1. DiRT Rally 2.0 preview – Terug in het stof

DiRT Rally 2.0 preview – Terug in het stof

Elke gelegenheid om een lekker potje in de modder te worstelen, grijp ik zonder aarzelen met twee handen aan. Tenminste, zolang daar een stuurwiel bij komt kijken. Er is immers niks leuker dan auto’s vol gas over onverharde paden jagen en dat ook nog eens sneller doen dan alle anderen – dat is de essentie van rallysport, de autosportvorm die virtueel door niemand zo goed wordt vastgelegd als de mensen van Codemasters.

Tenminste, als de Britse ontwikkelaars nog weet wat ze zo goed deden met Dirt Rally. Deze nazaat van de Colin McRae Rally-reeks verraste drie jaar terug iedereen met z’n hardcore, waarheidsgetrouwe rijgedrag en miste eigenlijk alleen de nodige verfijning om een absolute klassieker te zijn. Dirt 4 had dat vorig jaar moeten doen, maar mislukte door te veel op constant gegenereerde, eentonige aanvoelende parkoersen te leunen. Gelukkig probeert Codemasters het nogmaals met Dirt Rally 2.0, waarmee we onlangs alvast een dagje aan de slag mochten.

dirt

Hardcore label

Eén ding staat volgens de studio in elk geval vast: we hebben hier weer te maken met een bloedserieuze rallygame, een die het ‘hardcore label’ Dirt Rally op geen enkele manier mag devalueren. Dat betekent wederom zeer waarheidsgetrouw rijgedrag van de bovenste plank – het arcade-achtige rijgedrag dat je in Dirt 4 kan kiezen is hier niet te vinden. Dirt Rally 2.0 komt dan ook het beste uit de verf wanneer je met een goed racestuurtje speelt. Toch valt op dat je ook met een controller behoorlijk uit de voeten kunt: zelfs met de nodige hulpmiddelen uit kunnen we een Volkswagen Golf GTI Mk II prima over een kronkelende, stoffige kustweg in Nieuw-Zeeland jagen.

Het lijkt er dus in elk geval op dat zowel doorgewinterde als minder fanatieke spelers plezier zullen beleven aan deze game. Codemasters benadrukt natuurlijk dat het maar wat graag naar de community luistert, ook met betrekking tot het vinden van de balans tussen toegankelijkheid en realisme. Een belangrijk element daarin is de betrokkenheid van Jon Armstrong – niet alleen rallycoureur op hoog niveau (tot aan deelnames in het WRC2-kampioenschap), maar ook winnaar van de officiële e-sports-competitie van het WK rally.

dirt

Mede dankzij zijn betrokkenheid doet ook een meer hardcore feature z’n intrede: track evolution, oftewel verandering van het wegoppervlak naarmate er meer auto’s over de route zijn gesjeesd. Dat betekent dat je meer uitgesleten en moeilijker te overwinnen onverharde paden tegenkomt naarmate je verder achteraan start – wat onder meer afhankelijk is van je eerdere klassering. Ook kun je keuzes maken uit diverse banden, bijvoorbeeld afhankelijk van het weer.

Diversiteit

Codemasters heeft zich de moeite bespaard om de licentie voor het WRC te bemachtigen en kiest liever zelf voor een mix auto’s en locaties om jou lekker te laten rallyen. In de previewversie konden we alleen stofhappen in Nieuw-Zeeland, in de uiteindelijke game zijn ook Argentinië, Spanje, Polen, Australië en de VS aanwezig. De rallyproeven aldaar zijn weer met de hand gemaakt, wat in elk geval voor voldoende diversiteit moet zorgen. De parkoersgenerator uit Dirt 4 kunnen volgens Codemasters wel terugkeren middels een update als de vraag vanuit de community sterk genoeg is. Dat geldt overigens voor vr-ondersteuning, die in technisch opzicht goed mogelijk is na de implementatie ervan in Dirt Rally.

De nadruk lijkt vooral te liggen op de band met het wereldkampioenschap rallycross. Minimaal acht circuits van deze spectaculaire raceklasse op onverhard wegdek én asfalt zijn aanwezig, evenals alle in het echt deelnemende auto’s en teams. Ook een nauwe link met het officiële WK in de vorm van een e-sports-kampioenschap behoort tot de mogelijkheden – in navolging van de Dirt World Championships.

dirt

Als rally(cross)simulatiegame met nieuwe features zien we al met al weinig kuilen in de weg naar succes voor Dirt Rally 2.0. De grootste vraag is of de game in alle opzichten ook netjes afgewerkt wordt, grafisch gezien was de previewversie namelijk nog een tikje ruw. Feit is dat deze opvolger echter een ander ontwikkelproces kent dan z’n voorganger: Dirt Rally begon ooit als early acces-project vanuit een betrekkelijk klein team, dat weliswaar op gave wijze opbloeide maar nooit echt helemaal afgerond werd. Die benadering is in positief opzicht veranderd voor Dirt Rally 2.0. Ik kan maar moeilijk wachten tot de volgende keer stofhappen.

Dirt Rally 2.0 komt op 26 februari 2019 uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren