1. Detective Pikachu review

Detective Pikachu review

Donders leuk

Voor ons Westerlingen was Detective Pikachu een raadselachtige game. De spin-off werd exclusief aangekondigd voor Japan, maar tot grote teleurstelling van veel Poké-fanaten bleef het muisstil rondom de avonturengame. Recent bleek dat The Pokémon Company het met de oorspronkelijk episodische game wat serieuzer aanpakt door hem hier als volwaardige titel af te leveren én door een gelijknamige film te produceren met sterren als Ryan Reynolds. Mocht Detective Pikachu voor de 3DS een indicatie zijn van de charme van deze film, dan zullen we een volgend avontuur met de schattige detective zeker niet afslaan.
Detective Pikachu

In de game zelf bestuur je Tim Goodman, een doodnormale jongen wiens vader vermist raakt na een mysterieus ongeval. Bijna direct in het verhaal ontmoet hij Detective Pikachu, de pokémon die zijn vader regelmatig bijstond bij het oplossen van misdaden in en rondom Ryme City. Meteen valt op dat de game op frivole wijze speelt met de verwachtingen die je als speler hebt van de bekendste pokémon uit de serie. Hij loopt rechtop, heeft een hilarisch zware stem en gaat niet de deur uit zonder een flinke dosis cafeïne. En nog belangrijker: tot elkanders verbazing kunnen Pikachu en Tim met elkaar communiceren.

Kinderlijk eenvoudig

De gameplay in Detective Pikachu is zeer vergelijkbaar met die van Professor Layton en Ace Attorney, met als groot verschil dat je Tim vrij kunt besturen door de uiteenlopende locaties. De meeste zaken volgen globaal dezelfde structuur, waarbij het duo rondwandelt en bewijs verzamelt door plaats-delicten te onderzoeken en de aanwezige mensen en pokémon te ondervragen. Het feit dat Pikachu de kreten van pokémon kan vertalen naar mensentaal, en Tim andersom, zorgt voor een grappige wisselwerking tussen de twee. Zo nu en dan roept Pikachu iets beledigends tegen een mens dat Tim weigert te herhalen, en soms moet Tim even afstand nemen van wantrouwige pokémon om zijn maatje het werk te laten doen.

Wanneer genoeg materiaal is verzameld krijg je een signaal om à la Sherlock Holmes het materiaal naast elkaar te leggen en verbanden te leggen. Tijdens het spelen worden alle verklaringen, verzamelde objecten en andere informatie vastgelegd in een notitieboekje op het onderste scherm, waar constant naar wordt verwezen. Waar notities bijhouden in bovengenoemde misdaad-avonturengames een absolute vereiste is om de zaak tot een goed einde te brengen, dwingt de lage moeilijkheidsgraad van Detective Pikachu je nergens toe. In veel gevallen is het verband tussen een object en een verklaring al lang duidelijk, maar moet je alleen nog even het juiste bewijsmateriaal zien te vinden. Voordat je de knoop door kunt hakken loodst Pikachu je stap voor stap door alle gebeurtenissen, waardoor het tempo van de game vrij laag ligt.

Met name de eerste drie zaken, die in 2016 in Japan verschenen, zijn duidelijk minder complex dan de overige zes. De game is over het algemeen kinderlijk eenvoudig, maar in veel van de gevallen blijft het tot het einde onduidelijk wie van de mensen of pokémon nou de dader is. Vooral de door pokémon bewoonde wereld maakt de eenvoudige gameplay interessant, omdat zij nu eenmaal gekke eigenschappen hebben. De band tussen mens en pokémon staat bovendien centraal en die is op een leuke manier in de plot verwerkt. Er is een Ludicolo die werkt als serveerster, maar om de haverklap kopjes laat vallen, een Mimikyu met onwijze sterallures, Pidove die je vragen constant vergeten en de game bevat de dapperste Feebas uit heel de Pokémon-wereld. Elk wezentje heeft een eigen persoonlijkheid, meer dan in alle rpg’s bij elkaar.

A bolt of brilliance

Met name Detective Pikachu zelf steelt de show. De productiewaarde van de game is verrassend hoog en de aandoenlijke gele muis is net als de meeste andere personages overtuigend ingesproken. De Pikachu in deze game lijkt in geen opzicht op die van Ash uit de anime, maar is minstens net zo charismatisch. Hij maakt oprecht grappige opmerkingen, is liever lui dan moe en wordt het liefst geaaid door knappe dames. Tim zelf ziet er net als de meeste mensen wat kinderachtig en onwennig Amerikaans uit, maar ook hij weet tijdens de overvloed aan tussenfilmpjes de makkelijke gameplay te dragen. Om spelers scherp te houden tijdens deze video's bevat de game per zaak minstens een actiescène, waarbij de game overschakelt op simpele quick-time events waarbij Pikachu en Tim rennen voor hun leven met lekkere rockmuziek op de achtergrond.

Het audiovisuele aspect van de game is al helemaal opvallend wanneer je je bedenkt dat de game draait op een 3DS. Tijdens het spelen hadden we geen moeite met het kijken naar de kleine schermen, en puzzeltjes oplossen of de kaart bekijken op het onderste scherm is eigenlijk wel prettig. De omgevingen zijn verder erg kleurrijk, al wisselt de schaal ervan per hoofdstuk. Met name in de eerste delen zijn de te verkennen levels wat klein, maar over het algemeen zijn ze zeer gevarieerd. Op hun avontuur komen Pikachu en Tim langs grotten, een tropisch eiland, grote bedrijfspanden, studio's en nog een aantal andere locaties. Hoewel de game in een hogere resolutie op de Switch ook weer geen overbodige luxe zou zijn, is Detective Pikachu een ontzettend fijne game voor die goede oude 3DS.

Detective Pikachu is nu beschikbaar voor 3DS.

7,5
Nu Detective Pikachu uit is kunnen we eindelijk het mysterie achter de charmante avonturengame ontrafelen. De charismatisch ingesproken pokémon zelf steelt de show door een grappig duo te vormen met Tim, in een verhaal dat gedreven wordt door hilarische pokémon met een eigen persoonlijkheid. Het is spijtig dat de puzzels en raadsels op de meeste vlakken zeer eenvoudig zijn en dat het tempo daar flink onder lijdt, maar de game biedt genoeg verhaal om elke zaak en het overkoepelende mysterie op te willen lossen.
  • Detective Pikachu zelf
  • Hoge productiewaarde
  • Hilarische pokémon