1. Darksiders 3 preview – Actie als vanouds

Darksiders 3 preview – Actie als vanouds

Na War en Death, beiden twee van de vier ruiters van de Apocalyps, is het de beurt aan Fury om te schitteren in haar eigen game. Darksiders 3 borduurt qua thema’s voort op de vorige games, maar gooit ook het een en ander op de schop. We vragen ons desondanks af of het genoeg is om indruk te maken op liefhebbers van moderne actiegames.

De wonderen zijn in elk geval de wereld nog niet uit. Na de eerste twee Darksiders-games leek het voorbij met de pret toen THQ begin dit decennium zijn deuren sloot. THQ Nordic (voorheen Nordic Games) kocht de rechten van de franchise echter op en haalde een aantal ontwikkelaars van de originele reeks binnen, en zo kunnen we in november dit jaar toch van het derde deel gaan genieten.

Een consistente wereld

Op Gamescom kregen we een uitgebreide presentatie van Darksiders 3 en wat ons meteen opviel is dat er ogenschijnlijk weinig veranderd is . Net zoals in voorgaande delen baan je je een weg door een fictieve stad waarin vervallen wolkenkrabbers en door natuur en magie overgenomen omgevingen elkaar afwisselen. Door de generatiesprong is er zeker meer ruimte voor detail, maar qua vormgeving lijkt de game vooralsnog niet op te kunnen boksen tegen high-budget actiegames als God of War en Bayonetta 2 .

Toch schuilt er meer achter die nog wat ruw ogende wereld dan je denkt. Zo is de spelwereld ditmaal een stuk opener. Als Fury strijd je tegen personificaties van de zeven dodelijke zonden, en elk van hen heeft een eigen gebied dat je kunt aandoen om het gevecht aan te gaan. Gedurende de game komt je vaak op plekken waar je via allerlei gaten en kieren al gedeeltes van een ander gebied kunt zien, maar waar je pas veel later daadwerkelijk kunt komen.

Darksiders 3

De ontwikkelaar heeft wat dat betreft ook veel beter nagedacht over hoe de spelwereld precies in elkaar steekt. Hoe meer je bijvoorbeeld naar de onderste laag (en de bijbehorende grotten daaronder) van de stad reist, hoe meer je ziet hoe magie de wereld langzaam overneemt. Er is daarnaast geen map in de game beschikbaar. In plaats daarvan word je als speler uitgedaagd de spelwereld goed in je op te nemen en herkenningspunten (zoals bijvoorbeeld een grote boom tussen de wolkenkrabbers) op te merken, zodat je langzaam maar zeker bekend raakt met de vele routes in het spel. Er wordt kortom hard gewerkt aan het creëren van een consistente spelwereld, wat de franchise nieuw elan kan geven.

Solide combat zonder verrassingen

Daarnaast lijkt de combat in Darksiders 3 lijkt even solide als in vorige Darksiders-games. Doordat elke game in de reeks een nieuw hoofdpersonage heeft zijn er natuurlijk verschillen. Het meest opvallende element aan Fury is zonder twijfel haar vurige zweep, waarmee ze tijdens gevechten lustig om zich heen slaat. Deze zweep kan ook gebruikt worden om op bepaalde plekken door levels heen te slingeren als een volwaardige Spider-Man. We zagen zelfs hoe dat gebruikt kan worden tijdens een eindbaasgevecht, zodat het niet alleen draait om zo snel mogelijk op knoppen drukken, en er ook wat uitdaging in het rondbewegen in levels bij komt kijken.

Darksiders 3

Natuurlijk kan Fury ook allerlei combo’s uitvoeren, haar moveset uitbreiden door souls te verzamelen en allerlei sprongen en ontwijkende moves maken. Door op het juiste moment aanvallen van vijanden te ontwijken, vertraagt de tijd kort en is er dus meer tijd om vijanden een pak slaag te geven. Dat komt heel bekend voor…

…en dat is niet zo gek ook. Dat soort gameplayelementen zijn vaste kost bij actiegames tegenwoordig. Dit is dan ook het grootste kritiekpunt dat er tijdens het zien van de presentatie bij ons opkwam: Darksiders 3 mist een beetje een eigen identiteit, in ieder geval op het gebied van combat. Het verhaal dat door de diverse delen van de franchise loopt is origineel, maar zonder een aantal sterke gameplayelementen die niet in concurrerende series te vinden zijn missen we vooralsnog iets dat van Darksiders 3 een unieke, niet te missen ervaring maakt.

Darksiders 3

De ontwikkelaar heeft echter nog lang niet alles uit de doeken gedaan en wanneer we de game zelf onder de knoppen krijgen, voelt de besturing wellicht zo soepel dat onze zorgen als sneeuw voor de zon verdwijnen. We zijn dus voorzichtig positief dat Darksiders 3 nog veel meer in huis heeft. Het gamelandschap is veranderd sinds de vorige twee Darksiders-games, en hopelijk kan deze cultfranchise later dit jaar opboksen tegen de groten in dit steeds drukker bevolkte genre.

Darksiders 3 komt op 27 november 2018 uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.