1. Crash Team Racing Nitro-Fueled review – Race terug in de tijd

Crash Team Racing Nitro-Fueled review – Race terug in de tijd

Remake voelt nauwelijks verouderd aan

Crash Team Racing Nitro-Fueled is de voltooiing van Activisions grote afstofbeurt. Nadat eerder de klassieke platformgames met Crash en eeuwige tegenhanger Spyro volledig onder handen zijn genomen, geniet nu Crash Team Racing diezelfde aanpak. Met de remakes van de Crash- en Spyro-trilogieën nog heel vers in het geheugen mag het geen verrassing zijn dat ook bij Crash Team Racing uitstekend werk wordt geleverd.

Crash Team Racing Nitro-Fueled barst haast uit elkaar van de content. Dat komt omdat Activision en ontwikkelaar Beenox niet alleen de circuits uit de PlayStation-klassieker uit 1999 in het spel hebben gestopt, maar ook de tracks uit Crash Nitro Kart uit 2003. Desalniettemin moge duidelijk zijn dat de originele game van Naughty Dog de hoofdmoot van het spel is.

crash racing

Adventure Mode

Zo vormt de verhaalmodus uit die game de centrale spil van Crash Team Racing Nitro-Fueled. In de Adventure Mode ben je getuige van de heerlijk bespottelijke jaren 1990-plot, waarin de slechte Nitros Oxide onze favoriete buideldas en kornuiten uitdaagt om te racen, omdat hij anders planeet Aarde in één groot parkeerterrein verandert.

Maar de tijd heeft niet stilgestaan – gelukkig maar. Los van de overduidelijke en uitstekende grafische optater kent Crash Team Racing Nitro-Fueled een hele lading aanpassingen ten opzichte van het origineel die het raceleven simpelweg makkelijker maken. Denk aan een duidelijkere nitro-balk, die explicieter in beeld brengt op welk moment je je nitro kan gebruiken. Ook kun je in de Adventure Mode op ieder moment van personage wisselen, wordt er netjes na iedere race automatisch gesaved en kun je nu zelfs verschillende moeilijkheidsgraden kiezen.

Wie pas na de jaren 1990 is opgegroeid krabt zich nu misschien achter de oren waarom dit noemenswaardig is, maar wie het origineel nog in de kast heeft staan, begrijpt ons enthousiasme hierover. Dat betekent overigens niet dat Beenox een vlekkeloos product aflevert: het is bijvoorbeeld onhandig dat je niet tijdens de Adventure Mode nog van moeilijkheidsgraad kan veranderen.

crash team racing

Vroeger was niet alles beter

Crash Team Racing heeft immers een nogal hoge instapdrempel, met zijn hoge tempo en unieke driftsysteem waarmee je tijdens een powerslide alleen op een heel specifiek moment nitro kan activeren. We lachen je daarom heus uit als je even rustig in wil komen. Als je het driften en boosten eenmaal onder de knie hebt en aan wat meer uitdaging toe bent, kun je alleen dus niet zomaar even het niveau van je tegenstanders verhogen. Er zit dan niets anders op dan helemaal opnieuw beginnen of doorzetten op een moeilijkheidsgraad die je inmiddels ontgroeid bent.

Ook is ervoor gekozen om de baasgevechten ongewijzigd te laten. Deze baasgevechten stammen nog heel duidelijk uit de tijd dat ‘uitdaging’ soms simpelweg moest komen van een simpel trucje uit je hoofd leren, desnoods via eindeloze trial & error. Dat sentiment had best in het verleden mogen blijven. Je ontgrendelt via de Adventure Mode echter een aantal nieuwe personages en andere content, waardoor het toch de moeite is je even door deze nostalgische trip te worstelen.

crash team racing

Geen goedkope kloon

Veel meer valt er ook eigenlijk niet te klagen over Crash Team Racing Nitro-Fueled. Met de enorme lading aan circuits, verschillende battlemodi als Capture the Flag en de mogelijkheid om dat allemaal online te spelen is Crash simpelweg een uitstekende kartgame die zich makkelijk kan meten met ‘moderne’ concurrenten. Niet in de laatste plaats omdat Crash Team Racing – nog steeds – een hele leuke kartgame is met echt een eigen gezicht.

Dat Mario Kart twintig jaar geleden een grote inspiratie was valt moeilijk te ontkennen. De powerups zijn bijvoorbeeld haast allemaal varianten op de bekende bananenschillen en schildjes. Er is zelfs een blauw item dat linea recta op zoek gaat naar de bumper van de voorste coureur. In Crash Team Racing haal je echter minder voordeel uit items. Er is bijvoorbeeld geen Bullet Bill-equivalent die je ineens van plek acht naar plek drie torpedeert. Dat maakt Crash minder toegankelijk voor een familieavond, maar des te leuker om tegen fanatieke vrienden te spelen. Ook wanneer je alleen speelt valt op hoe onvergefelijk de jaren 1990 ook alweer waren. Een tweede of derde plek is niet genoeg, want je verdient geen punten in een toernooi. Alleen de eerste plek telt.

Daarnaast is het leuk om opnieuw te ontdekken hoe trouw Crash Team Racing is aan het Crash-erfgoed. De functionaliteit van veel items is weliswaar afgekeken, maar alles is toch op zo’n manier vormgegeven dat het uitstekend past binnen de wereld van Crash. Zo zijn er TNT-kratten die niet simpelweg exploderen, maar op je hoofd belanden, en je kan ze afschudden door te springen. En waar Crash hulp en uitleg uiteraard krijgt van een Aku Aku-masker, krijgt bad guy Neo Cortex dat van een grimmig Uka Uka-masker.

Het zijn dat soort details die in positieve zin opvallen, zeker nu dankzij de Crash Bandicoot N.Sane Trilogy weer een nieuwe generatie kennis heeft gemaakt met de serie en fans de magie van die klassiekers vers in het geheugen hebben. Crash Team Racing Nitro-Fueled is een uitstekende manier om ook met de racende Crash (opnieuw) kennis te maken.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled bewijst dat de ongetemde snelheid van CTR twintig jaar na dato nog steeds leuk is. De instapdrempel is weliswaar hoog en hoewel het ondanks de nodige ‘quality of life’-verbeteringen lastig blijft om in je eigen tempo in te komen, heeft Crash Team Racing Nitro-Fueled zoveel content in de aanbieding dat het loont om deze eigenzinnige kartgame onder de knie te krijgen.
8
80
  • Trouw aan de Crash-platformgames
  • Uitdagend
  • Heel veel content
  • Niet mogelijk om te wisselen tussen moeilijkheidsgraden
  • Eindbaasgevechten voelen erg verouderd aan

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.