1. Cyberpunk 2077 krijgt evenveel dlc als The Witcher 3

Cyberpunk 2077 krijgt evenveel dlc als The Witcher 3

En nog geen uitspraken over PlayStation 5-versie

Cyberpunk 2077, de nieuwe game van CD Projekt Red, gaat ongeveer evenveel dlc krijgen als The Witcher 3. Dat maakte de ontwikkelaar bekend tijdens een vergaderingen met investeerders.

In een recente Q&A met investeerders gaf directeur Adam Kiciński aan dat Cyberpunk 2077 minstens net zoveel dlc gaat krijgen als The Witcher 3: Wild Hunt. De populaire rpg kreeg twee grote dlc pakketten met wat andere kleinere dlc en add-ons. Eerder in de vergadering gaf hij aan dat hij er vertrouwen in heeft dat Cyberpunk 2077 geen vertraging gaat oplopen.

Michal Nowakowski, senior vice president van zakelijke ontwikkeling, kwam in de vergadering ook aan het woord. Hier had hij het onder andere over de next gen-versies van de game. In februarimaakte Projekt Red bekend dat spelers met een Xbox One-versie van de game gratis hun game kunnen upgraden naar de Xbox Series X.

Over de PlayStation 5 had Nowakowski het volgende te zeggen: "Er komt geen officiële aankondiging van PlayStation, dus we kunnen nog niets bevestigen of ontkennen", voegde hij eraan toe. "Het is PlayStation dat eerst deze problemen moet aanpakken en dan willen we graag een opmerking maken, maar we willen niet te voorbarig zijn."

Cyberpunk 2077 komt 17 september uit op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

cyberpunk 2077

Dit artikel delen

Over de auteur

Jolien Mauritsz Ik ben een echte rpg-liefhebber. The Legend of Zelda, The Elder Scrolls en Pokémon behoren tot mijn grote favorieten. Verder speel ik ook graag simulatie games zoals de Sims, Story of Seasons en Stardew Valley. Verder lees ik graag een goed fantasyboek en volg ik verschillende anime- en manga-series. Ja ik ben een echte nerd.

Reacties

  • Dat is dus een van de reden dat ik deze game niet meteen ga kopen
    maak een compleet spel en verzin er naderhand niet een hoop flauwkul bij
    meestal vallen de dlc zo tegen

    ik heb niet gezegd dat de dlc van de witcher waardeloos zijn ik vind gewoon het fenomeen
    dlc al knap waardeloos hier word al op voorhand gezegd dat je dlc krijgt dun na mijn mening een incompleet spel
  • @djodjo de DLC's van the Witcher 3 waren geen tegenvallers hoor!
  • @djodjo
    Blood and Wine en Hearts of Stone hebben samen bijna net zoveel speel uren als menig losstaande game. Uitbreidingen van die proporties voor die prijs zijn het dus meer dan waard.
    Maar goed, je bent natuurlijk altijd vrij om op een complete edition te wachten, ieder zijn keus!
  • @AWESOMEDUDE3
    Het is beter om het spel in 3 delen te stoppen en de DLC er mee uit te geven. Dan vinden mensen het wel goed.
  • @djodjoGeen probleem dat je je mening wilt geven, maar verdiep je er dan wel wat in. 'Flauwekul'? De DLC's van The Witcher zijn misschien wel de beste DLC's ooit uitgegeven voor een videospel..
  • Ik vind het altijd beetje zorgwekkend wanneer een ontwikkelaar al over DLC begint nog voor het spel is ge-released. Ik kan me dus wel vinden in wat DjodjoGeen zegt. Als ze vooraf al over DLC "flauwekul" beginnen te spreken dan geeft dat toch al sterk het idee dat je bij de basis game een incompleet verhaal krijgt.

    Ik weet dat het niet populair is om kritiek te leveren op CDPR maar ook ik krijg steeds meer twijfels. Eerst de leugen over het uitstel, daarna de verbroken belofte over crunch-time en dan nu al spreken over betaalbare DLC's. Maarja het is CDPR en netzoals bij Kojima is dan een kritische blik ondenkbaar.

    Ook ik ga deze game zeker niet bij release aanschaffen. Ik wacht wel af wat de staat van het spel is bij release. Een Pre-order moet verdient worden. CDPR heeft dat voor vanwege bovengenoemde tekortkomingen niet verdient. Voor mij althans.
  • @ButsEr 'The Witchter 3' staat er héél specifiek bij vermeld, dat spel was alles behalve een miskleun toen het uitkwam.
  • @Keesje_NLNL

    Zeg ik dat dan?
  • @Buts

    Ja, je hebt het over een 'incompleet verhaal'. Bovendien is er nergens over gelogen, er is altijd gezegd dat 'Cyberpunk af is als die af is'.
  • @Keesje_NLNL

    Ik heb niet gezegd dat Witcher 3 een incompleet verhaal had.

    En ze hebben weldegelijk via hun Twitter account gecommuniceerd (ik meen Oktober?/November? 2019) dat ze alleen nog aan het polijsten waren. Inmiddels is wel duidelijk dat dat ver van de waarheid af ligt.

    Maar goed, ik begrijp dat jij in de categorie: Blinde loyaliteit behoord. Omdat ze 5 jaar geleden een goede game hebben gepresenteerd.

    Prima, jou probleem ;)
  • @Buts Veel verder dan verwijten kom je niet in een discussie (je doet het ook met Heer Mida). Dat is niet prima, maar héél erg kinderachtig ;)
  • @Keesje_NLNL

    Jij bent degene die uitspraken verdraaid, ja dan valt er moeilijk te discussiëren. Je toont alleen maar aan één standpunt te hebben (CDPR doet niks fout) en daar niet van af te willen stappen. Dan valt er niet te discussiëren.

    Ik sta open voor een discussie en sta open voor jou standpunten. Maar wat jij doet is enkel mijn woorden verdraaien. Daarmee geef je de indruk geen argumenten te hebben.

    Zelfs wanneer ik inhoudelijk reageer en concreet word (op Heer Mida bijv.) dan roep je dat het loze verwijten zijn. Tja.. Jij wil blijkbaar niks weten van (terechte) kritiek op jou geliefde ontwikkelaar. Nergens heb jij inhoudelijk gereageerd met tegenargumenten. Enkel woorden verdraaiden, Blinde loyaliteit. En niet alleen bij mij, ook de woorden van Djodjo heb je verdraaid.

    Allemaal prima, maar waarom reageer je dan?
  • @Buts
    Waar heb je het over? Welke leugen?
  • @Heer Mida

    CDPR heeft tijdens aandeelhouders vergadering in 2019 stoer gedaan toen de aandeelhouders vroegen om de game op een later tijdstip uit te geven. Dit omdat de aandeelhouders nerveus werden om Half Life: Alyx. CDPR vond dit niet nodig, en hebben dit ook vol trots en bravoure via diverse media berichten vermeld.

    Er was "geen enkele reden" om het spel op later tijdstip te releasen. Om vervolgens paar weken later via een kort twitter berichtje te melden dat het spel toch later zal uitkomen omdat er nog een "beetje gepolijst" moest worden. Einde bericht.

    Dit werd gek genoeg met gejuich ontvangen. Blinde loyaliteit.

    Een paar maanden voor oorspronkelijke release hadden ze ineens tijd nodig om nog een klein beetje te polijsten. Niet veel later werd duidelijk dat het spel niet een "beetje gepolijst" word maar ruim een jaar vertraging opliep (mogelijk nog langer) omdat het spel op dit moment nog steeds niet klaar is en nog totaal onspeelbaar is.

    En zeer waarschijnlijk zijn er intern nog wel grotere problemen, dit soort problemen ontstaan niet ineens uit het niets. En ondertussen is het personeel al maanden in crunch-mode om het gezicht van het bedrijf nog enigszins te redden. Iets wat ook gewoon maar geaccepteerd word, nogmaals: Blinde loyaliteit.

    Ze verzuimen dus de waarheid te vertellen aan A: de aandeelhouders B: ons de betalende klant én C: houden zich niet aan de eigen opgelegde beloftes (Crunch-time)
  • @Buts
    Zo heb je blinde fans, en haters bij voorbaat.
  • @Buts Hoeveel mensen hebben deze aandeelhoudersvergadering gezien, denk je? Op hun YouTube verbleken de kijkcijfers op die video's met die van trailers en dergelijken. Beetje voorbarig om dan mensen van 'blinde loyaliteit' te beschuldigen als het aannemelijk is dat de meeste mensen geen flauw benul hebben van wat er op een aandeelhoudersvergadering is gezegd.

    Ik heb geen idee waar je het vandaan haalt dat het spel vlak voor uitgave ruim een jaar is uitgesteld. CDP Red hebben pas bij E3 2019 een datum gegeven, 16 april 2020, en die is nu uitgesteld naar 17 september 2020.

    Crunch time is niet ongewoon in creatieve industrieën, en het is zeker geen geheim. Gecombineerd met softwareontwikkeling brengt dit nog meer complexiteit met zich mee. Software-ontwikkeling is geen lineair proces waarbij je niet hoeft om te kijken naar wat af is. Een probleem kan een oplossing vergen die je vorige werk teniet kan doen; twee stappen vooruit en een stap terug. Videospellen zijn nog eens zoveel meer complexer dan je gemiddelde CMS-systeem, dus dat hakt er ook in. Ik ga ervan uit dat de meeste bij CDP Red dat ook begrijpen, en als het ze niet bevalt dat ze vertrekken. Genoeg vraag naar programmeurs. Wat precies verwacht je dat consumenten hieraan gaan doen?

    A: de aandeelhouders kunnen mensen wegsturen als ze vinden dat het bedrijf niet functioneert of ze kunnen hun aandelen verkopen. B: CDP Red is 'betalende klanten' niet de waarheid verschuldigd, maar een functioneel product. Het is niet chique, maar hoeveel consumenten zal het interesseren dat ze hebben gelogen over waarom ze het spel later dan gepland hebben uitgebracht? C: zie vorige alinea.
  • @Heer Mida

    Alle info die ik hierboven heb besproken is simpel na te trekken via onze groede vriend mr.Google. Iedere game nieuws site heeft erover gepubliceerd. Dus ook ongetwijfeld Inside Gamer.

    Het is wel duidelijk dat wij verschillend kijken naar bedrijven die ons een product willen verkopen. Of nouja, CDPR in ieder geval, als EA dit soort praktijken zou plegen zou jij (net zoals de rest) mogelijk een andere toon aanslaan vermoed ik? Ik vind het helemaal niet erg om op een game te moeten wachten. En een developer hoeft helemaal niet eerlijk te publiceren over waarom een game vertraging oploopt, dat gaat ons helemaal niks aan. Maar als je gaat liegen verlies je geloofwaardigheid. En als je je eigen beloftes naar je personeel niet na komt brokkelt je geloofwaardigheid nog verder af.

    Jij vindt het acceptabel dat het bedrijf liegt, eigen beloftes breekt en tegelijkertijd het personeel matig tot slecht behandeld, zolang jij maar een goede game krijgt. Prima, je bent er in ieder geval eerlijk over. Maar ik vindt dat niet acceptabel en ik beloon dit soort praktijken niet met een pre-order.

    Ook jij doet hier nu alsof Crunch normaal is en een geaccepteerd concept van game development is. En dat het geen geheim is, ja dat klopt deels, het is geen geheim omdat journalisten zoals Jason Schreier hier over publiceren. Nadat er ineens extreem veel mensen uit het wereldje zijn gestapt omdat ze opgebrand zijn. En dus niet omdat de bedrijven dit openlijk toegeven, en daar legitieme argumenten bij voegen. Kijk naar Bioware, ooit een prachtig bedrijf (vergelijkbaar met hoe mensen nu naar CDPR kijken, ook jij bent fan van dat bedrijf geziene je KOTOR avatar) waar honderden talentvolle mensen met plezier voor werkten, niemand van dat gouden team werkt nu nog bij dat bedrijf. Nagenoeg iedereen is daar opgebrand en gefrustreerd vertrokken. En anno 2020 kun je afvragen of Bioware nog lang zal blijven bestaan.

    Ik vind niet dat Crunch normaal gevonden zou mogen worden. Ik ben van mening dat het wegkijken mede de reden is dat de game business zo verrot aan het worden is. Ik zeg niet dat CDPR aan de hoogste boom moet worden opgehangen, en dat je het spel niet zou mogen kopen. Ik zeg alleen dat CDPR een pre-order niet verdiend. Wij betalende klanten kunnen een statement afgeven. Maar kiezen ervoor om massaal de andere kant op te kijken. Want we willen allemaal op dag 1 van release het spel kunnen spelen.
  • @Buts Als het zo makkelijk te vinden is, had je best kunnen laten zien waar je het vandaan haalt in plaats van te ontwijken.

    Wat jij vermoed over mij is precies dat. Wie zegt dat ik een pre-order voor CP 2077 heb? Hoe weet jij hoe ik denk over EA?

    Denk je echt dat de meesten het ook maar iets interesseert dat een ontwikkelaar liegt over waarom ze uitstellen, dat ze niks beters te doen hebben? Wat interesseert het hen dat de bobo's van een ontwikkelaar hebben gelogen tegen de ontwikkelaars over werktijden? Dat is toch vooral iets tussen werkgevers en -nemers? Dit zijn geen sweatshop-werkers of puppies die gered moeten worden, maar goedbetaalde vakmensen die ervoor kiezen om daar werken. Zoals ik zei, genoeg vraag naar programmeurs elders.

    Topontwikkelaars komen en gaan. Mijn waardering voor BioWare is al jaren geleden verdwenen. Lang voor de mislukking van hun recente titels, en de huidige malaise die de ene keer door crunch time en andere keer door mismanagement is veroorzaakt. CDP Red zal waarschijnlijk ooit hetzelfde lot ondergaan, en dan is er vast wel weer een andere ontwikkelaar die haar plaats inneemt. Ik kan me er niet druk over maken.

    Ik ben niet blind voor de negatieve kanten van crunch time. Ik zou heel graag met mijn vingers willen knippen en ervoor zorgen dat er nooit meer crunch time zou zijn, maar dat zou waanzin zijn. Crunch time is een gegeven, iets wat ik je in mijn vorige reactie probeerde duidelijk te maken. Aan de top, ook bij creatieve industrieën, is minder ruimte voor negen-tot-vijf werken. De concurrentie is groot, er wordt veel geld erin gestoken, en als je te laat bent kan dat enorme gevolgen hebben. Je moet veel risico nemen, hard werken en ja, met regelmaat ook veel. Veel mensen kiezen hiervoor, minder mensen kunnen het aan. Die mensen kunnen gewoon elders werken, of wellicht bij kleine indy studio's aan de bak gaan. Maar ook daar zal je waarschijnlijk weleens moeten crunchen.

    Als CDP Red morgen zou aankondigen dat CP 2077 nogmaals uitgesteld of in zijn geheel geschrapt is, zou ik dat hoogstens jammer vinden. Als werknemers en masse zouden weglopen omdat er te veel crunch time is, zou ik het ze niet kwalijk nemen. Laat dat aangeven hoe veel ik geïnvesteerd ben in of 'loyaal' ben aan CDP Red.

    Uiteindelijk kies je zelf de heuvel waarop je wenst te sterven. Zo heb ik er zelf ook een, en vele anderen ook, en zo nu en dan is het dezelfde. Veel succes met het bestormen van de jouwe.

    PS: Ik heb geen KOTOR avatar, maar een KOTOR 2 avatar. Niet gemaakt door BioWare.
  • @Heer Mida

    1: Volgens mij ontwijk ik niks. Iedere uitspraak die ik heb gedaan heeft op iedere game nieuws site gestaan, en op hun eigen Twitter. Google is je beste vriend. Of wil je soms dat ik voor iedere uitspraak (zijn er inmiddels een heel aantal) een link plaats (als dat al toegestaan is hier?) Ik vind het een vreemd verwijt.

    2: Klopt, zijn alleen vermoedens van mij, aangezien je reageert op een bericht waarin ik zeg dat ik NIET pre-order.

    3.1: Nee, dat denk ik niet. Helaas. Wat is je punt?
    3.2: Wat jij zegt klopt niet helemaal. Het personeel kan in de meeste gevallen net zoals normale arbeiders niet zomaar even hun baan opzeggen. Zoveel verdiend de gemiddelde ontwikkelaar niet dat ze zo'n risico kunnen nemen. Mensen zijn veel afhankelijker van hun werk dan jij hier nu wel heel simpel doet voorkomen.

    4: Je oprechtheid word gewaardeerd. Ik sta wel lijnrecht tegenover jou hier in.

    5: Je zou je vingers willen knippen.. Maar kritiek leveren gaat je te ver.. Niet echt geloofwaardig. Sorry. En vervolgens herhaling van punt: 3.2

    6: Ik zie niet in hoe dit bewijst in hoeverre jij wel of niet blind loyaal bent. Je zou het "jammer vinden", maar kritiek leveren gaat je te ver.

    7: Klopt.

    8: Met schaamrood op de kaken moet ik je gelijk geven hierin ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren