1. Red Dead Redemption 2 is een gewaagde poging tot complete immersie

Red Dead Redemption 2 is een gewaagde poging tot complete immersie

En dat is zeker niet aan iedereen besteed

Red Dead Redemption 2 valt niet bij alle gamers even goed in de smaak. Rockstar heeft een aantal designkeuzes gemaakt die haaks lijken te staan op de ‘quality of life’-elementen die in de meeste triple-A-games hedendaags zitten verwerkt. Dat levert een uniek eindresultaat op wat de ervaring wat mij betreft des te specialer maakt.

Op vrijdag, de dag van release, gebeurde er iets opmerkelijks: een aanzienlijke groep gamers die aan de slag ging met Red Dead Redemption 2, uitte zich negatief over het spel op gamefora zoals ResetEra. De game lijkt volgens hen te weinig op het vorige deel, laat zich verschrikkelijk onhandig en omslachtig besturen, legt een te grote nadruk op realisme en is bovenal gewoon niet zo leuk om te spelen. Dat de graphics, presentatie en het verhaal van hoge kwaliteit zijn, daar is iedereen het over eens, maar of het nou echt een goed spel is, daar verschillen de meningen enorm over. En dat terwijl het spel bijna unaniem hoge cijfers van de media heeft gekregen!

Red Dead Redemption 2

Even wennen…

Hoewel ik van plan was om enkele tientallen uren in het spel te stoppen voordat ik mijn mening op het internet zou spuien, behoorde ik afgelopen vrijdagmiddag (na de installatie die heel de ochtend in beslag nam) ook tot de groep mensen die verschrikkelijk in de war was tijdens pakweg de eerste tien uur van RDR 2. Ik had niet zoveel problemen met de trage intro, maar toen de spelwereld zich daarna opende, moest ik echt even acclimatiseren aan het design van het spel en de besturing.

Red Dead Redemption 2 bevat namelijk talloze systemen waar je als speler van op de hoogte moet zijn, systemen die in eerste instantie maar weinig te maken hebben met speelplezier. Arthur moet vaak in bad, eten en slapen. Zijn paard moet ook verzorgd worden. Het kamp waarin Arthur vertoeft heeft provisie en geld nodig om iedereen tevreden te houden en meer opties vrij te spelen. Je moet jagen op dieren die zich niet zomaar laten vangen, en lukraak kogels in ze pompen verslecht de kwaliteit van het vlees en de huiden. Tochten van het kamp naar dorpjes en andere locaties zijn tijdrovend. Onderweg per ongeluk iemand aanrijden met je paard of een geweer op iemand richten is al genoeg om genadeloos afgestraft te worden. En dan die enorm logge besturing. Arthur Morgan beweegt zich voort als een loodzware tank. Je bent soms eerder een regisseur die acteur Arthur van aanwijzingen voorziet en maar hoopt dat hij luistert, dan dat je het gevoel hebt hem echt compleet onder controle te hebben.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 is door al deze elementen een compleet andere game dan zijn voorganger en de meeste andere moderne openwereldgames. Ik begreep die vrijdagmiddag de verontwaardiging van veel gamers dan ook helemaal. Maar ik zette door en ploegde door de eerste missies, leerde de verschillende systemen die het spel op de achtergrond draaiende houden langzaam kennen en begon mezelf wegwijs te maken in deze uitdagende spelwereld. Het resultaat was dat ik toen ik vrijdagnacht rond 4 uur het spel afsloot om te gaan slapen, ik een bepaalde mate van verlichting voelde die ik maar zelden meemaak wanneer ik een game speel. Dat gevoel van ‘het eindelijk snappen’ bleef mij het gehele weekend tijdens het spelen bij en dat is zelfs nu nog niet weggeëbd.

… maar dan klikt het

In zekere zin is Red Dead Redemption 2 namelijk een unicum: het is een van de grootste mainstream games (en ongetwijfeld een hit, afgaande op hoeveel mensen het spelen en er over praten) van dit moment, maar het ontbeert de game volledig aan de toegankelijkheid van de concurrentie. Kijk naar een – overigens kwalitatief uitstekend – spel als Assassin’s Creed Odyssey, waarin je in feite kunt doen wat je wilt zonder echte consequenties. Ik bedoel maar: spring in die game van een berg af, val tientallen meters naar beneden en er is geen vuiltje aan de lucht. In RDR2 ben je morsdood, en je paard ook. En in RDR 2 keert dat paard dus nooit meer terug.

De ervaring van RDR 2 kan dus als hardcore omschreven worden. Spelers worden uitgedaagd zich een besturing toe te eigenen die behoorlijk verschilt van wat ze zijn gewend. Ze worden ook gedwongen niet alleen te genieten van het verhaal en de bijbehorende missies, maar daadwerkelijk onderdeel te worden van de wereldwereld, met alles dat daarbij komt kijken. Zoals gezegd moet je eten, baden, slapen en je gedragen (of juist niet, maar dan wel de consequenties dragen), kortom: leven in die wereld. Het spel deelt daardoor in feite meer DNA met games als Shenmue, dan met de meeste moderne openwereldgames. Oudere Rockstar-games als GTA: San Andreas en GTA 4 hebben al hints naar dergelijk realisme, maar in RDR 2 wordt er veel meer mee uitgepakt.

red dead

In dienst van immersie

De reden dat Rockstar dit heeft gedaan is overduidelijk. Veel gamers die doorzetten merken het inmiddels ook en hebben hun negatieve houding inmiddels (gedeeltelijk) bijgedraaid. Het gaat puur om immersie: het gevoel dat je echt in deze spelwereld aanwezig bent en dat al je acties invloed hebben op je omgeving. Mensen vinden je stinken als je jezelf niet wast, je wordt zichtbaar dunner wanneer je niet eet, en dorpsinwoners vermijden je wanneer je een slechte reputatie hebt. Het is misschien voor een gedeelte gescript, maar als het in elk facet van de game dusdanig is doorgevoerd dat het geloofwaardig blijft, maakt het dan uit?

Ook de logge besturing draagt daaraan bij. Het ís gewoon vermoeiend om heel de dag rond te rennen en op een paard te rijden, het ís een behoorlijke tocht om te paard naar een andere Amerikaanse staat te reizen, en wilde dieren láten zich gewoonweg niet zo makkelijk vangen. In het echte leven spring je niet met gemak van je paard om vervolgens in luttele seconden naar de top van een berg te klimmen. De vele natuurwetten die in het spel gelden zijn allemaal op elkaar afgestemd en breken de immersie nooit en te nimmer. Daardoor voel je je onderdeel van deze spelwereld, des te meer omdat je hard hebt gewerkt om hem te leren kennen en je erin te kunnen voortbewegen.

Red Dead Redemption 2

Dat wil niet zeggen dat Red Dead Redemption 2 perfect is. Sommige designkeuzes kan ik zelfs niet verantwoorden. Waarom veel van bovengenoemde systemen en de besturing worden uitgelegd via kort links bovenin het beeld verschijnende, kleine rechthoekjes, die nadat ze verdwijnen nooit meer terug te vinden zijn, is mij een raadsel. Het Wanted-systeem en het gebruik van de bandana of een masker om je identiteit te verhullen lijkt soms bugged, waardoor slechte dingen doen altijd een gok is. Een aantal bugs gooien flink wat roet in het eten, zoals het verdwijnen van bepaalde bendeleden in het kamp en de verkeerde HDR-implementatie. En soms staat een scripted dialoog waarin je bendeleden je vertellen iets te doen haaks op waar je op dat moment daadwerkelijk mee bezig bent. Natuurlijk kan het allemaal nóg beter. Dit is immers een industrie die gebouwd is op constante technologische verbetering. Mogelijk worden enkele van bovengenoemde problemen met een patch opgelost, maar misschien ook niet.

Die paar imperfecte elementen neem ik echter maar wat graag voor lief als het totaalpakket zo uniek, vernieuwend en obsessief realistisch is. Ik begrijp nog altijd dondersgoed dat er gamers zijn die hier niets mee kunnen – die willen gewoon lol in een typische Rockstar-game in het Wilde Westen, niet deze levenssimulator. Toch wil ik Rockstar complimenteren dat ze de cojones hebben om in deze tijd, waarin haast alle grote releases dezelfde template lijken te delen om het eindresultaat maar zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, een compleet andere richting op gaan en een van de origineelste games van dit decennium afleveren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Ik ben blij dat Rockstar het aan heeft gedurft een game zoals rdr2 te maken. Wat mij betreft wordt dit een trend in de gaming industrie. Denk dat de volgende game die zo'n indruk maakt the last of us 2 zal zijn. Wie weet wat de ps5 gaat brengen, hopelijk meer van dit soort games waar de liefde vanaf spat.
  • Een uitstekend artikel wat naar mijn mening een erg goed beeld van de game schetst.
    Waar ik zelf ook wel over gevallen ben zijn inderdaad de erg beknopte beschrijvingen, ik heb zelfs een aantal keer via de Playstation de laatste 15 minuten opgeslagen om terug te kijken wat er nu precies bedoelt werd, zeker - mogelijke spoiler! - nadat ik een bepaald legendary dier had geskint en in mijn kamp had laten liggen.
  • @AWESOMEDUDE3
    Helemaal mee eens. Mooi artikel.

    Over dat skinnen; je bedoelt dat de huid nergens meer te vinden was na het beëindigen van een game? Later zie je m wel gewoon bij die Pearson in de lijst staan.
  • Hmmm ik weet niet of ik RDR2 ga kopen als ik dit allemaal hoor. Ik ben een vader van 3 kinderen en heb niet uren aan een stuk de tijd om te spelen. Immersie is leuk maar wel tijdrovend. Ik wil gewoon mijn ps4 pro aanzetten (leve de standby functie die je meteen terug in spel zet) en een paar missies doen. ik wil niet teveel bezig houden met eten zoeken, dieren neerschieten voor pels, je kamp opbouwen, jezelf wassen pffft.. Nee ik wil leuke missies doen, verhaal volgen enzovoort. Sidemissions mogen er ook bij maar de andere dingen interesseren me niet en vertragen de voortgang van het spel. Ik vind zo'n onozele dingen ook erg saai en brengen voor mij niet veel bij voor het spel.

    Kijk ik vind het ook wel eens leuk om je personage een andere look te geven maar RDR2 dwingt je om die onozele dingetjes te doen en dat is gewoon niet leuk.

    Ik heb met plezier Horizon Zero Dawn gespeeld en daar moet je ook dieren schieten en pelsen afnemen en takjes en kruiden zoeken maar die dingen brengen echt iets bij. Maar in dat spel hoef ik gelukkig niet aan teveel andere dingen te denken en moet ik gelukkig niet de haren kamen van Aloy of haar make up ofzo
  • De besturing vind ik niet het grootste probleem, ik irriteer mij mateloos aan de hdr affaire… Ik hoop dat dat met een patch opgelost kan worden..
  • @san5324 geen idee of zoiets te patchen is. Het klinkt als een bewuste design die je niet snel kan veranderen.

    Ik heb er niet veel last van met mijn base Xbox One en een oud tv. Ik vind het alleen jammer dat het (nog) niet op pc is. Af en toe lelijke framedrops bij Saint Denis.
  • Het probleem is dat gamers een beetje verwend zijn met casual games. Games die niet meer dan een uur nodig hebben om onder de knie te krijgen. Met rdr2 wordt het principe 'learn by play' weer een beetje teruggebracht. Iets wat weinig games dezer dagen nog hebben. Die negatieve reacties zullen denk ik vooral van mensen zijn die geen geduld hebben om een game onder de knie te krijgen.
  • @Breadmanz

    Wat de fuck heeft de hdr nu met luie mensen te maken..
  • @san5324
    Ik kan mogelijke teleurstelling voorstellen over die hdr maar probeer het niet overal bij te betrekken. Breadmanz kaart duidelijk een andere oorzaak aan die hij denkt dat verantwoordelijk is voor kritiek, hij noemt nergens hdr dus jouw opmerking raakt kant noch wal.
  • @AWESOMEDUDE3

    Hij heeft het over gamers die de game te moeilijk vinden . De game is echt niet moeilijk hell ik ben nog geen enkele keer dood gegaan..
  • @san5324

    Breadmanz heeft het over de luie mensen, nergens haalt hij de HDR aan, maar toch begin je erover? Dit heeft helemaal geen nut op zijn reactie imo. Zeker niet met dat je het in de post ervoor al even laat weten wat je er van vind.
  • @diederik.dierick
    Typisch geval van niet genoeg reacties kriigen om zichzelf gehoort te voelen. Dan blijven mensen zich herhalen.
  • @san5324

    Nog nooit met je paard van een ravijn geflikkerd? 🤣
  • Ik heb juist het omgekeerde, ik was totaal niet hyped voor deze game omdat ik deel 1 echt geen snars aan vond, die had ik snel verkocht en later nog eens geprobeerd, maar echt niks voor mij. Toch deel 2 kopen en ik was gelijk in het spel gezogen, en nog steeds verbaas ik me constant weer hoe vet het eigenlijk is, ook al doe ik soms geen moer in het spel, gisteren zowat de hele avond alleen maar gepokerd. Ik vind het een vette game in ieder geval.
  • @Jason31 dit heb ik precies ook . Denk je even een rondje poker te spelen zit je er 2 uur later nog 😂
  • Western Tamagotchi, pffff. Het zelfde als MGS3 in de tijd. Coole graphics, verhaal, omgevingen, maar dan….

    Na de verschillende systemen allemaal gezien te hebben ga je je ergeren aan die was-je-kuiken-ga-in-bad-warm-je-koffie-op-perikelen.

    Ik weet het, jij weet het en ontkennen is voor de fanboy die weten dat dit spel een tamagotchi is maar niet willen toegeven aan hun teleurstelling diep van binnen dus doen ze dit af als een "nieuwe revolutionaire game met oog voor detail".


    Andere games worden afgekraakt als de gameplay niet goed is maar wel met schitterende graphics afkomen dus waarom krijgt RDR2 een voorkeursbehandeling? Omdat het Rockstar is? Mainstream? Omdat er veel tijd gestoken is in de kleine details voor een openwereld (die eigenlijk voor frustraties gaan zorgen op lange duur)?

    BUUUHHH
  • @DeeZet

    Eens. Technisch gezien is het prachtig, maar meer niet.
    Het is te hopen dat ze van dit soort niet teveel maken want dan moet ik een andere hobby zoeken
  • Pff, deze samenleving… waar is de tijd gebleven dat je gewoon blij voor elkaar kunt zijn en niet overal een strijd van hoeft te maken?
  • Ik moest ook best wennen in het begin, door het trage verloop. Ook alle game mechanics zoals waar je je rekening mee moet houden in de game kan soms impact hebben op je acties. Naar mate je verder komt in het spel, begin je dat te waarderen en ook te begrijpen. In het begin moest ik even niks hebben van jagen op dieren, want ik had zoiets van "hier wil ik nu mijn tijd niet in steken", want het kost nog best wat tijd om het bij bepaalde dieren goed te doen, met het juiste wapen. Gister heb ik dus wat tijd gestoken om wat te jagen op huiden voor een andere Satchel (de ena laatste effe naam kwijt). Nu ik dit voor nu even heb gehad ga ik me weer verder op de hoofdmissies richten.
  • Weet niet wat hun internetverbinding was. Maar een hele ochtend om te installeren doe is normaal. Was max 2 uur kwijt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren