1. Crackdown 3 review - In Terry Crews gifjes

Crackdown 3 review - In Terry Crews gifjes

Destructie kan Crackdown 3 niet redden

Crackdown 3 kende geen gemakkelijke ontwikkeling. Het spel had in 2016 al moeten verschijnen, maar werd keer op keer uitgesteld. Meestal komt zoveel uitstel de kwaliteit niet ten goede, maar toch bleef Microsoft het spel altijd vrij prominent ondersteunen. Als het dan eindelijk zover is dat je zelf mag beginnen aan Crackdown 3, vind je dat misschien wel een dansje waard.

Maar al snel als je Crackdown 3 hebt opgestart denk je…

terry crews
terry crews

Je kijkt nog eens goed.

terry crews

En blijft enigszins verbijsterd achter.

Crackdown 3 lijkt wel een game van de vorige generatie spelcomputers. Dat de game grafisch geen hoogvlieger is, is evident, maar ook qua opzet leeft Crackdown 3 nog in het vorige decennium. Terwijl Rockstar toendertijd met GTA IV juist onversneden plezier uit het oog leek te verliezen, boden games als Saints Row, Just Cause en de eerste Crackdown ieder op hun eigen manier een vrolijk tegengeluid. Lekker onbeslommerd rauzen stond voorop. Dat je voortdurend hetzelfde deed, was bijzaak.

Crackdown 3 is niet echt anders. Als superspeciaal agent (Terry Crews) word je in de stad New Providence gedropt om een grote criminele organisatie op te rollen. Dat doe je eigenlijk vooral door te knallen. Knallen op vijanden, knallen bij vijandige bases, knallen op eindbazen en zelfs als je bijvoorbeeld gevangenen bevrijdt, is een potje knallen bijna onvermijdelijk. Doordat je zelf flink wat kan incasseren, in hoog tempo beweegt en bizar hoog kan springen, voel je je een soort superheld.

terry crews

Leuk en aardig, maar inmiddels kom je met zulke banale gameplay niet meer zo makkelijk weg. Heus niet iedere open wereldgame hoeft gelijk de schaal, diepgang en ambiance van Red Dead Redemption 2 te hebben, maar Crackdown 3 voelt leeg, hol, saai. Xp vliegt je om de oren en maakt je steeds sneller, leniger en sterker, maar al heel snel begint het riedeltje van gewoon iedereen voor zijn donder schieten te vervelen. Voor de afwisseling kun je ook eventjes een auto confisqueren, maar voertuigen dweilen als een natte handdoek over het asfalt en bij bochten of botsingen heb je geen enkel gevoel dat er fysica aan het werk zijn. Je vraagt je af waar nou precies zo lang aan is gewerkt.

terry crews

Er zal ongetwijfeld veel tijd hebben gezeten in het indrukwekkende destructiesysteem. Door de berekeningen hiervoor in de cloud uit te voeren in plaats van op je lokale Xbox of pc, kan er veel meer kapot. Zeg maar gerust alles.

terry crews

De eerste paar keer dat hele muren instorten of je dwars door de vloer beukt sta je dus wel eventjes te kijken.

terry crews

Het suffe alleen is dat deze technologie alleen gebruikt wordt in een multiplayermodus die net als de rest van de game in het vorige decennium is blijven hangen. Verder dan elkaar afschieten of landjepikken komt de multiplayer van Crackdown 3 niet en dus ben je zelfs op die dikke destructie best wel snel uitgekeken.

De eerste Crackdown was een vrolijk feestje.

terry crews

Maar bij Crackdown 3 denken we toch snel: laat maar zitten.

terry crews

Crackdown 3 is nu beschikbaar op pc en Xbox One. Voor deze review is Crackdown 3 gespeeld op een Xbox One.

Conclusie en beoordeling

Even alle gifjes op een stokje. Crackdown 3 negeert voor het gemak even twaalf jaar aan vooruitgang die games als medium geboekt hebben. Het resultaat is een eentonig en daardoor vrij saai spel, dat sporadisch enerverend is. De destructie in de multiplayer is vanuit een technologisch oogpunt nog best interessant te noemen, maar het is niet genoeg om Crackdown 3 te redden.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Rondspringen als superheld
  • Destructie in multiplayer
  • Terry Crews
  • Minpunten
  • Op ieder vlak verouderd en achterhaald
  • Wordt snel saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Ik lig in een deuk. Jammer dat deze game zo faalt, deel 1 was een geweldige game.
  • Wat een crap, zoveel delays en nog steeds crap.
  • @CyberFl ah joh, met een paar patches… ;)
  • @Bert de Vries

    Idd, long live the patches.
  • @CyberFl

    Al bang voor dit m.b.t. Anthem? X-D
  • @Piet S.

    Morgen whoehoe.
  • @CyberFl Op een gegeven moment helpen de delays ook niet meer, dan kan je beter helemaal opnieuw beginnen of er mee stoppen. Maar ja, dat kost teveel centjes.
  • @MythicZ

    Nintendo met Metroid Prime 4 en MS/Platinum met Scalebound..
    Beiden dus mogelijk, haha! ;-P
  • Ik moet zegen dat ik de game op legendary speel en mij er prima mee vermaak ja het is repatief en het ziet er misschien niet uit als de nieuwe Rdr2 ben ook weinig bugs tegen gekomen. Zou het daarom niet snel een 4 geven meer een 6.5 mede omdat er veel potentie in zit is alleen niks aan Gedaan.
  • @masters007
    Ook ongeveer het cijfer dat ik zou geven. Het spel op zich is wel leuk om te spelen. In mijn geval een beetje co-op knallen en orbs verzamelen. De bugs zijn echter zeer storend (vooral de auto's die bij elke beweging lijken te remmen), en zouden na zo'n lange ontwikkelingstijd absoluut niet voor mogen komen.
    Zonder bugs zou ik de game een 7,5 geven, in de huidige staat een 6+.
  • @Gaaiz

    Laten we hopen dat ze nog wat toevoegen en wat bugs verhelpen maar goed de vraag blijft is het tegen die tijd nog wel de moeite waard.
  • Was te verwachten, niks vernieuwend
  • Heb de game een uurtje gespeeld, kan er geen plezier uithalen en het is niks voor mij.

    Grafisch is het echt geen lelijke game. Dat je de grafische stijl niet bevalt kan zo zijn, maar zeggen dat het een vorige generatie game lijkt doet mij twijfelen of je hem wel echt hebt gespeeld.

    Best grappig gedaan die gifjes, maar dit leest natuurlijk voor geen meter.

    Het is een zwakke game, maar deze review is nog erger.
  • @Robskeee ach we dachten, is weer eens wat anders ;-). We zullen er geen gewoonte van maken.

    Dat het een game van de vorige generatie lijkt slaat overigens vooral op de inhoudelijke gameplay, niet louter op de graphics (al helpen die natuurlijk ook niet echt). Hij past in het rijtje Just Cause en Saints Row. Twee series die overigens ook nooit hun puberfase zijn ontgroeid. Just Cause 4 heb ik niet veel hoger gegeven. Agents of Mayhem (Saints Row-serie) vond ik persoonlijk nog wat vermakelijker, maar dat kan smaak zijn.
  • @Robskeee
    De game is crap, krijgt een 4. Toch leuk dat ze er wat van proberen te maken(de review)
  • Een mindless fun game zoals Crackdown 3 kan heel tof zijn. Maar dan wel binnen een gevarieerde (exclusieve) line up van games die ook diepte, verhaal etc biedt. Maar dat heeft Xbox momenteel helaas niet echt. Crackdown 3 moet een van de dragende releases van het jaar zijn, en dan wordt het terecht afgerekend.

    Maar dit voelt ook wel als de afsluiting van het Microsoft tijdperk van de Xbox One reveal. Vanaf nu alleen nog maar vooruit met de nieuwe visie die mij wel kan bekoren.

    Vind de review overigens wat magertjes. Kan de insteek met GIFjes best waarderen, maar de tekst eromheen zegt niet zo veel. Ook mindere titels verdienen toch gewoon een volwaardige review?
  • Alles wat Microsoft tegenwoordig maakt is poep Xd en er zijn toch bijna geen exclusives dusjah…
  • Dat deze titel geen hoogvlieger is, dat snap ik. Maar de review over deze game is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

    Crackdown 3 is zeker blijven steken in het vorige decennium, helemaal mee eens. Maar het krijgt het toch voor elkaar dat ik elke keer weer de game op start om lekker rond te springen, orbs te verzamelen en allerlei races te doen. Al is het maar in co-op. Grafisch is het geen hoogtepunt, maar ook geen dieptepunt. De stad is niet heel erg gevuld, maar ook niet zo leeg als Crackdown 1. Alles is natuurlijk scherper nu, mooiere textures en zelfs met de grootste explosies en orbs die in het rond vliegen, bleef het bij mij wel stabiel 30fps.

    De opzet van bazen verslaan om uiteindelijk bij de eindbaas te komen is inmiddels verouderd, maar werkt in de Crackdown franchise verder prima. Het is gewoon jammer dat de mini-bazen verder niet heel veel persoonlijkheid hebben of extra verhaal (hooguit wat stemmen via de radio).

    Qua stad vind ik Pacific City leuker omdat die gevarieerder was. New Providence is wat dat betreft eentoniger qua stijl helaas. Dat is jammer, want ze hadden daar veel meer mee kunnen doen. Het is gewoon duidelijk dat deze game een hele rommelige ontwikkeling heeft doorstaan. Toch weet ik zeker dat als Microsoft de licentie geeft aan een capabele studio, dat Crackdown 4 dan weer een groot feest zal worden.
  • Een 4? Schandalig! Gewoon een prima game!
    https://www.youtube.com/watch?v=Ij4bNgNl3IQ
  • @dantiney Ik vind een 4 ook belachelijk. Maar volgens mij is dit dezelfde reviewer van Ori and the blind forest destijds als ik me niet vergis.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren