1. Column: Battle Royale-moeheid

Column: Battle Royale-moeheid

Ik zie wel wie er als laatst overblijft

Battle Royale. Twee woorden die je niet meer kan luchten. Geen dag gaat er voorbij of die woorden komen wel ergens voorbij. Gaat het niet over grootmachten Fortnite of PlayerUnknown’s Battleground, dan is er wel weer een andere serie die op de hypetrein springt, zoals Call of Duty en Battlefield. Ik ben er wel een beetje klaar mee.

Allemaal aan boord van de hypetrein

Call of Duty

Het commerciële succes van Fortnite en PUBG valt niet te ontkennen en dus ligt het in de lijn der verwachtingen dat meer bedrijven het genre verkennen, maar het is ook optimistisch om te denken dat de wereld zit te wachten op zóveel Battle Royale-games. Want laten we eerlijk zijn, veel meer dan een veredelde, misschien wat extremere vorm van Death Match is het niet.

Ik begrijp de thrill wel van als laatste overblijven en tot de dood vechten, maar voeg elementen toe aan het basale doden of gedood worden en je bent al snel weer terug bij de meer ‘traditionele’ multiplayermodi. Teams of verschillende objectives, zelfs in combinatie met permanente dood, het is allemaal al eens gedaan. De kracht van Battle Royale zit hem juist in zijn eenvoud – en dat maakt het haast onmogelijk om écht iets unieks te doen, afgezien van de cosmetische stijl.

Eenheidsworst

Met eenheidsworst is niks mis en een paar merken eenheidsworst kunnen best naast elkaar bestaan, maar de huidige hype is overdreven en gedoemd om te mislukken. Dat zeg ik niet, dat zegt de geschiedenis. Net als bij Battle Royale-gevechten zelf blijven uiteindelijk maar een paar grote spelers over. Fifa en Pro Evolution Soccer hebben in de jaren 90 al met andere voetbalseries afgerekend. Geen mmo heeft ooit de status van World of Warcraft kunnen bereiken. DOTA en League of Legends zijn de enige restanten van de moba-opmars en zelfs in het shooterlandschap erkent iedereen inmiddels wel zijn meerdere in Call of Duty en Battlefield.

League of Legends

Het staat bedrijven natuurlijk vrij om zich binnen zo’n mono- of duopolie te nestelen (of een poging ertoe wagen). Iets kan altijd beter, maar beter staat juist bij dit soort games niet garant voor daadwerkelijk succes. Waar singleplayergames prima naast elkaar kunnen bestaan, vragen dit soort competitieve multiplayergames veel investeringen van hun spelers. In tijd én geld. Iemand die na tientallen uren zijn vaardigheden heeft geperfectioneerd en eindelijk zijn poppetje helemaal gaaf heeft aangekleed, gaat echt niet zomaar overstappen naar een concurrent om weer vanaf nul te beginnen. Al helemaal niet als al zijn vrienden ook nog bij die eerste game zitten. Een netwerk is nou eenmaal zo sterk als zijn gebruikers, en de doelgroep van Battle Royale zit al veel te diep geworteld in de gevestigde namen. Daar kom je echt niet zomaar nog tussen.

Waait niet snel genoeg weer over

Het is gewaagd – of misschien een beetje naïef, dat ligt soms dicht bij elkaar – dat diverse uitgevers dat nu alsnog proberen, maar pas echt zonde als dat ten koste gaat van ander werk. Zo zou Call of Duty Black Ops 4 wel een Battle Royale-modus krijgen, maar geen singleplayermodus. Een vlugge blik in mijn trophylijst leert mij dat nog een kwart van de spelers de singleplayer van WW2 uitspeelde. Bij Battlefield 1 ligt dat percentage zelfs hoger. Even ter vergelijking: singleplayergame pur sang Assassin’s Creed: Origins is maar door een derde van de spelers uitgespeeld en zelfs bij games als Uncharted 4 en The Lost Legacy ziet maar ongeveer de helft van de spelers het einde. Spelers zitten dus zeker nog op een singleplayermodus te wachten, maar het is maar de vraag in hoeverre het publiek op een Battle Royale-modus zit te wachten. Want wil het huidige Fortnite-publiek die overstap wel maken en is er binnen het serieuzere Call of Duty of Battlefield überhaupt wel ruimte voor zo’n frivole spelmodus? Ik denk van niet.

Het weerhoudt uitgevers en bedrijven er waarschijnlijk niet van het de komende tijd toch nog even te proberen. Zij het met een realistische, militaire setting, of ineens met een of andere licentie – al hoop je toch dat EA de komende tijd wat zorgvuldiger omgaat met de Star Wars-licentie. Maar net zoals dat moba’s kortgeleden als paddenstoelen uit de grond schoten, of zelfs die tendens van enkele jaren terug dat íedere game een multiplayermodus moest hebben, waait deze hype ook wel weer over. En dan blijven er twee, misschien drie namen over, waarschijnlijk de namen die nu ook de dienst uitmaken. Ik sla deze hype in ieder geval over. Hopelijk doen veel uitgevers datzelfde en blijven ze gewoon doen waar ze daadwerkelijk goed en uniek in zijn.

Star Wars Battlefront 2

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • In other news: Miramar map van PUBG komt vandaag naar Xbox! :D
  • @Robskeee maar wel alleen voor testservers die voornamelijk 's nachts te spelen zijn ;)
  • Hear hear! Maar eigenlijk ben ik zo'n snob en komen hypes mij altijd vrij snel de strot uit. Ik kan zo moeilijk tegen het schapengedrag dat bij hypes kijken komt, maar er zullen gevallen zijn dat ik het zelf - uiteraard - ook doe.

    Ik weet trouwens niet of ik het met je eens ben dat altijd een of twee grote spelers overblijven. Er blijft altijd ruimte over voor andere (kleinere) ontwikkelaars en uitgevers om spellen uit te brengen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het racegenre waar je veel keuze hebt: Codemasters met F1 en DiRT, Project Cars, Assetto Corsa, iRacing, de WRC-games en ik zie ook niet heel snel daar een verandering in komen.
  • @Rutgie het racegenre is inderdaad een beetje een rare eend in de bijt! Grote namen van weleer zoals Need for Speed, maar ook Gran Turismo zijn lang niet meer zo populair als vroeger. Misschien is juist daarom daar wel nog steeds ruimte voor een hele mix aan realistische sims en toffe arcaderacers. Maar het racegenre is qua progressie vaak ook nog best traditioneel waardoor spelers op een andere manier investeren in zo'n game. Juist als een game free to play is en je ongemerkt redelijk wat geld gaat steken in kleinigheden als cosmetische dingen, raak je denk ik steeds verder geworteld in zo'n game en stap je niet zomaar over. Bovendien zijn shooters vaak wat socialer, omdat je die niet alleen tegen maar ook met je vrienden kan spelen. En zie al je vrienden maar eens over te halen óók al hun digitale bezittingen achter te laten.
  • @Lars Cornelis Dat is inderdaad een heel goed punt. Microtransacties - m.u.v. iRacing - zie je in racegames nog niet terug. Need for Speed en Forza proberen het uiteraard te implanteren. Ik zie inderdaad ook veel gamers dan weer F1 spelen en dan weer Gran Turismo. De fanbase ligt daar veel minder vast, met uitzondering van iRacing (alweer) waar je wel een grote community hebt die honkvast is. Wellicht vanwege geld en tijd die er ingestoken wordt.

    In ieder geval zou alleen dat gegeven al interessant kunnen zijn voor een uitgebreider artikel, want vast ligt het ook weer niet. Dat zie je in de battle royal-games. Waar PUBG vorig jaar de knaller was, is dat nu Fortnite. Blijkbaar zijn groepen mensen wel te bewegen over te stappen naar andere games. Die fluctuatie zou dan onderwerp kunnen zijn voor een artikel.
  • Overhyped gebeuren inderdaad…
  • Hyped games waarin duidelijk liefde in is gestopt zoals bij God of War kan ik waarderen. Heb dat niet zo met Fortnite though. Het is wel een goede spel, maar ik zie het nu zoveel waardoor ik me eraan begin te irriteren. Youtubers zoals Ali-A en Kwebbelkop met hun greedy clickbaits helpen ook niet echt hierbij.
  • Ik vind de battle royale modus in ieder geval wel verfrissend en het kan zeker wat toevoegen denk ik. Ik hoef het echt niet in elke shooter te zien, en de meeste spellen lenen er zich ook niet voor. Ik speel eigenlijk alleen PUBG mobile en Fortnite en beide spellen zijn ook alweer heel anders.

    De kern is inderdaad zien te overleven en als laatste overblijven, maar een ander aspect wat ik heel leuk vind eraan vind is het ''survival'' aspect met items. Je begint met niks en moet echt betere wapens en items te krijgen. Het geeft wel een kick als je ergens zonder wapen in een gebied zit terwijl de vijand dit wel heeft, je kan stealthy wegsluipen of iemand met je handen proberen te killen en daarna zijn wapen looten. Ik zou het in ieder geval leuk vinden als de betere wapens in ieder geval wat zeldzamer zijn of je moet een risico lopen om goeie loot te bemachtigen. Ook leuk als je eventueel zelf een hut/bescherming of traps kunt bouwen. Fortnite heeft dit wel maar het mag van mij wat uitgebreider en in een andere setting. Iets in Vietnam in de jaren 60 ofzo lijkt me wel vet, in de jungle met boobytraps enzo. Of andere survival aspecten erin, dat als het nacht wordt extra gevaarlijk wordt of dat je ook moet eten/schuilen voor het weer. Dat het vinden van een gewoon pistool al bijzonder is en je niet veel kogels hebt. Nu is het vaak wel overleven maar heeft iedereen wel allemaal machinegeweren en bazooka's etc.

    Je kan er denk ik nog genoeg kanten mee op, maar zie het dan liever als een opzichstaand spel. In veel spellen zal idd een Battle royale modus worden toegevoegd en het is maar de vraag hoelang dat leuk blijft en het spel zich ervoor leent.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren