vind ik hem ook weinig aan.
  • Gewoon lekker battlefield gaan spelen allemaal.
    Is vele malen vetter dan cod😋
  • @jdl82raw
    BF1 vond ik tegenvallen. En totdat BF5 uitkomt vermaak ik me prima met de CoD MP. Ben al lang blij dat de CoD serie weer een beetje fatsoenlijke titel heeft opgeleverd sinds CoD2.
  • Server connection is nog steeds klote, een party maken en er dan in blijven is niet te doen. En zelfs als je in een party zit wordt je soms nog alleen ergens tussen gedropt.

    Respawns slaan soms totaal nergens op, je spawnt, loopt weg en wordt in de rug geschoten, als je geluk heb kun je nog net te hoek omlopen voordat je wordt neer geschoten (maar als je pech hebt loop je zo tegen de vijand aan).

    Kreeg onlangs nog een NAT type fout melding na een update, terwijl ik 5 minuten daarvoor nog zonder problemen verder aan het spelen was. En dan zeggen ze dat ik mijn router moet resetten, wat nergens op slaat. Of de NAT type van mijn playstation is niet goed, totale onzin, staat als sinds jaar en dag op type 2.

    Kan niet wachten totdat BO IIII uitkomt, hopelijk is die wel beter, want de frustratie loopt elke keer weer verder op. Jammer is het wel
  • @marcel1z balen dat je zoveel problemen hebt. Ik speel de game dagelijks en heb enkel een paar slechte spawns gehad op de nieuwe maps.

    En de NAT heb ik bij Infinite Warfare veel problemen mee gehad. Uiteindelijk gelukt door die van de PS4 en voor CoD specifiek de juiste poorten te openen.
  • @prime
    Bf1 ben ik helemaal met je eens. Maar ik speel toch vele malen liever een heerlijk potje conquest large op siege of shanghai of golmud railway in bf4 dan die waardeloze War mode in Cod WW2.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren