1. Dit kan er allemaal beter in Zelda: Breath of the Wild 2

Dit kan er allemaal beter in Zelda: Breath of the Wild 2

Van volwaardige kerkers tot een spannender verhaal

Hoewel we in september kunnen genieten van de remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening, kijken we stiekem al enorm uit naar het vervolg op Breath of the Wild. Het origineel was een regelrechte moderne klassieker, maar IG-redacteur Michel ziet toch ruimte voor verbetering. Met onderstaande aanpassingen kan Breath of the Wild 2 zijn voorganger ontstijgen.

Begrijp mij niet verkeerd: Breath of the Wild is een van de beste games die ik in jaren heb gespeeld. Het spel weet de decenniaoude franchise op fenomenale wijze van nieuw leven te voorzien. Weinig spellen verdienen de noemer ‘open wereld’ zo dubbel en dwars als deze lanceringsgame voor de Switch. En tóch zijn er wat mij betreft manieren om het vervolg nog beter te maken.

Dat (nog naamloze) vervolg werd afgelopen E3 aangekondigd. We zien hoe Link en Zelda een grot verkennen, op een monsterlijk lijk (van Ganondorf?) stuiten en hoe dit levenloze lichaam weer tot leven komt. Vervolgens lijkt Hyrule Castle de lucht in te stijgen… en dat is zo’n beetje alles wat we weten. Te zijner tijd leren we vast nog genoeg over de nieuwe Zelda, maar tot die tijd is het leuk om alvast te speculeren over wat er allemaal verbeterd kan worden ten opzichte van het origineel.

Volwaardige kerkers

Laten we de meest voor de hand liggende verbetering maar meteen bij de lurven grijpen. Veel fans missen namelijk traditionele kerkers uit voorgaande games in Breath of the Wild. Er zijn 120 Shrines met de meest uiteenlopende, originele puzzels. Aan uitdagingen dus geen gebrek, alleen het oog wil ook wat. Alle Shrines hebben echter allemaal hetzelfde uiterlijk en dezelfde muziek. Dat terwijl kerkers uit andere Zelda-games allemaal hun eigen uiterlijk en sfeer hebben.

Een traditionele Zelda-kerker is echter meer dan dat. Het is een gebied vol met puzzels en uitdagingen, afgesloten van de overkoepelende wereld. Het geeft je even een adempauze van het gebruikelijke avontuur, met aan het einde een indrukwekkende eindbaas. Breath of the Wild heeft wel vier Divine Beasts om te verslaan, maar ook die kunnen qua complexheid en sfeer niet tippen aan de traditionele kerkers. Hoog tijd om deze in het vervolg weer terug te laten keren dus. Aangezien dit zo’n beetje het meest gehoorde kritiekpunt van Breath of the Wild is, zou het ons verbazen als Nintendo hier geen gehoor aan geeft.

Zelda toren

Progressie afgestemd op wapens

Zelda-games bevatten – op Breath of the Wild na – elementen van het metroidvaniagenre. Gedurende je avontuur vind je diverse wapens – denk aan de grijphaak, de boemerang en de bommen, waarmee je in gebieden kunt komen die voorheen niet toegankelijk waren. Dit concept heeft Nintendo in Breath of the Wild laten varen; je speciale krachten in de vorm van Runes ontvang je tijdens de tutorial al, en alle wapens die je onderweg vindt zijn puur en alleen voor het verslaan van vijanden bedoeld.

Ik begrijp goed waarom Nintendo hiervoor heeft gekozen. Op deze manier is werkelijk niets aan Breath of the Wild lineair en kunnen spelers zelf bepalen waar ze gaan en staan in de wereld, en welke uitdagingen ze als eerste aangaan. Door bepaalde gebieden of puzzels te ‘blokkeren’ tot je een specifiek wapen of item in het bezit hebt, maak je de ervaring een stuk lineairder. Toch hoop ik dat de ontwikkelaar zichzelf uitdaagt om hier een oplossing voor te vinden. Misschien moet het spel dan maar iéts lineairder worden…

Zelda botw

Meer nadruk op het verhaal

In het verlengde daarvan zou meer nadruk op het verhaal de game sowieso geen kwaad doen. Ook qua verhaalelementen was Breath of the Wild zeer licht gevuld, wederom om het spel zo open mogelijk te houden. Je kan verspreid over de spelwereld plekken vinden waar een kort filmpje wordt getoond over het verleden van Link, Zelda en Hyrule, en natuurlijk bevat het einde van de game een afsluitend filmpje, maar daar blijft het wel bij.

Als Nintendo besluit de ervaring iets meer structuur en richting te geven, dan is er ook meer ruimte voor een filmisch verhaal dat het geheel nog avontuurlijker aan laat voelen. Een snufje duisterheid daarbij is zeker welkom, aangezien Majora’s Mask – ook een vervolg op een van de beste Zelda-spellen ooit – nog altijd een van favorieten van fans is. De eerste trailer van het vervolg op Breath of the Wild lijkt precies dat duistere randje te beloven!

breath of the wild

Een levendigere spelwereld

Het is nog onduidelijk wat Nintendo precies van plan is, maar het bedrijf lijkt de spelwereld uit de eerste Breath of the Wild te willen hergebruiken voor het vervolg. We gaan ervan uit dat de ontwikkelaar deze dusdanig aanpast dat het geheel fris genoeg aanvoelt. En als Nintendo dan toch deze spelwereld op de schop neemt, dan heb ik nog wel een wens: meer leven in de brouwerij!

Breath of the Wild hintte vooral naar een tijd waarin Hyrule een bloeiend land was vol met steden en levendigheid. Vanwege Calamity Ganon lag de spelwereld echter in puin. Hopelijk zien we in het vervolg hoe een Hyrule dat weer tot leven is gekomen. Zelfs Ocarina of Time, Majora’s Mask en Twilight Princess hebben dorpjes vol met levendigheid. Natuurlijk zijn er ook dorpjes in Breath of the Wild, maar we zien graag nog veel meer en grootser opgezette steden terug.

Breath of the wild

Het wapensysteem moet op de schop

Ik ben niet iemand die uitgebreid klaagt over de manier waarop bijna alle wapens in Breath of the Wild kapot kunnen gaan. Je vindt zoveel wapens in de spelwereld dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt. Toch denk ik dat Nintendo wel het een en ander kan verbeteren. Doordat alle wapens kapotgaan bij gebruik en je (op de Master Sword na) geen manier hebt om ze te maken, heb ik de beste en meest exotisch ogende wapens in Breath of the Wild nooit gebruikt. Dat leek me immers zonde, want als ze stuk gingen was ik ze voor altijd kwijt!

Ja, wapens mogen nog steeds stukgaan in het vervolg. Maar geef ons in ieder geval een manier om ze vervolgens weer te maken, bijvoorbeeld door een smid rupees te betalen of door zelf getraind te geraken in het smeden en repareren van wapens. Op die manier durf ik ook eindelijk de meest krachtige zwaarden in het spel te gebruiken!

Dit zijn maar enkele ideeën over hoe het vervolg op Breath of the Wild nog beter kan worden. Gezien de kwaliteit van het eerste deel, ga ik ervan uit dat Nintendo zelf ook wel weet hoe het een geweldige game in elkaar kan zetten, maar het kan geen kwaad om alvast te dromen. Wat zou jij graag verbeterd zien worden aan Breath of the Wild in het vervolg? Laat het weten in de reacties!

Voordat het zover is, komt op 20 september eerst de remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening uit op Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Wel eens met het meeste.

    Het apparte aan botw is dat ik het eens ben met al die 10'en die het kreeg en toch heeeeel veel dingen beter kunnen. Een en al potentie.

    Een heel belangrijke verbetering vind ik ook muziek. Mis legendarische zelda deuntjes.
  • @Newgamessuck

    Al deze punten die verbeterd kunnen worden en dan nog is het een fantastische game. Ik kijk zo erg uit naar het volgende deel.
  • Het stuk kunnen gaan voor wapens was voor mij ook een storende factor. Ook ik had allerlei exotische wapens bij me, die ik vervolgens nooit gebruik.
    Daarnaast mag het van mij wat minder onweren/regenen. In het begin is het leuk, maar later wordt het vrij storend om te wachten met klimmen tot een regenbui voorbij is. Of elke keer je metalen wapens wegstoppen zodra het gedonder begint.
  • @Gaaiz

    Waar is je 'Thunder Helm'?

    Die wapens zijn het enige waar ik mij echt aan stoorde. Regen is kut, dan maar een kampvuurtje leggen en wachten…
  • @Gaaiz

    Dat heb ik erg met die bloedmaan.
  • @Monojaxx

    Een reset is af en toe nodig in een wereld waar bijna alles kan. Anders kun je wss game breaking bugs creeeren. Een reset is nodig, maar hoeft niet perse een bloedmaan te zijn natuurlijk.
  • Dit zijn mijn punten van verbetering (schaamteloze zelfpromotie op z'n puurst :p);

    https://www.insidegamer.nl/artikel/bekritizeer-the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild/
  • @benjaminben Ik dacht al: "dit stuk is toch al eens geplaatst?" Dat was dus jouw stuk ;)
  • @The Decider

    Haha andere auteur maar praktisch dezelfde punten. Alleen ik had niet de aanleiding die dit artikel heeft. Ik mort het nog afwachten dat BotW 2.
  • Vooral in het begin waren wapens redelijk schaars en was het best vervelent dat ze steeds kapot gingen. Later rende je gewoon een rondje door hyrule castle en had je er weer genoeg.
    Verder ook wel eens met de meeste punten. Maar vind ze ook niet nodig. Vooral het hergebruik van dezelfde wereld baart me zorgen.
  • @robertflappie

    Speel a link between worlds en a link to the past en die zorgen worden een stuk minder.
  • @Newgamessuck
    Done, hoewel het vermakelijk was vond ik het niet verassent.
  • @Newgamessuck

    Ocarina of Time en Majora's Mask gebruikte in zekere zin ook dezelfde kaart met aanpassingen.
    Niet zoveel als A Link to the Past en A Link Between Worlds, maar alsnog. // A Link to the Past is dan ook wel een compleet meesterwerk en naar mijn mening ook de beste game om randomized te spelen.
  • Ik ben het op alle punten heel eens met je Michel. Nog wel enkele puntjes: die Lynals hoeven van mij niet meer terug te komen, deze waren sterker dan welke baas ook in de game, iets wat ik niet vind kloppen.

    Verder iets meer variatie van mini bosses. Trollen en die steen monsters bijvoorbeeld, waren overal hetzelfde.

    Ik hoop echt dat Nintendo hier naar luistert. BOTW is waanzinnig! Dan kan het vervolg met deze aanpassingen alleen maar nóg beter worden!
  • @Monojaxx

    Lynals zijn imo geweldig. Monsters die je tegen kan komen die sterker zijn dan wat dan ook. En het gevoel als je er weer een weet to doden.
  • Ik snap nog steeds niet waar de (sub)titel nou op slaat? Kan iemand dit uitleggen?
  • Ik deel je mening volledig, maar zou er zelf nog wat aan toe willen voegen.

    Waar zijn de echte euphorische zelda soundtracks? Deze moeten voor mij echt terugkomen.

    Je geeft aan meer leven in de game, maar ik zou graag ook meer variatie willen zien. Die 100 bokoblin dorpjes of shrines zijn allemaal zo hetzelfde. Zelfde met die tentjes waar je je paard kunt ophalen en dezelfde shopkeeper steeds is.

    Ik heb graag dat de focus niet zo ligt op de grote van de map, maar meer op de levendigheid en variatie.
  • Botw was goed maar niet perfect, ik zelf geef het een 8.8 op 10. Dus ik hoop echt dat deel 2 zoveel beter gaat zijn.
  • In een aantal punten kan ik me wel vinden, maar ik ben bang dat het “verbeteren” van sommige zaken de complete vrijheid die je in BotW hebt, in de weg staat.

    Zelf zou ik alleen gaan voor volledige dungeons, meer variatie in bazen en misschien een aantal iconische Zelda muziek tracks terug laten komen.
  • @Piet S. ''de complete vrijheid''

    Dat hoeft ook helemaal niet in een Zelda game. Het mag gerust een beetje linear zijn hoor.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren