1. Consumentenbond gaat klachten rondom Nintendo Switch verzamelen

Consumentenbond gaat klachten rondom Nintendo Switch verzamelen

Vereniging werkt met organisaties in andere landen samen

De Consumentenbond heeft een meldpunt gestart waar consumenten problemen kunnen melden die ze met de Joy-Con-controller voor de Nintendo Switch ervaren.

Sinds de lancering van de Switch in 2017 melden diverse gebruikers al problemen met de Joy-Con-controllers. De camera of het spelerspersonage in games zou automatisch bewegen zonder dat de analoge stick gebruikt wordt. Vooral de rechter Joy-Con zou vaak van deze problemen last hebben.

Via een vragenlijst van de Consumentenbond kunnen gebruikers nu hun ervaringen met deze problemen achterlaten. De vereniging werkt samen met andere consumentenorganisaties in België, Frankrijk, Italië, Griekenland, Portugal, Noorwegen, Slowakije, Slovenië en de Europese organisatie BEUC. Op die manier moet er meer duidelijkheid komen over de problemen en de schaal ervan.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "We doen de oproep omdat we signalen krijgen dat de Switch niet zo lang meegaat als consumenten zouden mogen verwachten. Bovendien zijn de opties om de console te repareren beperkt, waardoor consumenten gedwongen zijn tot dure vervangingen. De reacties gebruiken we om te bepalen welke verdere actie we ondernemen."

Nintendo repareert Joy-Con-controllers soms gratis, maar het verschilt per situatie en per winkel waar consumenten de Switch hebben gekocht. Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan 68 miljoen exemplaren van de Switch en Switch Lite verkocht.

Nintendo Switch

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Eindelijk.
  • “Bovendien zijn de opties om de console te repareren beperkt, waardoor consumenten gedwongen zijn tot dure vervangingen.”

    Er zijn 4 opties

    Nintendo bellen en gratis een nieuwe joycon ontvangen zolang binnen garantie.

    Nintendo de reparatie laten uitvoeren buiten garantie.

    Zelf de reparatie doen. De analoge stick is een plug and play reparatie die zeer eenvoudig is. Kost je dan nog geen 5 euro.

    Nieuwe joycons kopen.

    Ik wil de problemen met de drift niet bagataliseren maar Nintendo doet niet bepaald moeilijk hierover. Wel moeten ze het probleem gaan oplossen al heb ik het gevoel dat dit technisch gezien een lastig verhaal is gezien hoe klein de behuizing en stick zijn.

    Heb al 1x een gratis set joycons ontvangen en kreeg ook nog de Odyssey rood versie ipv de standaard grijze (erg dankbaar voor) en 1x is mijn pro controller vervangen vanwege een defect batterij.

    Ook heb ik last gehad van drift in de linker stick van de dual shock en Sony noemde dit gewoon slijtage. Ookal was de controller slechts 14 maanden oud. Kosten: nieuwe DS4 controller. Ze wilden de reparatie niet eens uitvoeren…

    Bij de Xbox one heb ik nooit problemen gehad. Maar met mijn ervaring van de Xbox360 weet ik dat Microsoft nooit moeilijk doet.
  • @Ramirez Nintendo doet binnen de garantie niet moeilijk, maar je verliest je joycons voor minimaal 1.5 week. De service partner daarin tegen, wat een drama. Uitbesteding mag wel naar iemand anders.

    Formulier ga ik zo bekijken en invullen als ik het ermee ben.
  • @Ramirez ms en sony hebben hier niets mee te maken. Ik weet wat je probeert te doen…
  • @Ramirez

    Volgens mij gaat dit om Nintendo.
    Sony en Microsoft hebben hier niets mee te maken.
    En zowel Sony en Microsoft worden ook gewoon aangepakt door de consumentenbond als dat nodig is.
  • Gelukkig nog nooit problemen gehad met de joy cons en hopelijk blijft dat ook zo.

    Ooit in ver verleden wel problemen gehad met de Dual shock 3 en de x360 controller ( die toentertijd gebruikte voor de pc ) met Sony een prettige ervaring gehad… met MS not so much.
  • Allemaal verspilde moeite. Loopt toch weer nergens op uit. Als je er last van hebt, dan maak je toch gewoon gebruik van 1 van de 4 bovengenoemde opties? Het is vervelend, inderdaad. Maar niet zo miepen.
  • @PietS.

    Niet zo miepen? Sorry maar ik had er superveel last van, stuurde ik dus een mail naar Nintendo, reageren ze gwn niet. Dus na lang zoeken heb ik dus 2 splinternieuwe joycons gevonden voor 49 euro. Alles leek goed te gaan, toen ik plots terug de drift problemen kreeg. Ff een reset gedaan en het lijkt nu hopenlijk terug normaal te werken. Ook had ik vaak last, dat het mijn geheugen kaart niet wou lezen. Ik wil wel als ik iets koop, dat het helemaal in orde is.
  • @LosPilotas
    Niet zo miepen, want het is nintendo.
  • @Jowy

    Dit is gewoon een fout van Nintendo hoor. Ik bagatelliseer niks.
  • @LosPilotas
    Zit inmiddels aan de 6e JoyCon met drift en andere problemen hebben ze ook.

    2e setje was langer weg voor reparatie dan dat het vervangende setje het vervolgens deed voordat ook daar drift in kwam.

    Heb ik daarmee veel pech? Ik ken steeds minder mensen zonder drift. Volgens mij ben je eerder lucky als je 't niet hebt.

    70 fucking euro per set man, en dan zo'n cheap ass design flaw hebben, zelfs nu is het in nieuwe sets nog niet gefixt. Er gewoon geen fuck aan doen ook nog. Wat een kutbedrijf
  • @Snuivert

    Idd, Nintendo is sowieso een kutbedrijf, ze verliezen een heleboel fans (check maar op YouTube: Boogie2988 oa)
  • @LosPilotas

    Dramaqueen. Niet zo overdrijven. Die 100 fans die ze verliezen op die miljoenen… Mehh…
  • @PietS.

    Zijn er een pak meer hoor.
  • @LosPilotas

    1000 dan? Nog steeds geen pijntje.
  • @Snuivert Wel erg vervelend ja als ik lees dat zoveel mensen er last van hebben en dat dit probleem bij nieuwe joy cons nog steeds aanwezig is ook al is de Switch al bijna 4 jaar oud. Zou toch een van de hoogste prioriteiten van Nintendo moeten zijn om dit op te lossen maar daar lijkt het niet op.
  • @Real13

    Ze moeten het probleem inderdaad gewoon definitief oplossen.
  • @Snuivert

    Ze moeten het gewoon fixen en er zijn opties. Ze (Nintendo) moeten het probleem echter wel bij de kern aanpakken.
  • @PietS.
    Ik ga niet eens meer de moeite doen. Ik heb nu twee keer reparatie/vervanging laten uitvoeren en beide keren hebben de gerepareerde/nieuwe Joy-Cons binnen weken weer drift gekregen. Ik ga voor die bogt al helemaal geen 70 friggin' eurootjes meer betalen. Als het product gewoon te slecht is en het probleem komt telkens terug, dan houdt het een keer op.

    Misschien dat ik thuis wat ga knutselen om er weer even kortstondig vanaf te zijn, maar het is natuurlijk absoluut volstrekt belachelijk dat dit nodig is met zo'n duur product dat praktisch nog gloednieuw is. Geen enkel excuus voor.

    Ze moeten het inderdaad bij de kern aanpakken, namelijk dat joystick-mechanisme fixen. Vier jaar later nog steeds niet gedaan helaas. Ik vind jouw enthousiasme voor Nintendo leuk hoor, maar je kan toch niet ontkennen dat dit echt wel best heel walgelijk slecht en stom is. Juist omdat de Joy-Cons zo nice zouden zijn zonder die klotedrift.
  • @LosPilotas

    Je hebt gewoon opties. Ze reageren vanzelf. Het is gewoon een klote probleem… Dat zal ik niet ontkennen, maar er zijn opties.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren