1. De geschiedenis van NBA 2K - Twintig jaar onderweg

De geschiedenis van NBA 2K - Twintig jaar onderweg

Precies twee decennia lang staat de NBA 2K-serie al aan de top van sportgames. Dat ging soms goed, soms geweldig, maar niet altijd zonder slag of stoot of kritiek. Dit jaar is het tijd om het tij te keren. Maar, waar begon het eigenlijk?

Basketbal en Nederland zijn nooit echt een gelukkig huwelijk geweest. Ja, in de vroege jaren 90 misschien. Toen liep heel Holland rond met petjes van de Chicago Bulls, tijdens de hoogtijdagen van Michael Jordan. Ik was zelf een jaar of acht en ik kon geen twee basketbalspelers noemen. Maar wel Jordan. Hetzelfde gold in die tijd voor bijna iedereen in Nederland. In 1996 was het voor de tweede keer raak, toen de film Space Jam verscheen. Basketbal was cool. Alleen ging dat sentiment met het verlopen van Space Jams populariteit weer snel verloren.

Space Jam

BOOMSHAKALAKA!

En qua gamen dan? Eén woord, dat geen kind uit 1996 ooit meer vergeet: BOOMSHAKALAKA! NBA Jam maakte, vooral op de SNES, furore als een van de tofste sportspellen ooit gemaakt. De basket kon kapot, de bal in de fik en talloze cheats om met bijvoorbeeld Bill Clinton te spelen maakte van dit over-de-top spektakel een heuse rage.

Maar het zou jaren duren voordat NBA als game echt het respect zou krijgen dat de sport verdient. En dat begon precies twintig jaar geleden met de eerste stap: NBA 2K. Ja, in die tijd was 2K nog hip om te zeggen in plaats van gewoon 2000. En verrassend genoeg had het ook helemaal niks te maken met uitgever 2K Sports, want die eerste game werd ‘gewoon’ door SEGA gepubliceerd voor de Dreamcast.

NBA 2K

SEGA’s 2K

Zes jaar lang zou SEGA de NBA 2K-serie runnen, voordat het ontwikkelaar Visual Concepts verkocht aan uitgever Take Two Interactive. Daarmee haalde het een goeie serie in huis. Geen geweldige, maar een franchise met respect voor de sport. Eentje zonder serieuze concurrentie en een naam waarop voortgebouwd kon worden.

Dat voortbouwen deed het een paar jaar lang ook, totdat met NBA 2K11 de serie ineens verheven werd van goed naar geweldig. Basketbalfanaten wisten het al jaren, dit was immers hun serie. Maar met 2K11 keken ook algemene sportliefhebbers ineens op. Een sportgame die beter ontvangen werd dan PES, of FIFA of Madden? Een game die er mooier uitzag dan de grote sportgames die ze kenden? Torenhoge cijfers vlogen in de rondte en het was één van de eerste keren dat mensen even twee keer naar een tv moesten kijken, omdat ze in een eerste vluchtige blik weleens konden denken dat er een echte basketbalwedstrijd op tv vertoond werd. Diepgang, animaties, content, sfeer; alles klopte tot op een voor dat moment nooit eerder vertoond niveau.

NBA 2K11

De eerste koning

NBA 2K11 pakte de kroon van niemand af, maar smeedde hem voor zichzelf. En in de jaren die volgden kwam er niemand om ‘m af te pakken. Zelfs grootmacht EA is met zijn meermaals gênant falende NBA Live nooit in de buurt gekomen. En natuurlijk, ook de 2K-serie heeft zijn steken laten vallen. Van een mislukte poging met 2K16 waarin Spike Lee een verhaallijn mocht ontwerpen, tot online problemen bij meerdere releases en een waar debacle met te dure en oneerlijke microtransacties vorig jaar. Iets waar we in Nederland (of België) overigens geen last van gaan hebben, want vanwege nieuwe regelgeving wordt de optie om packs te kopen met echt geld uit ‘onze’ edities gesloopt.

Desalniettemin moet 2K19 om meerdere reden een soort redemption-game worden. Niet alleen vanwege de backlash van vorig jaar, of vanwege plotselinge concurrentie – want die is er niet. Nee, Take Two gaat dit jaar aangrijpen om de NBA-serie weer vlekkeloos te krijgen. Het wil hype opbouwen met het feit dat dit dé anniversary edition is. NBA 2K viert zijn twintigste verjaardag en Take Two Interactive wil alles goed doen. En dat doet het met een grotere nadruk op simulatiegameplay.

NBA 2K19

Voor de sportpuristen

We moeten nog even wachten op de eerste hands-on, maar de voortekenen zijn – in ieder geval voor de diehard sportpurist – gunstig. De 2K-serie was al nooit een heel toegankelijk spel, maar de hoge instapdrempel loonde altijd enorm. En de eerste geluiden lijken erop te wijzen dat zowel de instapdrempel, als die beloning, dit keer beiden zijn toegenomen. Wat het gaat worden? We mogen het bijna zien. Maar duidelijk is dat deze franchise, die evenveel respect als hoon heeft ontvangen de afgelopen jaar, terug wil naar enkel respect. Twintig jaar NBA 2K staan voor de deur. Take Two Interactive, laat maar zien wat je in huis hebt!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren