1. De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 2

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 2

Enge reclames en de bestverkochte console ooit

PlayStation bestaat al meer dan 25 jaar en in die tijd heeft Sony’s gameplatform genoeg ups en downs gehad. Nu de vijfde console in aantocht is, vonden we het tijd om eens te kijken naar de verschillende hoogte- en dieptepunten van PlayStation, de één significanter dan de ander. Hieronder vind je deel 2, lees hier deel 1.

Dieptepunt: Enge reclames

Als er iets is wat we nooit zullen begrijpen, dan zijn het wel de gekke marketingcampagnes die Sony ooit voerde. Regelmatig verschenen er vreemde en oprecht enge reclames met mensen die hun zonden opbiechten, een spookhuis met bewegende organen en een gestoorde, huilende babypop. Ook haalde het bedrijf Twin Peaks-regisseur David Lynch over om een soort found footage-video te maken over een meisje met ogen aan de zijkanten van haar hoofd dat mensen de stuipen op het lijf joeg. Waarom ze in godsnaam zo bizar waren weet niemand, maar mensen overtuigen om een PlayStation te kopen deden ze in ieder geval niet.

Maar goed, in 2007 vond ook een God of War-feestje plaats met een dode geit.

Hoogtepunt: PSVR is de bestverkochte vr-headset

In 2016 ging Sony de strijd aan met Oculus en HTC door de PlayStation VR een paar maanden na de Oculus Rift en de HTC Vive uit te brengen. Hoewel de verwachtingen vooraf niet bijster hoog waren, bewijst de PSVR dat je niet per se de beste hardware nodig hebt om een goede vr-ervaring te bieden. Er werden vijf miljoen stuks van de bril verkocht en het is daarmee zeer waarschijnlijk de bestverkochte vr-bril tot nu toe.

Inmiddels zijn er ook genoeg redenen om specifiek voor de PSVR te gaan, zoals Astro Bot: Rescue Mission, Moss en Blood & Truth en een hoop third-party-titels. De potentie van de PSVR is nog lang niet volledig benut, maar de headset draagt overduidelijk bij aan de groei van virtual reality als medium.

playstation

Dieptepunt: PlayStation TV

Voortbouwend op de PlayStation Vita lanceerde Sony in 2013 de PlayStation TV, een klein apparaatje waarmee je Vita-games kunt afspelen op de tv en games kunt streamen vanaf een PS4. Wat begon als een goed idee werd helaas al heel snel een van de grootste flops uit de geschiedenis van Sony. Door de touchscreen- en touchpadfunctie van de Vita waren juist de games die mensen zonder de handheld op hun tv wilden spelen niet compatibel, zoals Uncharted en Gravity Rush, waardoor de functionaliteit behoorlijk in het water viel. Ook het streamen van PS4-games viel door de resolutie van 720p wat tegen, apps als Netflix ontbraken en het menu – dat is ontworpen voor de Vita’s touchscreen – was behoorlijk onhandig. Geen wonder dat niemand PlayStation TV wilde hebben.

playstation

Hoogtepunt: Het succes van de PlayStation 2

De PlayStation 2 is de bestverkochte console ooit en daarmee een gigantische triomf voor Sony. Een grote factor hierbij was de prijs van dvd-spelers; deze apparaten waren gemiddeld tweemaal zo duur als de PlayStation 2, die ook gewoon dvd’s afspeelde. Voor veel consumenten was de keuze daarom snel gemaakt. Een andere factor was natuurlijk de fantastische line-up aan games, die van alle markten thuis was.

Kinderen wiens ouders een PS2 kochten hadden genoeg om uit te kiezen, terwijl legendarische titels als God of War, SSX, Timesplitters, Kingdom Hearts en de driedimensionale Grand Theft Auto-games fanatieke gamers overhaalden om de console in huis te halen. Waar de eerste PlayStation de acceptatie van gamen als hobby heeft bevorderd, zorgde de opvolger ervoor dat het mainstream publiek bereikt werd.

PlayStation 2

Dieptepunt: PSP Go

Tegen het einde van de levenscyclus van de PSP bracht Sony een laatste versie van de handheld uit: de PSP Go. Het apparaatje zag en ziet er nog steeds prachtig uit en is lekker compact dankzij een uitschuifbaar scherm. De belangrijkste eigenschap van de Go was het feit dat de UMD-drive ontbrak, waardoor games enkel digitaal konden worden gekocht. Hoewel we daar vandaag de dag niet meer van opkijken, viel het destijds niet in goede aarde bij gamers die stapels UMD’s hadden.

Het idee dat games opnieuw moesten worden aangeschaft om op de Go te spelen was uit den boze. Bovendien waren de wififunctionaliteiten matig, waardoor een game downloaden al gauw een uur duurde. Winkelketens stonden logischerwijs aan de kant van de consument, bijvoorbeeld door het model niet eens in de schappen te leggen omdat ze de verkoop van fysieke games misliepen. Daarbij was de PSP-3000 goedkoper dan de PSP Go, die 250 dollar koste. Achteraf gezien was de Go z’n tijd ver vooruit, maar het leidde wel tot een tragische ondergang.

Dieptepunt: PlayStation Underground Holiday Demo Disc

Ten tijde van de PlayStation en PlayStation 2 bracht Sony geregeld demodisks uit: schijfjes met demo’s van aankomende games. Sommige hiervan waren absolute parels, met demo’s voor klassiekers als Metal Gear Solid en Gran Turismo. In 2004 stopte Sony de Holiday Demo Disc bij het populaire tijdschrift PlayStation Underground, met demo’s voor onder andere Jak 3, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal en Star Wars Battlefront.

Ook stond de demo voor Viewtiful Joe 2 op de disk, een ogenschijnlijk leuk voorproefje op de game. Niets was echter minder waar: wanneer spelers specifiek deze demo opstartte werden hun memory cards volledig gewist. Jawel, alle savedata voor bijvoorbeeld Final Fantasy 10 of GTA: San Andreas was volledig verdwenen. Sony stuurde een kaart met welgemeende excuses naar abonnees van het blad, maar de schade was al aangericht.

Viewtiful Joe 2

Hoogtepunt: The Last of Us en andere klassiekers

Je kunt eigenlijk geen lijst met hoogtepunten uit de geschiedenis van PlayStation maken zonder de games zelf te noemen. In de loop der jaren zijn er talloze titels uitgebracht die we nooit meer zullen vergeten, zoals Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, Crash Bandicoot, Tomb Raider, Shadow of the Colossus, Uncharted 2, The Last of Us, God of War en nog veel meer titels. Het is een unieke geschiedenis aan games, waar voor elk soort gamer wel wat tussen zit. Omdat we zoveel goede herinneringen hebben aan deze games verdient Sony over het algemeen een pluim. Petje af.

The Last of Us

Dieptepunt: PSN-hack

Zeker toen gebruikers nog niet maandelijks betaalden voor het PlayStation Network waren er regelmatig problemen. Niks haalt het echter bij de grote PSN-hack van april 2011, wellicht de grootste ramp in de geschiedenis van PlayStation. Nadat PSN een paar dagen offline was bevestigde Sony dat een externe partij toegang had tot het netwerk en de gegevens van 77 miljoen gebruikers waren gestolen.

Laat dat even bezinken: adressen, wachtwoorden, creditcardgegevens en telefoonnummers van 77 miljoen gebruikers waren gestolen. Sony riep gebruikers op om alle wachtwoorden te veranderen en te checken en creditcards te blokkeren. Het nieuws ging de wereld over en Sony ging diep door het stof tijdens een persconferentie. Als goedmaker kregen spelers een aantal gratis games en een maand gratis PlayStation Plus, en belangrijker nog: het onthulde een ‘nieuw’ PlayStation Network met verbeterde beveiliging. De inbraak heeft honderden miljoenen dollars gekost en het duurde lang voordat de reputatie van Sony weer was hersteld.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het hoogtepunt voor mij zijn de 1st party-developers zoals Guerilla Games, Naughty Dog, Santa Monica Studio. Ook Insomniac, Japan Studio en Bend Studio zijn belangrijke spelers! Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar qua games moet de grote groene concurrent toch verandering brengen met de nieuwe generatie console. Ik denk dat ze Sony best nog eens kunnen verrassen de komende paar jaar. Ik ben als gamer heel benieuwd en vooral enthousiast!
  • De enige game franchise doe ik echt goed vind, is God of War. Verder eigelijk geen hoogtepunten. Natuurlijk genoeg goede games, maar verder niets memorabels zoals de sterke IP's van Nintendo. Die brengen naar mi de échte systemsellers uit.
  • @Monojaxx

    Zonde want je mist niet alleen een hoop leuke GOTY-waardige games:
    Je mist ook een hoop genres die je bij Nintendo nooit of amper zult terugvinden.

    Maar andersom ook:

    Het is doodjammer dat Sony geen platformers meer uitbrengt zoals vroeger.
    Ik mis de PS2 en PS3 periode met trilogieën van Sly Cooper, Jak and Daxter en Ratchet and Clank.
  • @Don Carpaccio

    Kwestie van smaak Carpaccio, de games die je opnoemt hebben mijn interesse niet. Ik hou van schieten, horror, fps, Zelda, scifi, StarWars, RE en ik brei graag sjaals.

    Trouwens, ik vind wel een hoop games op de PS goed, alleen niet echte uitblinkers voor mij.
  • @Monojaxx
    Hoewel ik ook niet alle Sony exlcusives even hoog inschaal staat voor mij The Last of Us op eenzame hoogte consolebreed. Heb je die nooit geprobeerd?
    edit: never mind zie hieronder al dat je die minder goed vind.
  • @Monojaxx totaal niet met je eens. Uncharted en the last of us staan bovenaan mijn lijst van favoriete games aller tijden. Ook horizon zero dawn, Puppeteer en Spider-Man mogen hoog op die lijst pronken. Nintendo vind ik zelf de laatste jaren niet de moeite waard. Mijn favoriete games van hen stammen uit de tijd van de NES en SNES.
  • @obi-twan kenobi

    Ik geef je idd wel deels gelijk. Was Uncharted even vergeten bv (Last of Us en Horizon vind ik minder goed trouwens). En ik vind de periode van de SNES t/m de N64 de beste periode van Nintendo qua games.

    Maar zo vind ik BOTW echt de beste game ooit gemaakt door Nintendo. Als ik hem speel krijg ik altijd het gevoel wat ik had als kind bij een uitje naar de Efteling;-) (Héél lang geleden, Het land van Laaf bestond nog niet eens😬)

    Eigelijk de beste game ooit van alle consoles (en pc) naast Half-Life 2.
  • @Monojaxx Heeft ook heel veel met smaak te maken, ik vind last of us en Horizon weer echte toppers maar Breath of the Wild was echt een teleurstelling voor mij. Kon er maar niet in komen en het voelde meer als werk dan fun om er door heen te komen.
  • @obi-twan kenobi

    Mee eens Nintendo's beste tijd was de Snes era imho.

    En ja het is een kwestie van smaak maar allround ( dus ps 1 , 2 ,3 en 4 era) vind ik Sony vele malen sterker dan Nintendo als het op games aankomt.
  • @Meta_coola Dat valt reuze mee kijkend naar de Metacritic score van Nintendo en Sony Exclusives
  • @smaakmaker

    Eens m.b.t. Metascores, maar hij geeft aan dat het zijn mening is, dus dat mag en kan natuurlijk. :)
  • @Piet S.

    Zeker waarschijnlijk zijn de Sony games meer zijn smaak.
  • @smaakmaker

    Jup.
  • @smaakmaker

    Ik kijk niet echt naar de metacritic scores. En al helemaal niet die van de critici. Daarhad ik al langer m'n twijfels over maar nu met Dragon Ball Z kakarot kan ik critici niet meer serieus nemen. De user score daarentegen weer wel.
  • @Meta_coola

    Wat mij betreft mogen ze de user scores helemaal van de hand doen. Ik 95+% van de gevallen worden er 10'en gegeven door fanboys en 0'en door haters. Het "team" dat het grootste is bepaald uiteindelijk de hoogte van de user score. Ook is natuurlijk totale onzin dat users vanaf minuut 1 op release al kunnen stemmen, want dan heeft nog (bijna) niemand de game gespeeld… Er zijn natuurlijk uitzonderingen, want bij sommige games lijkt de gemiddelde user score inderdaad wel terecht te zijn, maar over het algemeen is het een zooitje.

    Critics worden betaald om een game (meestal) eerder te spelen en te beoordelen. Ze willen niet onbetrouwbaar overkomen, dus proberen ze dit zo goed als mogelijk te doen. Natuurlijk zitten daar ook achterlijke individuele scores bij, maar dan op veeeeel kleinere schaal. Sommige critics hebben bv. de behoefte om te te vallen en geven dan een onvoldoende, terwijl de rest dikke goedjes geeft. Soms is zo'n "vreemde eend" score ook wel weer terecht, maar dat hangt een beetje van de situatie en game af.
  • @Meta_coola Jou mening over de game is niet de waarheid hé. Jij kan die game helemaal geweldig vinden. Dat is mooi. Maar iemand anders kan het ook niet zo goed vinden. Jij vind bijvoorbeeld de AC games geweldig ik vind er weinig tot niks meer aan. Dat zijn onze beide meningen. Maar geen van die meningen is goed of fout.
  • Het stukje over de Playstation TV klopt niet helemaal. Netflix app was er wel, alleen in Amerika. Je had ook andere streaming diensten maar die kwamen ook niet verder dan US/UK.

    Functionaliteit van de touch was gedeeltelijk het probleem. Uncharted en Tearaway zijn duidelijk niet speelbaar. Naast deze duidelijke voorbeelden zijn er ook games wegens onbekende redenen niet speelbaar op de Playstation TV. Uit eigen ervaring kan ik spreken over Tales of Hearts R waarvan ik de JP en EU versie heb. De EU versie is speelbaar, maar de JP versie daartegen is niet speelbaar. World of Final Fantasy is ook niet speelbaar op de Playstation TV en gebruikt niet eens Touch functies. Het was gewoon totale willekeur of de game werkte of niet. Dan heb je ook nog foute PS Store beschrijvingen die zeggen dat een game wel werkte, maar na aankoop totaal niet werkte.
  • Sony heeft goede games. Alleen iets te weinig studio's waardoor er maar weinig first party games in een generatie uitkomen
  • @smaakmaker weinig? Niet veel minder dan Nintendo volgens mij en nog steeds veel meer dan Microsoft. Natuurlijk kan niet alles je smaak zijn, maar Sony heeft zeker een brede first party line-up.
  • @obi-twan kenobi

    Ratchet and clank
    The order 1886
    The last of us remasterd
    Until dawn
    Uncharted 4
    Spiderman
    God of war
    Horizon zero dawn
    Days gone
    The last of us 2
    Ghost of tsushima
    Infamous second son
    Death stranding
    Dreams
    Street fighter v
    Daarbij zijn de studio's van the order 1886 en until dawn geen exclusieve studio's meer.

    15 games over 6 jaar vind ik wat weinig

    Maar Microsoft heeft inderdaad helemaal niets deze generatie maar Nintendo heeft qua exclusives meer dan Sony.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren