1. Starbreeze-Werknemers door CEO beschuldigd voor resultaten Walking Dead

Starbreeze-Werknemers door CEO beschuldigd voor resultaten Walking Dead

'CEO legt bij iedereen de schuld behalve zichzelf'

De voormalige CEO van ontwikkelaar Starbreeze, Bo Andersson, heeft in een laatste e-mail naar het personeel van de studio zijn kritiek en onvrede geuit naar de werknemers die volgens hem verantwoordelijk zijn voor de tegenvallende resultaten van Overkill's The Walking Dead. De slechte verkoopresultaten resulteerde in het ontslag van Andersson als CEO bij Starbreeze.

In de verstuurde e-mail van Andersson vertelt hij over hoe zijn te veel aan verrichte werkuren leidde tot een scheiding en veel persoonlijk geldverlies.
"Ik draaide werkweken van honderd uur om de ontwikkelaars te behouden en te betalen. Met steeds minder ontwikkelaars die bereid waren om extra werk te verrichtten in het product, werden de potentiële resultaten in de kwaliteit duidelijk gelimiteerd. Dit is een nieuw tijdperk, en ik heb het oude niet vroeg genoeg verlaten om mij aan te passen aan het nieuwe. Dat is wél mijn schuld."

Meerdere werknemers van Starbreeze hebben aan Eurogamer laten weten niet blij te zijn met het bericht van Andersson en uiten dan ook hun kritiek over de situatie die Andersson schetst. "Hij legt de schuld echt bij iedereen neer behalve bij zichzelf. Het is belachelijk om zoiets te schrijven", zo zegt één van de werknemers van Starbreeze die meegewerkt heeft aan Overkill's The Walking Dead.

Na de lancering van Overkill's The Walking Dead van afgelopen december heeft Starbreeze sindsdien toegegeven dat de game slecht verkocht en benoemde het als 'teleurstellend'. Daarnaast verkeerde het bedrijf in slecht weer nadat er eerder een inval was bij het hoofdkantoor van de Zweedse ontwikkelaar, voor economische misdaden. Daar werd destijds een werknemer gearresteerd op verdenking van het handelen met voorkennis.

Overkill's The Walking Dead

Ondertussen is de positie van Andersson overgenomen door Mikael Nermark die aan Eurogamer vertelde dat het team van ontwikkelaars en producers in het laatste jaar hard gewerkt hebben aan de game. "Ons doel was om geen verplichte crunch te hebben, maar desnoods vroegen we specifieke mensen of zij langer wilden en konden blijven werken om bijvoorbeeld een bepaald element of ingewikkeld level af te maken. Om geheel duidelijk te zijn; het hele team heeft een sterke werkhouding en we hebben allemaal hard samengewerkt", aldus Nermark.

Tevens werd eerder bekend dat de consoleversie van The Walking Dead werd uitgesteld. In eerste instantie stond de game gepland om in februari te verschijnen voor Xbox One en PlayStation 4 en heeft momenteel nog geen nieuwe lanceringsdatum gekregen.

The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead is verkrijgbaar op pc. Er is momenteel nog geen releasedatum bekend voor de Xbox One- en PlayStation 4-versie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • Helaas, blij het jammer vinden. Had in mijn ogen met deze licentie een geweldige game kunnen worden. Nu hopen dat world war z mijn l4d honger kan stillen. Ook strangeb brigadekon het Coop niveau niet halen, mede door de stugge gameplay.
  • 'In de verstuurde e-mail van Andersson verteld hij…'

    Aiii… Dit doet gewoon pijn aan m'n ogen…


    Edit:
    Graag gedaan, he Geert! ;-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren