1. De turbulente ontwikkeling van No Man’s Sky – Dromen, naïviteit en ongeremd optimisme

De turbulente ontwikkeling van No Man’s Sky – Dromen, naïviteit en ongeremd optimisme

Dromen, naïviteit en ongeremd optimisme

Sommige ontwikkelaars hebben een droom, een die met technische vooruitgang steeds dichterbij de werkelijkheid komt. Zo ook Sean Murray, een verlegen Engelse jongeman met een voorliefde voor sciencefictionboeken en programmeren. Het is 2011 als hij in het hoofdkantoor van Hello Games de eerste code schrijft van wat later No Man’s Sky wordt, niet wetende hoe dat zijn leven op z’n kop zet.

No Man’s Sky, op dat moment nog Project Skyscraper, is niet het eerste project van de studio. Met de game in het achterhoofd vormden ex-Criterion en -EA-medewerkers Hello Games om aan Joe Danger te werken, een verrassend leuke stuntracegame voor consoles en pc. Joe Danger is in de gedachten van Murray slechts een opstap om zijn droomgame te maken. Een met lasers, ruimteschepen en een oneindig heelal.

No Man's Sky

Koude kerst

Het voor de studio onverwachte succes van Joe Danger is een eerste indicator van de eenzijdigheid van Hello Games. De studio is gespecialiseerd in de ontwikkeling van games, maar heeft in de begindagen geen kennis is huis van marketing en pr. Dat is de premisse voor de oncontroleerbare hype rondom No Man’s Sky als de eerste trailer verschijnt tijdens de Spike Video Game Awards in 2013. Hello Games presenteert de game alsof het zijn fantasieën met fanatiekelingen deelt, in plaats van de strakke marketingpraat die gamers gewend zijn. De studio heeft destijds absoluut geen ervaring met grote presentaties en de verlegen Murray al helemaal niet. Zijn blik die regelmatig naar de grond is gericht, de zenuwachtige lach en aparte handbewegingen stralen uit dat hij niet op zijn gemak is voor de camera.

Vlak na de geweldige ontvangst van No Man’s Sky staat Hello Games een koude kerst te wachten. Een storm in Guildford veroorzaakt een overstroming en vernietigt alle pc’s, devkits, meubels en een groot deel van de voortgang van No Man’s Sky. Het team van zo’n zes man verplaatst naar elders in de stad en zet de productie voort. Het optimisme in de blog waarin Murray fans geruststelt is aandoenlijk en kenmerkend voor hoe de studio in het algemeen opereert. Hello Games geeft niet op en deze prijzenswaardige instelling wordt beloond met een partnerschap met Sony om de game tijdens E3 2014 groots te presenteren.

No Mans Sky

Buitensporige hype

Na, of beter gezegd tijdens, E3 2014 groeit de hype rondom de game tot buitensporige proporties. De prachtige trailer toont een feloranje planeet met hordes mysterieuze beesten die in het water baden, een volledige oorlogsvloot in de ruimte en een flinke dosis actie. Het feit dat de levendige sterrenstelsels willekeurig gegenereerd zouden zijn doet gamers met dezelfde droom juichen van geluk. Geluk dat later omslaat in woede.

Reken maar dat No Man’s Sky niet de verschrikkelijke lading negativiteit had ontvangen als de game uit het niets uitkwam. Het feit dat Sony (enkel) de fysieke PlayStation 4-versie distribueerde voor de volprijs zorgde voor hoge verwachtingen, die werden gedreven door Sean Murrays interviewtour. Een prachtig voorbeeld is het interview bij Stephen Colbert op nationale Amerikaanse televisie, waar hij verlegen vertelt dat je andere spelers kunt ontmoeten tijdens je ruimteavontuur. Terecht is Colbert er stil van als slechts een fractie van de 18 triljoen planeten in beeld komt.

De lancering van No Man’s Sky in 2016 is ook lang niet slecht. Op de eerste dag vertrekken meer dan een miljoen spelers op ruimtereis en de reviews zijn aardig. Sommigen prijzen de kalme sfeer van de game, terwijl anderen teleurgesteld zijn in het gebrek aan actie. De consensus is dat de gameplay al gauw eentonig wordt en dat No Man’s Sky een chronisch gebrek aan features heeft. Features die worden uiteengezet in een beruchte Reddit-lijst die een golf van haat en pessimisme voorbrengt. Uiteindelijk moeten stickers de multiplayer-functies bedekken, omdat de game die niet bevat, verlengt Steam bij uitzondering de refund-periode en verklaart Sony’s Shuhei Yoshida dat de pr van Hello Game ‘niet goed’ was.

De meest duistere kant

In de basis is de kritiek op Hello Games terecht. In alle naïviteit werden dingen beloofd die achteraf niet haalbaar waren door een gebrek aan tijd of budget. Murray en Hello Games hadden geen idee van de schaal waarop gamers uitkeken naar in hun beleving de perfecte ruimtesimulator, die leger en eentoniger uitpakte dan gedacht. In deze periode laat het internet zich van de meest duistere kant zien door dagelijks doodsbedreigingen en bommeldingen te sturen vanwege het feit dat dingen als vlinders de game niet hebben gehaald. Twee jaar na dato vertelt Murray aan The Guardian dat werd besloten niet meer met de pers te praten en zich louter te richten op wat de studio het beste kan: videogames maken.

No Man's Sky

Hello Games had kunnen besluiten het project los te laten, het monster dat No Man’s Sky heet achter zich te laten en de droom te laten varen. In plaats daarvan zet de studio alles op alles om No Man’s Sky dichterbij de ideale ruimtesimulator te brengen. De studio geeft toe tussen 2014 en 2016 grote fouten te hebben gemaakt, maar is daarom gemotiveerder dan ooit. Velen verachten de stilte rondom de game wanneer kleine updates de soms gamebrekende bugs oplossen, niet wetende dat No Man’s Sky in de toekomst zou veranderen.

Deze veranderingen komen mondjesmaat en Foundation is de eerste die de blijvende spelersbasis beloont met de mogelijkheid om nederzettingen te bouwen. In 2017 verschijnt Pathfinder, die de game een grafische update geeft, voertuigen toevoegt en meer opties voor ruimtebasissen biedt, en daarna Atlas Rising, waarvoor een miljoen spelers met een gemiddelde speeltijd van 45 uur terugkeren naar de game. Gestaag wordt No Man’s Sky uitgebreid met updates die passen bij de oorspronkelijke visie.

No Mans Sky

Next

Recent verscheen Next , de grootste uitbreiding voor de game. Next is niet alleen een antwoord op valse beloftes, maar ook een bezem die de game herstructureert. Verhaal is beter geïntegreerd in de gameplay, er zijn tal van missies om benodigde grondstoffen te bemachtigen en een nieuwe tutorial introduceert spelers stap voor stap het nieuwe No Man’s Sky. Ook valt niet te onderschatten hoe de grafische update en het derdepersoonsperspectief invloed hebben op het gevoel van ontdekking en de schaal.

Het is eenvoudig om af te geven op Hello Games, maar Next is een toonbeeld van optimisme en focus door nota bene een onervaren studio. Het momenteel nog altijd kleine team ging door het stof en bleef ondanks alle controverse luisteren naar feedback. No Man’s Sky is nog steeds niet perfect, maar wel de rustgevende, diverse en gigantische ruimtesimulator waar Sean Murray van droomde. Een droom die door miljoenen spelers wordt gedeeld.

Vanwege al deze grote veranderingen in de game besloten we (bij hoge uitzondering) No Man's Sky nóg een keer te reviewen. Lees hier wat Sam Beesems cijfer nu is geworden voor het spel.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Dit vind ik altijd een lastig verhaal, ene kant zijn het eikels dat ze hebben gelogen of hoe je het ook wilt noemen.
    Maar ze hebben tog 2 jaar hard gewerkt om het goed te maken en dat zie je niet veel meestal word het project gedumt en op naar het volgende.

    En ik moet zeggen dat ik zelf nooit echt teleurgesteld was, ja ik heb de trailers gezien en ja dat was niet het zelfde als de gameplay maja welke fucking trailer is dat wel, we worden tog altijd gemind fucked met trailers.
    Maar ik speel het nu net plezier en ik ben er nog lang niet klaar mee XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren