1. Dead or Alive 6 review - in de verdediging

Dead or Alive 6 review - in de verdediging

Dead or Alive 6 past eigenlijk niet zo goed in het huidige gamelandschap. Terwijl veel ontwikkelaars zich steeds bewuster worden van de sociopolitieke implicaties van hun games, houdt Team Ninja vast aan een soort opgewonden tienerfantasie. Of het nu gaat over triceps, borsten of billen, Dead or Alive 6 doet er alles aan om lichamen zo vleselijk mogelijk in beeld te brengen. De weinig verhullende outfits moedigen dit alleen maar aan.

Dit is soms heel ongemakkelijk. Een paar vrouwelijke personages – waaronder Honoka – zijn volgens de lore nét volwassen, maar dragen dusdanig kleine outfits dat je tijdens een doorsnee gevecht meer van hun ondergoed en borsten ziet dan van de aanvalscombo’s zelf. Dead or Alive laat steeds zien of horen wat net wel of net niet kan. Dat kon misschien in de jaren negentig, en de game komt er nu alsnog mee weg door te claimen dat zulke personages achttien zijn, maar helemaal zuivere koffie is het zeker niet.

Toegankelijk

Dan de game zelf. Dead or Alive is altijd al een van de toegankelijkste fighters geweest: de aanvalscombinaties zijn relatief kort en met een gevoel voor timing kan vrijwel iedereen na een paar minuten oefenen een uitgekiende countermove inzetten. Dit zesde deel doet hier geen afbreuk aan. De gevechten verlopen op een hoog tempo en de wisselwerking tussen slimme aanvallen en doordachte counters leidt tot spannende potjes. Ook heeft button bashing hierdoor weinig zin, omdat je aanvallen makkelijk blokkeert als je weet wat je te wachten staat.

Dit vechtsysteem is al sinds Dead or Alive 3 en Ultimate sterk, uitgebalanceerd en leuk. Dit is gelijk de voornaamste reden waarom deel zes standhoudt. Nog steeds loont het zich om de specifieke vaardigheden van de razendsnelle Ryu Hayabusa of juist van worstelaar Bass Armstrong te leren kennen. Je wordt gauw een heel stuk beter en het kost je lang niet zoveel tijd om de specifieke bewegingen van een personage te leren kennen als in andere fighters. Om de boel nog toegankelijker te maken, is er een krachtige maar visueel nauwelijks spectaculaire special move die je bij tijd en wijle met één knop kunt inzetten. Ook kun je af en toe een countermove doen die alle soort aanvallen blokkeert – voor beginners een welkome toevoeging, maar voor competitieve spelers een dooddoener.

Dead or Alive 6

Laatste ronde

Toch loont het zich net zozeer om Dead or Alive 5: Last Round nog een keer aan te slingeren, omdat die game meer als een volledig product voelt. Dead or Alive 6 doet denken aan de release van Street Fighter 5 – een game die veel te vroeg en onaf in de winkels kwam te liggen. In deze staat is het eerder een uit de kluiten gewassen bèta dan een volwaardig nieuw deel. Technisch gezien is het bijvoorbeeld een flinke teleurstelling: animaties lopen niet altijd vloeiend in elkaar over, de framerate is zeker niet stabiel en het lijkt soms alsof je door lichamen heen slaat. De impact van een welgeplaatste high kick is in ieder geval niet altijd zichtbaar, terwijl de serie juist op dit vlak uitblonk.

Tevens zijn de spelopties en -modi behoorlijk summier. Waar Tekken 7 bijvoorbeeld groots inzet op online gevechten en deze ook voor beginners toegankelijk en inzichtelijk maakt, biedt Dead or Alive 6 het minste van het minste: online ranked. Je kunt geen lobbies aanmaken (deze worden volgens Team Ninja later deze maand toegevoegd), laat staan meedoen aan wedstrijden of andere competitieve gamevormen. Dit is anno 2019 ontoereikend, zeker gezien het feit dat Tekken, Mortal Kombat Soulcalibur en zelf Street Fighter dit inmiddels volledig in orde hebben.

dead or alive 6

De verhaalmodus is daarnaast simpelweg ondermaats. Het verhaal raakt kant noch wal, de dialogen zijn matig geschreven en het is allemaal voorbij voor je er erg in hebt. Zeker gezien de fijne verhaalvertelling van Injustice 2 en zelfs het tragediespel van Tekken 7, komt Dead or Alive 6 niet meer weg met een eendimensionale slechterik die je binnen het uur hebt verslagen. Ook zit hier simpelweg veel meer potentie in: een aantal personages maakt zijn opwachting in het langlopende Ninja Gaiden en je zou denken dat zelfs binnen het Dead or Alive-universum meer dan genoeg intriges zijn om over uit te wijden. Maar buiten een sporadische referentie wordt hier totaal niets mee gedaan. De enige aardige extra is Dear or Alive Quest, een modus waarin je per gevecht specifieke opdrachten en uitdagingen krijgt. Deze zijn vermakelijk, al is het maar omdat je er outfits mee kunt vrijspelen.

Dead or Alive 6 teert dus vooral op het prima vechtsysteem en een scala aan interessante vechtstijlen. Op dat front heeft Team Ninja prima werk afgeleverd. Maar veel meer dan een mooiere (en in sommige opzichten beperktere) variant op Dead or Alive 5: Last Round hoef je zeker niet te verwachten.

Dead or Alive 6 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op de PlayStation 4 Pro getest.

Conclusie en beoordeling

Dead or Alive 6

Dead or Alive 6 is qua fighter gedegen, maar is te beperkt om echt indruk te maken. Met een beetje geluk voert Team Ninja dusdanig veel updates door dat dit deel over een half jaar wel kan concurreren met Tekken, Street Fighter en Soulcalibur.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Toegankelijk
  • Fijn vechtsysteem
  • Minpunten
  • Technische mankementen
  • Online ondermaats
  • Weinig interessant spelmodi

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geweldige game, vermaak me er prima mee, alleen nog even een update afwachten voor de lobby matches
  • Jammer dat de game het matig doet.

    Wat ik persoonlijk wel heel erg goed vind is dat Team Ninja f*ck you zegt tegen alle SJW'ers. Meer devs mogen dat van mij wel doen.
  • @Meta_coola
    Volledig eens!
  • Dead Or Alive heb ik eigenlijk altijd wel de minder beat 'em up gevonden als je het vergelijkt met MK, Tekken, SF en zelfs SC.

    Ben het wel met Meta Coola eens dat het goed is dat ze niet zo meegaan met alles in de veilige hokjes te stoppen.
  • Ja wat wil je met een season pass van boven de 90 euro.
  • Lijkt me tof dit spel maar het is dus beter even te wachten met kopen tot ze er een completere game van hebben gemaakt. Tegen die tijd ook een stuk goedkoper en natuurlijk de free-to-play versie checken.
  • Het jaar is pas net begonnen maar op Metro exodus na is er alleen maar bagger uitgekomen. Nintendo red dit jaar. Maar ik ben bang dat 2019 het slechtste game jaar sinds tijden wordt.
  • @Gamerfan31

    Grappig. Als twee hardnekkige geruchten blijken te kloppen, wordt 2019 voor mij persoonlijk misschien wel het beste gamejaar ooit!
  • @That Mr Awesome en welke twee hardnekkige geruchten zijn dat?
  • @Jorn6810
    Dat we dit jaar nog aan de slag kunnen met Borderlands 3 en een nieuwe Batman Arkham game. Dat zijn twee van mijn favoriete franchises. Daarnaast al vervolgen van Gears en Ori, ook favorieten, die sws dit jaar moeten komen.

    Tel daar nog bij op dat ik veel verwacht van Sekiro, Control en The Outer Worlds en je hebt 7 titels die ik bij release direct zou willen aanschaffen. Dat heb ik de afgelopen jaren bij lange na niet gehaald. Dit lijkt een jaar precies op mijn smaak afgestemd ;)

    Zit er voor jou wat tussen in 2019?
  • @That Mr Awesome

    Hoe tof ik ook Batman Arkham vind. Ik zou liever zien dat ze een andere serie zouden nemen. Borderlands 3 kan heel tof zijn alleen 2k is de uitgever en heeft de Mafia serie ook al om zeep geholpen Dus even afwachten.
  • @Gamerfan31

    De Arkham game komt van WB Montreal, niet van Rocksteady……
  • @Ardyn

    Nee gaan ook geruchten dat van hun die Arkham game komt. En als die niet rocksteady komt dan is het al een smet aangezien WB Montréal een veel mindere studio is.
  • @That Mr Awesome Klinkt goed inderdaad. Van jouw lijst ben ik het meest benieuwd naar Control. Ik bezit zelf geen Xbox, maar de games van Remedy Entertainment(met name Alan Wake) wilde ik altijd graag spelen. Nu krijg ik met Control die mogelijkheid.

    Ik kijk zelf uit naar een aantal titels voor mijn Switch en PS4. Denk aan de remake van Zelda: Link's Awakening, Fire Emblem Three Houses, Animal Crossing, Pokemon(ondanks ik niet ben weggeblazen), Days Gone, The Last of Us 2, Ghost of Tsushima en Death Stranding. Al vraag ik mezelf af of en welke van deze laatste drie titels nog in 2019 uitkomen…

    Verder hark ik altijd de nodige interessante indietitels binnen. Heb er hier ook wel een paar van op mijn wishlist staan.
  • @That Mr Awesome

    Welke geruchten?
  • @Gamerfan31

    Met Resident Evil 2 remake , Kingdom Hearts III, Metro Exodus, Apex Legends en Ace Combat 6 ( al zijn de 2 laatst genoemde niet echt mijn ding kan ik wel inzien waarom ze goed worden ontvangen ) kan ik de start van 2019 nou niet bepaald bagger vinden.

    En met de releases van Devil May Cry 5 , Shenmue III, Desperados 3 en toch ook wel AC 3 zie ik 2019 heel erg zonnig tegemoet.

    Maar ieder natuurlijk zo zijn eigen mening
  • @Meta_coola

    Allemaal net niet games. Sommige zijn aardig. maar geen level van een Zelda Breath of the wild of God of War. En de titels die jij opnoemt die nog komen zitten daar ook niet tussen. Misschien Sekiro. En een aantal Nintendo games .
  • @Gamerfan31

    Correctie allemaal games die jij net niets vind. Nu zet je het als een feit neer, terwijl er genoeg mensen zijn die het zoals mij bijvoorbeeld Kingdom Hearts III een 9,5 game vinden. 123…. "ja maar dat zijn fanboys hun mening doet er niet toe alleen die van mij doet er toe"
  • @Meta_coola

    Nee hoor ieder zijn eigen smaak maar ik vind kh3 niet zo goed als de reviewers het vinden Maar crackdown 3, Jump Force, Anthem en Doa zijn niet bepaald kwaliteit.
  • @Gamerfan31


    MOETEN alle games van het niveau Breath of the Wild of God of War zijn dan?

    Slaat helemaal nergens op.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren