1. De geschiedenis van Mario Kart: Deel 1

De geschiedenis van Mario Kart: Deel 1

Let’s a go!

Na meer dan 25 jaar is Mario Kart uitgegroeid tot één van de meest iconische franchises van Nintendo en van de game-industrie. Deze reeks maakte het kartracegenre enorm populair en hij innoveerde keer op keer met nieuwe uitgaves. Met de aankomende lancering van de smartphonegame Mario Kart Tour, lijkt het een goed moment om op de serie terug te blikken. Gezien de omgang van de serie kan dit niet in één artikel, daar zouden we de games tekort mee doen. We nemen jullie even mee terug in de tijd, naar het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw.

Super Mario Kart (SNES) – 1992

Shigeru Miyamoto geeft zijn team de opdracht om een nieuwe F-ZERO-game te maken, eentje voor twee spelers. Al snel komt het team erachter dat het niet mogelijk is twee spelers gelijktijdig over lange rechte wegen te laten rijden. 

Volgens Miyamoto werd niet Donkey Kong maar Donkey Kong Jr. toegevoegd aan de game, ter viering van het tienjarig bestaan van de gelijknamige arcade-game uit 1982.

Daardoor zou het oppervlakte van levels te groot worden voor de SNES, waardoor Nintendo afziet van het oorspronkelijke idee. In plaats daarvan kiest het team ervoor om racebanen te maken binnen een relatief klein vierkant oppervlakte met veel bochten. De ontwikkelaars bedenken dat logischerwijs alleen karts op dit soort banen kunnen racen.

In eerste instantie worden standaard personages in overalls gebruikt als bestuurders, maar die worden als snel vervangen met personages zoals Mario, vanwege zijn herkenbare vorm en kleuren. Dit ziet er zo goed uit dat het team besluit om de kartgame een Mario-thema te geven, en om meer bekende Nintendo-personages in de game te stoppen, namelijk Luigi, Peach, Yoshi, Bowser, Koopa Troopa, Donkey Kong Jr. en Toad. Mario Kart is geboren.

Na een jaar ontwikkeltijd komt Super Mario Kart op de markt, en Nintendo heeft meteen een succes te pakken. Super Mario Kart wordt uiteindelijk de op drie na bestverkochte game op de SNES. Jaren later krijgt de game nog een beschikbare versie op zowel de Wii, Wii U (via Virtual Console), 3DS als de SNES Classic Mini.

Mario Kart

Mario Kart 64 (N64) – 1996

Voor Mario Kart 64 beschikt Nintendo over betere hardware, technologie en een groter team van ontwikkelaars. Naast nieuwe personages, animaties en voorwerpen maakt de krachtige chip van de N64 het mogelijk om met maximaal vier spelers tegen elkaar te spelen, in zowel normale races als in de Battle-modus. De hardware geeft het team op meerdere fronten meer creatieve vrijheid. Racebanen worden niet langer plat ontworpen, maar met verschillende hoogtes. Het biedt nieuwe dimensies en opties voor de franchise en het resulteert in zestien memorabele racebanen, waaronder Royal Raceway, Bowser’s Castle en Rainbow Road.

Tijdens de ontwikkeling overwegen de ontwikkelaars een modus toe te voegen waarin geen voorwerpen gebruikt kan worden, die alleen draait om racen. Dit wordt in eerste instantie gedaan om de F-ZERO-fans aan te spreken, maar wordt uiteindelijk toch geschrapt nadat bètatesters allemaal kiezen voor de modus met voorwerpen. Uiteindelijk is er toch nog een schim van de voorwerploze modus te zien in Time Trial, waarin spelers alle banen in een zo snel mogelijke tijd moeten afleggen met slechts drie paddenstoelen ter beschikking.

In Mario Kart 64 zit daarnaast voor het eerst een ‘Mini-Turbo’: spelers die tijdens een bocht voor een bepaalde tijd driften krijgen een snelheidsboost om een snellere tijd neer te kunnen zetten. Volgens de regisseur van de game, Hideki Konno, is dit toegevoegd om spelers te belonen wanneer ze goed racen. Naast nieuwe voorwerpen zoals het blauwe schild en de gouden paddenstoel, is het voor het eerst mogelijk om meerdere dezelfde items te krijgen, zoals bananen en rode of groene schilden.

Mario Kart

Mario Kart 64 biedt nog meer chaos en knotsgekke lol dan zijn voorganger, en dat blijkt nog meer aan te slaan dan die originele game. De game wordt zelfs de op één na bestverkochte game van de console, achter het klassieke Super Mario 64. De game krijgt na een aantal jaar ook nog een versie op de Wii en Wii U.

Mario Kart Super Circuit (GBA) – 2001

Mario Kart Super Circuit voor de GameBoy Advance is de eerste handheldgame van de serie, en met het uitbrengen van de game wordt een trend in gang gezet waarin Nintendo slechts één versie van Mario Kart uitbrengt per console. Uit de stijl van de game is te zien dat er meerdere componenten uit eerdere versies zijn gebruikt voor de handheld-versie, mede om uit te lichten waartoe de GameBoy Advance in staat is. Denk dan aan de ‘Mode 7-graphics’ uit Super Mario Kart, waarmee achtergronden gedraaid kunnen worden om verschillende effecten te creëren, en de ‘billboarding-techniek’ uit Mario Kart 64, waarin 2D-objecten in een 3D-wereld worden geplaatst om te voorkomen dat de game traag wordt.

Toch is dit de enige Mario Kart-game waarin geen enkel nieuwe personage wordt toegevoegd aan de reeks; de game heeft precies dezelfde acht personages als in de N64-versie. Dit gebrek aan nieuwe personages wordt echter ruimschoots gecompenseerd met de toevoeging van twintig originele banen, evenals alle twintig banen van de originele Super Mario Kart. Hiermee is Super Circuit de eerste Mario Kart-game met ‘retro-banen’.

Mario Kart
Mario Kart

Overigens is de multiplayer van de serie ook beschikbaar op de handheld, dankzij de Game Boy Link-kabels. Met deze speciale kabels kunnen maximaal vier GBA’s aan elkaar worden gekoppeld om tegelijk tegen elkaar te spelen. Het opvallende aan deze functie is dat hierbij slechts één cartridge van de game nodig is.

In navolging van de vorige Mario Kart-games wordt Super Circuit een verkoopsucces, het wordt zelfs de op vier na bestverkochte GBA-game aller tijden. In 2015 krijgt de game bovendien een uitgave op de Wii U. Dat een Mario Kart-game ook op een handheld goed verkoopt biedt perspectief voor de toekomst van de gamereeks.

Natuurlijk weten we allemaal hoe dat afloopt.

In deel 2 van deze reeks zetten we deze geschiedenisles voort met de volgende drie klassiekers: Mario Kart: Double Dash, Mario Kart DS en Mario Kart Wii.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rick Bloemzaad Redacteur bij Gamer.nl en Insidegamer.nl. Houdt van zowel moderne games als klassiekers. Van Overwatch en Mario Kart 8 Deluxe tot Super Mario 64 en GTA 2.

Reacties

  • Ik hoop op een Mario kart ultimate. Waar ze alle banen uit de serie gebruiken. En dan allemaal in HD. Al is dat wel een hele grote klus. Maar dan zal MK zou gruwelijk worden.
  • @legogamingfan

    Mario Kart 8 komt imo in de buurt.

    De serie moet imo losbreken van Mario en net als smash multi IP zijn ipv alleen mario. Zoals de F-zero, zelda en Animal crossing tracks al deden in de DLC van 8.
  • @Newgamessuck

    Klopt maar met ultimate bedoel ik echt alle banen. En ik zou ook een Nintendo racing game tof vinden. Alleen dan wel met de naam Mk. Alleen dan met een betere verdeling van series. Dat is het probleem een beetje met Smash. Fire Emblem bijvoorbeeld is daar teveel aanwezig en andere series hebben te weinig aandacht. De balans is daar een beetje zoek. Maar mocht je idd een Nintendo racing game maken. Dan zou je speciale cups kunnen maken van per serie Dus bijvoorbeeld de pokemon cup. De star Fox cup de Dkc cup etc. En misschien meer dan alleen karts. Dus ook andere voertuigen die passend zijn bij een bepaalde serie
  • @legogamingfan

    Hey kaas, jij ook weer terug? Wat is er met gamerfan31 gebeurd?
  • @Shuckles

    Kaas ken geen kaas. Ja voor op mijn brood.
  • @legogamingfan ik hoop eigenlijk op een nieuwe Mario Kart voor de Switch met nieuwe banen en de mogelijkheid om idd net als smash meer personages te unlocken. Nieuwe DLC is ook welkom.
  • Ik ben Mario Kart pas eigenlijk gaan spelen sinds deeltje 64. Wat ik wél speelde was Wacky Wheels op mijn 386. Kent iemand die game? Ik hoor er namelijk nooit iemand over maar die game was geniaal. Egels doodrijden en vervolgens afschieten, heerlijk ;)

    referentie:

    https://i.ytimg.com/vi/0vVIiKp6xMs/hqdefault.jpg
  • @benjaminben

    Ja zeker DOS games! Veel gespeeld, door gebrek aan n snes. Dat was nog is het betere jat en plak werk.

    Mario 64 is mijn favoriet, of toch de battle mode van de snes versie.

    Maar mooi de nieuwe "mini turbo" om goeie spelers te belonen en dan gelijk het blauwe schild introduceren, you evil bastards.
  • @benjaminben

    Dat heb ik vroeger ook regelmatig gespeeld.
  • @benjaminben egels doodrijden?? Die game moet verboden worden!
  • Mario kart 64 was de vetste, puur om het feit dat de banen niet zo breed waren.. Dat vond ik juist een minpunt bij de nieuwe versies…

    Wat een oorlog was Mario kart 64 met vrienden zeg…
  • Blijft leuk en ik speel ze allemaal nog wel eens. Ik hoop ook echt op een nieuw deel voor de Switch.
  • @adutchman

    Mario Kart 8 is al vet oud. Het is een van Nintendo's grootste titels, dus weet zeker dat de nieuwste Mario Kart wss al af is omdat het team altijd nieuwe Mario Karts blijft maken.

    'probleem' is dat Mario Kart 8 deluxe een ongelovelijk succes is en tot vandaag de dag nog prima verkoopt. Dus logisch dat ze hem niet gelijk uitbrengen.
  • @Newgamessuck

    Let's hope so;)
  • Leuk om eens te lezen hoe het idee voor MK tot stand is gekomen.

    Ik heb zelf denk ik het meest genoten van Double Dash. Dat was in de tijd dat we op vrijdag- of zaterdagavonden bij elkaar zaten te gamen met een biertje.

    Overigens denk ik dat MK8 de beste is. Ik heb die op de Wii U en daarom mag er van mij best een nieuw deel voor de switch uitkomen. Geen zin om mk8 nog een keer te kopen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren