1. Destiny 2: Shadowkeep review - Bungie bouwt aan een veelbelovende toekomst

Destiny 2: Shadowkeep review - Bungie bouwt aan een veelbelovende toekomst

Toen Bungie in januari bekendmaakte dat het ging scheiden van uitgever Activision, waren veel fans enthousiast over de toekomst van Destiny 2. Na twee mindere uitbreidingen leek de franchise met Forsaken namelijk een goede weg in te slaan, maar toch werd Activision als een van de voornaamste redenen gezien dat de volledige potentie van Bungie en Destiny 2 niet wordt benut. Bungie bepaalt nu echter zelf welke kant het opgaat met de franchise, en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Met de nieuwste uitbreiding, genaamd Shadowkeep, krijgen we voor het eerst te zien hoe veelbelovend de toekomst van Destiny 2 daadwerkelijk is.

Terug naar de maan

In Shadowkeep keren spelers terug naar de Maan, een locatie bekend uit de eerste Destiny. De planeet wordt geteisterd door zogenoemde Nachtmerries en die vermoedelijk uit een groot roodkleurig fort verschijnen, genaamd Scarlet Keep. Met behulp van het personage Eris Morn, wederom bekend voor Destiny-veteranen, is het de taak van de speler om het fort binnen te dringen, de bron van de Nachtmerries te vinden en deze tegen te houden.

Op het eerste oog lijkt deze opzet van Shadowkeep als menig andere generieke verhaallijn. Er is een probleem op een planeet, de speler gaat er naartoe, ontdekt de oorzaak en stopt vervolgens het kwaad. Dit allemaal terwijl er talloze vijanden overhoop worden geknald. In een shooter als Destiny 2 is vooral dit laatste natuurlijk weer het geval, maar fans die geïnvesteerd zijn in het verhaal van de Destiny-franchise zullen er echter snel achter komen dat Shadowkeep niet zomaar een simpele hero’s journey is.

In plaats daarvan hint het verhaal er sterk naar dat dit slechts het eerste hoofdstuk is van een grotere, overkoepelende verhaallijn. Een verhaallijn met een veel groter gevaar, waar wellicht zelfs de Guardians niet tegenop kunnen. Zeer interessant, maar het is wel teleurstellend dat dit eerste hoofdstuk tot een abrupt einde komt en dan ook meer vragen oproept dan beantwoordt.

Destiny 2 Shadowkeep

Horrorgame

Tijdens de Forsaken-uitbreiding werd al duidelijk dat het tot dan toe nog vaak humoristische Destiny 2 plaats moest maken voor een serieuzere toon. Met Shadowkeep wordt deze lijn sterk doorgetrokken en wordt duidelijk dat de Guardians geen rooskleurige tijd tegemoet gaan. Niet alleen het verhaal van Shadowkeep, maar ook de omgevingen op de Maan, waar spelers de komende periode veel tijd zullen doorbrengen, spelen hier een grote rol in.

Net als alle andere planeten in Destiny 2 ziet de Maan er visueel indrukwekkend uit. Een groot gedeelte van de locatie is hergebruikt uit de vorige Destiny-game, maar het toegankelijke gebied is dit keer een stuk groter en er zijn een aantal nieuwe omgevingen en mysteries om te ontdekken. Alleen de drie te ontdekken Lost Sectors, een soort minidungeons, zijn al kleine werelden op zich. Combineer dit met de constant duistere atmosfeer, muziek en de spookachtige schaduwen die de grotten en het oppervlak van de Maan teisteren, en je krijgt af en toe het gevoel dat je in een horrorgame terecht bent gekomen.

Destiny 2 Shadowkeep

De rpg in ‘mmorpg’

Toen Shadowkeep voor het eerst werd onthuld door Bungie, kondigde de ontwikkelaar aan van Destiny 2 een ware mmorpg te willen maken. Vooral het rpg-gedeelte, het kunnen bouwen en je personage vormgeven zoals jij dat wil, werd namelijk nog gezien als een groot gebrek in het spel. Bungie pakt dit probleem aan in Shadowkeep door onder andere een aantal grote aanpassingen te doen aan het uitrustingensysteem, genaamd Armor 2.0.

Met een nieuw transmog-systeem om een stuk uitrusting er anders uit te laten zien, verbeteringen aan Armor Mods en het terugkeren van de Intellect-, Discipline- en Strength-statistieken uit Destiny, is Armor 2.0 een grote stap in de goede richting. Zo hoeven Armor Mods, upgrades voor je uitrusting die bepaalde bonussen geven, nu maar eenmalig vrijgespeeld te worden om deze vervolgens onbeperkt te kunnen gebruiken. Bovendien is het nu mogelijk om exact te zien wat voor invloed verschillende statistieken van een stuk uitrusting hebben op de cooldowns van je verschillende vaardigheden.

Destiny zou Destiny echter niet zijn als er haken en ogen zitten aan bepaalde innovaties. Zo kan het nieuwe transmog-systeem alleen worden gebruikt met uitrustingen die zijn vrijgespeeld via Eververse, de in-game-winkel waar cosmetische items met echt geld kunnen worden gekocht. Ook moeten Armor Mods nu worden gelinkt aan een van de drie elementen die uitrusting kan hebben, namelijk Arc, Solar of Void. Bungie adverteerde de veranderingen aan het uitrustingensysteem met de zin ‘Bouw je Guardian zoals jij dat wil’, maar in de praktijk zitten hier dus nog veel restricties aan. Bovendien werkt het systeem voor het geven van een andere kleur aan uitrusting, door middel van Shaders, nog steeds hetzelfde als voorheen, terwijl hier al sinds de lancering van Destiny 2 veel kritiek op is.

Destiny 2 shadowkeep

Meer van hetzelfde

De kern van Destiny 2 is hetzelfde gebleven. Je speelt het verhaal uit en komt vervolgens in de end-game terecht, die bestaat uit het steeds opnieuw doen van verschillende activiteiten om betere loot te verdienen voor een hoger Power level. Deze manier van spelen werkt nog altijd erg goed in Destiny 2 en de nieuwe activiteiten, waaronder Nightmare Hunts en Vex Invasions, vormen en welkome toevoeging hieraan. Het gebrek aan nieuwe vijanden, uitrustingen en wapens geven echter het gevoel dat Shadowkeep niet zo’n grote uitbreiding is als wellicht vooraf werd gedacht.

De Forsaken-uitbreiding introduceerde met de Scorn nog een nieuw soort vijand in Destiny 2, maar in Shadowkeep keren we terug naar een oude bekende: de Hive. Door middel van een rode bepantsering zien deze Hive-vijanden er dit keer iets anders uit, maar dit is zo onopvallend dat je het tijdens het spelen niet eens door hebt. Ook de eindbaasgevechten in het verhaal van Shadowkeep zijn bijna een-op-een hergebruikt. Je vecht tegen dezelfde eindbazen die je al eerder hebt verslagen in beide Destiny-games, met het idee dat dit nachtmerries zijn die de speler opnieuw beleeft.

Niet alleen de vijanden, maar ook de wapens en uitrustingen geven het idee dat er niet heel veel nieuws wordt toegevoegd in Shadowkeep. Zo zijn er zes nieuwe sets uitrustingen, waarvan er twee al snel worden vrijgespeeld via het verhaal en door het spel te spelen, terwijl een andere set alleen verkrijgbaar is via de Eververse-winkel. Uitrustingen en wapens die verdiend kunnen worden met oude content zoals Strikes of de Crucible, zijn al lange tijd hetzelfde gebleven en volgens veel spelers toe aan vernieuwing. Bovendien is het frustrerend om voor de zoveelste keer hetzelfde item te krijgen als willekeurige drop tijdens het spelen.

Destiny 2: Shadowkeep

De strijdvaardigheid die het nu onafhankelijke Bungie toont met Shadowkeep is veelbelovend voor de toekomst van Destiny 2. De nieuwe locaties zien er zoals altijd er weer prachtig uit en hoewel het verhaal van de uitbreiding abrupt eindigt, laat Bungie zien dat er een duidelijke visie is voor de komende jaren. De gemaakte veranderingen aan uitrustingen zijn bovendien een grote stap in de goede richting, maar naast al deze aanpassingen is Destiny 2 nog steeds meer van hetzelfde. Dit hoeft natuurlijk niet per se iets negatiefs te zijn, maar het hergebruiken van veel content zorgt ervoor dat Shadowkeep toch net niet de impact heeft waar veel spelers op hoopten.
7
70
Score: 70