1. Update: CD Projekt Red-werknemers moeten zes dagen per week aan Cyberpunk 2077 werken

Update: CD Projekt Red-werknemers moeten zes dagen per week aan Cyberpunk 2077 werken

Ondanks dat het bedrijf tegen 'crunch' is

Update: Studiohoofd Adam Badowski heeft in een bericht laten weten dat het een lastige, maar weloverwogen beslissing is geweest. De meerderheid van de studio begrijpt de keuze en iedereen wordt goed gecompenseerd voor de extra moeite. Badowski geeft verder aan dat 10% van de winst van 2020 direct verdeeld zal worden onder de werknemers.

Origineel bericht: Bij CD Projekt Red moet men tegenwoordig zes dagen per week werken om Cyberpunk 2077 op tijd af te krijgen.

Dat blijkt uit een reportage van Bloombergs Jason Schreier. Cyberpunk 2077 is al eerder uitgesteld en staat nu op 19 november gepland. Om die releasedatum te halen werkt het team zes dagen in de week aan de game. Dat heeft een anonieme werknemer van de studio aan hem verteld.

Schreier schrijft dat dit extra opvallend is, omdat de studio vorig jaar nog aan hem vertelde dat het alles op alles zette om de zogenaamde 'crunch' binnen de industrie te verminderen. Onder crunch verstaan we de periode voor de release van een game waarbij werknemers meer dan gebruikelijk moeten werken, wat vaak niet ten goede komt van de (geestelijke) gezondheid van hen.

Volgens de reportage stoppen een aantal werknemers al meer dan een jaar verschillende nachten en weekenden in de ontwikkeling van de game. De crunch zou op dit moment vooral draaien om het wegwerken van bugs en laatste problemen.

De werkweek van zes dagen zou door studiohoofd Adam Badowski via een e-mail naar alle werknemers zijn aan gekondigd. In de e-mail valt te lezen dat van werknemers verwacht wordt dat ze "de gebruikelijke hoeveelheidwerk en één dag van het weekend" draaien in de laatste weken voor release. "Ik weet dat dit haaks staat op wat we hebben gezegd over crunch, maar we hebben alle andere opties om deze situatie te overkomen al gebruikt."

Cyberpunk 2077 moet op 19 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel is dan via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Een next-gen update moet op een later moment uitkomen, net zoals een Google Stadia-versie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze game gaat denk ik een zeer grote flop worden vol met bugs.
  • @san5324
    Alleen Japanse RPG's zijn goed toch?
  • @CerandoX.nl

    Heeft er niets mee te maken.. Dit gaat enen bug fest worden.
  • @san5324
    Ik denk het wel, volgens mij heb jij een klein beetje een hekel aan westerse RPG's.
  • @CerandoX.nl

    OK ok heb een hekel aan westerse rpgs.
  • @san5324
    Waarom? The witcher was geen bug fest toch?
  • @Jowy Haha nou dan heb jij the Witcher 3 niet op launch gezien!
  • @WinNow

    Eens. Ook Gwent en vooral Thronebreaker: The Witcher Tales heeft te maken gehad met bugs en vooral framerateproblemen.
  • @Jowy

    Deze was eerst uitgesteld om de vele vele bugs, toen was het voor mij al duidelijk dat dit een drama wordt.

    Als ze nu nog 6 dagen in de week werken om de bugs te verwijderen dan zegt dat voor mij genoeg :)
  • @Jowy

    Nou… de game was de eerste 3 a 4 weken een bugfest van hier tot mars, dat in combinatie met de ( nog steeds) houterige combat heeft er voor gezorgd dat ik de game nog steeds met moeite speel ( ik ga hem op de PS5 weer een kans geven)

    En ondanks het van de zelfde Dev is probeer ik cyberpunk 2077 en The Witcher 3 niet met elkaar te vergelijken en probeer ik TW3 ook niet als referentie punt te gebruiken als ik dat wel doe kan ik mijn verwachtingen heel erg naar beneden afstemmen.
  • @CerandoX.nl

    Ik ben helemaal hyped voor cyberpunk 2077 ( en dat komt vooral door de cyberpunk) maar ik kan niet ontkennen dat ( in ieder geval voor mij ) J-RPGs velen malen beter zijn dan W-RPGs. Ik zeg nu niet dat W-RPGs slecht zijn maar J-RPGs zijn door de stijl , story telling etc. van hogere kwaliteit imho.
  • @Meta_coola
    JRPG’s zijn eerder een soort adventure games. Er wordt amper wat met je keuzes gedaan en zoveel dialoog keuze is er ook niet, meestal krijg je de mogelijkheid niet eens om een keuze te maken hoe te reageren. Het roleplaying gedeelte in JRPG’s is eigenlijk altijd best mager, het zijn eerder progression based games met een leuk verhaal. Niets mis mee verder, maar WRPG’s geven je altijd meestal meer vrijheid in dialoog en acties. Dit gaat wel ten koste van het verhaal tegelijkertijd.

    Voor beide valt wat te zeggen.
  • @CerandoX.nl

    JRPGs en WRPGs halen beide hun inspiraties uit dezelfde games, Ultima, Wizardry, etc.
    Maar zij hebben er andere ideeën uit gepikt. JRPG zijn namelijk weldegelijk RPGs, zeker de oudere JRPGs en bevatten elementen die veel WRPGs ook gewoon weggedaan hebben.
    Zoals het hebben van een diep verhaal (text based RPGs hebben gewoon veel meer vrijheid hierin, lol), Spells als het ware als items hebben in plaats van skills, controle over een party, etc.

    Je moet het eigenlijk zo zien, waar je bij JRPGs meer als een Dungeon Master speelt, speel je in WRPGs meer als een speler.
  • Een maandje 6 dagen per week is toch geen crunch. Je kunt dit niet vergelijken met de crunch van US ontwikkelaars.

    Dit lijkt mij een beetje stemmingmakerij.
  • @CerandoX.nl

    Het ligt eraan hoelang ze 6 dagen in de week moeten werken.

    Een maandje of twee moet inderdaad geen probleem zijn. Ik denk dat er zat mensen zijn die bij een drukke periode van de werkgever extra uren/dagen maken.
  • @Silverwolf
    Daar ligt het idd aan.
  • @CerandoX.nl Daarnaast krijg je in Polen gewoon extra uitbetaald voor het overwerk waar dit in Amerika vaak niet het geval is.
  • Niet ouwehoeren en gewoon op tijd leveren
  • dit is zeer slecht in een woord gezegd
  • @djodjo

    Dat zijn meerdere woorden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren