1. CEO Take-Two vindt vakbonden binnen gamewereld niet nodig

CEO Take-Two vindt vakbonden binnen gamewereld niet nodig

Maar staat er wel voor open

De CEO van Take-Two denkt niet dat er behoefte is om vakbonden voor werknemers te vormen.

Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, ziet niet in waarom werknemers binnen de gamewereld een vakbond zouden willen vormen. Wel geeft hij aan dat het management binnen het bedrijf samen met de werknemers tot een overeenkomst wil komen als een vakbond wel nodig is.

Er wordt niet voor niets nagedacht over of er een vakbond gevormd moet worden of niet. Vlak voordat Red Dead Redemption 2 werd uitgebracht kwamen er verhalen naar boven over de productie bij de ontwikkelaar van de game en dochterbedrijf van Take-Two, Rockstar Games, die niet allemaal even goed waren. Dit leidde tot de discussie over vakbonden binnen de videogamewereld.

Take Two

Zelnick vindt het in elk geval niet nodig. “Vakbonden ontstaan, wanneer werkrelaties zo goed als niet bestaan”, zegt hij. “Vakbonden zijn vooral handig als er meer werknemers zijn dan banen en wanneer de banen slecht betalen. Wij hebben minder werknemers dan banen en het zijn ook goedbetaalde banen.”

“Op dit moment heeft Take-Two 500 open functies. Er zijn zo’n 220.000 mensen in dienst binnen de videogame-wereld in de verenigde staten en ze verdienen ongeveer 100.000 dollar per jaar. Het is moeilijk om in te denken wat ze zou motiveren om een vakbond op te zetten, maar we zijn een meegaand bedrijf, dus als onze collega’s samen willen onderhandelen zullen we dat doen”, sluit Zelnick af.

Met onderwerpen zoals crunch zijn vakbonden steeds vaker een discussiepunt. Over het algemeen spelen vakbonden geen prominente rol binnen de gamewereld, maar de laatste tijd duiken er wel steeds meer op. Zo was de vakbond Game Worker Unite aanwezig op E3 en de Game Developers Conference om het woord over vakbonden binnen de gamewereld te verspreiden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Logisch dat een CEO niet zit te wachten op vakbonden; maar zijn argumenten zijn kul. Elke werknemer heeft recht zich te organiseren in een vakbond!
  • HAHAHA.
    Simpele reminder: Deze vent staat 100 uur werkweken toe EN weigert bonussen te geven tenzij je tot het einde aan een project werkt.
    Daarnaast, heeft hij een keer gezegd in elk van hun games microtransacties te willen stoppen. // https://www.pcgamesn.com/take-two-service-games-only

    Oftewel, het is de grootste boef binnen de gehele industrie.
  • @Ardyn

    Haha precies en ook direct de reden waarom hij geen vakbond wilt.
  • "…en ze verdienen ongeveer 100.000 per jaar." Ik geloof er geen barst van dat alle mensen in de games industrie een ton per jaar verdienen. Als dat wel zo zou zijn, zouden games zeker weten een stuk goedkoper mogen worden.
  • @Fukushu

    Klopt ook niet, gemiddelde bij grote uitgevers/studio's varieert tussen 35k en 140k bruto. Maar dit hangt af van de taak, programmeurs verdienen bijvoorbeeld veel meer dan artists en designers.
    Gemiddelde van alles ligt meer rond 80k.
    Dit gaat vaak wel gepaard met veel werkuren en misschien worden bonussen ook gerekend hierin. - Werkuren kunnen van 35 uur bij het begin van een project oplopen tot 90, misschien wel 100 uur aan het eind van een project.
    En het werk wat je doet is hersendodend, vooral bij grote projecten. "De parameter van de springhoogte is aangepast naar 0.50231 omdat het een betere boog is voor de inschattingsvermogen van de speler"


    Bij kleine indies, ligt het salaris wel een stuk lager.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren