1. Destiny 2 is de grootste indie-game van het moment

Destiny 2 is de grootste indie-game van het moment

Breuk met Activision biedt kansen en onzekerheid over het lot van Destiny en Bungie

Het kwam als een grote verrassing, de breuk tussen uitgever Activision en ontwikkelaar Bungie. Op 11 januari kwam Bungie met een officiële verklaring waarin het aankondigde te breken met Activision, twee jaar voordat het contract afloopt. Het rommelde al langer en, als we het internet mogen geloven, is de relatie tussen Bungie en Activision nooit heel goed geweest. Is Destiny 2 dan nu een indie-game? En wat betekent dit voor de toekomst van Bungie en de fijne ruimte-shooter?

Het is niet de eerste keer dat Bungie afscheid neemt van een grote uitgever in de gamewereld. In 2007 nam het, nadat Halo 3 was voltooid, afscheid van techgigant Microsoft om zelfstandig te worden, en daar was het destijds net zo enthousiast over als nu. De verschillen tussen beide situaties zijn echter groot en dit keer zou het Bungie best eens kunnen lukken om zelfstandig het hoofd boven water te houden.

Destiny

Uitgever als zondebok

Na 2007 bleef Bungie niet lang onafhankelijk. Als voormalig onderdeel van Microsoft leverde het in 2009 Halo 3: ODST af en in 2010 Halo: Reach. Daarna bleef het stil. Even dan. Want in april 2010 kwam Bungie met de boodschap dat het onderdeel werd van Activision. Waarschijnlijk omdat het kapitaal nodig hadden voor het ontwikkelen van een nieuwe game, die later het in 2014 uitgekomen Destiny zou blijken te zijn.

Het is heel gemakkelijk om alles wat er vervolgens mis is gegaan met die game en de opvolger, te wijten aan de uitgever. Vaak blijft het onduidelijk hoe het nu precies zit, maar dankzij de The LA Times kregen we inzage in het contract tussen Activision en Bungie, waar ook veel details over de Destiny-franchise in staan. Zodoende kunnen we hier toch een beeld over vormen.

Destiny

Zo staat in het contract onder andere dat Bungie verplicht was om een bepaalde hoeveelheid dlc uit te brengen op gezette momenten. Daarnaast moest de game premium content zoals microtransacties bevatten. Maar wat er ook in staat is dat Bungie zeer hoge bonussen kon verdienen met het tijdig leveren van de dlc, scores boven de 90 op gamerankings.com en verkoopsucces. Bungie zou tot maximaal 35 cent van elke dollar krijgen als er genoeg verkocht werd. Daarnaast behield Bungie veel inspraak in de ontwikkeling van Destiny 2 en werden grote beslissingen gemaakt op basis van een ‘mutual agreement’ tussen beide partijen. In sommige gevallen had Activision, indien nodig, daarentegen de doorslaggevende stem. Verder ging Activision volledig over de promotie en het prijsbeleid van de games.

Overigens staat er ook in dat elke medewerker van Bungie jaarlijks recht had op maximaal twee door Activision uitgebrachte entertainmentproducten, tijdens de ontwikkeling van games. Dat is dan toch weer aardig.

Waar twee vechten…

Nou kan het zo zijn dat Bungie en Activision het vaak oneens waren en Activision dan toch de knoop doorhakte, maar gold dat echt voor alles? Het is natuurlijk speculeren, maar ik denk niet dat alles wat mij stoort aan Destiny 2 de schuld is van Activision. Ook Bungie heeft ongetwijfeld foute beslissingen genomen in de (door)ontwikkeling van de game.

De manier waarop Destiny 2 zich nu verder ontwikkelt zal uitwijzen of Bungie echt de ontwikkelaar is die enkel het beste voor heeft met gamers, of dat het nu zelf ook vergelijkbare fouten maakt en Activision niet de grote schurk in dit verhaal blijkt te zijn.

Wie er ook voor verantwoordelijk is, het feit dat op tafel ligt is dat Forsaken, de derde en beste uitbreiding van Destiny 2, het niet zo goed heeft gedaan als werd verwacht. Dat is natuurlijk jammer, maar het biedt Bungie ook een grote kans: nu kan de ontwikkelaar laten zien dat het zelfstandig beter kan werken. Dat zou nu zo maar eens kunnen lukken.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Bungie staat er op dit moment namelijk heel anders voor dan toen het zich afscheidde van Microsoft. Toen was het zo goed als platzak en had de studio geen interessante franchise om direct geld mee te verdienen. Dat laatste heeft het nu wel, in de vorm van Destiny. Hopelijk laat het dan alle verplichtingen die het had ook echt vallen, en brengt het toffe dingen uit, en niet omdat het dan maar iets heeft om uit te brengen. De (hardcore) community van Destiny is namelijk bijzonder veeleisend, en ik ben benieuwd hoe Bungie daarmee omgaat. Wordt het pleasen of innoveren?

Wat ik graag zie, zijn vernieuwende onderdelen en keuzes. Grote pve-events met knetterveel guardians, events met impact op de wereld zoals in World of Warcraft, of geef permanent alles tot en met Forsaken gratis weg om nieuwe aanwas te genereren. Er moet iets gebeuren, iets dat laat zien dat er een frisse wind waait door de geplaagde franchise.

Innovatie zoek ik niet binnen games van grote uitgevers die, misschien wel terecht, gaan voor de veilige weg van herhaling en subtiele verandering in een serie games. Innovatie zoek ik bij indie-games, bij developers die niet de hete adem van grootaandeelhouders van hun uitgever in hun nek voelen. Ik zoek het bij ontwikkelaars zoals Grinding Gear Games, CD Projekt Red, Supergiant Games, Double Fine en nu ook bij Bungie. En ik hoop van harte dat ze mijn verwachtingen waarmaken in 2019. Destiny 2 is namelijk toe aan vernieuwing en goed nieuws, want ook al is Forsaken een meer dan puike uitbreiding, de sfeer rondom de game is nog steeds erg negatief.

Gelukkig heeft Bungie vorig jaar een flinke financiële injectie ontvangen van het Chinese NetEase om ook projecten naast Destiny te kunnen ontwikkelen. Dat geeft behoorlijk wat lucht en laat Bungie focussen op wat het zegt te willen doen: het maken van toffe games, zonder constante druk van buitenaf. Hopelijk hangen er niet al te veel dwingende voorwaarden aan al het Chinese geld.

Destiny

See you starside, Bungie

Hoewel het niet duidelijk is of het nu Bungie is die de stap heeft gezet om weer onafhankelijk te worden, of Activision die simpelweg niet voldoende potentie ziet in de ontwikkelaar en daarom het contract heeft verbroken, het feit is dat Bungie nu zelf verder moet. En ik heb daar zin in. Ik wil zien wat Bungie gaat doen. Ik wil weten wat Bungie kan nu het niet meer aan de ketting ligt.

Er zijn ook gamers die het liefst zien dat Bungie stopt met Destiny en helemaal opnieuw begint. Ik ben het daar mee oneens. Niet alleen omdat dit scenario Bungie wederom in min of meer dezelfde positie plaatst als toen het brak met Microsoft, maar vooral omdat ik nog niet klaar ben met Destiny. Geef me meer Destiny! Maar dan niet de rustig voortkabbelende Destiny die we inmiddels gewend zijn. De meesterhand van Bungie wil ik zien. Ik wil nu merken dat Bungie los gaat en gaat strijden voor het respect van de speler en het bestaansrecht van de franchise. Dat hoeft niet meteen content te zijn, met een flitsend plan van aanpak ben ik voorlopig al dik tevreden.

Dus, Bungie, laat zien wat je kan nu je een van de allergrootste onafhankelijke ontwikkelaars bent! Verbaas me, overrompel me, en laat me alsjeblieft nog jaren genieten van je games.

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • Hoe kan je Destiny 2 een indie-spel noemen als Activision er (deels) voor betaald heeft?
  • @Heer Mida geintje, natuurlijk.
  • @Bert de Vries
    Daar doet Mida niet aan. Die houdt van feiten en de serieuze kant van het leven (dit is althans zoals ik hem op deze site ervaar).
  • Ik geef geen ene fuck om Destiny, Halo of Bungie zelf, maar dit is wel een lekker geschreven artikel die ik ondanks mijn desinteresse geboeid gelezen heb. Top gedaan Kaisz!
  • @benjaminben Thanks! Goed om te horen :)
  • Ik ben een fan van Destiny, maar de laaste paar uitbreidingen voelden alsof ze te gehaast eruit geperst werden.
    Laat ze nu maar lekker de tijd nemen nu pappa Activision geen centjes meer hoeft.
  • Er staat in het artikel dat Bungie onderdeel werd van Activision. Dit is alleen nooit het geval geweest.
  • @CerandoX.nl je hebt gelijk, dat moet ik even duidelijker formuleren: ik bedoel alles met betrekking tot Destiny exclusief door Activision werd uitgegeven.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren