1. Crytek-ontwikkelaar trekt uitspraken over PlayStation 5 terug

Crytek-ontwikkelaar trekt uitspraken over PlayStation 5 terug

Interview offline gehaald

Ali Salehi, een ontwikkelaar bij Crytek, heeft zijn uitspraken uit een interview met Vigiato over de PlayStation 5 teruggetrokken. De ontwikkelaar zegt niet meer achter de inhoud van het interview te staan.

Ali Salehi gaf onlangs een interview met Vigiato,een gameplatform uit het Midden-Oosten. In het interview gaf Salehi aan dat de PlayStation 5 de beste kaarten in huis heeft tegenover de Xbox Series X. De ontwikkelaar maakte ook de claim dat meerdere ontwikkelaars de PS5 het de makkelijkste console ooit vonden om mee te werken. Daarnaast was Salehi vol lof over de snelle SSD van de PS5. Hij legt uit dat Sony’s console sneller is met het schakelen tussen games dan de Xbox Series X. Volgens Salehi zou er geen programmeur te vinden zijn die een voordeel kan vinden van de Xbox Series X die de PS5 niet heeft.

Nu zegt de Crytek-ontwikkelaar dat hij vanwege persoonlijke redenen niet meer achter de inhoud van het interview te staan. Het hele interview is offline getrokken en ook de Twitter-gebruiker@man4deadheeft alle tweets verwijderd waarin hij quotes uit het interview had vertaald. Iemand wilde dit interview in elk geval laten verdwijnen. De precieze reden voor het verwijderen van het interview is niet bekend.

e3

Dit artikel delen

Over de auteur

Zoë Bonefaas Zodra ik een Game Boy in de hand gedrukt kreeg, was ik om. Het leukste van games vind ik de verhalen die ze vertellen. Favorieten zijn Assassin's Creed, Skyrim, Stardew Valley en Life is Strange. Buiten verhalen in videogames ben ik ook fan van verhalen op andere manieren. Voor de hand liggend dus van films en series (Marvel, DC, Star Wars, Disney, She-ra Princes of Power, Lucifer... ik kan echt eeuwig doorgaan).

Reacties

  • Mssn was Microsoft een beetje kwaad.
  • Erg apart verhaal. De cijfers op papier discussie is al eindeloos gevoerd en ik zie wel wat de resultaten straks opleveren. Wat ik alleen vreemd vind is dat als ik de man op linkedin opzoek (mits ik de juiste persoon heb) hij nog maar 1,5 jaar voor crytek werkt als rendering engineer en hij binnen gamedevelopment nog niet mega ervaren is. In combinatie met zijn uitspraak dat er geen programmeur te vinden zou zijn die een voordeel van de x series x tov ps5 kan aanwijzen komt haast fanboyachtig/weinig objectief over. Dat hij dan namens diverse ontwikkelaars praat met die bepekte ervaring vind ik ook vreemd.
  • @xevulutionx
    hij staat toch niet meer achter zijn uitspraken, dus wat is je punt?
  • @Soon.
    Begrijp je dat niet? Ik zeg toch dat ik het een vreemd verhaal vind, dus als je een beetje door mn reactie heen leest valt hopelijk te begrijpen dat ik zn interview initieel gewoon raar vind. De hele discussie die er toen ook was gebaseerd op 1 onervaren programmeur die namens alle programmeurs een dergelijke uitspraak doet. Wat moet ik nog meer zeggen?
  • @xevulutionx
    raar is het zeker, maar hij neemt zijn woorden terug, dus is het eigenlijk gewoon klaar. valt niets meer over te zeggen, alleen dat het wat vreemd is!
  • @Soon.
    tja er staat een nieuwsartikel en ik vind er ook nog wat van ook al zou het een afgesloten hoofdstuk zijn.
  • @Soon. Hij staat zeker nog wel achter zijn verhaal. Hij is duidelijk op het matje geroepen omdat dit schade kan oplopen met de relatie die ze ook met Microsoft hebben.

    Er zijn al velen verschillende devs geweest die positief hebben uitgesproken over de PS5, maar niet zo in details. Waar rook is, is vuur en ik geloof best dat de PS5 een console is waar devs misschien veel minder moeite hebben om voor te ontwikkelen, en dat ligt in lijn wat Cerny ook naar buiten bracht. Zoveel mogelijk bottlenecks verwijderen voor devs zodat ze direct het onderste eruit kunnen halen. Xbox fans neem ik al helemaal niet meer serieus sinds ze zijn ontmaskerd met hun "super secret discord channel" waar ze allemaal PS5 fud gingen verspreiden, waar ook mensen van Windows Central in zaten.

    Volgens mij is er een groep die het niet zo kan hebben dat devs zich positief uiten over de PS5.
  • @Snake_NL
    tja fanboys serieus nemen is sowieso geen goed idee toch…
  • @xevulutionx Je kan mij een fanboy noemen, maar ik kom geen fud verspreiden, waar sommige anderen wel goed in zijn.
  • @xevulutionx idd een vreemd interview om te geven. PS5 is juist alleen kwa SSD superieur aan de Xbox dus begrijp niet helemaal waar deze man dit allemaal vandaan haalt.
  • @Real13
    omdat ie waarschijnlijk met beide apparaten in de weer is geweest?
  • @Real13 Er is wel meer dan een GPU in een console. En dat de Series X 12TF is, zegt niks over de rest van het systeem. Het split geheugen schijnt ook niet helemaal te zijn wat positief kan vallen sinds alleen maar 10GB snelle bandbreedte heeft, en de rest niet.

    Dus nee, beide consoles zullen op meer vlakken superieur zijn, niet alelen vanwege die SSD.
  • @Snake_NL Heb het natuurlijk niet alleen over de GPU, feit is gewoon dat het enige vlak waar de PS5 beter is de SSD is en voor de rest is de Xbox krachtiger (GPU maar ook CPU) of gelijk (bijv RAM) aan de PS5
  • @Real13 CPU is gelijk. Die 3.8GHZ is alleen zonder SMT dus maar 8 threads. Standaard is hij 3.6Ghz.

    Kracht zit in meerdere factoren uiteindelijk. Jij roept SSD het enige vlak is, maar dat kan je helemaal niet zeggen. In de praktijk kan het anders uitvallen als de ene console een stuk gebalanceerder is. Dan zegt 10.3 of 12TF niet zoveel namelijk.

    Dus voordat we gaan roepen dat dit zo is, laat devs het maar laten zien of uitleggen hoe ze richting die 10.3TF moeten komen of richting de 12TF. Daar zetten nog genoeg lagen tussen (software stack), en dat kan qua performance al een hele verschil maken.
  • @Snake_NL en 3,6 Ghz is nog steeds krachtiger dan de CPU van de PS5 die maximaal op 3,5 Ghz kan draaien en daar waarschijnlijk het grootste deel van de tijd onder zal zitten wegens het variabele aspect. Zelfde geld voor de 10.3 TF, verwacht eerder dat het kwa GPU verschil juist groter gaat zijn dan de cijfers zeggen aangezien de PS5 lang niet altijd de 10.3 gaat halen maar de Xbox altijd op 12 TF draait.
  • @Real13
    Laat me raden, je bent geen pc gamer? 3.5GHZ en 3.6GHZ verschillen niet qua performance, daar moet je op CPU gebiedt grotere aantallen aan GHZ hebben om het verschil te maken. Zelfs in benchmarks ga je daar in Cinebench nauwelijks iets qua performance van terug zien.
    Die 3.8Ghz is alleen mogelijk als SMT uit staat en dan draait hij maar op 8c/8t en op 3.6Ghz 8c/16t. Het variabele verhaal heb je dan blijkbaar na al die weken nog steeds niet begrepen. Zolang er geen CPU resources nodig zijn, blijven die power beschikbaar voor de GPU. Variabele clocks is in de pc wereld niet anders, dus doen alsof het iets nieuws is….nee.

    Die 12TF moet ook gevoed worden en zal echt niet constant zijn peak performance nodig hebben of dacht je dat elke game volledige peak performance draait? Er heet ook nog een weg om naar die performance te komen. Dat zijn die bottlenecks die je wilt wegwerken zodat devs daar geen last van hebben.
    De ene console kan wel 12TF hebben en de ander 10.3TF, maar als de weg hobbeliger is naar de 12TF vanwege de DX12 lagen die minder effiecient zijn omdat ze OOK rekening moeten houden met PC, dan GNMX (PS api) velen malen efficiënter zijn en daar staat het om bekend als "code to the metal". Het is altijd makkelijk om alleen naar de cijfertjes te kijken maar dat zegt weinig. En heel gek is dat niet sinds PlayStation geen rekening hoeft te houden met andere platformen.

    Ik zou zeggen kijk nogmaals naar NXGamer die een goede uitleg hierover geen en Cerny geeft aan dat een 10% downclock niet ineens onder de 10TF is, dan praat je over 2.1Ghz. Laat de games maar spreken, het is nieit alsof men zich straks met clocks gaat bezig houden thuis, of dacht je serieus dat de mainstream überhaupt dit boeit?
  • @Snake_NL Ik weet dat 3,5 en 3,6 Ghz geen verschil is maar verwacht word ook dat veel developers kiezen voor een lagere CPU clock zodat de GPU op full performance kan runnen. En tuurlijk de mainstream maakt dit allemaal niet uit maar dat zijn ook juist de mensen die iedereen vooral over teraflops horen praten en dus de simpele conclusie trekken dat 12 beter is als 10.3.
  • @Real13 De apparaten zijn echt compleet verschillend. De XSX is een super snelle opvolger van een bestaand concept, meer van hetzelfde. Daar zitten ook de nodige vertragende factoren in.
    De PS5 is een compleet ander apparaat die de SSD, die bij XSX uitsluitend als opslag wordt gebruikt, daadwerkelijk als onderdeel van zijn processor kan gebruiken.
    XSX moet als een malle gameplay assets in zijn geheugen laden (30 seconden) waar de PS5 het gewoon kan aanroepen en het is er. De techniek tussen die SSD en processor neemt daarbij al het werk uit de handen van de programmeur. Dat concept is nieuw en maakt dat de PS5 enorm snel kan zijn. Welke een beter resultaat laat zien is afwachten.
    Zie het als een auto, het aantal pk's levert niet altijd de snelste auto op. Er is een hoop tuning waardoor een auto met minder PK's sneller de eindstreep haalt.
  • @tielo Ja ik ben toch wel benieuwd wat voor een verschil die SSD gaat maken naast snelle tot niet bestaande laadtijden. Hoop dat we het allemaal gaan zien eind dit jaar.
  • @tielo
    Ik ben geen hardware kenner, maar als ik het goed begrijp kan de Series X de SSD daar ook voor inzetten.

    "Using what Microsoft is calling DirectStorage, developers on Xbox Series X (and soon, PC, as part of DirectX), developers can offload asset streaming CPU operations to the SSD, reducing the load on the CPU by a large amount."

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren