1. De geschiedenis van Mario Kart: Deel 2

De geschiedenis van Mario Kart: Deel 2

Nintendo heeft de smaak te pakken

In deel 1 van deze reeks werd duidelijk hoe Nintendo Mario Kart creëerde en hoe de franchise met elke uitgave steeds populairder werd. In dat artikel kwamen de eerste drie games van de franchise aan bod: Super Mario Kart, Mario Kart 64 en Mario Kart Super Circuit. In aanloop naar de lancering van Mario Kart Tour nemen we in dit tweede deel van deze geschiedenisles de volgende drie Mario Kart-games onder de loep, namelijk Mario Kart: Double Dash, Mario Kart DS en Mario Kart Wii.

Mario Kart: Double Dash (GameCube) – 2003

Na de lancering van Mario Kart Super Circuit besluit Nintendo om de volgende Mario Kart weer voor consoles te ontwikkelen. Ondertussen brengt het Japanse bedrijf in 2001 een nieuw systeem uit, de Nintendo GameCube. Met het verschijnen van de nieuwe hardware blijft het bedrijf trouw aan zijn traditie om één Mario Kart per systeem uit te brengen en begint Nintendo snel met het werken aan een nieuwe uitgave. Na Mario Kart 64 duurt het uiteindelijk zeven jaar totdat er een volledig nieuwe consoleversie verschijnt van Mario Kart.

Met Mario Kart: Double Dash haalt Nintendo wederom alles uit de kast om vernieuwende gameplay-elementen toe te voegen. De meest opvallende vernieuwing wordt al duidelijk in de titel van de nieuwe game. De speler kiest uit twee personages die op één kart plaatsnemen. Het ene personage bestuurt het voertuig, terwijl de ander voorwerpen gooit op de racebaan. Deze twee personages kunnen op elk moment tijdens de race van positie wisselen. Dit geeft een nieuwe strategische laag aan de gameplay, vooral ook omdat nu twee verschillende items tegelijk vastgehouden kunnen worden. Er wordt zelfs co-op aan de game toegevoegd, want spelers kunnen samen plaatsnemen op één kart.

Nintendo biedt daarnaast de mogelijkheid om met maar liefst twintig personages te spelen. Het is dan ook de eerste Mario Kart-titel waarbij personages vrijgespeeld kunnen worden. Spelers beginnen met zestien personages en kunnen daarnaast vier anderen vrijspelen door het winnen van specifieke toernooien. Het aantal beschikbare personages aan het begin van de game is een verdubbeling ten opzichte van de vorige drie games. Ook kunnen er voor het eerst karts worden vrijgespeeld die, in tegenstelling tot de personages in Mario Kart Super Circuit, van invloed zijn op de snelheid, acceleratie en gewicht van de speler.

Een ander opvallende vernieuwing is de introductie van speciale voorwerpen. Elk personage heeft een uniek item dat normaal alleen met dat personage verkregen en gebruikt kan worden tijdens de race. Hierdoor komt er nog meer strategische diepgang in de game, waarbij spelers personages kiezen op basis van hun speciale voorwerpen. Met de nieuwe toevoegingen aan de Mario Kart-franchise groeit het uit tot de op één na meest succesvolle game voor de GameCube. Nintendo slaagt er uiteindelijk in om wereldwijd 6,88 miljoen exemplaren van de game te verschepen.

Mario Kart DS (DS) – 2005

Eind 2004 lanceert Nintendo de opvolger van de Game Boy Advance, de Nintendo DS. Met het succes van de vorige draagbare Mario Kart-game is het een logische stap om daar een opvolger voor uit te brengen. Een jaar na de lancering van het systeem introduceert Nintendo Mario Kart DS. Het vernieuwende element dat ditmaal aan de reeks wordt toegevoegd, is online racing. Spelers kunnen met de game direct racen met spelers over de hele wereld via een speciale wifi-verbinding van Nintendo. Per race kunnen maximaal acht spelers deelnemen in één lobby. Met Mario Kart DS is het zelfs mogelijk om met acht spelers te rijden via een lokale verbinding waarbij slechts één kopie van de game vereist is. Alhoewel de GameCube-versie ook de optie bood om met acht spelers tegelijk te spelen, kon dit niet via internet en waren speciale kabels vereist om de verbinding tot stand te brengen. De gloednieuwe functie slaat direct aan bij fans.

Ook aan vrij te spelen content is er in Mario Kart DS geen gebrek. Er zijn vier personages, waaronder nieuwkomers Dry Bones en R.O.B., en twintig karts vrij te spelen. Daarnaast stelt Mario Kart DS ook een totaal van 32 racebanen beschikbaar, waarvan zestien afkomstig zijn uit vorige Mario Kart-games. Retrobanen zijn sindsdien een vast onderdeel in de Mario Kart-reeks.

Een compleet nieuwe modus in de Mario Kart-franchise is de missiemodus. Spelers moeten in deze modus specifieke opdrachten vervullen om de missie te voltooien. Na iedere acht missies staan spelers tegenover een eindbaas die verslagen moet worden.

Opvallend aan de DS-versie van Mario Kart is het gebrek aan functies voor de touchscreen van het systeem. Volgens producer Hideki Konno kiest Nintendo hier bewust voor, omdat de gameplay en besturing al druk genoeg is voor de speler. Met de toevoeging van meer touchscreenfunctionaliteiten zou dit volgens hem alleen maar verwarrend zijn voor spelers. Er worden wereldwijd 23,6 miljoen exemplaren van de game verscheept. Daarmee komt het op de derde plaats van bestverkochte DS-games allertijden.

Mario Kart 3DS

Mario Kart Wii (Wii) - 2008

Met de komst van de Nintendo Wii in 2006 wordt een nieuwe technologie aan de consoles van het bedrijf toegevoegd; motion controls. Dit biedt kansen voor de Mario Kart-franchise om een andere manier van spelen te introduceren. Hideki Konno is net als bij Mario Kart DS de producent en voegt compleet nieuwe functies toe. Zo verbetert Konno de online modus, waardoor spelers langer blijven spelen. In de DS-versie kwam het veelvuldig voor dat online lobby’s na een aantal races werden verlaten door spelers zonder dat er nieuwe spelers bij konden komen. In de Wii-game kunnen online lobby’s nu na elke race bijgevuld worden met nieuwe spelers als eerdere spelers die lobby hebben verlaten.

Een andere toevoeging is het beruchte Wii-wieltje. Tijdens de ontwikkeling van de accessoire wordt snel duidelijk dat het ontwerp zo licht mogelijk moet zijn om geschikt te zijn voor langere speelsessies. Uiteindelijk krijgt het wiel een witgekleurd licht ontwerp dat standaard wordt meegeleverd bij elke kopie van Mario Kart Wii. Spelers kunnen hun Wii-controller hierin plaatsen om zo het gevoel te hebben met een echt stuur rond te racen. Niet iedereen is gecharmeerd van het design, maar het wieltje is dan ook optioneel.

Al sinds Mario Kart: Double Dash pleitte Konno voor de toevoeging van BMX motorbikes als bruikbare voertuigen voor de personages, maar het werd destijds geweigerd doordat Nintendo het een raar idee vond om Mario op een motor te laten zitten. Met Konno aan het roer kan hij zijn plan toch uitwerken en testen ontwikkelaars dertig ontwerpen voor de bikes om tot geschikte voertuigen uit te komen voor alle personages.

Naast nieuwe voertuigen verschijnen ook nieuwe gezichten in de franchise, waaronder Funky Kong en Dry Bowser. Ook is het inmiddels een gewoonte om naast zestien compleet nieuwe racebanen, tevens zestien retrobanen uit eerdere Mario Kart-games in het spel te stoppen. Er worden wereldwijd in totaal 37,2 miljoen exemplaren van Mario Kart Wii verscheept en het spel is daarmee de op één na bestverkochte Wii-game. Tot vandaag is Mario Kart Wii niet alleen de bestverkochte Mario Kart-game van de hele franchise, maar bezet de game ook een plek in de top tien van bestverkochte videogames allertijden. Mario Kart nestelt zich per uitgave steeds meer als grote naam in de game-industrie en dit groeiende succes van Nintendo lijkt naar meer te smaken.

mario kart wii

In deel 3 van deze reeks sluiten we de geschiedenisles af door terug te kijken naar de laatste drie Mario Kart-spellen: Mario Kart 7, Mario Kart 8 en Mario Kart 8 Deluxe. Klik hier om deel 1 te lezen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rick Bloemzaad Redacteur bij Gamer.nl en Insidegamer.nl. Houdt van zowel moderne games als klassiekers. Van Overwatch en Mario Kart 8 Deluxe tot Super Mario 64 en GTA 2.

Reacties

  • Aaah Mario Kart DS.
    Wat een leuke game was dat.

    De PSP en DS waren de leukste handhelds imo.

    :')
  • Leuk artikel!

    Ik heb echt mooie herinneringen aan Mariokart DD. Al mijn vrienden hadden destijds een Gamecube en het was dan ook bijna ieder weekend wel raak dat we met z'n vieren aan t scheuren waren over Babypark of DK Mountain.

    Helaas heb ik met het huidige Babypark circuit op de Switch niet hetzelfde gevoel als wat ik toen had met MK DD. Deze was veel chaotischer!
  • @Jeffre9923
    Babypark in DD was inderdaad een en al chaos. Dat was gewoon rijden op geluk dst je geen schildjes of dingen op de baan tegenkwam.
    Dat is een schitterende baan.

    Zou misschien een leuke battle roysl baan zijn. Met honderd tegelijk en dan maar hopen.
    Mag de baan gerust iets langer en iets breder worden.
  • Je link naar deel 1 brengt me naar ign. Dat is niet de bedoeling :)
  • @SmartTies Oeps, foutje. Heb inmiddels de juiste link erin gezet. Bedankt voor de tip!
  • Gisteren heb ik Mario Kart 8 Deluxe eindelijk gekocht voor de Switch. Als ze bij Nintendo hun best zouden doen om Mario Kart te verpesten, dan nog slagen ze er niet in denk ik. Wat een goede games zijn het, stuk voor stuk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren