1. DiRT Rally 2.0 review – De tweede de beste

DiRT Rally 2.0 review – De tweede de beste

Gooit je zo in het diepe als rallyheld

Een luidkeels brullende motor. Honderdtachtig kilometer per uur. Voorbijflitsend heuvellandschap. Zweethanden. Mediumbocht naar rechts! Even remmen, versnelling terugschakelen, insturen, gas erop, tegensturen! Driftend naar rechts. Voelen hoe de banden zich in het oppervlak ‘bijten’. Opschakelen. Vol gas weer door. Driehonderd meter. Tweehonderd meter. Honderd meter. Zweethanden. Haarspeldbocht naar links! DiRT Rally 2.0 zit vol met dit soort momenten.

Het zijn stuk voor stuk bloemlezingen uit de magie van het rallyrijden: racen tegen de klok op een traject van A naar B. Rally is daarmee een van de meest ouderwetse vormen van autosport, maar ook bij uitstek één die door de jaren heen in diverse iconische videogames is vereeuwigd – van Sega Rally tot Colin McRae Rally. Als ontwikkelaar van laatstgenoemde reeks heeft Codemasters wat dat betreft een naam hoog te houden, al wist DiRT 4 uit 2017 door een gebrek aan charme niet te overtuigen.

Dirt 2.0

Beste rallygames aller tijden

Wie bang is dat de Britse studio het met DiRT Rally 2.0 weer niet bij het rechte eind heeft, stellen we graag gerust. Sterker nog: deze nieuwe titel kan zich moeiteloos scharen in het rijtje beste rallygames aller tijden. Als ware opvolger van het uitdagende DiRT Rally, waarmee ‘Codies’ in 2015 vanuit een early access-constructie een glorieuze comeback maakte in dit subgenre, voldoet dit spel aan alle vereisten om je een geweldige rallyervaring te bezorgen.

Verreweg het belangrijkste element is het rijgedrag. Het temmen van de rallymonsters luistert hier nog nauwer dan in deel één: de beginnersauto’s voelen verrassend rap en fel, terwijl de auto’s uit snellere klassen aanvankelijk zelfs veteranen kunnen overdonderen. Met een racestuurtje is het serieus hard werken om zonder brokken het maximale uit de bolides te halen, waarbij de beste force feedback die Codemasters ooit voor elkaar heeft gekregen van cruciaal belang is. Daarnaast laat de game zich ook verrassend goed besturen met een controller en zijn er genoeg instelbare hulpmiddelen om de game redelijk toegankelijk te maken. In beide gevallen brengt de game veel feedback over om aan te voelen wat je auto doet en waar de grip is, waardoor met name achterwielaangedreven auto’s in deze game vele malen fijner zijn om te besturen dan voorheen.

Dirt 2.0
Dirt 2.0

Tijdens het rijden moet je wel constant goed bij de les blijven. Een spin of botsing is vaak je eigen schuld, als je bijvoorbeeld niet naar de pacenotes van je navigator hebt geluisterd of een iets uitstekende steen langs de rand van de weg hebt geraakt. DiRT Rally 2.0 laat je dat op nog subliemere en fijngevoeligere wijze ervaren. De aanwezigheid van rallycross (waarin een klein groepje auto’s een handvol ronden tegen elkaar racet op een deels verharde baan) zorgt daarbij voor wat aangename afwisseling, vanuit een samenwerking met het officiële wereldkampioenschap.

Uiterst sfeervol

Beide vormen van autosport op verschillende soorten ondergrond komen fantastisch tot hun recht in DiRT Rally 2.0. Vooral op het gebied van de audio, met karakteristiek aanzwellend motorgeluid voor elke wagen. De vormgeving van de omgevingen en auto’s is misschien niet zo strak als die in een Forza of Gran Turismo, maar mede dankzij de zichtbare (gevolgen van) regenval en rijden op diverse tijden van de dag is het geheel uiterst sfeervol. Een ander nieuw detail is de evolutie van ondergrond op rallyproeven: afhankelijk van de startvolgorde van deelnemers, betekent dit dat je mogelijk een veel ruwere, uitgesleten versie van de onverharde paden tegenkomt, als gevolg van de auto’s voor je. In de praktijk lijkt dat element overigens niet heel veel verschil te maken.

Dirt 2.0

Wel lijken de rallyomgevingen in de game stiekem best veel op elkaar. Op zich vormen decors van woestenij en bossen vol onverharde paden de essentie van rallysport, maar dat geldt in DiRT Rally 2.0 voor vier van de vijf standaard beschikbare omgevingen. Gebieden met sneeuw of meer asfaltwagen waren welkom geweest, maar daarvoor moeten we wachten op het dlc-traject met de rally’s van Monte Carlo, Zweden en Duitsland – opgepoetste versies van de gebieden en routes uit de eerste DiRT Rally.

Alles kost geld

Naast uitgebreide mogelijkheden om vrij rally- en rallycrosswedstrijden te rijden (zowel tegen de computer als online), is er een carrièrestand voor beide disciplines. Hierin schaf je zelf auto’s aan en dien je ze zowel te onderhouden als verbeteren, maar is er ook personeel om aan te nemen en op te leiden. Al die zaken kosten bij elkaar een substantiële hoeveelheid in-game geld. Dat kan een moeilijkheidsgraadverhogende en ietwat ouderwetse, maar zeker geen verkeerde spelmechaniek zijn om je goed te laten presteren in wedstrijden voor hogere geldprijzen, zoals klassieke Gran Turismo’s. Tegelijkertijd opent het mogelijk de deur voor microtransacties. Op het moment dat deze review gepubliceerd werd, zijn die in elk geval nog niet zichtbaar – maar er is reden genoeg om de in-game economie goed in te gaten te houden.

Voor nu geven we dit element het voordeel van de twijfel. Want ondanks die voetnoot mogen we concluderen dat DiRT Rally 2.0 eigenlijk één van de beste rallygames aller tijden is, met dank aan het meest waarheidsgetrouwe en fijngevoelige rijgedrag dat we in lang tijd hebben ervaren. Alleen de aloude koning van het subgenre, Richard Burns Rally, is wat dat betreft voor pc-bezitters nog een uitdagender alternatief. Anderzijds is het juist de combinatie van fijngeslepen, authentiek rijgedrag vol feedback én overdonderend beeld en geluid, evenals een breed scala aan rallymonsters en in elk geval het vooruitzicht van diversiteit aan routes, dat DiRT Rally 2.0 zo ongelofelijk sterk maakt. Je mist eigenlijk alleen nog de geur van gebruikte benzine en banden in de avondzon.

DiRT Rally 2.0 verschijnt op 26 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Spelers die de Deluxe Edition vooraf bestellen, hebben vanaf 22 februari al toegang tot de game. Voor deze recensie werd de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

DiRT Rally 2.0

DiRT Rally 2.0 is de beste rallygame die je kunt spelen op de huidige generatie spelcomputers. Qua authentiek en uitdagend rijgedrag is er bijna geen gelijke te vinden en door de waterval aan grafische effecten en geluiden word je hiermee volledig ondergedompeld in de rallywereld. We hopen wel van harte dat Codemasters de ietwat heftige in-game economie respecteert en geen microtransacties toevoegt.
9,2
92
Score: 90