1. Crunch was nodig volgens medeoprichter Blizzard

Crunch was nodig volgens medeoprichter Blizzard

"Blizzard zou Blizzard niet zijn zonder crunch"

Volgens de medeoprichter van Blizzard, Mike Morhaime, zou het bedrijf niet zijn wat het nu is zonder crunch.

In een interview met Eurogamer gaf Morhaime aan dat Blizzard niet zou zijn waar het bedrijf nu is, als er geen sprake was geweest van crunch. Daarbij zegt hij wel dat crunch niet duurzaam is en dat de industrie er in zijn geheel afstand van probeert te nemen.

“Blizzard is zeker gegroeid rondom crunch”, zegt Morhaime over het onderwerp. “In de beginjaren was er extreem veel sprake van crunch om games af te krijgen. Als een kleine studio slaag of faal je, gebaseerd op het succes van je volgende project. Het kost gewoon super humane inzet. Tenminste voor ons.”

“Ik kan niet voor andere bedrijven spreken en ik weet zeker dat er betere manieren van aanpak zijn, maar ik denk niet dat Blizzard zo succesvol zou zijn als we niet alles hadden gegeven wat we hadden”, concludeert Morhaime.

Activision blizzard

Een aantal studio’s heeft de periodes van overwerken verdedigd als een teken van enthousiasme onder ontwikkelaars. Andere studio’s noemen crunch een nodig kwaad. Ze geven aan dat het ontwikkelen van games veel onzekerheden met zich meebrengt en vooral in de laatste maanden voor verscheping wordt volgens hen duidelijk wat er nog moet gebeuren. Er is echter genoeg bewijs dat crunch niet alleen heel slecht is voor werknemers, maar ook voor de kwaliteit van de game.

Morhaime bevestigt dat crunch voor verscheping meer schade aanricht aan games, dan dat het iets goeds met zich meebrengt. “Deze manier van werken is niet duurzaam en we moeten hier betere manieren op vinden. Je zal zien dat bedrijven het steeds beter doen. Crunch wordt gecontroleerd en werknemers werken hard, maar niet meer 24/7”, aldus Morhaime. Werknemers nemen volgens hem meer pauzes en krijgen veel meer slaap. Morhaime denkt ook dat grotere bedrijven, en later ook kleinere bedrijven, meer werknemers kunnen aannemen.

Blizzard heeft recent aangegeven afstand te willen nemen van crunch. “Over het algemeen is ons beleid dat we een team zijn zonder crunch”, zei John Hight, uitvoerend producent en vice president van World of Warcraft bij Blizzard, in mei tegen Eurogamer. “We zijn er nog niet volledig, maar we zijn wel drastisch verbeterd ten opzichte van vijf jaar geleden en zeker vergeleken met tien jaar geleden. Ik denk dat er maar een paar kleine delen van het team moeten overwerken.”

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Crunch is toch gewoon overwerk?
  • @Soon.

    Het is de extremere versie van overwerken. Het was namelijk min of meer verplicht om de weken voor de Gold-status dagen van 20 uur te maken, sommige mensen sliepen zelfs op hun kantoor.

    Kotaku heeft veel gerapporteerd hierover, maar ook bijvoorbeeld over grafische ontwikkelaars van Mortal Kombat. Door de luguberheid kampen namelijk veel werknemers met PTSS. Crunchen heeft ook al geleid tot veel burn-outs, gestrande huwelijk etc.
  • @Gilbie Maar dan is crunch nog steeds prima te vertalen met overwerk, misschien dat Soon. daar opdoelt?
  • @Rutgie

    Maar dan wel echt heel vrij vertaalt, dan zou dwangarbeid ook kunnen passen. Crunchen is echt specifiek voor de deadline belachelijke lange dagen maken. Overwerken klinkt bij mij toch een beetje als een uurtje langer blijven en niet op kantoor slapen.

    Crunchen komt overigens veel voor in Japan en de VS.
  • @Gilbie Ik weet heel goed wat crunch is, maar het is zo jammer dat het woord letterlijk overgenomen wordt uit het Engels. De Nederlandse taal staat er al zo door onder druk. Extreem overwerken, buitenproportionele werkdruk, zijn maar wat suggesties waarmee je het kan vertalen. Het feit dat het vooral in Amerika en Japan voorkomt, wil niet zeggen dat je het zo kan overnemen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren