1. Crackdown 101: alles wat je moet weten over de serie

Crackdown 101: alles wat je moet weten over de serie

Als je dacht dat Fallout de koning van de dystopische toekomst is, dan presenteren we hier nog een gamereeks die eenzelfde setting heeft: Crackdown. De sfeer is een beetje minder rauw en iets idioter, maar ook in Crackdown zoeken we de verre onfortuinlijke toekomst op. Eentje waarin supersoldaten van The Agency het opnemen tegen de enorme criminaliteit die in Pacific City is ontstaan. Bendes moeten worden bevochten en het is aan jou en je mede-agenten om de vrede terug te brengen naar de stad. Maar, eigenlijk is er iets anders aan de hand.

Crackdown 1

Aan het einde van de eerste Crackdown wordt dat duidelijk. Deze game is in 2007 uitgebracht op Xbox 360 door Realtime Worlds. Eigenlijk moest hij al in 2002 verschijnen op de originele Xbox, maar Microsoft wilde hem liever exclusief op zijn nieuwe console uitbrengen. Een verstandige keuze, zo bleek, want Crackdown werd een zeer geliefde titel.

Een heel ingewikkeld verhaal heeft het niet, maar dat past ook niet bij de lompe game die het is. Je bent een superagent die in een third-person shooter-setting tegen verschillende bendes moet vechten, zoals Los Muertos en Shai-Gen. Dat doe je met hypermoderne wapens die enorme schade aanrichten, maar ook door je vaardigheden te ontwikkelen, zoals je snelheid en je kracht. Dat doe je door de vijand af te maken en bollen te sparen. Zorg je er bijvoorbeeld voor dat je rijvaardigheden worden geüpgraded, dan krijg je ook toegang tot andere voertuigen. Dit alles kun je alleen spelen, maar ook in co-op met iemand anders.


 Van de maker van… Lemmings

Je zou het niet verwachten, maar de bedenker van Crackdown is David Jones, de man achter Lemmings. De Schotse ontwikkelaar startte met een paar klasgenoten in 1984 het gamebedrijf Acme Software, dat uiteindelijk uitgroeide tot Rockstar North. Sterker nog, Jones is ook een van de grote breinen achter Grand Theft Auto. Kortom, hij heeft een bijzondere carrière in een verscheidenheid aan gamegenres. Als Creative Director is hij bij de ontwikkeling van Crackdown 3 betrokken geweest, maar die functie moest hij neerleggen nadat zijn cloud computing-bedrijf Cloudgine door Epic Games werd gekocht. Jones is namelijk nu de Cloud Strategy Director bij Epic.

Crackdown 2

In 2010 verscheen de tweede Crackdown op Xbox 360. De game had vertraging opgelopen door gesteggel over budgetten tussen Microsoft en Realtime, waardoor Realtime het spel helemaal niet meer wilde maken. Gelukkig voor Microsoft had het de licentie in handen, waardoor het Ruffian Games kon inschakelen om het spel te maken. Helaas wist Ruffian het spel niet helemaal goed te laten aansluiten op het eerste: je springt namelijk ineens tien jaar na het einde van Crackdown vooruit in de tijd, om je op een groep terroristen genaamd The Cell te storten. Daarbij moet er ook nog gevochten worden tegen de bewoners van Pacific City, die geïnfecteerd zijn door een Freak-virus dat The Cell heeft verspreid. Door de start van het zogenaamde Project Sunburst moeten de freaks door zonnestralen worden uitgeroeid, maar er gaat nog heel wat aan vooraf voordat dat kan gebeuren.

Crackdown 2 is minder geliefd dan de eerste, al is de co-op toffer. Die kan met vier personen gespeeld worden en nieuwe modi werden geïntroduceerd, waaronder Deathmatch. Waar die eerste Crackdown echter nog een geinige twist heeft aan het einde, wordt daar in Crackdown 2 redelijk aan voorbij gegaan. Bovendien valt niet helemaal te rijmen wat het vreemde verhaal toch moet betekenen en is het beloningssysteem lang niet zo sterk als in de eerste. Misschien heeft het daarom ook zo lang geduurd voordat Crackdown 3 werd aangekondigd, om nog maar (even) te zwijgen over de releasedatum.

crackdown 2

Crackdown 3

De game werd in 2014 aangekondigd, zou eigenlijk verschijnen in 2016, wat later 7 november 2017 werd en wat nu februari 2019 belooft te zijn. Deze derde Crackdown komt wederom van een andere studio, namelijk Reagent Games. Daarnaast is de game niet meer exclusief voor een Microsoft-console, maar komt de game ook naar pc. Ditmaal wordt teruggegrepen naar de tijdsperiode van de eerste game en worden de evenementen van de tweede game als een soort alternatieve realiteit gezien.

Bedenker David Jones zei dat hij bij het ontwikkelen van Crackdown vooral de vraag wilde beantwoorden hoe je mensen beloont voor plezier maken, dus we hopen dat hij ondanks dat hij eerder moest vertrekken bij de ontwikkeling van dit spel, toch op die manier zijn stempel op de game heeft weten te drukken. Dat kunnen we zelf ondervinden op 15 februari 2019.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren