1. De verlossing van Ubisoft: Van pispaal naar leverancier van geweldige ervaringen

De verlossing van Ubisoft: Van pispaal naar leverancier van geweldige ervaringen

Column

De afgelopen jaren werd Ubisoft regelmatig door het slijk gehaald in de hardcore gamecommunities. De uitgever heeft het roer inmiddels echter flink omgegooid en IG-redacteur Michel kan dan ook met volle overtuiging zeggen dat Ubisoft niet minder dan geweldig bezig is.

Het is menselijk om snel te vergeten, maar even googelen op ‘Ubisoft controversies’ is genoeg om het geheugen op te frissen. Vooral in 2014 lag het bedrijf enorm onder vuur na een reeks misplaatste, ronduit slechte of zelfs bizarre keuzes. Ik bespaar jullie dat werk en som enkele van deze misstappen op.

Uitmelkerij, bugs en slechte pr

Zo werd de release van Assassin’s Creed Unity in 2014 omringd door controverses en problemen. Niet alleen waren spelers de franchise beu aan het raken door de jaarlijkse releases van nieuwe delen, de games in de serie bevatten ook steeds meer bugs en steeds grotere day one-patches om maar een gedeelte van die bugs op te lossen. Gezichten van personages verdwenen uit het niets, framerates stotterden en de gehele ervaring voelde onafgewerkt aan.

ubisoft

Ook de pr rondom Unity faalde. De grootste misser was toen Ubisoft werd gevraagd waarom er geen vrouwelijke assassins speelbaar waren in de game. Het zou volgens de ontwikkelaar teveel werk kosten om ook vrouwelijke assassins te animeren, een antwoord dat bij veel gamers terecht in het verkeerde keelgat schoot.

Maar er waren meer problemen. Pc-gamers moesten vaak langer wachten op Ubisoft-games (iets dat deze doelgroep sowieso niet bepaald kan waarderen), Ubisoft experimenteerde hevig met kleine én grote microtransacties, de kwaliteit van het langverwachte Watch Dogs kwam absoluut niet op hetzelfde niveau van de eerder uitgegeven trailers, en reviewembargo’s lagen vaak verdacht dicht bij de release van games wat voor wantrouwen zorgde. Om nog maar te zwijgen over de inmiddels overbekende ‘Ubisoft-gameplay’ dat in de grootste titels van het bedrijf voor kwam: open werelden met torens om te beklimmen zodat de mappen in de games aangevuld werden met talloze icoontjes voor saaie zijmissies en generieke verzamelobjecten.

Een nieuw Ubisoft

Deze waslijst aan problemen bekijkend is het helemaal niet zo gek dat zelfs vandaag de dag nog veel gamers schofferend reageren wanneer het over Ubisoft gaat, of dat IG-leden als Coola scheef worden aangekeken vanwege hun liefde voor het bedrijf. Toch ben ik van mening dat dit absoluut niet meer terecht is, dat Ubisoft de afgelopen jaren hard aan de weg heeft getimmerd, zijn zaakjes op orde heeft gekregen en als een van de beste huidige uitgevers gezien mag worden. En dát mag inmiddels wel eens nadrukkelijk worden gezegd.

ubisoft

Een van de belangrijkste veranderingen die het bedrijf heeft doorgevoerd is dat het geen één franchise meer heeft die het jaarlijks van een nieuw deel voorziet. Asssassin’s Creed heeft een jaar overgeslagen en voelde mede daardoor vorig jaar met de release van Origins fris aan. De gameplay werd daarbij ook flink op de schop genomen – gevechten voelden organisch aan en rpg-elementen zorgden voor een frisse wind in de serie. Ook Far Cry heeft na het wat suffe vierde deel en een zijweg in de vorm van Primal even pauze gehad en biedt met het deze week verschenen Far Cry 5 een spannend, goed geacteerd verhaal met minder generieke gameplay dan we gewend zijn van de serie. De adempauzes die franchises nu van het bedrijf krijgen lijken dus te helpen. Zelfs het tegenvallende Watch Dogs is vorig jaar met een sterkt tweede deel teruggekomen, al lijkt het grote publiek afgaande op de verkoopcijfers nog niet overtuigd.

Daarnaast experimenteert het bedrijf ook weer meer met nieuwe franchises en genres. The Division was een erg sterke lootshooter en een prima realistisch alternatief op Destiny, terwijl For Honor fans van bruut geweld bekoort. Mario + Rabbids: Kingdom Battle mag zich zelfs tot de groten in het tactische genre rekenen. Misschien wel net zo belangrijk is dat Ubisoft de meeste van zijn titels langdurig blijft ondersteunen, in het geval van The Division, For Honor en Rainbow Six: Siege letterlijk jaren. Dit soort ondersteuning waarderen gamers, zeker wanneer het om gratis nieuwe content gaat.

Ook op het gebied van pr en de manier waarop het bedrijf gevoelige zaken tackelt, zijn er grote sprongen gemaakt. In Far Cry 5 kan netjes gekozen worden tussen een mannelijk of vrouwelijk hoofdpersonage en zelfs een game als Assassin’s Creed Origins, dat erg verhaalgedreven is en om een mannelijk hoofdpersoon draait, biedt secties waarin spelers met een vrouw spelen. Daarbij gaat die game ook netjes om met de cultuur en het uiterlijk van de mensen uit het gebied waar Origins zich afspeelt. Microtransacties zijn nog altijd een onderdeel van Ubisoft-games – en zo’n beetje alle games tegenwoordig – maar zijn vaak alleen bedoeld voor cosmetische doeleinden die ook nog eens door het spel gewoon te spelen ontgrendeld kunnen worden. Bugs, tot slot, blijven onvermijdbaar bij openwereldgames, maar zijn vaak niet meer van het niveau dat ze het speelplezier vergallen.

Ja, ook ik grimas van het slechte Engelse dialect dat ik af en toe op het podium van Ubisofts E3-presentatie hoor en ook ik heb – ondanks de kwaliteit van de meest recente titel – een bloedhekel aan die schreeuwende konijnen. En nee, geen Ubisoft-titel is de afgelopen jaren bekroond tot mijn game van het jaar. Toch zijn er maar weinig uitgevers die tegenwoordig met deze snelheid en zo consistent telkens kwalitatief hoogstaande ervaringen kunnen bieden. Ubisoft doet het gewoon, meerdere keren per jaar. Chapeau, Guillemot en Co.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Tof artikel, zou ik wel vaker willen zien

    Ubisoft springt altijd een beetje heen en weer. Het ene moment (wii tijdperk) brengen ze alleen maar easy shit uit, toen kwamen ze met sterke top titels, toen storte het weer in, en nu sturen ze weer bij. Beetje inconsistent, maar er veranderd teminste wat als het slecht gaat.

    Electronic Arts daarintegen.. Man man man.. Ik hoop dat de geruchten van een nieuwe C&C; waar zijn en daarmee dat drama van de vorige 2 (!!) games wegspoelt kan worden. Ik zal het management achter dat bedrijf echt nooit begrijpen. Zoveel goede franchises die onder deadlines kapot worden gemaakt, en lekker omzet draaien op FIFA. Ben nu wel benieuwd naar een vergelijkbaar artikel over EA.
  • @WvA

    En helaas werkt het ook nog voor ze.
  • @Shuckle

    Ja het is echt extreem frustrerend dat ze er mee weg komen. Ook echt de meest bizarre beslissingen maken waardoor de game flopt, en dan zeggen ''de community heeft geen behoefte aan serie X''.

    Nee flapdrop, we willen gewoon een normale game binnen serie X die je niet te vroeg uitbrengt omdat je aandeelhouders lopen te janken.
  • 'Daarbij gaat die game ook netjes om met de cultuur en het uiterlijk van de mensen uit het gebied waar Origins zich afspeelt.'

    Oh ja, dat was altijd een probleem van de AC-serie.

    /sarcasme
  • Ubi is de beste 3rd party ontwikkelaar. Luistert naar kritiek/fanbase, komt elke gen met nieuwe IP's. Daar kunnen EA, Activision nog wat van leren.
  • @Stickie

    EA en leren dat zijn 2 dingen die nooit samen kunnen werken.
  • Vermaak me nu weer top met Far Cry 5, ja het is wel weer meer van hetzelfde maar mijn hemel wat ziet het er fantastisch uit (iig op de X maar zal op de pro ook wel zijn).
    Daarna weer verder met AC: O die wat meer moeite heeft om mij echt verslaafd te laten raken. En midden april komt dan nog de enhanced update voor The Division die ik graag nog eens oppak.
  • @xevulutionx Ik speel zelf op de PS pro en het is grafisch gezien inderdaad echt genieten geblazen! Wat mij betreft de eerste game die me grafisch gezien echt omver blaast deze generatie.
    Gameplay wel een tikkeltje te easy.. zelfs op hard weinig uitdaging. Wat jullie?
  • Ik zal echt niet pretenderen dat Ubisoft perfect is, want ze hebben zeer zeker slechte games uitgebracht. Maar ten tijde van Assassin's Creed Syndicate waren ze al goed opweg en luisteren ze naar hun klanten. En sinds 2017 zijn helemaal goed bezig.

    Ik zal hun games die mij aanspreken dan ook blijven kopen. Hopelijk blijft Ubisoft nog jaren voortbestaan.
  • Valt trouwens erg op dat de naysayers niet meer zo vaak reageren. Insidegamer.nl is een heel stuk minder giftig geworden imho.
  • @coola Dat horen we graag :)
  • @Derek Taal

    De goede dingen mogen ook wel eens keer vermeld worden ;). Maar serieus de community is een heel stuk leuker geworden. Ik vraag me eigenlijk toch af hoe dat het komt, het komt in ieder geval niet omdat jullie eerder en vaker modbreaken. Want sinds de nieuwe site online is is het al beduidend minder giftig en ik heb maar één keer een modbreak gezien.
  • @coola

    Het is niet echt dat ze naar de gamers luisteren die aan het gillen waren op fora. Mensen spraken met hun geld.

    De games die ze uitbrachten waren gewoon al heel snel saai met al snel een wereld vullen met saaie side-quests. Dat merkte ze al snel in de cijfers van The Division, The crew en Ghost recon.

    Gelukkig heeft het effect gehad op hun nieuwe games. Heb aardig genoten van de laatste AC.

    ( kijk je mee EA ? )
  • @coola

    De naysayers of in jouw hoofd de haters worden telkens gemodbreaked omdat jouw gevoelens niet kapot mogen.

    Ik zal ze nu even helpen..
    "mod break" dat is nergens voor nodig San, lief blijven doen.
  • Ik zou heel graag een nieuwe game willen zien die dezelfde UbiArt engine gebruikt als Valiant Hearts: The Great War. Die is prachtig, maar wordt helaas te weinig gebruikt naar mijn mening. Wellicht wat nieuws tijdens de E3 :)
  • Ik wil graag dit jaar nog een nieuwe Splinter Cell. Zou te gek zijn :)
  • Totaal mee oneens: Ubisoft gaat gewoon door met recyclen van gameplay elementen en (slechte) verhaallijnen, met als enige verschil dat ze de PR-machine weer wat beter op de rails hebben, zodat velen het weer pikken.
  • @Barton

    Slechte verhalen? die van AC Origins en Far Cry 5 zijn best goed. Maar goed net als met boeken en films heb je verschillende smaken en je kan helaas niet iedereen tevreden stellen maar wel de meerderheid.
  • @Spliffire

    Het is idd een kwestie van smaak ( in dit geval is er geen sprake van slechte smaak) dat gezegd hebbende het verhaal van de Assassin’s Creed Franchise en Far Cry Franchise vind ik verre van slecht ( vooral eerst genoemde heeft een geweldig verhaal) .
  • Een nederlander die commentaar heeft op het engelse accent van een fransman. De comedy value van deze opmerking ligt hoger dan de schrijver zelf beseft lijkt me :p (en dan hebben we het nog niet over een nederlander die frans probeert te praten :-D)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren