1. De mythische beesten van Assassin’s Creed Odyssey

De mythische beesten van Assassin’s Creed Odyssey

En waar je ze kunt vinden

Denk je aan het oude Griekenland, dan denk je aan mythologie. Hoewel Assassin’s Creed er van oudsher bekend om staat behoorlijk historisch correct te zijn, kon Ubisoft het eigenlijk niet maken om helemaal niks met mythes te doen in Assassin’s Creed Odyssey. Voordat we verder gaan, even een kleine spoilerwaarschuwing: wil je echt niks weten over mythes in Odyssey en de wereld helemaal zelf verkennen, klik dan vooral snel weg.

In het Griekenland van Assassin’s Creed Odyssey zijn een aantal mythologische figuren te vinden. Net als de mummies in Origins-uitbreiding The Curse of the Pharaohs, wordt het ontstaan van de wezens gelinkt aan de First Civilization en zijn ze allemaal onder invloed van een Piece of Eden. Met deze simpele maar doeltreffende uitleg geeft Ubisoft zichzelf een vrijbrief om de fantasie de vrije loop te laten, hoewel ze ook op dit vlak toch steeds verrassend ‘historisch correct’ zijn. We bekijken waar de mythische wezens te vinden zijn en hoe goed hun legendes ‘kloppen’.

Assassin's Creed Odyssey

Medusa

Medusa’s aanwezigheid in Assassin’s Creed Odyssey is geen geheim. Een van de speciale edities van de game is zelfs naar haar vernoemd. Om Medusa in Odyssey met eigen ogen te zien, reis je af naar het noordoosten van de map, naar het eiland Lesbos. Daar wacht een vrouw op je die je vraagt haar zus te zoeken in een gebied dat bekend staat om slangen en waar allerlei vreemde beelden staan. We weten wel beter natuurlijk: dat zijn de versteende slachtoffers van Medusa! Na een korte omweg via het nabijgelegen Chios mag je zelf tegen Medusa vechten. Pas wel op dat ze je niet in steen verandert.

Volgens de oude Grieken was Medusa ooit een gewone vrouw, maar veranderde de godin Athena haar na een conflict in een verschrikkelijk monster met giftige slangen als haar. Haar voorkomen was zó afschrikwekkend, dat iedereen die haar in de ogen keek ter plekke in steen veranderde. Waar ze zou hebben geleefd is niet helemaal duidelijk. Sommige schrijvers zoals Hesiodos plaatsen haar op een eilandje tussen Lesbos en de Turkse kust, maar ook Libië wordt genoemd, terwijl Herodotus zelfs naar het huidige Marokko wijst. Uiteindelijk was het de legendarische Perseus die haar met de hulp van Athena onthoofde.

Assassin's Creed Odyssey

sfinx

Bij de sfinx denk je misschien juist aan de vorige Assassin’s Creed, maar ook in de Griekse mythologie kwam er welgeteld één sfinx voor. Je vindt haar (aanvankelijk als beeld) net ten zuiden van Lake Kopais en ten westen van de stad Thebes, bij een ruïne die duidelijk niet Grieks is. Na een korte zijstap naar een nabijgelegen grot, mag je de sfinx in levenden lijve aanschouwen.

Met de sfinx hoef je echter niet te vechten, want je verslaat haar met intelligentie in plaats van brute kracht. Ze heeft een aantal cryptische raadsels voor je in petto die je moet oplossen én onthouden. Heb je het fout, dan sterf je ogenblikkelijk een pijnlijke dood. Heb je het goed, dan offert de sfinx zichzelf op. Opnieuw beginnen is echter geen garantie voor succes, want de sfinx heeft meerdere raadsels voor je.

Volgens de Griekse mythologie zwierf de sfinx rond in de buurt van Thebes. Daar viel ze, net als de sfinx in Assassin’s Creed Odyssey, reizigers lastig met ingewikkelde raadsels. Wie de raadsels niet kon oplossen, werd opgegeten. Oedipus, koning van Thebes, kon haar raadsel wél oplossen, waarop de sfinx zelfmoord pleegde.

Assassin's Creed Odyssey

Cycloop

Op het eiland Kythera, helemaal ten zuiden van Sparta, woont een dwaas genaamd Empedocles, die denkt dat hij een van de goden van Olympus is. Het liefst rent hij rond in zijn onderbroek en slechts een klein groepje volgelingen neemt deze wappie serieus. Toch blijkt er een kern van waarheid in zijn verhaal te zitten. Hij leidt je naar de ‘sleutel tot Olympos’. Gaan we dan inderdaad Zeus en de zijne ontmoeten? Niet helemaal. Empedocles stuurt je naar het eilandje Thisve, helemaal aan de andere kant van Griekenland, waar onder water een tombe van de First Civilization te vinden is. Misschien heb je deze tombe al eens ontdekt, want in het begin van de game maak je een reis van Kefalonia naar Megara, waarbij je er al langs vaart. In dat geval heb je al wat gestamp en gebrul gehoord en is het duidelijk niet Zeus die daar verscholen zit. Samen met Empedocles open je de tombe en blijkt er een Cycloop te wonen.

Cyclopen worden in veel Griekse verhalen genoemd, waaronder in de Odyssee van Homerus. Odysseus strandt op het eiland van deze lompe reuzen, die hem vervolgens gevangennemen. Met een list weet Odysseus een brandende fakkel in het oog van een van de cyclopen te steken en te ontsnappen. Om de cycloop in Assassin’s Creed Odyssey te verslaan hoef je gelukkig geen slimme list te verzinnen, gewoon vechten is genoeg om zijn oog uit te steken. Empedocles bestond trouwens echt en stond er inderdaad om bekend dat hij zichzelf als god zag. Dat zou uiteindelijk ook zijn ondergang zijn geweest. Hij zou zijn overleden rond de tijd dat Assassin’s Creed Odyssey zich afspeelt.

Assassin's Creed Odyssey

Minotaurus

Wie aanmeert in het stadje Lato, op Kreta, wordt gelijk op de legende van de minotaurus gewezen. Jochies willen je in ruil voor drachmea maar wat graag rondleiden en er worden toeristische gevechten tegen de minotaurus georganiseerd. Na een paar keer opgelicht te zijn (of na alle oplichters vermoord te hebben) mag duidelijk zijn dat de mensen in Lato de minotaurus echt alleen maar kennen van de plaatjes. Niet zo gek, want de legende van de minotaurus speelt zich helemaal niet af in Lato (oplichters!), maar in Knossos, iets verder landinwaarts.

Volgens de oude Grieken is de minotaurus ontstaan nadat Pasiphaë, de vrouw van Koning Minos van Knossos, verliefd werd op een stier. Ambachtsman Daedalus maakte vervolgens een houten koe, zodat zij, eh, nou ja, die liefde ook echt kon uiten zeg maar. Daaruit ontstond de minotaurus: half man, half stier. Koning Minos liet Daedalus als straf vervolgens een labyrint bouwen om dit gedrocht in op te sluiten en stuurde af en toe wat Atheense kinderen het doolhof in als voedsel. Eén daarvan was Theseus, die de minotaurus doodde en dankzij de draad van Ariadne ook nog eens zijn weg terug uit het doolhof kon vinden.

Bij de ruïnes van Knossos in Odyssey is een jochie te vinden, die echter claimt dat zijn vader met de minotaurus vocht en ‘niet meer is teruggekomen’. Of jij ‘m even wilt redden. Welja joh. Het labyrint onder het paleis van Knossos zit echter potdicht, dus je moet eerst even een kleine toer over Kreta maken voordat je überhaupt naar binnen kan. Dan blijkt dat Theseus blijkbaar kampioen sterke verhalen vertellen was. De draad van Ariadne ligt er namelijk wel, maar het gebrul doet vermoeden dat de minotaurus minder dood is dan gedacht. Wie de juiste weg in het doolhof weet te vinden, stuit inderdaad op het mythische beest, waar je vervolgens een flink robbertje mee mag vechten. Grappig detail: de stier waar Pasiphaë seks mee had is óók te vinden op Kreta, iets meer naar het zuidwesten. Hoewel deze stier sterk is, komt ‘ie niet in de buurt van zijn nakomeling.

Assassin's Creed Odyssey

Wat vinden jullie van mythologische wezens in Assassin’s Creed Odyssey? Zie je daar graag meer van in toekomstige downloadbare content en met welke wezens wil jij dan wel een potje stoeien? Laat het ons weten in de reacties! Lees de gehele recensie van Assassin's Creed Odyssey hier op InsideGamer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Ik heb het artikel maar tot hier gelezen

    In het Griekenland van Assassin’s Creed Odyssey zijn een aantal mythologische figuren te vinden. Net als de mummies in Origins-uitbreiding The Curse of the Pharaohs, wordt het ontstaan van de wezens gelinkt aan de First Civilization en zijn ze allemaal onder invloed van een Piece of Eden. Met deze simpele maar doeltreffende uitleg geeft Ubisoft zichzelf een vrijbrief om de fantasie de vrije loop te laten, hoewel ze ook op dit vlak toch steeds verrassend ‘historisch correct’ zijn.

    Waardoor ik genoeg weet om in te zien dat ze lore wise nog steeds prima bezig zijn en niks retconnen. Net zoals met de Animus en (dialoog) keuzes hebben ze logische verklaring voor al dit soort zaken.
  • @Meta_coola
    Persoonlijk vind ik de verklaringen voor mythische wezens best tof gedaan inderdaad en niet echt afgeraffeld ofzo.

    Maar die keuzes ben ik niet met je eens. Ik vind het gewoon niet binnen AC passen omdat je herinneringen van anderen herleefd.
  • @Meta_coola heb ik iets gemist? ik kan me niet herinneren dat ik een verklaring voor dialoogkeuzes ben tegengekomen, laat staan logisch.
  • @Kapitein Sjaak

    Dan heb je wat gemist de eerste keer dat je uit de animus gaat. In een email op layla's laptop staat een (vind ik) logische verklaring.
  • @Meta_coola aha, ja ik had die laptop inderdaad gezien maar ik kwam er snel achter dat daar een flink aantal mails te lezen was en ik had geen zin om ze allemaal te lezen, ga ik maar eens doen.
  • Ben er nog geen een tegen gekomen ben benieuwd
  • Vandaar die dikke 8,9 op 10!

    Artikels genoeg in aanloop. Money money money.

    PS: ik speel de game en ervaar vooral gekke NPC's, pop ups, saaie dialogen, een keuzesysteem dat lachwekkend is, onrealistisch paardrijden, zelfde shit verspreidt over een levenloze te grote wereld, grinden, lelijke graphics, regen dat totaal geen impact heeft op de leefomgeving…

    Kortom: een plastic game.
  • @Don Carpaccio

    Ik heb de game niet gespeeld en dacht dat je serieus en wellicht eerlijk was… totdat je over de graphics begon. Geen fan van Assassin's Creed meer, maar de graphics zijn niet lelijk.
  • @Silverwolf
    Mwa, ik snap dat je valt over het graphics-gedeelte (hoewel lipsync tergend is), maar verder moet ik het toch echt eens zijn met onze carpaccio meneer.

    Vergeet de awkward sexscenes, uitgelokt door een simpel zinnetje, tussen de pestlijken niet trouwens.
  • @barton

    Lipsync is niet best bij Assassin's Creed, al vind ik dat van heel veel Ubi-games.

    Alle overige aspecten zal Carpaccio vast wel gelijk in hebben, ik heb het niet gespeeld. Die voice-acting echter bij deze games… Sjongejonge.
  • @Silverwolf

    Graphics als:

    Pop ups van oa vegetaties en voorwerpen

    Achtergronden waarbij tempels uit zand lijken te bestaan en grasvelden die eruitzien als een uitgelopen krijttekening door water.

    Personages verschillen duidelijk in kwaliteit van elkaar: npc’s zijn te clean, te plastic. Hoofdpersonages bevatten betere texturen en oneffenheden. Barby vs Action Men.
  • @Don Carpaccio

    Alles wat je opnoemt klopt eigenlijk wel, maar toch kan ik deze game niet wegleggen. Hoeveel uur heb je er al in zitten? En met wie speel je?
  • @Erik07

    50 uur en ik ben bijna level 50.

    Ik geef daarom extra kritiek. Mijn overtuiging is namelijk: wat je wil bashen, moet je ook gespeeld hebben.
  • @Don Carpaccio

    En dat ik dit ga vinden ben ik bang voor toch wil ik de game een eerlijke kans geven. Maar dat deze games de kwaliteit heeft die onze ac fan Meta en de pers er van maakt geloof ik niks van.

    Want jou punten klinken als de standaard AC pijnpunten. Toch vreemd dat mensen als Lars en Meta al deze punten niet zien of niet willen zien. Van Meta begrijp ik het nog die is blind als het over AC gaat. Maar de pers. Ach die geven de modale game tegenwoordig negens en tienen
  • @kaassoufleeisback heb je ook mijn preview gelezen? Ik was namelijk behoorlijk sceptisch over Odyssey. Ik had eerlijk gezegd nog helemaal niet zo'n zin in 'weer' een nieuwe Assassin's Creed en wou de minpunten best graag zien hoor. Ik ergerde me in het begin ook aan de generieke quests die je bij die borden ophaalt. En zo kon ik ook makkelijk een lijstje samenstellen met wat de game allemaal niet doet.

    Maar belangrijker vond ik wat de game allemaal wél doet. Ik blijf me verbazen over de diversiteit in omgevingen (en als je deze game lelijk vindt vraag ik me af welke games je dan wél mooi vindt. Heb je ook de realtime spiegeling in de regenplassen gezien die achterblijven na een regenbui?) en de zijquests (de échte zijquests, die met een gouden icoontje) die soms, niet allemaal, verrassend goed samenhangen met elkaar en het verhaal. Ik hou ervan om op cultists te jagen als ik nog nét niet alle clues weet, gewoon om mijzelf een beetje uit te dagen. Laatst nog was ik getuige van een groep Atheense soldaten die een dorp op stelten zetten omdat ze snel naar een nabij gelegen fort moesten. Toen ik achterom keek, zag ik een kilometer in de verte rookpluimen boven het fort. Oh ja, ik had daar net huisgehouden, oeps :-). Leuk detail dat dat dan ongoing is en niet gereset wordt zodra ik verder ben gelopen.

    Speel ik ieder fort vrij, iedere dungeon, iedere contractmissie? Nee, maar deed je dat wel bij Skyrim dan? Zelfs bij het alom geprezen Spider-Man heb ik niet alles gedaan want ook daar zitten de nodige generieke zij-activiteiten in waar ik wel een beetje klaar mee was na een tijdje.

    Wat mij betreft had Ubisoft inderdaad wel wat onzin weg mogen laten, maar dat betekent niet dat de rest van de content wel staat als een huis en mij al zestig uur and counting boeit - weinig games die dat doen. Betekent niet dat jij je ook zestig uur moet gaan vermaken met de game, als je 'm niet leuk vindt moet je 'm gewoon niet spelen. Maar ik heb ook het idee dat games van Ubisoft en Assassin's Creed in het bijzonder bij sommige mensen ook gewoon niks goeds kúnnen doen.

    Overigens zijn de seksscenes inderdaad awkward maar ik werd in Fallout 4 ooit wakker naast een zangeres die ik dronken in bed had geluld terwijl mijn ingame vriendin in haar onderbroek achter ons aan liep. Sindsdien zijn mijn verwachtingen laaggespannen en pak ik in Griekenland wie ik pakken kan. Ik geloof niet dat iemand Assassin's Creed gaat spelen om een realistische diepgaande datesimulator te krijgen ;-)
  • @Lars Cornelis

    Heb jij trouwens ook al gemerkt dat als het regent/stormt sommige plaatsen (vooral kust gebieden) overstromen.

    Ik zit nu overigens 61 uur in de game en ik denk dat deze game voor mij nu toch wel terecht rond een 9 zit.
  • @Meta_coola
    Ja inderdaad, zoals hier:
    https://youtu.be/88qz9wQGdJw
  • @Meta_coola

    Ja maar jou mening over Ac kunnen we niet serieus nemen. Want jij bent een Ac fanboy die niet zonder roze bril naar dit spel kijkt.
  • @kaassoufleeisback

    Ach kaas dan reageer je toch niet om hem, laat het dan rusten in plaats van een discussie proberen te starten waar jullie beiden geen zin in hebben en elkaar toch niet zullen overtuigen.

    Laat iedereen gewoon lekker zijn eigenlijk mening vormen.
  • @Shuckles

    Ja alleen zijn opgehemel over Ac is best vervelend. Dat hik het een game tof vind maar werkelijk onder ieder ac artikel schrijft hij dit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren