1. De eerste Resident Evil-delen zijn nog altijd de allerengste games

De eerste Resident Evil-delen zijn nog altijd de allerengste games

Capcom heeft de perfecte horror-reeks in handen

Het horrorgenre heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Games als Outlast leggen de nadruk op vluchten in plaats van aanvallen, terwijl de Resident Evil-reeks inmiddels meerdere identiteiten lijkt te hebben. Toch vallen de games nu – in ieder geval wat mij betreft – allemaal in het niet bij de pure angst die ik ervoer tijdens het spelen van de allereerste Resident Evil-spellen.

Dat games als Outlast en Amnesia, waarbij je juist vlucht voor de monsters, eng zijn, kan ik niet ontkennen. Ook ik heb tijdens een InsideGamer-livestream een paar jaar geleden schreeuwend gezocht naar een virtueel plekje om mij te verbergen. Maar ik voel me eigenlijk té hulpeloos in deze games: ik kan immers niet terugvechten. Daardoor voelen deze spellen niet zozeer aan als horrorgames, maar als een potje virtueel verstoppetje spelen.

Dan is er natuurlijk altijd nog de Resident Evil-reeks, waar Capcom nog altijd nieuwe delen van blijft uitbrengen. Sinds het succes van Resident Evil 4 legt de ontwikkelaar echter vooral de nadruk op actie, al lijken de makers van het recente Resident Evil 7 vooral weer geïnspireerd te zijn door het spannende verstoppetje spelen uit bovengenoemde games, wat gecombineerd met een vr-helm op nóg ijzingwekkender is. Toch wil ik een lans breken voor de eerste drie Resident Evil-games. Wat mij betreft hebben die spellen namelijk de perfecte balans te pakken tussen uit angst wegrennen en stoer terugvechten.

Resident Evil 2 Remake

Perfecte balans

De eerste drie games verschenen op de originele PlayStation, al zijn er ook wat delen op de pc, Saturn en Nintendo 64 verschenen en zijn later natuurlijk diverse remasters en remakes uitgebracht. De wat onduidelijke, pixelige graphics en de laadschermen tussen elke kamer (waarbij je in de eerste persoon een deur traag ziet opengaan) droegen zelfs bij aan de angst die je ervoer tijdens het spelen. Wat voor gruwelijkheden zouden er achter de volgende deur op je liggen te wachten?

Minstens zo eng was de gebrekkige besturing waar je in deze games maar mee moest zien te werken. De personages waarmee je speelde, voelden meer aan als logge tanks dan als mensen van vlees, bloed en spieren, waarmee ze eigenlijk flexibel moesten kunnen bewegen. Wanneer je in een nauwe gang van alle kanten belaagd werd door zombies, was het extreem moeilijk om je hoofd koel te houden en je personage er zonder kleerscheuren voorbij te navigeren. Of de besturing nou expres zo uitdagend was, of dat zij simpelweg een product van haar tijd was: zij droeg enorm bij aan de constante angst voor plotseling opduikende vijanden.

Zowel de onduidelijke graphics als de houterige besturing zijn nagenoeg opgelost in de remakes. Hoewel Resident Evil Remake nog altijd niet zo soepel speelt als een willekeurige Assassin’s Creed- of Bayonetta-game, is het rondlopen, ronddraaien met je personage en mikken en schieten een stuk soepeler. De vrees dat je jezelf niet uit een benarde situatie weet te redden vanwege de stroeve gameplay is dus nagenoeg weggenomen. Ook het aankomende Resident Evil 2 Remake neemt dat obstakel weg.

Resident Evil 2

Nog altijd eng

Maar om nou te zeggen dat het spel er veel minder eng van wordt: nou, nee. Dat hebben de meer dan een miljoen mensen die de demo hebben gespeeld ook mogen ervaren. Het feit dat ondanks de verbeteringen in graphics en besturing het spel na al die jaren nog even ijzingwekkend is, spreekt boekdelen over hoe eng Resident Evil 2 meer dan twintig jaar na de originele release nog steeds is. Kogels en middelen om in leven te blijven zijn nog altijd lastig te vinden en dat laat je net zo vaak gevechten vermijden als ze aangaan. Elke kamer of nieuw gebied maak je weer die afweging: kan ik mij langs deze groep zombies – of andere gruwelen – manoeuvreren zonder dat het mij kogels of zelfs een kostbaar kruid kost?

En dan de talloze schrikmomenten die de game rijk is. De bloeddorstige honden die in de eerste Resident Evil plots door het raam springen zijn natuurlijk iconisch, maar Resident Evil 2 heeft de lugubere Licker. Je wéét vlak voor zijn entree dat er iets aan komt: tijdens je tocht door het politiebureau van Raccoon City is het net even té rustig, alsof de game ervoor probeert te zorgen dat je je opperste concentratie en alertheid even op een lager pitje zet. Maar wacht, zag je nou net iets aan de buitenkant van het raam voorbijkruipen? En dan hangt in de volgende gang aan het plafond dit vreselijk ogend wezen, dat met zijn lange tong en kwijl overduidelijk Leon als een lekker hapje ziet. Zie dan maar eens in alle concentratie je shotgun te pakken en hem op tijd overhoop te schieten!

Net zo verschrikkelijk is de op het eerste gezicht onverslaanbare Tyrant die je gedurende de game achtervolgt. De aanwezigheid van dit wezen hangt gedurende het spel als een verstikkende strop om de nek van spelers. Zo nu en dan hoor je hem in andere kamers rondstampen en besef je dat hij steeds dichterbij komt. Wanneer je hem niet hoort, is het misschien nog enger… want misschien staat hij te wachten achter die ene deur waar je doorheen moet.

Resident Evil

Resident Evil 2 Remake heeft natúúrlijk verbeterde graphics en gameplay ten opzichte van het origineel, maar lijkt verder nog even angstaanjagend als in 1998. Ik hoop dat oude fans en een hele generatie nieuwe spelers het aandurven vanaf 25 januari deze remake uit te proberen. Misschien opent het de ogen van gamers evenals die van Capcom, en beseft het bedrijf dat het al die jaren geleden al de perfecte horrorreeks in handen had, voordat allerlei vernieuwingen weliswaar nieuw leven gaven aan de franchise, maar ook de pure horror van de eerste drie games verwaterden. Zoals Resident Evil 2 worden ze simpelweg niet meer gemaakt tegenwoordig.

Resident Evil 2

Resident Evil 2 verschijnt 25 januari 2019 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Heb wel zin om deze game te spelen, maar ik ga m nog niet gelijk kopen.

    Vond de eerste Resident Evil's ook spannender dan de nieuwere.

    Ik ben begonnen met deel vier, wat ik overigens ook het beste deel vond. Daar was het wel meer spelen met een opgejaagd gevoel en bij de eerdere delen was het inderdaad vaak schrikken en ontdekken.
  • Zo zin in de game vrijdag. 2 miljoen mensen hebben de re2 demo gespeeld. Ongekend veel!
  • Ik ga wel ontkennen dat amnesia en outlast eng zijn. Tijdens het spelen van die games heb ik echt geen één keer het gevoel van angst gehad. Toegegeven bij outlast had ik één scare jump maar voor de rest was het net zoals amnesia walk through the park.

    De eerste paar Resident Evil games daarentegen zodra ik die speel ben ik echt weer gelijk paranoia. Geen één game heeft kunnen tippen aan deze games qua eng zijn (ja de Dino crisis games kwamen close)
  • @Meta_coola
    Heb je Dead Space 1 & 2 gespeeld? Deze zijn net zo eng en hebben meer shocks.
  • @SmartTies
    Ik kom bij Dead Space niet voorbij de eerste turret section. Misschien omdat ik linkshandig ben of gewoon niet goed genoeg, maar je kan helaas de besturing niet aanpassen. Ga het sowieso nog wel een keer proberen, want ik wil weten hoe het verder gaat.
  • Vond de demo ook erg lekker. De 30 mins waren ineens om terwijl ik nog wel wat rushte in de hoop een soort einde te halen voor die tijd (wat wel kon dacht ik).
    Ik denk dat ik m in april aanschaf als ik weer wat meer afgerond heb. Angst zoals in Outlast is er gelukkig niet want dat je daar compleet machteloos bent, ontzettend slecht zicht hebt en de frustratie van de batterijen voor die cam trek ik erg slecht.
  • Ik was altijd meer van de fatal frame dan de resi games .. Al moet ik toegeven dat ik de demo wel tof vond.
  • Enige games die mij bang kunnen maken:
    - Silent Hill
    - Fatal Frame
    - Resident Evil(1, 2, 3 etc en nu ook de remake demo)

    Resident Evil 2 Remake is de beste horror game van deze generatie, dat sowieso.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren