1. Call of Duty: WW2 zeven maanden later – WW2.5

Call of Duty: WW2 zeven maanden later – WW2.5

De laatste keer dat we Call of Duty: WW2 onder de loep namen, concludeerden we dat de game na een paar weken aanmodderen de weg omhoog had gevonden. Destijds was het vertrek van de Sledgehammer Games-oprichters net achter de rug en waren de gevolgen ervan nog lang niet zichtbaar. Om die reden wisten we nog niet van de gigantische gameplay-aanpassingen die recent zijn doorgevoerd en het nieuwe beleid omtrent het verdienen van nieuwe wapens. Het is daarom de hoogste tijd om nog eens te kijken hoe het ervoor staat met de game.

Aanvankelijk hadden we niet gedacht dat het vertrek van Micheal Condrey en Glen Schofield zo’n aanzienlijke impact zou hebben op de gameplay van WW2. Studiohoofd Aaron Halen heeft een andere visie op hoe de game moet aanvoelen, waardoor de gameplay in de afgelopen maanden sneller, flexibeler en naar onze mening aangenamer is geworden.

Call of Duty: WW2

Snel en flexibel

Dat betekent dat er deels is afgestapt van het Division-systeem. Elke klasse heeft nieuwe bonussen gekregen, de voorheen Division-specifieke attachments zijn nu universeel instelbaar en het aantal standaard-attachments is van een naar twee stuks gegaan. Veel Basic Training-perks zijn ook flink op de schop gegaan. Enkele zijn (eindelijk) drastisch aangepast wegens misbruik, zoals Requisitions, en andere zijn zelfs volledig verwijderd. Ook worden er zeer frequent nieuwe Basic Trainings toegevoegd, zoals Wanderlust, waarmee je met een willekeurig wapen spawnt en kan blijven wisselen tijdens het spelen. Niet bepaald competitief, maar wel super leuk als je gewoon wilt klooien.

WW2 neigt dankzij deze aanpassingen meer naar het Pick 10-systeem uit Black Ops, zonder de vaardigheden van elke klasse overboord te gooien. Sommige klassen zijn zelfs aantrekkelijker geworden vanwege de gewijzigde bonussen. Armored is bijvoorbeeld niet enkel meer effectief als je met een LMG het slagveld betreedt, maar ook wanneer je over het algemeen minder wilt trillen als je wordt geraakt of meer schade door muren wilt aanbrengen. Dergelijke aanpassingen maken het Division-systeem minder dwingend en juist motiverend om te gebruiken.

Call of Duty: WW2

Ook is de game is over het algemeen sneller geworden, dankzij een onbeperkte sprinttijd en een verkorte tijd tussen sprinten en richten. Mocht je WW2 na een tijdje weer oppakken, dan merk je direct dat de game minder ‘stroef’ speelt dan voorheen. Extra updates voor submachine guns en light machine guns maken een einde aan de heerschappij van assault rifles, waarmee de game uitnodigt om meer te experimenteren met klassen.

Meer maps

Elke twee tot drie maanden verschijnt er zoals gebruikelijk een nieuwe dlc-uitbreiding die het belachelijk lage aantal maps sinds lancering verder aanvult. United Front introduceert drie multiplayer-maps: het Nederlandse Market Garden, een kasteel genaamd Monte Cassino en Stalingrad. Market Garden heeft vanwege de kleine opzet en de verschillende kamers veel weg van een Rainbox Six-map, waardoor de map op het randje van chaotisch zit. Monte Cassino is daarin iets overzichtelijker, maar toch geven we de voorkeur aan de donkere tuin met een vlammend Hollands platteland als platteland vanwege de indrukwekkende sfeer. Beide maps springen eruit vanwege de setting, en dat is exact waar we naar op zoek waren.

Call of Duty: WW2

Stalingrad spant de kroon van de dlc. De strijd vindt voornamelijk plaats tussen twee gigantische gebouwen, waar zich verschillende tunnels en omwegen bevinden. Over het algemeen is het een vrij open level met veel ruimte voor snipers en genoeg knelpunten om modi als Domination en Hardpoint ontzettend leuk te maken. We zijn ook te erg spreken over de prachtige sneeuw die naar beneden dwarrelt en de algehele uitstraling van de map.

Operation Supercharged en Tortured Path

Tot slot voegt United Front ook nog een nieuwe War- en Zombies-map toe. Waar de voorgaande War-maps vrij vergelijkbaar met elkaar zijn, is Operation Supercharged eindelijk een frisse wind. Niet alleen omdat de map zich bevindt in Tunesië, maar ook vanwege de interessantere missies die teams moeten voltooien. Zo bevat de operatie onderdelen waarbij je per parachute zelf ergens op de map kunt landen, supply drops op willekeurige plekken moet veroveren en meerdere vlaggen op plaatsen zonder dekking dient te hijsen. Supercharged is wellicht zelfs de leukste War-map tot nu toe, dus voor liefhebbers zijn er genoeg spannende Battlefield-achtige gevechten te beleven.

Call of Duty: WW2

Over de nieuwe Zombies-map, Tortured Path, kunnen we kort zijn. De map doet weinig om zich te onderscheiden van de rest, maar de grotere focus op golven zombies doorstaan in dezelfde ruimte, in plaats constant deuren te openen, werkt eigenlijk ontzettend goed. Het is eenvoudiger als je geen vast team hebt om mee te spelen en het nieuwe progressiesysteem maakt het zombiejagen voor gevorderde spelers iets interessanter. Tortured Path is geen hoogvlieger, maar prima als je snakt naar meer.

Lootboxen

Naast betaalde dlc uitbrengen houdt Sledgehammer een hoop evenementen om spelers bezig te houden. The Attack of the Undead was bijvoorbeeld een leuke mix van multiplayer-modi en Zombies, en recent werd de nieuwe Cavalery Division toegevoegd. Ook worden er regelmatig nieuwe wapens beschikbaar gesteld, die godzijdank gemakkelijker te verkrijgen zijn dan voorheen. Er worden nu vaker geweren beschikbaar besteld om te vergaren via uitdagingen en varianten worden regelmatig weggegeven als beloning voor uitdagingen als community. Het systeem is nog niet perfect, want deze methoden vervallen wanneer evenementen aflopen, waarna je alsnog bent aangewezen op lootboxen.

Los van dit probleem heeft Call of Duty: WW2 flinke progressie gemaakt. De game is vele malen flexibeler, sneller en simpelweg fijner geworden om te spelen. Het wordt interessant om te zien hoe de game zich staande gaat houden wanneer Black Ops 4 dit najaar verschijnt. Dan worden spelers namelijk voor een keuze gesteld: blijf je bij de traditionele Call of Duty, of is het tijd voor iets totaal nieuws?

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Top dat jullie dit soort update artikelen posten!
  • @miklo32 Ik vind het zelf ook altijd fijn om te lezen. Het lastige is dat je maar net een redacteur moet vinden die actief speelt om echt iets te kunnen zeggen over de veranderingen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren