1. De Geruchtenmolen: Komt Scalebound naar de Switch?

De Geruchtenmolen: Komt Scalebound naar de Switch?

Een analyse van wat we tot nu toe weten

In de Geruchtenmolen nemen we een recent gerucht uit de game-industrie en bekijken we hoe realistisch het daadwerkelijk is. Zit er een kern van waarheid in of is het opgeklopte onzin? Vandaag analyseren we het gerucht dat Scalebound naar de Switch komt.

De kern van het gerucht

Scalebound, de geannuleerde Xbox One-game van PlatinumGames (Bayonetta, Astral Chain, Nier: Automata), zou in ontwikkeling zijn voor de Switch. GameInformer-redacteur Imran Khan meldde eerder deze maand in een aflevering van Kinda Funny Games dat Nintendo zijn portemonnee zou trekken voor een geannuleerde game van een ander bedrijf, een spel dat heel publiekelijk geannuleerd is, maar hij noemde geen game bij naam. Gisteren plaatste de website Nintendo Insider echter een nieuwtje waarin het claimt van (voor de buitenwereld anonieme) bronnen te hebben gehoord dat het mogelijk om Scalebound gaat.

Wat ging eraan vooraf?

Scalebound is een soort passieproject van PlatinumGames’ Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta en The Wonderful 101. Hij werkte al aan een concept in 2006, vlak voordat de studio werd opgericht. Toen ging het nog om een Wii-game waarin een meisje samenwerkt met een draak. De nadruk kwam echter op de ontwikkeling van de originele Bayonetta te liggen. Na de release van die game werd opnieuw gewerkt aan Scalebound, maar wederom kreeg een andere game voorrang: The Wonderful 101. In 2013 ging de ontwikkeling van Scalebound eindelijk echt van start. De game werd voor het eerst onthuld als Xbox One- en Windows 10-exclusive en draaide toen om een stoere gozer en zijn draak.

De actie-rpg werd diverse malen getoond, onder andere op verschillende E3-persconferenties van Microsoft. Er kwam echter maar geen zicht op een specifieke releasedatum en ook de verschillende demo’s die aan de buitenwereld werden getoond oogden verre van perfect. De game draaide maar met moeite op de Xbox One en de gameplay zag er, ondanks het stijlvolle concept, gewoonweg niet enorm leuk uit. Begin 2017 hakte Microsoft de knoop door en werd Scalebound geannuleerd.

Scalebound

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om geannuleerde projecten of games die niet van genoeg financiën worden voorzien op te pakken. Het bedrijf deed dit al met Bayonetta 2 (ook een game van PlatinumGames) en Devil’s Third. Daarnaast lijkt Nintendo een sterke band met PlatinumGames te hebben. De Bayonetta-reeks is nu zo goed als exclusief op Nintendo-platformen, The Wonderful 101 verscheen op de Wii U en in augustus verschijnt het vorige week onthulde Astral Chain op de Switch.

Hoe realistisch is het gerucht?

Met de sterke band tussen Nintendo en PlatinumGames en de neiging van Nintendo om oude projecten van nieuwe (financiële) impulsen te voorzien in het achterhoofd, lijkt het gerucht in eerste instantie logisch. Misschien wel té logisch. Diehard fans van Nintendo zien maar wat graag dat een project dat zoveel stof heeft doen opwaaien in de Xbox-community opeens exclusief naar de Switch komt. Het gerucht zou dus best een gevalletje wishful thinking kunnen zijn.

Daarbij is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Microsoft de eigenaar van alles omtrent Scalebound is. Nee, het handelsmerk is niet opnieuw vastgelegd door Microsoft, maar dat zegt niet zo veel: het bedrijf is automatisch nog eigenaar van het ontwikkelde concept en de bijbehorende assets. Natuurlijk is het een mogelijkheid dat Microsoft heeft besloten de rechten te verkopen aan de hoogste bieder – of misschien zelfs aan PlatinumGames zelf, om geen kwaad bloed tussen de twee bedrijven te creëren. Daarbij zijn er allerlei constructies te bedenken waardoor Scalebound op de Switch toch mogelijk is. Kijk maar naar Bayonetta: die franchise is altijd nog officieel eigendom van Sega, maar voelt nu toch als een Nintendo-franchise aan.

Bayonetta

Daarnaast lijken Microsoft en Nintendo redelijk goed met elkaar overweg te kunnen. Zo verschijnt Minecraft gewoon op de Switch, ondanks dat het nu eigendom is van Microsoft, en werd vorige week Hellblade aangekondigd voor de Switch. De Switch-versie van Hellblade was al in ontwikkeling voordat Microsoft ontwikkelaar Ninja Theory vorig jaar opkocht, maar het bedrijf had net zo goed die ontwikkeling kunnen stoppen. Daarbij steekt Xbox-kopman Phil Spencer zijn bewondering voor Nintendo niet onder stoelen of banken. Maar toch, we hebben het hier over bedrijven, en bedrijven willen bovenal geld verdienen. Het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat Microsoft de Scalebound-IP zonder haken of ogen heeft weggegeven.

Daarbij is het gerucht van Nintendo Insider dat Scalebound naar de Switch komt niet bepaald goed onderbouwd. De website staat niet bekend om het lekken van solide informatie uit de game-industrie en er wordt ook met geen woord gerept over de bronnen van de website. Het is net zo goed mogelijk dat Nintendo Insider de uitspraak van GameInformer-redacteur Imran Khan hoorde en zelf een geannuleerde game bedacht die veel stof zou doen opwaaien. We claimen niet dat Nintendo Insider dit heeft gedaan – daar hebben we geen aanleiding voor gevonden – maar het is iets om in het achterhoofd te houden.

Het wordt overigens pas echt interessant in het forumtopic over dit onderwerp op ResetEra. Jason Schreier, Kotaku-redacteur en een van de meest gerespecteerde onderzoekjournalisten in de game-industrie, meldt daarin dat hij vorige zomer geruchten heeft gehoord over een Switch-versie van Scalebound. Natuurlijk is dat geen bevestiging, maar het is wel een sterke bron die in ieder geval meldt al vaker iets hierover gehoord te hebben. Waar rook is, is vuur.

Daar tegenover staat een andere belangrijke vraag: heeft PlatinumGames überhaupt tijd om aan Scalebound te werken? Er zijn (volgens de Wikipedia-pagina) zo’n 206 mensen werkzaam bij PlatinumGames. De studio ontwikkelt Bayonetta 3 en Astral Chain voor de Switch, Babylon’s Fall voor Square Enix en maakt ook nog twee mobiele games. Met zo’n hoeveelheid projecten zou je toch denken dat iedereen het te druk heeft voor nóg een game. Aan de andere kant komt Astral Chain deze zomer al uit – de ontwikkeling wordt dus langzaam afgerond – en weten we niet in wat voor stadium de ontwikkeling van een eventuele Switch-versie van Scalebound zou kunnen zijn. PlatinumGames maakt daarnaast ook regelmatig gebruik van aannemers – ontwikkelaars buiten de studio zelf om mee te helpen aan het ontwikkelen van assets.

Conclusie

Zoals bij elk gerucht is er geen definitieve ja of nee op de vraag of Scalebound naar de Switch komt. Pas wanneer de bedrijven in kwestie een statement naar buiten brengen, weten we hoe de vork in de steel zit. Uitgaande van bovenstaande speculatie neigen we bij InsideGamer iets meer naar een situatie waarin dit gerucht niets meer dan wishful thinking is. Door de uitspraak van Imran Khan is het balletje gaan rollen en een website is daar slim op ingesprongen. We sluiten het gerucht echter ook niet uit – daarvoor heeft Nintendo dit trucje al iets te vaak geflikt en zijn de uitgever en PlatinumGames te gehecht met elkaar. Als we het percentagegewijs zouden moeten uitdrukken, dan zouden we neigen naar 30 procent waarheid, en 70 procent onzin.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn
  • Leuk rubriekje als deze vaker terugkeert ook leuk om aan het eind van het jaar te kijken of jullie een beetje gelijk hadden.

    Ik verwacht inderdaad ook niet dat Scalebound in de hoedanigheid van wat we kenden van de Xbox opeens op de Switch opduikt. Misschien worden er assets of wat dezelfde elementen gebruikt, maar dezelfde game zal het niet zijn denk ik.
  • @That Mr Awesome Thanks! Het is inderdaad de bedoeling dat we bij grote geruchten dit vaker gaan doen.

    Aan het eind van het jaar kijken in hoeverre we geruchten goed hebben ingeschat is inderdaad een erg leuk idee!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren