1. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - Mosterd na de maaltijd?

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - Mosterd na de maaltijd?

Eind jaren 90 was het ongekend om te denken dat we Crash Bandicoot ooit op een Nintendo-console zouden zien. In die tijd was Crash dé mascotte voor de PlayStation, zoals Sonic dat voor Sega was. Sinds de deal tussen Sony en Vivendi is vervallen heeft Crash ons al mogen verblijden op andere consoles dan die van Sony, maar de eerste drie games, de games waar Crash furore mee maakte op de PlayStation 1, zagen we nooit buiten een Sony-platform. Tot dit moment.

Het weerzien vorig jaar was plezier, zowel voor nieuwkomers als liefhebbers van de oude games. Destijds hingen er enorm veel geruchten in de lucht dat deze trilogie (bestaande uit Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot 3: Warped) naar andere platformen zou komen, en na ongeveer een jaar wachten mogen nu ook Xbox-, pc- en Switch-bezitters aan de slag met Crash en kunnen ze zien waarom PlayStation-liefhebbers in de jaren 90 zo fan waren van Crash.

Crash Bandicoot

Het komt misschien dan ook voor sommigen als een verrassing dat de eerste drie games waar Crash zo bekend mee is geworden het beste tot hun recht komen op de Nintendo Switch. Platformers gaan natuurlijk hand in hand met Nintendo. Dat tonen Nintendo’s eigen games als Mario, Kirby, Donkey Kong en meer aan. Het geeft gelijk een gevoel van thuiskomen voor Crash.

Dat gevoel is echter niet het belangrijkste. De levels in alle drie de games zijn relatief kort, waardoor ze perfect werken als korte handheld-ervaringen. Tijdens je treinrit een paar levels uit de jungle wereld spelen of ‘s avonds in bed nog net even die laatste speedrun proberen terwijl je voorbij alle vijanden springt. Of toch weer dat lastige eindbaasgevecht proberen te voltooien.

Crash Bandicoot

Na het uitspelen van de levels is er daarnaast nog meer dan genoeg te doen. Elk level heeft kistjes om kapot te slaan, kristallen om te verzamelen en nog veel meer om je OCD een voldaan gevoel te geven. Dit alles draagt bij aan de perfecte ervaring van Crash op de Switch. De levels zijn daarnaast lastig genoeg om uitdaging te bieden (ik kijk naar jou Crash 1!). Sprongen moeten precies zijn en de verzamelvoorwerpen liggen niet altijd voor het oprapen. Alles bij elkaar dus meer dan genoeg reden om de levels uit de N. Sane Trilogy meerdere keren te spelen. De perfecte game om aan het zwembad te spelen terwijl je luierend onder de Franse zon ligt te bakken.

Ben je nu totaal geen fan van het handzame karakter van de Switch dan is het natuurlijk niet zo dat Crash ineens niets meer voor je te bieden heeft. Het is namelijk ook lekker om level na level uit te spelen op de tv en in de Crash-flow te blijven hangen. Zeker in het tweede en derde deel vlieg je naar het einde van de levels. Dat komt ook omdat die twee delen meer opties geven aan de speler. Zo kan Crash ineens schuiven, kruipen en meer, waardoor de platformelementen gevarieerder zijn en je door wil blijven spelen.

Crash Bandicoot

Bang zijn voor repetitie is dus niet nodig. De levels bieden genoeg variatie om ook lekker lang achter elkaar te kunnen blijven spelen. Van voortbewegen op motoren en vliegtuigen of met behulp van een scubaset onderwater te werk gaan, tot het bekende wegrennen van een kei zoals Crashiana Jones. Crash laat na al die jaren dan nu eindelijk ook aan niet-PlayStation-gebruikers zien wat de serie halverwege jaren 90 zo leuk maakte: uitdaging, plezier, en soms een tikkeltje frustratie – en dat alles met voldoende afwisseling. Je kunt uren zoet zijn met Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, of je nu onderweg bent of thuis achter je televisie zit.

Door Wes Rijckaert

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.

Reacties

  • Leuk stukje tekst en heb me top vermaakt met deze trilogy! :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren