1. Death Stranding - Alles wat we tot nu toe weten

Death Stranding - Alles wat we tot nu toe weten

Death Stranding begon niet met die vage trailer waarin we Norman Reedus virtueel en naakt konden aanschouwen. Death Stranding begon met een conflict tussen gamemaker Hideo Kojima en Konami. In 2015 startte Kojima zijn eigen indiestudio op, sloot hij een samenwerkingsverbond met Sony en zo begon het Death Stranding-avontuur echt. Het is alweer 2018, dus laten we eens opsommen wat we al weten over deze actietitel.

Eerst even over de naam: Death Stranding. Het refereert aan het stranden van bijvoorbeeld een walvis, een fenomeen waarvan het waarom nog steeds niet geheel wetenschappelijk te verklaren is. Iets soortgelijks zien we ook in grote massa’s gebeuren in de onthullingstrailer van het spel. Een man ligt naakt op het strand, houdt een baby vast die uiteindelijk verdwijnt en vervolgens zien we een strand vol aangespoelde zeedieren met een golvende zee in de achtergrond.

Norman Reedus

Death Stranding is met die trailer aangekondigd tijdens E3 2016. De blote man is Norman Reedus (bekend van o.a. The Walking Dead) en hij is niet de enige bekende acteur die zich aan de game heeft verbonden. Zowel Mads Mikkelsen (Hannibal) als Guillermo del Toro (de regisseur van films als The Shape of Water en Pan’s Labyrinth) hebben een rol in deze game gekregen, wat inhoudt dat ze hun acteerwerk laten motion capturen en ze een stem verlenen aan een personage. Ook Emily O’Brien (The Young and the Restless) en Troy Baker (The Last of Us) maken deel uit van de cast.

Death Stranding

Uit die trailer werden we niet veel wijzer wat betreft gameplay, maar dat is gelukkig in de jaren daarna iets duidelijk geworden. Tenminste, voor zover dat kan, want Death Stranding schijnt een heel nieuw gamegenre aan te boren. Het is niet slechts actie, want aan deze open wereld worden ook nieuwe gameplayelementen toegevoegd. Kojima wil duidelijk een punt maken: zijn Metal Gear werd ook ooit een actiegame genoemd, terwijl die nu onder het stealthgenre valt, wat destijds nog niet bestond.

Stokken en touw

Tijd om de diepte in te gaan. Kojima gebruikt The Man Who Turned Into A Stick van Kobo Abe als inspiratie: het eerste gereedschap dat de mens gebruikte was de stok. Die werd gebruikt voor zelfbescherming. Het tweede gereedschap was touw, om dingen zeker te stellen die de mens belangrijk vond. Kojima ziet de standaard gereedschappen in games als de stok en hij wil dat mensen communiceren door het game-equivalent van het touw te gebruiken. Heel duidelijk is dat niet, maar Kojima heeft heel goed nagedacht over wat hij wil bereiken. Overigens gebruik je in Death Stranding ook alsnog de ‘stok’.

Death Stranding

Neerlands trots

Er zit ook een beetje Nederlandse trots in Death Stranding, want Guerrilla Games werkt samen met Kojima Productions door hun zelfgemaakte Decima-engine uit te lenen.

In Death Stranding is deze nieuwe vorm van gameplay niet het enige opvallende. Dat is namelijk ook de dunne lijn en de complexe relatie tussen leven en dood. Je kunt je ziel uit het lichaam van het personage laten zweven om iets in de omgeving te doen. Sterft het hoofdpersonage Sam, dan ga je tijdelijk naar een andere wereld. Kom je weer terug in de gewone wereld, dan zijn de omstandigheden precies zoals die waren toen je hem achterliet. Ook daar zit natuurlijk een gedachte achter. Kojima: “Het begon veertig jaar geleden met arcadekasten en het idee is dat je elke keer weer meer muntjes erin gooit. Daarom is het ‘game over’ wanneer je doodgaat en gaan dingen terug naar hoe die waren nog voor je doodging. Die wereld waar je heengaat als je doodgaat, dat is geen ‘game over’, dat is de ‘continue’-vraag.” Kojima wil zich concentreren op wat er verder gaat nadat je bent doodgegaan.

Timefall

Er is nog een ander element in Death Stranding dat een grote rol speelt: Timefall. Dat is een soort regen die de tijd verandert: enerzijds groeien bloemen er prachtig door, anderzijds zorgt het er voor dat het menselijk lichaam aftakelt. Veel kan Kojima er niet over kwijt, want dat zou een spoiler zijn. Sowieso is de game gehuld in mysterie en het lijkt er niet op dat Kojima daar voordat de game uitkomt veel meer over zal verklappen. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij wel iets bijzonders wil gaan doen met online gamen, maar hij zegt niet wat dit zou kunnen inhouden. Kojima geniet ook wel van alle speculatie rondom de game, de voorpret voelt dan ook als een belangrijk onderdeel van Death Stranding.

Death Stranding

Zeker nu nog, want we weten nog niet eens wanneer het spel verschijnt. De ontwikkeling er van duurt overigens niet alleen lang omdat Kojima een heel nieuw bedrijf is gestart. Er was een grote staking onder acteurs vorig jaar, waardoor er veel performance capture- en voice over-werk bleef liggen. Inmiddels ligt het project weer op schema en is het enige dat Kojima praktisch nog over de game te zeggen heeft, dat alles uiteindelijk samenkomt. Wanneer we dat kunnen bekijken, is ook nog vaag, maar volgens Kojima is deze PS4-game in ieder geval uit voor de Olympische Spelen in Japan in 2020.

Maestro, musica!

De muziek in Death Stranding is intens. Al in de aankondigingstrailer word je mede dankzij de klanken van Low Roar’s I’ll Keep Coming meegesleept in het onaangename gevoel dat de game wil oproepen. Verantwoordelijk voor die keuze is Ludvig Forssell, die voor Metal Gear Solid 5 al samenwerkte met Kojima.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Fijn artikel. Ben zelf ook heel benieuwd wat de game gaat brengen. Bijna onmogelijk om daar nu al een duidelijk beeld bij te krijgen maar ik ben blij dat hij nu hij bij Konami weg Kojima de creatieve vrijheid totaal kan benutten.
  • wooow plaatje onder ''Timefall'' lijkt wel heel erg veel op Gray Fox
  • Ben benieuwd wat ze allemaal met de engine kunnen, voor de rest kijk ik hier niet naar uit geen fan van kojima, als je het verhaal niet kan volgen is het geen goed verhaal.
  • @rpenning

    Het verhaal was alleen bij MGS4 niet te volgen, bij die andere games is het alleen een beetje opletten :)
  • Heel leuk en prettig geschreven, deze artikelen steeds. Je hebt ook echt best wel veel vertelt wat ik nog niet wist, dus ook erg waardevol :)

    Je stelt: "" Wat is het game-equivalent van het touw dan voor Kojima in Death Stranding? Of weten we dat nog niet?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord